Leirin vaihto

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Saappi Kuski
"Hölösuu"
Viestit: 3011
Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 17:39

Re: tarkennusta vielä

Viesti Kirjoittaja Saappi Kuski »

pellar05 kirjoitti: - Tuotiauton valinta menopeliksi oli oma "moka" - oppi ja ikä kaikki.
- Iskarit meni vaihtoon jo alle 90.000 km
Montoya kirjoitti:Olikohan kilometrit ihan kohdallaan?
Lopettakaa nyt herranjestas tuo autojen luokittelu tuonti- ja suomi-autoihin edes täällä. Kuulostaa vähitellen suomi24 jutuilta.. Ulkomailta ne ulkomaalaisetkin ostaa autonsa yleensä ja monet on varmaan ihan tyytyväisiä. En ole kenenkään vielä kuullut hakevan autojansa Suomesta "koska sieltä saa niitä aitoja suomi-autoja". :lol:
Saabia ei varmaan enää hinnan puolesta kannata edes hakea, mutta suurimmat sudenkuopat välttää kun ei osta sellaiselta joka tuo tänne autoja myyntitarkoituksessa.
Mitä olen tätä foorumia lukenut niin lähes kaikista 9-5:sta on iskarit vaihdettu jo aikoja sitten noissa kilometreissä, niin myös omastani. :cry:
9000CS 2,3
pellar05
"Kaasari"
Viestit: 24
Liittynyt: La Elo 28, 2004 21:07
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: tarkennusta vielä

Viesti Kirjoittaja pellar05 »

Saappi Kuski kirjoitti:
pellar05 kirjoitti: - Tuotiauton valinta menopeliksi oli oma "moka" - oppi ja ikä kaikki.
- Iskarit meni vaihtoon jo alle 90.000 km
Montoya kirjoitti:Olikohan kilometrit ihan kohdallaan?
Lopettakaa nyt herranjestas tuo autojen luokittelu tuonti- ja suomi-autoihin edes täällä. Kuulostaa vähitellen suomi24 jutuilta.. Ulkomailta ne ulkomaalaisetkin ostaa autonsa yleensä ja monet on varmaan ihan tyytyväisiä. En ole kenenkään vielä kuullut hakevan autojansa Suomesta "koska sieltä saa niitä aitoja suomi-autoja". :lol:
Saabia ei varmaan enää hinnan puolesta kannata edes hakea, mutta suurimmat sudenkuopat välttää kun ei osta sellaiselta joka tuo tänne autoja myyntitarkoituksessa.
Mitä olen tätä foorumia lukenut niin lähes kaikista 9-5:sta on iskarit vaihdettu jo aikoja sitten noissa kilometreissä, niin myös omastani. :cry:
ropleema on vaan siinä että myös autoliikkeet luokittelevat niitä. Osa liikkeistä ei edes ota vaihdossa "tuontiautoa" joten kyllä se pitää tiedostaa.

Totta on että "suomiautokin" voi olla skeidaa tai tuontiauto voi olla tosi hyvä yksilö - yleistystä ei saa tehdä. Julkisuuteen tulleet erikoistapaukset vain ovat osuneet pääsääntöisesti tuontiautolle -> taustoja ei ole pystynyt tarkastaamaan riittävän hyvin, todella herkullinen yksilö riittävän edullisesti ja on luotettu myyjän puheisiin. Ostoreisulle lähdetäessä tunteet pitää jättää kotiin ja kylmää harkintaa tilalle ostovaiheessa = ei saisi olla autokuumetta. Tämä yhtälö vain on aikasten vaikea toteuttaa kun silmät iskee johonkin namipalaan. Omalla kohdalla Griffiin kaikilla mausteilla, näköä, tehoa, tilaa, turvallisuutta, varusteita...ja naks.

Kysyttiin "Olikohan kilometrit ihan kohdallaan?" Hyvä kysymys.

Tuonti Italista ja Jatkumo oli looginen ensirekisteröinnistä ostohetkeen - paperit puolsi asiaa, Saabin huoltohemmot puolsi kilometrejä myös, samoin yleinen auton siisteys/kuluminen. Ostohetkellä olisi vain pitänyt panna jäitä hattuun ja epäillä kaikkia ja kaikkea..mutta mutta kun himo iski...Kolarointi oli luultavasti jättänyt jonkun runko/peräongelman joka tuntui ajossa eikä poistunut vaikka iskaritkin vaihdettiin. Sitten kun maalit alkoi rapisemaan kuin siinä TV-mainoksessa niin se riitti.

"Mitä olen tätä foorumia lukenut niin lähes kaikista 9-5:sta on iskarit vaihdettu jo aikoja sitten noissa kilometreissä, niin myös omastani. :cry:"

Näin se varmaan Saabin kohdalla sitten on - en vaan oikein pysty hyväksymään sitä että noin pienillä kilometreillä pitää alkaa iskarien vaihtorumbaan..vaikkakin ajotyyli ja esim. vaunun vetokilometrit vaikuttaa luonnollisesti vaihtohetkeen ja tarpeeseen.

Jos löytyisi sopivilla kilometreillä Griffin tomaatilla, uusilla DI boxeilla, pixelit ja ilmastointi korjattuna, iskarit vaihdettuna passeliin hintaan niin kyllä voisi vielä Saabiin hurahtaakin... :wink:

ex-griffinowner
tq
"Kaasari"
Viestit: 12
Liittynyt: Ke Kesä 01, 2005 19:54

iskarien iästä

Viesti Kirjoittaja tq »

Joissain autoissa menee iskarit alle 100.000 km:n,joissakin menee tukivarret alle 50.000 km:n,joissakin vetarit loppu 45.000 km:ssä,jotkut ruostuu,johonkin vaihdetaan "koiranluut 30.000 km:n välein...kaikissa(eurooppalaisissa) autoissa paheiden summa vakio,ne vaan esiintyy eri kohdissa.
ossipentti
"Koeajolla"
Viestit: 2
Liittynyt: Ma Kesä 20, 2005 10:55

Viesti Kirjoittaja ossipentti »

Työtätekevänä autona olen käyttänyt volvo v70 d5:ttä ja voin kertoa, että takuuhuoltoon meni jo ensimmäiset tukivarret. Alusta täysi susi. Tohon kulutukseen sen verran, että aikalailla alhaiselta kuulostaa toi alle viisi ja vaunulla 7.1. Taloudellinen ajo huipussaa, toivottavasti ei tukkona oleminen noilla lukemilla!! Molemmissa löytynee omat vikansa ja maanantai kappaleensa.
jarmot
"Tuplakaasari"
Viestit: 63
Liittynyt: Su Tammi 04, 2004 01:00

Viesti Kirjoittaja jarmot »

V70:lle löytyy saappiprheestä ihan miehekäs kilpailija, meinaan tämä 3,0 TiD. Juuri ajelin 100 tkm huollosta ulos ja MITÄÄN murheita ei ole ollut tässä M03:ssa. Pelkkää glooriaa paitsi että pyörän pultit ruostuivat ja xenon pimeni 99 tkm:ssa. Kulutus reilut 6 ltr. Autolehdet vertailivat taannoin V70:a ja tätä 3,0 TiD:a ja totesivat kisan tasaväkiseksi.

Nyt vaan tuntuu käyvän niin kuin aitojen Saabbien puolestapuhujat unissaan toivovat eli iso TiD-kone on jo jäänyt pois mallistoista. Uuteen face liftattuun 9-5:een ei mahdu edes 9-3 Sport Wagonin V8 -pannu!

Kuka dieselistä tykkää ja sitä tarvitsee on varmaan noteerannut 2,2:n ja 3,0:n tehoeron ... ... se on aika musertava. Jos saabi ei jatkossa kehitä isoa dieseliään, saavat V70, S80 ja A6 uusia omistajia.
#1710
9-5 3,0TiD Wagon Vect -03 KA
96 V4 -72 KA, OE
Ford Mustang Sports Roof -69 KA
jarmot
"Tuplakaasari"
Viestit: 63
Liittynyt: Su Tammi 04, 2004 01:00

Viesti Kirjoittaja jarmot »

Niin, tuolla V70:lla tarkoitin tietysti D5:a.
#1710
9-5 3,0TiD Wagon Vect -03 KA
96 V4 -72 KA, OE
Ford Mustang Sports Roof -69 KA
Money For Nothing
"Hölösuu"
Viestit: 2909
Liittynyt: Ke Joulu 15, 2004 13:55
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: iskarien iästä

Viesti Kirjoittaja Money For Nothing »

tq kirjoitti:Joissain autoissa menee iskarit alle 100.000 km:n,joissakin menee tukivarret alle 50.000 km:n,joissakin vetarit loppu 45.000 km:ssä,jotkut ruostuu,johonkin vaihdetaan "koiranluut 30.000 km:n välein...kaikissa(eurooppalaisissa) autoissa paheiden summa vakio,ne vaan esiintyy eri kohdissa.
Hyyvin summattu... jokaiselle kohdalle tuntus löytyvän oma edustajansa :D
9000 Aero -97, 9-5 2,0t - 01
Opel Six Cabriolet -35, KTM Super Duke Gt -16
#2244
"A conscience is like a boat or a car. If you feel you need one, rent it."
JSP
"Ruisku"
Viestit: 106
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 00:26
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja JSP »

"Uuteen face liftattuun 9-5:een ei mahdu edes 9-3 Sport Wagonin V8 -pannu!"

Eikös kyseessä ollut V6-kone...
9-5 Wagon 2.0t SE vm.1999
900i 3d 8v vm.1989

Volvo 245 2,3l -93

# 2349
jarmot
"Tuplakaasari"
Viestit: 63
Liittynyt: Su Tammi 04, 2004 01:00

Viesti Kirjoittaja jarmot »

Sorry näppihäiriöni: tietysti V6, ei sentään V8.
#1710
9-5 3,0TiD Wagon Vect -03 KA
96 V4 -72 KA, OE
Ford Mustang Sports Roof -69 KA
V6TID
"Kaasari"
Viestit: 26
Liittynyt: Ke Maalis 23, 2005 19:04

D5 kulutus

Viesti Kirjoittaja V6TID »

Hieman Volvon ja Saabin dieseleiden kulutuksesta: Teimme taannoin tarkistus mittauksen tankkaamalla molempien autojen tankit piripintaan ja tankillisen jälkeen teimme saman uudelleen samassa paikassa. Ja kas kummaa, Volvon keskikulutus mittari näytti lähes litraa todellista vähemmän ja saabin 0,2 litraa vähemmän. Että se siitä.
turhamies
"Koeajolla"
Viestit: 2
Liittynyt: La Syys 17, 2005 19:49

Viesti Kirjoittaja turhamies »

Tämä muuten pitää täysin paikkansa: Volvon(kin) ajotietokoneen kulutus näyttää mitä sattuu.

Muuten enemmän ajavan näkökulmasta tähän Saab 9-5 vs. Volvo V70 (bensa/diesel) aiheeseen liittyen sanon jo etukäteen että meikäläisellä nämä merkit & mallit herättää intohimoja suunnilleen samanverran kuin kesämökin 25v. ruohonleikkuri.

Saabista täytyy heti sanoa että omakohtaista sanottavaa kokemusta ei ole kun tasan yhdestä autosta (9-5W 2.0t tehtaanviri -03), Volvon & MB dieseleistä sitten enemmänkin. Tosin uskoisin että tätä foorumia seuraamalla oppii Saabista enemmän kuin miljoonan kilometrin ajolla, siitä hatunnosto teille kaikille!

Mitä minulla Saabista tullut mieleen:

- ei riittävää dieselmoottoria automaatilla.
- ei toimivaa huoltoa.
- tietty "laaduttomuuden" tunne, en viitsi kirjoittaa uudestaan, ihan näitä perusjuttuja mitä tälläkin foorumilla otsikoitu vaikka kuinka paljon.
- riittämättömät kuskin penkin säädöt.
- ainakin vakioalusta onneton "lulla" jo muutaman kympin jälkeen, sportti (aero) varmaan parempi?
- turboksi(kin) hengetön alakierroksilla.

+ tasaisen tyydyttävä/ hyvä kaikilla osa-alueilla.
+ riittävä äänentoisto jo tehtaalta (AS2).
+ vaimo tykkää

Volvosta:

+ riittävä diesel automaatilla.
+ toimiva huolto(mies).
+ riittävä "laadun" tuntu.

- vakioalusta kestää mutta karmea keinu, sportti taasen oikein hyvä kompromissi ja kestää.
- äänentoisto syvältä.
- vaimo ei tykkää.

Kysymys vakikirjoittelijoille:

Miten pystyy itselleen perustelemaan bensaturbon käytön yli 100tkm/v kilometreillä?
turhamies
"Koeajolla"
Viestit: 2
Liittynyt: La Syys 17, 2005 19:49

Viesti Kirjoittaja turhamies »

Itselleni en joudu perustelemaan mutta tässä sinulle muutama nopeasti keksitty
Minä valitettavasti joudun joka kerta kun autokauppaan pitää mennä.
Jos ajaisin reilusti alle 100000km/v voisin ajaa dieselilläkin
Mitä tähän voi vastata?
yli 100000km/v mentäessä on valittava sellainen auto/kone jolla viitsii ajaa.
Jos kulut ratkaisee olisi ehkä joku skoda fabia SDI järkevä.
Tästä erittäin samaa mieltä.
120000km/v maksaa bensa Saabilla ehkä 5600€(alv 0%)-dieselvero enemmän (bensaa 9l/100km 1,3€/l ja dieseliä 5,5l/100km 1€/l) diesel on 5400(alv 0%) kalliimpi joten kahden vuoden aikana bensalla ajosta joutuu maksamaan vain n. 5000€ enemmän
Tämä oli minulle uutta, en tosiaan ollut Saabin hinnastoa edes vilkaissut kun tiesin ettei siellä sitä diesel+automaattia ollut.
(auton hinta 240000km ajettuna lienee sama)
Ymmärrän entistä paremmin miksi näitä ei enempää ammattikäytössä ole.
summa joka ei riitä alkuperäisen navikoinnin ostamiseen ja niitäkin on myyty.
Nämä tulee väkisinkin muualta kuin Saabilta.
Onneksi jokainen saa valita sellaisen koneen ja auton kuin itse haluaa.
Tästäkin samaa mieltä.

OT jos ei jo ollut ennen tätä:

Et sattuisi tietämään missä 9-5 vaihtuu mahdollisimman pienellä välirahalla
Volvoon?
Viimeksi muokannut turhamies, La Syys 17, 2005 23:44. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Montoya
"Viggen"
Viestit: 509
Liittynyt: Pe Maalis 11, 2005 13:34
Paikkakunta: Vaasa

Re: tarkennusta vielä

Viesti Kirjoittaja Montoya »

Saappi Kuski kirjoitti:
pellar05 kirjoitti: - Tuotiauton valinta menopeliksi oli oma "moka" - oppi ja ikä kaikki.
- Iskarit meni vaihtoon jo alle 90.000 km
Montoya kirjoitti:Olikohan kilometrit ihan kohdallaan?
Lopettakaa nyt herranjestas tuo autojen luokittelu tuonti- ja suomi-autoihin edes täällä. Kuulostaa vähitellen suomi24 jutuilta.. Ulkomailta ne ulkomaalaisetkin ostaa autonsa yleensä ja monet on varmaan ihan tyytyväisiä. En ole kenenkään vielä kuullut hakevan autojansa Suomesta "koska sieltä saa niitä aitoja suomi-autoja". :lol:
Saabia ei varmaan enää hinnan puolesta kannata edes hakea, mutta suurimmat sudenkuopat välttää kun ei osta sellaiselta joka tuo tänne autoja myyntitarkoituksessa.
Mitä olen tätä foorumia lukenut niin lähes kaikista 9-5:sta on iskarit vaihdettu jo aikoja sitten noissa kilometreissä, niin myös omastani. :cry:
Niin, kysyin kilometrejä sen takia, että omassa tonnarissa vaihdettiin just alkup. iskarit pois ja oli 185 tkm mittarissa. Ja tuttujen OG-satkuissa on vaihdettu siinä 150tkm:n jälkeen vasta. En ollut tietoinen, että 9-5:ssa mahdollisesti ovat ennemmin vaihtokunnossa. Myönnetään, että kysymys oli hiukan yleistävässä muodossa :oops:

Ja muutenkin toki ikävää, että ketjun aloittaja joutui luopumaan Saabista. Mutta ei kai nyt sentään vielä ihan Suomi24-tasolla olla :wink:
9-5 2,3t -03
#2514
Saappi Kuski
"Hölösuu"
Viestit: 3011
Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 17:39

Re: tarkennusta vielä

Viesti Kirjoittaja Saappi Kuski »

Montoya kirjoitti: Niin, kysyin kilometrejä sen takia, että omassa tonnarissa vaihdettiin just alkup. iskarit pois ja oli 185 tkm mittarissa. Ja tuttujen OG-satkuissa on vaihdettu siinä 150tkm:n jälkeen vasta. En ollut tietoinen, että 9-5:ssa mahdollisesti ovat ennemmin vaihtokunnossa. Myönnetään, että kysymys oli hiukan yleistävässä muodossa :oops:
Ja muutenkin toki ikävää, että ketjun aloittaja joutui luopumaan Saabista. Mutta ei kai nyt sentään vielä ihan Suomi24-tasolla olla :wink:
Ei mitään henk.koht :) Jotenkin vaan väsyttää tuo yleinen tuonti-auto - suomi-auto asetelma ihmisten asenteissa. Tuntuu siltä että moni voi ostaa vaikka minkälaisen pommin Suomesta ja se on vaan huonoa tuuria mutta jos kyseessä on tuontiauto niin vika on heti siinä että auto on tuontiauto.
Eihän ne autot itse ymmärrä ollenkaan sitä että missä maassa ne on otettu käyttöön.. Helppo tietysti olla iloinen kun on itse mielestään tehnyt hyvät kaupat tuontiautosta, hyvää tuuriahan siinäkin pitää olla mukana. Joka kerta kun siihen autoon istuu niin tulee hyvä mieli kun sai tismalleen sellaisen auton (no okei, kattoluukun puute harmittaa vieläkin) kuin halusi, vaikkakin tiettyjä riskejä tuli ottaneeksi. Vastaavaa kun ei ollut silloinkaan Suomessa tarjolla. Varusteet ne auton tekee!

Minusta tuossa alkup. hommassa on osaksi huonoa tuuria, sitten huolimattomuutta autoa ostaessa (minkä kirjoittaja itsekin myöntää). Kiire ja autokuume on pahin mahdollinen yhdistelmä autokaupoissa :!: , mutta vähän ylireagointia tuossa ehkä on.. Pari ylimääräistä vikaa on ehkä tullut, mutta vastaavat viat voivat tulla autoon kuin autoon jo tuon verran ajettuna jos maanantai päivän kappale sattuu. Tokihan se harmittaa jos autoa pitää heti alkaa korjaamaan kun sen on saanut ostettua.
Minulla on alkup. iskarit kestäneet aikoinaan kultaisella 80 luvulla sekä 96L:ssä sekä 99GL:ssä molemmissa yli 320tkm. Todennäköisesti kestivät koko autojen iän. En tiedä miksi ne ei 9-5:ssä kestä. Tyyppivikahan se ihan selkeästi on eikä sitä varmaan korjata niin kauan kuin asiakkaat ostavat niitä omaan laskuunsa melkein uusiin autoihin nurisematta.
Tuo kakkosauto 9000 tuossa toimii vuodesta toiseen kuin junan vessa, tokko tuota edes ajamalla saisi hajalle :)
9-5:ssä ärsyttää nuo muutamat tyyppiviat mutta on se kyllä (ainakin aero, muilla en ole edes ajanut :) ) , jos 4 pyörällä pitää liikkua, ajo-ominaisuuksiltaan aika hieno vehje maantiellä..
Yritin minäkin 850 volvoon ihastua ihan ilman ennakkoluuloja jo silloin kun se tuli, mutta ei onnistunut millään :) Sama myöhemmin V70:n kanssa. Raktori mikä raktori.
9000CS 2,3
lk
Matalapaineturbo
Viestit: 199
Liittynyt: La Heinä 23, 2005 19:41

Viesti Kirjoittaja lk »

Milloin 9-5:een on tullut 150 hv diesel?
Tietääkseni vain 120 hv diesel on tällä hetkellä myynnissä.
Vastaa Viestiin