Leirin vaihto

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
pellar05
"Kaasari"
Viestit: 24
Liittynyt: La Elo 28, 2004 21:07
Paikkakunta: Seinäjoki

Saab versus Saab

Viesti Kirjoittaja pellar05 »

Koska tuo V-aihe oli noin herkkä niin en heitä bensaa liekkeihin...

Kun tuota Griffiniä olin ostamassa niin otin tyypit viidellä eri 9-5:llä.
Mukana oli uuden nihkeitä ( vm 04 koeajo autoja km alle 4000)
bensa 2.0t ja 3.0 Diesel, käytettyjä 2.3T ja 2.0t Sedaneita, sekä Wagon 2.0t ja sitten tuo Griffin V6 3.0.

Tästä otannasta tuo Griffin oli mielestäni paras -> johti kauppaan:
- Ison auton tuntu (johtuneeko painosta ja V6:sta)
- Automaatti toimi sivistyneesti - toisin kuin kokeilemassani 2.0t Aut.
- Alustaäänet olivat vähäisemmet
- Griffinissä Varustelu passeli jne...
- tehot ennen kaikkea
Aeroa en ole päässyt kokeilemaan joten siihen en ota kantaa..lienee
sitten se Auto Saabin puolella. Samoin uudet 9-3:t on tyypittämättä.

Nämähän ovat makuasioita, joskin olen ajanut vuosien varrella kuudella saabilla 3x900, 2x9000 ja 1x9-5 Griffinillä.
ja nyt alla siis neljäs V..1. riesel .Suomiauto muuten

Sen verran vielä tuohon vaihtoon...ja ongelmiin
- osa menee ko. yksilön historiaan eli tuontiauto, jälkeenpäin ilmeni että myös kolaroitu (myyjä ei informoinut), ylimaalattu (alkoi karisemaan) ja nuo tekniikkajutut päälle niin se siitä - siis valtaosa yksilöongelmia.

Voin suositella lämpimästi Griffiniä kun taustat kunnossa.

Svedupellen autoihin pahemman kerran hurahtanut.. :wink:

t. Saabi-V-Saabi-V-?
griffinowner
Bob
"Hölösuu"
Viestit: 2222
Liittynyt: Ma Syys 20, 2004 19:56

Viesti Kirjoittaja Bob »

Missäs päin Suomenmaata bensa maksaa 1,40 litra? Kysyn ihan vain siksi, etten ainakaan koskaan erehdy autolla tankki tyhjänä sinnepäin.

Noista huolloista - jos on kalliita huollot Saabeissa, niin diisseli Volvossa ne sitten TODELLA maksaa ja huoltoväli on varsin lyhyt.

Ei siinä mitään hyvä peli varmaan - itsellä oli myös harkinnassa, mutta en uskaltanut käytettynä ostaa ja uusi olisi maksanut liian paljon minulle.
Georgios Nikolakaros
"Ruisku"
Viestit: 103
Liittynyt: Su Helmi 13, 2005 21:13

Viesti Kirjoittaja Georgios Nikolakaros »

Start Engine: 99 vm Griffin V6 3.0 Turbo lähtö km 84.000
Stop Engine: vuosi aikaa, kilometrejä 30.000 takana
- varustelu suomen oloihin + 1200€
- ilmastointilaite hajosi heti alkumetreillä..näyttöpaneli uusittiin myös
- käynnistyksen esto iski menohaluhin - vikaa etsittiin viikon verran
- uudet takaiskarit ..+300 €
- uusi DI boksi + 300€
- jakopään hihnan ohjainpyörät uusiksi - koneremontti todella lähellä
+ 400€ jne..
- kaksi isoa huoltoa á 500€
- bensa 1,40 / litra
- varustelu Suomen oloihin: ei kai tämäkään vika ole.
- ilmastointilaite: mikä tämä maksoi?
- näyttöpaneli uusittiin myös: jos tarkoitat SIDia, se on tyyppivika (kaikki 9-5:t).
- uudet takaiskarit: jos auto on ajettu yli 100000
km iskarit voi kyllä vaihtaa.
- uusi DI boksi: nämä hajoavat usein Saabeissa.
- kaksi isoa huoltoa: Griffinin huolto on kyllä kalliimpi: perusvuosihuolto merkkiliikkeessä on 300 euroa. V6 moottorin jakohihna pitäisi uusia muistakseni 70000 km välein, tämä on iso ja kallis huolto. Voi olla että silloin vaihdetaan jakopään hihnan ohjainpyörätkin.
- bensa on hieman kalliimpi, tarvitsee -98. Muuten, olen huomannut että Nesten bensalla tämä auto kulkee paremmin.

Olen omistanut v. 99 Griffin jossa Steg-2 noin 6 kk ja olen tyytyväinen. Tulin tänään Kuopiosta Kaarinaan, 500 km matka. Ohitukset sujuivat hyvin. Bensakulutus 8,5 l/100 km (kaksi akuista, kaksi lasta, koira, kani, tavarat), ajoin nopeusrajoitusten mukaan. Ohjaus kyllä lian tarkka, auto ei seura tietä, on rasittavaa "pitää sen tiellä". Muuten käyttäytyminen tiellä erittäin hyvä.

Minun mielestäni jos ostaa auton joka maksaa uutena 60000 euroa, voi hyväksyä sitä että varaosat ovat kalliimpia. Itse olen vaihtanut bensapumppua murisematta. Toivon hyviä matkoja Volvolla, nekin ovat erittäin hyviä autoja. Kerro meille miten kävi. Joka tapauksessa, kun ostaa käytetyn auton (erityisesti jos ei ole varma kilmetreistä/huolloista) on aina mahdollista että pettyy oliko merkki mikä tahansa.

T. Georgios
tevisu
"Hölösuu"
Viestit: 1880
Liittynyt: Ma Syys 22, 2003 19:47
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja tevisu »

Ainakin tällä hetkellä näyttää siltä, että toistaiseksi viimeisellä Saab-merkkisellä ajelen. Seuraava on jokin muu...nähtäväksi jää mikä ja milloin... :roll:
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Mikäs joukkohysteria porukalle nyt on iskenyt, rintamakarkureita ja takinkääntäjiä ilmenee tämän tästä 8O :D
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
tevisu
"Hölösuu"
Viestit: 1880
Liittynyt: Ma Syys 22, 2003 19:47
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja tevisu »

ng900aero kirjoitti:Mikäs joukkohysteria porukalle nyt on iskenyt, rintamakarkureita ja takinkääntäjiä ilmenee tämän tästä 8O :D
Meikäläinen on melkoinen tuuliviiri - ja ei yhtään nämä viimeaikaiset kokemukset rohkaise pysymään merkissä, eikä oikein mallivalikoimakaan ole kovin sopiva.
No, ensi viikolla voin taas ajatella ihan toisin... :wink:
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

tevisu kirjoitti:
ng900aero kirjoitti:
Meikäläinen on melkoinen tuuliviiri - ja ei yhtään nämä viimeaikaiset kokemukset rohkaise pysymään merkissä, eikä oikein mallivalikoimakaan ole kovin sopiva.
No, ensi viikolla voin taas ajatella ihan toisin... :wink:
Kokeile käydä koeajamassa jotain muunmerkkistä niin vaihtokuume katoaa :wink:
Mä en uskaltaisi vaihtaa merkkiä, samanlaisia vikoja (ja pahempia) tuntuu olevan kaikilla merkeillä, ja noiden Saabin pienten huolien kanssa on jo tottunut elämään, ja mitä ei itse osaa selvittää, niin siihen löytyy tältä palstalta 95%:n varmuudella apu alle tunnissa :D
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
e0000333
"Hölösuu"
Viestit: 1507
Liittynyt: Pe Elo 01, 2003 15:10
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja e0000333 »

Jo samaa olen itsekkin ihmetellyt...

Itselleni Saab merkkinä ja autoyksilöinä ainakin edustaa sopivasti kaikkea:

- Kokoa(Mahdolliset tuman jakautumiset ei heti aiheuta autonvaihtoa)
- Näköä(Erottuu massasta)
- Tehoa(Ohituskiihtyvyys)
- Ajomukavuus(tasaista ja kohtuu melutonta)
- Taloudellisuus(varauksin)
- TURVALLISUUS
- Antaa AINA mahdollisuuden kahvipöytäkeskusteluihin
- Sisältää paljon insinööripornoa(lähinnä moottoriosastolla)


Jne. Jne.

Monesta merkistä löytyy aina jotain mikä menee nykyisen kulkineen edelle jossain ominaisuudessa, mutta tälläistä omaamieltä rauhoittavaa comboa ei ole vastaan tullu muilla merkeillä lähellekkään vastaavaan hintaan.
Isäpapan uittama kompura mer*u pääsi jo aika lähelle, mutta se sisusta ja ne penkit.... Miten ne voivatkaan olla sen hintaluokan autossa niin kolhoosimaiset.... :lol:
Saab 9-3 Sport Combi 1,8t Linear Business
#1814
AEROFAN
"Kaasari"
Viestit: 44
Liittynyt: Ti Huhti 05, 2005 19:51
Paikkakunta: Hämeenlinna

Ei ole Leirin vaihto helppoa

Viesti Kirjoittaja AEROFAN »

Jossakin vaiheessa alkoi tuntumaan että Saab on jäänyt ajasta jälkeen ja löytyy paljon parempia merkkejä, mutta kun menee itse kokeilemaan, joutuu kyllä pettymään pahan kerran muiden merkkien ominaisuuksiin. Jos tosiaan haluaa viattoman merkin on syytä sitten ostaa Toyota tai Mazda, jotka ei kummatkaan ole rumia & huonoja autoja, mutta ei ne Saabin veroisia ole, ainakaan suorituskyvyssä, ajettavuudessa, jne.

t. Aerofan
PS. Ei mun Saabeissa ole ollut sen enempää vikoja kuin muissakaan Eurooppalaisissa.
PS2. Saabin huono puoli on sen hinnan lasku, mutta se on hyvä asia meille käytetyn ostajille
t. AEROFAN
pellar05
"Kaasari"
Viestit: 24
Liittynyt: La Elo 28, 2004 21:07
Paikkakunta: Seinäjoki

tarkennusta vielä

Viesti Kirjoittaja pellar05 »

Georgios Nikolakaros kirjoitti:
Start Engine: 99 vm Griffin V6 3.0 Turbo lähtö km 84.000
Stop Engine: vuosi aikaa, kilometrejä 30.000 takana
- varustelu suomen oloihin + 1200€
- ilmastointilaite hajosi heti alkumetreillä..näyttöpaneli uusittiin myös
- käynnistyksen esto iski menohaluhin - vikaa etsittiin viikon verran
- uudet takaiskarit ..+300 €
- uusi DI boksi + 300€
- jakopään hihnan ohjainpyörät uusiksi - koneremontti todella lähellä
+ 400€ jne..
- kaksi isoa huoltoa á 500€
- bensa 1,40 / litra
- varustelu Suomen oloihin: ei kai tämäkään vika ole.
- ilmastointilaite: mikä tämä maksoi?
- näyttöpaneli uusittiin myös: jos tarkoitat SIDia, se on tyyppivika (kaikki 9-5:t).
- uudet takaiskarit: jos auto on ajettu yli 100000
km iskarit voi kyllä vaihtaa.
- uusi DI boksi: nämä hajoavat usein Saabeissa.
- kaksi isoa huoltoa: Griffinin huolto on kyllä kalliimpi: perusvuosihuolto merkkiliikkeessä on 300 euroa. V6 moottorin jakohihna pitäisi uusia muistakseni 70000 km välein, tämä on iso ja kallis huolto. Voi olla että silloin vaihdetaan jakopään hihnan ohjainpyörätkin.
- bensa on hieman kalliimpi, tarvitsee -98. Muuten, olen huomannut että Nesten bensalla tämä auto kulkee paremmin.

Olen omistanut v. 99 Griffin jossa Steg-2 noin 6 kk ja olen tyytyväinen. Tulin tänään Kuopiosta Kaarinaan, 500 km matka. Ohitukset sujuivat hyvin. Bensakulutus 8,5 l/100 km (kaksi akuista, kaksi lasta, koira, kani, tavarat), ajoin nopeusrajoitusten mukaan. Ohjaus kyllä lian tarkka, auto ei seura tietä, on rasittavaa "pitää sen tiellä". Muuten käyttäytyminen tiellä erittäin hyvä.

Minun mielestäni jos ostaa auton joka maksaa uutena 60000 euroa, voi hyväksyä sitä että varaosat ovat kalliimpia. Itse olen vaihtanut bensapumppua murisematta. Toivon hyviä matkoja Volvolla, nekin ovat erittäin hyviä autoja. Kerro meille miten kävi. Joka tapauksessa, kun ostaa käytetyn auton (erityisesti jos ei ole varma kilmetreistä/huolloista) on aina mahdollista että pettyy oliko merkki mikä tahansa.

T. Georgios
- Varustelu ei tosiaankaan ole vika - laitoin vain sen kommentinluontoisena asiana..
- Tuotiauton valinta menopeliksi oli oma "moka" - oppi ja ikä kaikki.
- Ilmastoinnin korjaus ei onneksi maksanut mitään kun vika iski heti päälle.
- Joo, kai se tuo SID oli (se jota silitysraudalla hoidetaan)
- Iskarit meni vaihtoon jo alle 90.000 km, mutta kuten palstalla moneen kertaan todettu se on Saabia..jokin ajettavuus ongelma jäi vielä iskarien vaihdon jälkeenkin vaivamaan..takapään puslat tai etupään iskarit...
- DI boksi - niinpä..9-5:n omistajan vararengas ja V6:sssa 2 kpl!
- "Jakohihna vaihto 70000 km välein, tämä on iso ja kallis huolto. Voi olla että silloin vaihdetaan jakopään hihnan ohjainpyörätkin". -> ei vaihdettu mulle koska hihna vaihdettiin 110.000 km eli 4000 km päästä uusittiin sitten ohjainpyörät.
Tuo maalipinnan hilseily säikäytti vielä lopuksi..

9-5 ja siis tuo Griffin kaikkine ongelmineen oli hyvä Auto - käänsi katseet, tuntui mukavalle ajella, tilava, turvallinen jne....jos vain olisi ko yksilö ollut passeli ei vaihtoetarvetta ehkä olisi tullutkaan. Jos olisi sattunut Wagon Aero kohdalle olisi tilanne voinut kääntyä uusille urille...

Käytetyn ostossa on aina riskinsä ja siinä ei saisi tunnetta olla mukana yhtään.. Nyt sain melkein omani vaihdossa pois joten kovin paha mieli ei jäänyt, joskaan autokaupassahan ei koskaan voita. Saas nyt sitten nähdä ajellaanko V:llä nyt sitten seuraavat 3-4 vuotta..vai tuleeko vaihtotarve ennemmin...vaihtoarvo muuten näyttäisi diesel V:ssä pysyvän paremmin kun yli 300.000 ajetullakin samanikäisillä hinta heiluu vielä yli 25k..
Ansis
"Hölösuu"
Viestit: 1264
Liittynyt: Ti Syys 23, 2003 13:35
Paikkakunta: Viialabama

Viesti Kirjoittaja Ansis »

Tuota Diesel-uskontoa olen kovasti ihmetellyt, puolimiljoonaa ajetusta pyydetään samaa hintaa kuin satatonnia ajetusta bensamallista.
96 M75 i12 5-speed ;)
Rommitommi
"Hölösuu"
Viestit: 2715
Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 14:56
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Rommitommi »

vjbremer kirjoitti: Miten niin naapurit kadehtuu, kaikilla naapureillahan on jo trakt eikun siis vovlo :lol:.
Näinhän se on, mitä sitä kadehtimaan kun kaikilla naapureilla on samanlainen :lol:
o--o kirjoitti: Minun naapurillani sattuu olemaan Volvo ja on vakavasti harkinnut vaihtoa Saabiin. Syynä kuulema Volvon huolto johon on kypsynyt. Myös eräs toinen kaverini haukkui Volvon huollon. Auto ei ollut mennyt edes katsastuksesta läpi huollon jälkeen. Hänellä oli melko uusi Renault (sama huolto eli Bilia) mutta vaihtoi Peugeottiin huollon takia.
Itse ainakin kypsyin ihan täysin Saabin huoltoon ja sen toimintaan. Konalan Laakkonen ainut positiivinen juttu pk-seudulla, oli vaihtoehtojakin sille Länkkärille :roll:
Biliasta olen tiskiltä saanut ihan hyvää palvelua, mutta korjauksia/huoltoa tilatessa voi varautua odottamaan 3 viikkoa, joka on liikaa ja tuntuu ettei informaatio kulje tiskiltä asentajalle, kun saman vian takia saa käydä monta kertaa, sama tosin Saabillakin... :roll: Onneks Vaasan Mobilaan auton saa huomattavasti nopeammin ja siellä tuntuu palvelukin pelaavan (kerran olen jo käynyt :lol: )

Kummallakin huonoja puolia, mutta kaikesta huolimatta upeita autoja ja merkkejä kummatkin :wink:
Tomppa & Saabit myyty :( & Volvo V70 2.5T
pellar05
"Kaasari"
Viestit: 24
Liittynyt: La Elo 28, 2004 21:07
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja pellar05 »

e0000333 kirjoitti:Mitä pidit ajotuntumasta volvossa?

Jokatapauksessa onnea uudelle Pentalle ja kerrohan täällä jatkossakin miten sujuu yhteiselo.... :lol:

Pitkään olen itsekkin nähnyt merkinvaihdosta S60 R mallista päiväunta...
Vielä ei kuitenkaan ole tarpeeksi rintakarvoja/oravannahkoja semmoiseen luokkaan... No toivossa on hyvä elää, ja juuri tarkastetut ahtoputket 9-5:ssa olivat rutikuivat, joten matka jatkuu....
Takana nyt 10.000 km D5:lla. Vaimo ei antaisi pois ja ajovuorosta joutuu "tappelemaan" (vaikka vaimo tykkäsi Griffinistäkin erikoisesti).

Maantiellä tasaista ajoa 100 km/h alle 5 l/100km, seka-ajoa alle 6l/100km eli vähällä menee (eikä huono asia näillä hinnoilla). Vielä ei ole vikaa iskenyt päälle vaikka toisessa foorumissa niitäkin on listattu pitkä rivi..(koputan puuta.) Tomaattia kaipaa kaupungissa muttei maantiellä. Eka huolto kohta edessä, jolloin taas kokemusta rikkaampi..eli tällaisia kuulumisia..so far so good
griffinowner
NeroSaab
"Ruisku"
Viestit: 106
Liittynyt: To Syys 11, 2003 17:09
Paikkakunta: Italia

Viesti Kirjoittaja NeroSaab »

moi, mielenkiintoista.
mulla ollut mahdollisuus ajella 2000 Aerolla (80000km) ja 1999 D5 V70 140000.
Totta on että D5 vie tosi vähän, ja täällä Italiassa jossa autovero on hv:n perustuva, Aerosta pitää maksaa siis enempi.

Volvo kulkee ihan hienosti, vaikkakin uudempi D5 vieläkin paremmin.
Auto on kerran jäänyt parkkipaikalle, hihna/ketju petti 100000 tuhannessa. Nyt ok. Vaihdettu jotain ripustuksia edessä. ....työajossa. Hyvin pelaa. Aina huollettu. Myynnissä myös jos jotakuta kiinnostaa .. :D
Mutta Saabbi, jolla ajan itse, on jotenkin tunnelmaltaan ja ajotuntumaltaan mukavampi tai kiinnostavampi. Jos vain voin, otan Saabin pitkille matkoille, Volvolla ajan pikkuajoa mieluummin. Molemmat tilavia , ja varusteltu nahkoihin asti.

Ymmärrän topicin aloittajaa täysin. Mutta kuten sanottu, elämän optimointi autojen kanssa on pitkä reissu ja se loppuu samalla kun mullan alle tulee kutsu.... verot, bensa, diesel, vakuutus, huollot, varaosat, arvonvähennys, tulevaisuus etc,,,,, näistäkö koittaa optimoida halvimman ratkaisun niin huh huh

Viestittäkää jos jotakuta kiinnostaa kumpikaan auto.
Äidillä oli ennen kaks ysiysiä,
ja koko perhe päätti ettei enää koskaan...

Saab 9/2000 Aero Wagon Musta
Montoya
"Viggen"
Viestit: 509
Liittynyt: Pe Maalis 11, 2005 13:34
Paikkakunta: Vaasa

Re: tarkennusta vielä

Viesti Kirjoittaja Montoya »

pellar05 kirjoitti: - Tuotiauton valinta menopeliksi oli oma "moka" - oppi ja ikä kaikki.
- Iskarit meni vaihtoon jo alle 90.000 km
Olikohan kilometrit ihan kohdallaan?
9-5 2,3t -03
#2514
Vastaa Viestiin