polttoainetalous

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
2.0t Wagon
Matalapaineturbo
Viestit: 163
Liittynyt: Ma Loka 25, 2004 20:47
Paikkakunta: Vantaa

polttoainetalous

Viesti Kirjoittaja 2.0t Wagon »

Tällä palstalla tuntuu olevan paljon teknistä asiantuntemusta,
joten valottakaas vähän moottorin toimintaa:

miten toimii polttoaineen syöttö tilanteessa, jossa
automaattivaihteisella 9-5 ajetaan jyrkkää alamäkeä?
Tyrehtyykö syöttö kokonaan vai annetaanko soppaa esim.
tyhjäkäynnin verran? Eroaako 9-5 (turbo) tässä asiassa
tavallisista vapaastahengittävistä kaasutin- ja ruiskukoneista?
Entäs manuaalivaihteet + moottorijarrutus?
Miten pitkältä matkalta 9-5:n SID näyttää kulutusarvion?

Nimim. "Säästänkö ajamalla vain alamäkiä?"
Ysivee
"Turbo"
Viestit: 215
Liittynyt: Ti Maalis 23, 2004 16:54

Viesti Kirjoittaja Ysivee »

Itseäkin on askarruttanut samat asiat automaatti-Saabistina.

Ja tuon SID:n toiminta on tosiaan hieman epäselvä. Esim. jos SID:in kulutusnäytön nollaa ja ajaa vaikka 100km matka-ajoa, se näyttää sen jälkeen vaikkapa 7,6l/100km, ok. Mutta sen päälle kun ajaa tyyliin pari kilsaa kaupungissa, niin kulutus hyppää johonkin 8,5l/100km. Siis jos ensin ajaa 100km kulutuksella 7,6l/100km ja sen jälkeen pari kilsaa kaupungissa, niin kulutuksen kaupunkiajossahan pitäis olla luokkaa 50l/100km, että se hyppää 8,5l/100km. Eli ilmeisesti SID ei laske viimeisintä 100km:n matkaa, vaan jonkun paljon paljon lyhemmän matkan keskiarvon, vai..?
(ei sillä, että SID nyt näyttäisi ihan oikein muutenkaan, mutta pitäisihän "virhe" olla kuitenkin samassa suhteessa eri kulutuksilla).
e0000333
"Hölösuu"
Viestit: 1507
Liittynyt: Pe Elo 01, 2003 15:10
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja e0000333 »

Esim. nelivaihteisessa automaatissa kolmos ja nelosvaihteella on ns. lock up- toiminto, eli moottori ja vaihteisto pyörivät tasakaasulla ja pienissä kiihdytyksissä "yhtenä pakettina". Helppo tarkistaa vaikka kierroslukumittarin ja nopeusmittarin erilaisesta käyttäytymisestä verrattuna pienempiin vaihteisiin.

Luulisi näitten tietojen valossa kolmosella ja nelosella moottorijarrutettaessa myös polttoaineensyötön katkeavan kokonaan kuten keppivaihteisessakin...

Kulutusarvio? Sid näytää tarkan lukeman kuljetun matkan ja kuluneen polttoaineen mukaan. Eli keskikulutus...
Tankissa olevalla bensalla ajettava matka tietääkseni lasketaan juuri tuosta keskikulutuksesta. Rengas koko sitten vaikuttaa aika radikaalisti noihin lukuihin....


Tuossa edellä olikin jo sanottuna tuo lyhyen kaupunkiajon vaikutus keskikulutukseen..... Se on kyllä itsellenikin vielä mysteeri....
Saab 9-3 Sport Combi 1,8t Linear Business
#1814
vesil
Matalapaineturbo
Viestit: 164
Liittynyt: Pe Kesä 11, 2004 18:16
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja vesil »

Ysivee kirjoitti:Itseäkin on askarruttanut samat asiat automaatti-Saabistina.

Ja tuon SID:n toiminta on tosiaan hieman epäselvä. Esim. jos SID:in kulutusnäytön nollaa ja ajaa vaikka 100km matka-ajoa, se näyttää sen jälkeen vaikkapa 7,6l/100km, ok. Mutta sen päälle kun ajaa tyyliin pari kilsaa kaupungissa, niin kulutus hyppää johonkin 8,5l/100km. Siis jos ensin ajaa 100km kulutuksella 7,6l/100km ja sen jälkeen pari kilsaa kaupungissa, niin kulutuksen kaupunkiajossahan pitäis olla luokkaa 50l/100km, että se hyppää 8,5l/100km. Eli ilmeisesti SID ei laske viimeisintä 100km:n matkaa, vaan jonkun paljon paljon lyhemmän matkan keskiarvon, vai..?
(ei sillä, että SID nyt näyttäisi ihan oikein muutenkaan, mutta pitäisihän "virhe" olla kuitenkin samassa suhteessa eri kulutuksilla).
Ilmeisesti SID:n toimintaa ei ole dokumentoituna mutta minäkin olen päätynyt siihen, että keskikuluslaskenta painottaa viimeisiä ajoja. Ihan noin isoa eroa en tosin ole keskikulutuksessa huomanut. Vastaavasti SID laskee myös jäljellä olevaa toimintamatkaa. Siinä laskentaan otetaan todellakin vain viimeiset kymmenet kilometrit ja vaihtelut ovat todella suuria.
ex: 9-5 2.0t wagon -03 (2004-2007)
koistha
"Hölösuu"
Viestit: 1346
Liittynyt: Ke Heinä 28, 2004 13:45
Paikkakunta: Epsoo

Viesti Kirjoittaja koistha »

Sain oheisen vastauksen joskus aikoja sitten Saabilta, kun ihmettelin tuota SIDin toimintaa. Ei ihan suoraan vastaa kaikkin aikaisemmin ketjussa esitettyihin ajatuksiin mutta....
Saab Jälkimarkkinointi/Tuotetekniikka kirjoitti: SID 2 antamat tiedot ovat kaikki laskennallisia arvoja.
Esim. kulutuslukemaan vaikuttaa ABS-järjestelmästä tuleva matka tieto
sekä polttoainejärjestelmästä tuleva tieto suuttimien aukioloajasta.
Matka tieto kulkee päämittariston kautta, johon voidaan ohjelmoida
esim. rengaskoko, joka vaikuttaa ko. tietoihin.

SID 2 (ajotietokone) kerää tietoa itseensä nollauksen jälkeen seuraavaan
nollaukseen.
Riippuen nollauksen ajankohdasta voi tiedot olla hyvinkin erillaisia.
Lukemiin vaikuttaa (niinkuin varmasti olet huomannut) ajotapa.

Peruskäsite meillä on kuitenkin, että ajotietokoneen lukemat ovat hyvin
lähellä totuutta.
#2332
Isompi idän ihme Skoda Superb Combi 2.0 TDI -19
ex. Skoda Octavia Combi -17, 9-5 2.3t wagon -03, 9-3 -01,Opel Vectra -98,VW Vento -96,Volvo 440 -91, 900i -88, 90 -85, 99 -79
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11502
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Tonnareissa jäljellä oleva toimintamatka arvioidaan viimeksi ajetun 20 minuutin kulutuksen mukaan. Osaa siis varoittaa oikein bensan loppumisesta, vaikka ajaisit ruuhkaliikenteessä 1 km/h. On tuo 9-5:ssäkin varmaan samalla periaatteella.

80-luvun tonnareissa tuo aika oli lyhyempi, 10 minuuttia.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6483
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

Jep, toimintamatka tulee 20 minuutin mukaan myös SIDissä, mutta keskikulutus ja keskinopeus pitäisi olla manuaalin mukaan viimeisen nollauksen jälkeen.

Minulla on myös ihan samaa oiretta, eli kaupunkiajo nostaa keskikulutuslukemaa heti noin puolella litralla, vaikka nollauksesta on yli 4000 km ja tasaisessa maantieajossa laskee reilusti. Nyt Aeron SID näyttää 9,4 litraa/100km keskinopeudella 56km/h.

Eski
Georgios Nikolakaros
"Ruisku"
Viestit: 103
Liittynyt: Su Helmi 13, 2005 21:13

Viesti Kirjoittaja Georgios Nikolakaros »

e0000333 kirjoitti:Esim. nelivaihteisessa automaatissa kolmos ja nelosvaihteella on ns. lock up- toiminto, eli moottori ja vaihteisto pyörivät tasakaasulla ja pienissä kiihdytyksissä "yhtenä pakettina". Helppo tarkistaa vaikka kierroslukumittarin ja nopeusmittarin erilaisesta käyttäytymisestä verrattuna pienempiin vaihteisiin.

Luulisi näitten tietojen valossa kolmosella ja nelosella moottorijarrutettaessa myös polttoaineensyötön katkeavan kokonaan kuten keppivaihteisessakin...
Kannattaako siis ajaa WINTER asetuksella? Silloin ainoastaan 3as ja 4as käytetään. Ohjekirja kyllä sanoo että paras polttoainetalous on normaali asetuksella. T. Georgios
Rommitommi
"Hölösuu"
Viestit: 2709
Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 14:56
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Rommitommi »

Georgios Nikolakaros kirjoitti:
Kannattaako siis ajaa WINTER asetuksella? Silloin ainoastaan 3as ja 4as käytetään. Ohjekirja kyllä sanoo että paras polttoainetalous on normaali asetuksella. T. Georgios
Automaattivaihteiston momentinmuunnin luistattaa lähdöissä ja pienillä nopeuksilla, tulos siis lienee polttoaineenkulutuksen kannalta sama, ellei pahempikin, näin ainakin olen ymmärtänyt :roll:
Tomppa & Saabit myyty :(
Vastaa Viestiin