Nykii kiihdytettäessä

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
mattiruu
"Turbo"
Viestit: 206
Liittynyt: Ma Loka 20, 2003 14:14

Viesti Kirjoittaja mattiruu »

koistha kirjoitti:Ei auttanut abs-anturin (takanavan) vaihto. Tänä aamuna oli taas mittaristo kuin joulukuusi. ...tuttaa jo pikkuhiljaa nämä mystiset ongelmat :x
Mystisiä ongelmia tuntuu nykimiset olevan ja vian löytäminen on ihan
tuurin kauppaa. Turbon säätö pitää vielä tutkia ja jos sieltä ei löydy
vikaa, niin sitten on vissiin vaihdettava läppäkotelo....
mattiruu
"Turbo"
Viestit: 206
Liittynyt: Ma Loka 20, 2003 14:14

Viesti Kirjoittaja mattiruu »

Mystisiä juttuja nämä nykimiset yms. on ja vian löytyminen
on tuurinkauppaa. Mulla on vielä turbon säätö tutkimatta ja
jos siitä ei löydy vikaa, niin sitten on kait uhrattava loput
eurot ja vaihdettava läppäkotelo.
NG900SET -95
"Viggen"
Viestit: 528
Liittynyt: To Loka 16, 2003 19:13
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja NG900SET -95 »

koistha kirjoitti:Ei auttanut abs-anturin (takanavan) vaihto. Tänä aamuna oli taas mittaristo kuin joulukuusi. Tämä täytyy saada ensin kuntoon ennen kuin tutkitaan lisää. Kuten Vigge mainitsi aikaisemmin, nopeussignaalin puutteella saattaa olla vaikutusta koneen käytökseen. Ja jos vika on jossain muussa kuin anturissa (esim. abs:n boxissa), niin mistäs senkin vaikutukset tietää.
...tuttaa jo pikkuhiljaa nämä mystiset ongelmat :x
Jos ABS-valo palaa voi koneen käytös olla aika erikoinen. Mulla ainakin auto nyki, tyhjäkäynti puuttui ja ahdot eivät nousseet.
9-5 2.3t Biopower A -08
Ex: 9-5 Aero Wagon A -05
Ex: 900 SE 2.0T -95 Maptun stage 6
koistha
"Hölösuu"
Viestit: 1346
Liittynyt: Ke Heinä 28, 2004 13:45
Paikkakunta: Epsoo

Viesti Kirjoittaja koistha »

NG900SET -95 kirjoitti: Jos ABS-valo palaa voi koneen käytös olla aika erikoinen. Mulla ainakin auto nyki, tyhjäkäynti puuttui ja ahdot eivät nousseet.
Jeps, senpä takia olenkin päättänyt, että muita antureita tutkitaan vasta sen jälkeen, kun tuo jarrupuoli on saatu kuntoon. Ainoa, mitä olen tehnyt toistaiseksi on moottorin vääntötuen (tai mikä sen virallinen nimi onkaan) vaihto. Sillä korjaantui liikkeellelähdön nytkyttelyt.
#2332
Isompi idän ihme Skoda Superb Combi 2.0 TDI -19
ex. Skoda Octavia Combi -17, 9-5 2.3t wagon -03, 9-3 -01,Opel Vectra -98,VW Vento -96,Volvo 440 -91, 900i -88, 90 -85, 99 -79
koistha
"Hölösuu"
Viestit: 1346
Liittynyt: Ke Heinä 28, 2004 13:45
Paikkakunta: Epsoo

Viesti Kirjoittaja koistha »

koistha kirjoitti: Jeps, senpä takia olenkin päättänyt, että muita antureita tutkitaan vasta sen jälkeen, kun tuo jarrupuoli on saatu kuntoon.
Taas kävi auto pajalla jarrupuolen juttujen takia. Tällä kertaa olivat putsanneet ABS:n johdotuksen liittimiä, oli kuulemma liikaa vastusta... En kyllä usko asian olevan kunnossa tällä.

Mutta ei tunnu vaikuttavan alkuperäiseen asiaan. Jahka saan käsiini jostain ehjän MAFin, niin sitä täytyy kokeilla.

Onkos kellään mielipidettä siitä, että mistä johtuu tunne kohtuullisen äkäisestä turbon mukaantulosta ? Mielestäni näissä pikku-t koneissa ahtimen pitäisi tulla mukaan suht huomaamatta.
#2332
Isompi idän ihme Skoda Superb Combi 2.0 TDI -19
ex. Skoda Octavia Combi -17, 9-5 2.3t wagon -03, 9-3 -01,Opel Vectra -98,VW Vento -96,Volvo 440 -91, 900i -88, 90 -85, 99 -79
mattiruu
"Turbo"
Viestit: 206
Liittynyt: Ma Loka 20, 2003 14:14

Viesti Kirjoittaja mattiruu »

Ahtimen mukaantulo on mullakin aika äkäinen. Asensin eilen
ahtopainemittarin mm. ahtopaineeseen, by-pass venttiilin ohjaus-
paineseen ja imusarjan paineeseen ja selvitin vaihtelleeko
ne nykimisten tahdissa. Lopputulos oli ei tai ehkä vähän 0,7
barin ahtopaineella. Samalla tuli tarkistettua hukkaportin- ja by-passin
venttiilit ja sylinterit eikä niistä mitään vikoja löytynyt.
Eli nyt on tarkastettu kaikki muut paitsi läppäkotelo ja
hukkaportin läpän tiiveys ja nykiminen jatkuu.
Kaverilla hajosi äskettäin MAF. Sen kertomukseen perustuen
muutos on niin radikaali, että jos vika on siinä ovat oireet
suuremmat kuin nyt. Oletko koistha seurannut, millä kierros-
lukualueella nykiminen tapahtuu ja onko esim. lämpötilalla
vaikutusta nykimiseen? Minä olen ollut huomaavinani, että
nykiminen tapahtuu alueella 2000-2300 1/min ja on sitä
selvempää mitä kuumempaa on (jossakin joku komponentti
kuumenee vai alkaako kone käydä laihalla seoksella tai jotain
muuta semmoista). Vähän alkaa epäilyttää, olisiko DI-kasetti
kuitenkin kaiken takana (sanoivat huollossa, että kasetti on
kunnossa, mutta näinköhän katsoivat pelkät koodit eivätkä
kokeilleet toisella kasetilla).
Ilmoittele koistha sitten, kun olet kokeillut toisella MAFilla!!
koistha
"Hölösuu"
Viestit: 1346
Liittynyt: Ke Heinä 28, 2004 13:45
Paikkakunta: Epsoo

Viesti Kirjoittaja koistha »

mattiruu kirjoitti:Oletko koistha seurannut, millä kierros-
lukualueella nykiminen tapahtuu ja onko esim. lämpötilalla
vaikutusta nykimiseen? Minä olen ollut huomaavinani, että
nykiminen tapahtuu alueella 2000-2300 1/min ja on sitä
selvempää mitä kuumempaa on (jossakin joku komponentti
kuumenee vai alkaako kone käydä laihalla seoksella tai jotain
muuta semmoista).
Näyttäis olevan nytkyttelyt tuossa 3300-3500 ja seuraavan kerran noin 4200 kohdilla. Olen pannut myös merkille, että mitä kuumempaa, niin sen voimakkaampaa on nykiminen.
Kuten ensimmäisessä viestissä mainitsin, niin ajelin pari päivää pakasta vedetyllä DI-kasetilla - ei vaikutustä nykimiseen eli joku muu siellä nyt sotkee. Tosin 9-5T:n kanssa jutellessani kävi ilmi, että Saab haluaa säätää lambdaa kesken kiihdytyksen eli olisiko kyseessä sittenkin ominaisuus... En kuitenkaan haluaisi vielä uskoa sitä.
#2332
Isompi idän ihme Skoda Superb Combi 2.0 TDI -19
ex. Skoda Octavia Combi -17, 9-5 2.3t wagon -03, 9-3 -01,Opel Vectra -98,VW Vento -96,Volvo 440 -91, 900i -88, 90 -85, 99 -79
Suhina
"Koeajolla"
Viestit: 3
Liittynyt: Ma Syys 05, 2005 19:45

Viesti Kirjoittaja Suhina »

Paljonko asentoanturit maksaa? Mulla ilmeisesti joudutaan vaihtamaan kyseiset anturit.
koistha
"Hölösuu"
Viestit: 1346
Liittynyt: Ke Heinä 28, 2004 13:45
Paikkakunta: Epsoo

Viesti Kirjoittaja koistha »

Tänään sitten irroitettin vesilin autosta ilmamassamittari ja kokeiltiin meikäläisen kärryssä. Ja eikun koeajolle - ei nykinyt enää.

Sitten vaan takaisin autot kasaan eli alkuperäinen immu takaisin paikalleen - ei nykinyt enää silläkään. 8O :?:
Eli periaatteessa ollaan lähtöruudussa, sillä erotuksella ettei tänä iltana enää nykinyt kiihdyttäessä. Toivottavasti muutos on pysyvä.
#2332
Isompi idän ihme Skoda Superb Combi 2.0 TDI -19
ex. Skoda Octavia Combi -17, 9-5 2.3t wagon -03, 9-3 -01,Opel Vectra -98,VW Vento -96,Volvo 440 -91, 900i -88, 90 -85, 99 -79
vesil
Matalapaineturbo
Viestit: 164
Liittynyt: Pe Kesä 11, 2004 18:16
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja vesil »

Toivottavasti nykiminen pysyykin poissa. Säästyisi MAF:n hinta. Ainakaan se ei siirtynyt kokeilusta mun autoon. :D

Ulkopuolisille on kyllä pakko sanoa, että taidetaan olla Koisthan kanssa vähän turhankin tarkkoja näistä nykimisistä. Hienosti kulkevat pelithän meillä on kummallakin. :D Suurin osa autoilijoista ei näitä varmaan edes huomaisi. Veto ei katkea, auto ei hypi jne. Mutta kun se on oma auto, jonka käytös on ruvennut harmittamaan, niin ainahan sen huomaa ja kuntoon haluisi pistää. :?
ex: 9-5 2.0t wagon -03 (2004-2007)
mattiruu
"Turbo"
Viestit: 206
Liittynyt: Ma Loka 20, 2003 14:14

Viesti Kirjoittaja mattiruu »

Perskule, kukahan sitten jelppaisi minua. Vikaa ei löydy mistään kompo-
nentista ainakaan mittaamalla. Läppäkotelokin on puhdistettu, turbon
säätö ja by-pass katsottu, DI kokeiltu uudella kasetilla, kaikki anturit
mitattu oskilloskoopilla ajossa ja paikallaa jne. Viimeinen teko on nyt
sitten akun irroitus riittävän pitkäksi aikaa, jos sillä saisi kaiken maailman
sopeutuskertoimet nollattua. Jos se ei auta, heitän rukkaset naulaan ja
siedän tätä nytkytystä....tai sitten on vaihdettava läppäkotelo.
potkuhousu
"Hölösuu"
Viestit: 3644
Liittynyt: Ke Maalis 12, 2003 21:05
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja potkuhousu »

Oma kokemukseni T7 ilmamassamittarissa meni siten että auto ahtoi todella mallikkaasti eli 2. vaihteella 1,5 bar 3.-5. vaihteilla 1,7+bar joten ajo oli repivää ja lopuksi aloin saamaan vikailmoituksia jotka viittasivat aivan muuhun vikaan kuin ilmamassamittariin. NOrmaalissa järjestyksessä vaihdettin ensin tulpat, sitten DI-kasetti ja lopuksi MAF. MAF vaihdon jälkeen ahdot rauhoittuivat ja kulku on tasaisempaa entisen repimisen jälkeen. Meno oli vähän nykivää tietyissä olosuhteissa.
Jyrki alias potkuhousu
SS-K #1636 STCF #2
Zaino Show Car Polish Trolli.nu
Viimeistely alkaa ensimmäisestä Zaino kerroksesta
koistha
"Hölösuu"
Viestit: 1346
Liittynyt: Ke Heinä 28, 2004 13:45
Paikkakunta: Epsoo

Viesti Kirjoittaja koistha »

mattiruu kirjoitti:Perskule, kukahan sitten jelppaisi minua. Vikaa ei löydy mistään kompo-
nentista ainakaan mittaamalla. Läppäkotelokin on puhdistettu, turbon
säätö ja by-pass katsottu, DI kokeiltu uudella kasetilla, kaikki anturit
mitattu oskilloskoopilla ajossa ja paikallaa jne. Viimeinen teko on nyt
sitten akun irroitus riittävän pitkäksi aikaa, jos sillä saisi kaiken maailman
sopeutuskertoimet nollattua. Jos se ei auta, heitän rukkaset naulaan ja
siedän tätä nytkytystä....tai sitten on vaihdettava läppäkotelo.
Koeta saada jostain käsiin toinen ilmamassamittari, näytti se minullakin auttavan :lol: Oletkos muuten kokeillut, ettei hukkaportin tanko kanita (tai siis sen nivel) ? Eräs Saab-mekaanikko heitti sen melkein ensimmäisenä arvauksena, kun puhuin pienestä nykimisestö

Tosin, ilma ehti viilentyä eilen illalla ennen kuin pääsin omalla kärryllä ja vanhalla immulla liikkeelle. Ja tänä aamuna oli myös suhteellisen viileää, joten jää nähtäväksi mitä tapahtuu päivän lämmetessä. Jos nykiminen ei palaa, niin sitten en kyllä ymmärrä mistä tämä kaikki johtuu.
Olisiko minulla sitten ollut pieni ilmavuoto letkujen liitoksissa tai kanittava hukkaportin tanko, joka niiden noin kymmenen vedon jälkeen alkoi toimia oikein - kuka näistä tietää.
#2332
Isompi idän ihme Skoda Superb Combi 2.0 TDI -19
ex. Skoda Octavia Combi -17, 9-5 2.3t wagon -03, 9-3 -01,Opel Vectra -98,VW Vento -96,Volvo 440 -91, 900i -88, 90 -85, 99 -79
mattiruu
"Turbo"
Viestit: 206
Liittynyt: Ma Loka 20, 2003 14:14

Viesti Kirjoittaja mattiruu »

Hukkaportti venttiileineen ja tankoineen on tutkittu
ja varmuudenvuoksi voideltu. Liikkui ihan jouheasti
takertelematta. Työsylinterikin oli ehjä ja pelittävä.
Ainoa poikkeama oli perusahtopaine, joka oli himppasen
alle 0,4 bar. Kiersin tankoa n. 3 kierrosta ja nyt
se on himppasen yli 0,4 bar joten tämänkin pitäisi olla
OK. No, taas on aikaa viikonloppu rassata ja ihmetellä..
mattiruu
"Turbo"
Viestit: 206
Liittynyt: Ma Loka 20, 2003 14:14

Viesti Kirjoittaja mattiruu »

Per....le!!!! Ei tule auto kuntoon merkkihuollossakaan. Eivät tee
tälle nykimiselle mitään koska missään ei ole vikaa. Läppäkotelon olisivat
vaihtaneet sen suurempia tutkimatta (800 eur) jos se vaikka auttaisi,
mutta kauppaa siitä ei tullut koska kieltäydyin maksamasta senttiäkään
mutu-tiedolla tehdyistä hommista. Hintaa tyhjänpäiväisille tutkimuksille
kertynee useampi satanen joten taas kerran hieno suoritus SAAB-
huollolta!!
Vastaa Viestiin