Leirin vaihto
V70:lle löytyy saappiprheestä ihan miehekäs kilpailija, meinaan tämä 3,0 TiD. Juuri ajelin 100 tkm huollosta ulos ja MITÄÄN murheita ei ole ollut tässä M03:ssa. Pelkkää glooriaa paitsi että pyörän pultit ruostuivat ja xenon pimeni 99 tkm:ssa. Kulutus reilut 6 ltr. Autolehdet vertailivat taannoin V70:a ja tätä 3,0 TiD:a ja totesivat kisan tasaväkiseksi.
Nyt vaan tuntuu käyvän niin kuin aitojen Saabbien puolestapuhujat unissaan toivovat eli iso TiD-kone on jo jäänyt pois mallistoista. Uuteen face liftattuun 9-5:een ei mahdu edes 9-3 Sport Wagonin V8 -pannu!
Kuka dieselistä tykkää ja sitä tarvitsee on varmaan noteerannut 2,2:n ja 3,0:n tehoeron ... ... se on aika musertava. Jos saabi ei jatkossa kehitä isoa dieseliään, saavat V70, S80 ja A6 uusia omistajia.
Nyt vaan tuntuu käyvän niin kuin aitojen Saabbien puolestapuhujat unissaan toivovat eli iso TiD-kone on jo jäänyt pois mallistoista. Uuteen face liftattuun 9-5:een ei mahdu edes 9-3 Sport Wagonin V8 -pannu!
Kuka dieselistä tykkää ja sitä tarvitsee on varmaan noteerannut 2,2:n ja 3,0:n tehoeron ... ... se on aika musertava. Jos saabi ei jatkossa kehitä isoa dieseliään, saavat V70, S80 ja A6 uusia omistajia.
#1710
9-5 3,0TiD Wagon Vect -03 KA
96 V4 -72 KA, OE
Ford Mustang Sports Roof -69 KA
9-5 3,0TiD Wagon Vect -03 KA
96 V4 -72 KA, OE
Ford Mustang Sports Roof -69 KA
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2909
- Liittynyt: Ke Joulu 15, 2004 13:55
- Paikkakunta: Vaasa
- Viesti:
Re: iskarien iästä
Hyyvin summattu... jokaiselle kohdalle tuntus löytyvän oma edustajansatq kirjoitti:Joissain autoissa menee iskarit alle 100.000 km:n,joissakin menee tukivarret alle 50.000 km:n,joissakin vetarit loppu 45.000 km:ssä,jotkut ruostuu,johonkin vaihdetaan "koiranluut 30.000 km:n välein...kaikissa(eurooppalaisissa) autoissa paheiden summa vakio,ne vaan esiintyy eri kohdissa.

9000 Aero -97, 9-5 2,0t - 01
Opel Six Cabriolet -35, KTM Super Duke Gt -16
#2244
"A conscience is like a boat or a car. If you feel you need one, rent it."
Opel Six Cabriolet -35, KTM Super Duke Gt -16
#2244
"A conscience is like a boat or a car. If you feel you need one, rent it."
D5 kulutus
Hieman Volvon ja Saabin dieseleiden kulutuksesta: Teimme taannoin tarkistus mittauksen tankkaamalla molempien autojen tankit piripintaan ja tankillisen jälkeen teimme saman uudelleen samassa paikassa. Ja kas kummaa, Volvon keskikulutus mittari näytti lähes litraa todellista vähemmän ja saabin 0,2 litraa vähemmän. Että se siitä.
Tämä muuten pitää täysin paikkansa: Volvon(kin) ajotietokoneen kulutus näyttää mitä sattuu.
Muuten enemmän ajavan näkökulmasta tähän Saab 9-5 vs. Volvo V70 (bensa/diesel) aiheeseen liittyen sanon jo etukäteen että meikäläisellä nämä merkit & mallit herättää intohimoja suunnilleen samanverran kuin kesämökin 25v. ruohonleikkuri.
Saabista täytyy heti sanoa että omakohtaista sanottavaa kokemusta ei ole kun tasan yhdestä autosta (9-5W 2.0t tehtaanviri -03), Volvon & MB dieseleistä sitten enemmänkin. Tosin uskoisin että tätä foorumia seuraamalla oppii Saabista enemmän kuin miljoonan kilometrin ajolla, siitä hatunnosto teille kaikille!
Mitä minulla Saabista tullut mieleen:
- ei riittävää dieselmoottoria automaatilla.
- ei toimivaa huoltoa.
- tietty "laaduttomuuden" tunne, en viitsi kirjoittaa uudestaan, ihan näitä perusjuttuja mitä tälläkin foorumilla otsikoitu vaikka kuinka paljon.
- riittämättömät kuskin penkin säädöt.
- ainakin vakioalusta onneton "lulla" jo muutaman kympin jälkeen, sportti (aero) varmaan parempi?
- turboksi(kin) hengetön alakierroksilla.
+ tasaisen tyydyttävä/ hyvä kaikilla osa-alueilla.
+ riittävä äänentoisto jo tehtaalta (AS2).
+ vaimo tykkää
Volvosta:
+ riittävä diesel automaatilla.
+ toimiva huolto(mies).
+ riittävä "laadun" tuntu.
- vakioalusta kestää mutta karmea keinu, sportti taasen oikein hyvä kompromissi ja kestää.
- äänentoisto syvältä.
- vaimo ei tykkää.
Kysymys vakikirjoittelijoille:
Miten pystyy itselleen perustelemaan bensaturbon käytön yli 100tkm/v kilometreillä?
Muuten enemmän ajavan näkökulmasta tähän Saab 9-5 vs. Volvo V70 (bensa/diesel) aiheeseen liittyen sanon jo etukäteen että meikäläisellä nämä merkit & mallit herättää intohimoja suunnilleen samanverran kuin kesämökin 25v. ruohonleikkuri.
Saabista täytyy heti sanoa että omakohtaista sanottavaa kokemusta ei ole kun tasan yhdestä autosta (9-5W 2.0t tehtaanviri -03), Volvon & MB dieseleistä sitten enemmänkin. Tosin uskoisin että tätä foorumia seuraamalla oppii Saabista enemmän kuin miljoonan kilometrin ajolla, siitä hatunnosto teille kaikille!
Mitä minulla Saabista tullut mieleen:
- ei riittävää dieselmoottoria automaatilla.
- ei toimivaa huoltoa.
- tietty "laaduttomuuden" tunne, en viitsi kirjoittaa uudestaan, ihan näitä perusjuttuja mitä tälläkin foorumilla otsikoitu vaikka kuinka paljon.
- riittämättömät kuskin penkin säädöt.
- ainakin vakioalusta onneton "lulla" jo muutaman kympin jälkeen, sportti (aero) varmaan parempi?
- turboksi(kin) hengetön alakierroksilla.
+ tasaisen tyydyttävä/ hyvä kaikilla osa-alueilla.
+ riittävä äänentoisto jo tehtaalta (AS2).
+ vaimo tykkää
Volvosta:
+ riittävä diesel automaatilla.
+ toimiva huolto(mies).
+ riittävä "laadun" tuntu.
- vakioalusta kestää mutta karmea keinu, sportti taasen oikein hyvä kompromissi ja kestää.
- äänentoisto syvältä.
- vaimo ei tykkää.
Kysymys vakikirjoittelijoille:
Miten pystyy itselleen perustelemaan bensaturbon käytön yli 100tkm/v kilometreillä?
Minä valitettavasti joudun joka kerta kun autokauppaan pitää mennä.Itselleni en joudu perustelemaan mutta tässä sinulle muutama nopeasti keksitty
Mitä tähän voi vastata?Jos ajaisin reilusti alle 100000km/v voisin ajaa dieselilläkin
Tästä erittäin samaa mieltä.yli 100000km/v mentäessä on valittava sellainen auto/kone jolla viitsii ajaa.
Jos kulut ratkaisee olisi ehkä joku skoda fabia SDI järkevä.
Tämä oli minulle uutta, en tosiaan ollut Saabin hinnastoa edes vilkaissut kun tiesin ettei siellä sitä diesel+automaattia ollut.120000km/v maksaa bensa Saabilla ehkä 5600€(alv 0%)-dieselvero enemmän (bensaa 9l/100km 1,3€/l ja dieseliä 5,5l/100km 1€/l) diesel on 5400(alv 0%) kalliimpi joten kahden vuoden aikana bensalla ajosta joutuu maksamaan vain n. 5000€ enemmän
Ymmärrän entistä paremmin miksi näitä ei enempää ammattikäytössä ole.(auton hinta 240000km ajettuna lienee sama)
Nämä tulee väkisinkin muualta kuin Saabilta.summa joka ei riitä alkuperäisen navikoinnin ostamiseen ja niitäkin on myyty.
Tästäkin samaa mieltä.Onneksi jokainen saa valita sellaisen koneen ja auton kuin itse haluaa.
OT jos ei jo ollut ennen tätä:
Et sattuisi tietämään missä 9-5 vaihtuu mahdollisimman pienellä välirahalla
Volvoon?
Viimeksi muokannut turhamies, La Syys 17, 2005 23:44. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: tarkennusta vielä
Niin, kysyin kilometrejä sen takia, että omassa tonnarissa vaihdettiin just alkup. iskarit pois ja oli 185 tkm mittarissa. Ja tuttujen OG-satkuissa on vaihdettu siinä 150tkm:n jälkeen vasta. En ollut tietoinen, että 9-5:ssa mahdollisesti ovat ennemmin vaihtokunnossa. Myönnetään, että kysymys oli hiukan yleistävässä muodossaSaappi Kuski kirjoitti:pellar05 kirjoitti: - Tuotiauton valinta menopeliksi oli oma "moka" - oppi ja ikä kaikki.
- Iskarit meni vaihtoon jo alle 90.000 kmLopettakaa nyt herranjestas tuo autojen luokittelu tuonti- ja suomi-autoihin edes täällä. Kuulostaa vähitellen suomi24 jutuilta.. Ulkomailta ne ulkomaalaisetkin ostaa autonsa yleensä ja monet on varmaan ihan tyytyväisiä. En ole kenenkään vielä kuullut hakevan autojansa Suomesta "koska sieltä saa niitä aitoja suomi-autoja".Montoya kirjoitti:Olikohan kilometrit ihan kohdallaan?![]()
Saabia ei varmaan enää hinnan puolesta kannata edes hakea, mutta suurimmat sudenkuopat välttää kun ei osta sellaiselta joka tuo tänne autoja myyntitarkoituksessa.
Mitä olen tätä foorumia lukenut niin lähes kaikista 9-5:sta on iskarit vaihdettu jo aikoja sitten noissa kilometreissä, niin myös omastani.

Ja muutenkin toki ikävää, että ketjun aloittaja joutui luopumaan Saabista. Mutta ei kai nyt sentään vielä ihan Suomi24-tasolla olla

9-5 2,3t -03
#2514
#2514
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 3011
- Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 17:39
Re: tarkennusta vielä
Ei mitään henk.kohtMontoya kirjoitti: Niin, kysyin kilometrejä sen takia, että omassa tonnarissa vaihdettiin just alkup. iskarit pois ja oli 185 tkm mittarissa. Ja tuttujen OG-satkuissa on vaihdettu siinä 150tkm:n jälkeen vasta. En ollut tietoinen, että 9-5:ssa mahdollisesti ovat ennemmin vaihtokunnossa. Myönnetään, että kysymys oli hiukan yleistävässä muodossa![]()
Ja muutenkin toki ikävää, että ketjun aloittaja joutui luopumaan Saabista. Mutta ei kai nyt sentään vielä ihan Suomi24-tasolla olla

Eihän ne autot itse ymmärrä ollenkaan sitä että missä maassa ne on otettu käyttöön.. Helppo tietysti olla iloinen kun on itse mielestään tehnyt hyvät kaupat tuontiautosta, hyvää tuuriahan siinäkin pitää olla mukana. Joka kerta kun siihen autoon istuu niin tulee hyvä mieli kun sai tismalleen sellaisen auton (no okei, kattoluukun puute harmittaa vieläkin) kuin halusi, vaikkakin tiettyjä riskejä tuli ottaneeksi. Vastaavaa kun ei ollut silloinkaan Suomessa tarjolla. Varusteet ne auton tekee!
Minusta tuossa alkup. hommassa on osaksi huonoa tuuria, sitten huolimattomuutta autoa ostaessa (minkä kirjoittaja itsekin myöntää). Kiire ja autokuume on pahin mahdollinen yhdistelmä autokaupoissa

Minulla on alkup. iskarit kestäneet aikoinaan kultaisella 80 luvulla sekä 96L:ssä sekä 99GL:ssä molemmissa yli 320tkm. Todennäköisesti kestivät koko autojen iän. En tiedä miksi ne ei 9-5:ssä kestä. Tyyppivikahan se ihan selkeästi on eikä sitä varmaan korjata niin kauan kuin asiakkaat ostavat niitä omaan laskuunsa melkein uusiin autoihin nurisematta.
Tuo kakkosauto 9000 tuossa toimii vuodesta toiseen kuin junan vessa, tokko tuota edes ajamalla saisi hajalle

9-5:ssä ärsyttää nuo muutamat tyyppiviat mutta on se kyllä (ainakin aero, muilla en ole edes ajanut

Yritin minäkin 850 volvoon ihastua ihan ilman ennakkoluuloja jo silloin kun se tuli, mutta ei onnistunut millään

9000CS 2,3
Vai on tullut 150 hv sitten 9-5 malliinkin. Tuota tietoa ei vain löydy http://www.saab.fi sivulta eikä myöskään http://www.tuulilasi.fi uusien autojen tiedoista. Eikä myöskään mitään mainoksia tuosta ole näkynyt. Ilmeisesti saabin myyjät eivät enää edes yritä myydä autoja.
Kulutuksen osalta täytyy vain todeta että tulos on saatu jakamalla tankattu polttoainemärä ajetuilla kilometreillä (ei siis ajotietokoneen lukemia). Ajotapa sakkojen rajoilla eli perävaloja tulee väkisin vastaan, vaikkaan ei itsetarkoitus Vaununkin kanssa ajettu mittarin mukaan 100-120 km/t jolloin joutuu kyllä välillä ohittelemaan mikä ei vaunun kanssa ole herkkua. Viimeisin lenkki 1300 km matka-ajoa - moottoritietäkin Helsinkiin Audi A8:n kanssa peräkkäin Hämeenlinnasta saakka n. 160-180 km/h ja tuon lenkin keskikulutus 6.1 l/100 km. Jos ajaa n. 100 km/h niin täydellä tankilla (70 l) pääsee 1300 km -> 5,3 l/100km. Säästämällä ja ajamalla oikein pihisti pääsee alle 5 l. Toki raskas kaasujalka auttaa tankin tyhjennyksessä rieselissäkin. Tässä ei siis ole hypetystä - näin se vaan on - kohta 15.000 km ajettuna.ossipentti kirjoitti:Työtätekevänä autona olen käyttänyt volvo v70 d5:ttä ja voin kertoa, että takuuhuoltoon meni jo ensimmäiset tukivarret. Alusta täysi susi. Tohon kulutukseen sen verran, että aikalailla alhaiselta kuulostaa toi alle viisi ja vaunulla 7.1. Taloudellinen ajo huipussaa, toivottavasti ei tukkona oleminen noilla lukemilla!! Molemmissa löytynee omat vikansa ja maanantai kappaleensa.
Alustasta en osaa sanoa, mutta lienee kuitenkin sama kuin muissakin perus V70:sissä, moottori vain painaa enemmän.. eli sen tuenta on erilainen. Nivomatic kyllä omassa rahoittaa perää vaunun kanssa. Toivotaan ettei isoja vikoja napsahada päälle kun ei takuutakaa ole enää päällä..kädet siis kyynärpäitä myöden ristissä.[/u]
griffinowner