polttoainetalous
-
- Matalapaineturbo
- Viestit: 163
- Liittynyt: Ma Loka 25, 2004 20:47
- Paikkakunta: Vantaa
polttoainetalous
Tällä palstalla tuntuu olevan paljon teknistä asiantuntemusta,
joten valottakaas vähän moottorin toimintaa:
miten toimii polttoaineen syöttö tilanteessa, jossa
automaattivaihteisella 9-5 ajetaan jyrkkää alamäkeä?
Tyrehtyykö syöttö kokonaan vai annetaanko soppaa esim.
tyhjäkäynnin verran? Eroaako 9-5 (turbo) tässä asiassa
tavallisista vapaastahengittävistä kaasutin- ja ruiskukoneista?
Entäs manuaalivaihteet + moottorijarrutus?
Miten pitkältä matkalta 9-5:n SID näyttää kulutusarvion?
Nimim. "Säästänkö ajamalla vain alamäkiä?"
joten valottakaas vähän moottorin toimintaa:
miten toimii polttoaineen syöttö tilanteessa, jossa
automaattivaihteisella 9-5 ajetaan jyrkkää alamäkeä?
Tyrehtyykö syöttö kokonaan vai annetaanko soppaa esim.
tyhjäkäynnin verran? Eroaako 9-5 (turbo) tässä asiassa
tavallisista vapaastahengittävistä kaasutin- ja ruiskukoneista?
Entäs manuaalivaihteet + moottorijarrutus?
Miten pitkältä matkalta 9-5:n SID näyttää kulutusarvion?
Nimim. "Säästänkö ajamalla vain alamäkiä?"
Itseäkin on askarruttanut samat asiat automaatti-Saabistina.
Ja tuon SID:n toiminta on tosiaan hieman epäselvä. Esim. jos SID:in kulutusnäytön nollaa ja ajaa vaikka 100km matka-ajoa, se näyttää sen jälkeen vaikkapa 7,6l/100km, ok. Mutta sen päälle kun ajaa tyyliin pari kilsaa kaupungissa, niin kulutus hyppää johonkin 8,5l/100km. Siis jos ensin ajaa 100km kulutuksella 7,6l/100km ja sen jälkeen pari kilsaa kaupungissa, niin kulutuksen kaupunkiajossahan pitäis olla luokkaa 50l/100km, että se hyppää 8,5l/100km. Eli ilmeisesti SID ei laske viimeisintä 100km:n matkaa, vaan jonkun paljon paljon lyhemmän matkan keskiarvon, vai..?
(ei sillä, että SID nyt näyttäisi ihan oikein muutenkaan, mutta pitäisihän "virhe" olla kuitenkin samassa suhteessa eri kulutuksilla).
Ja tuon SID:n toiminta on tosiaan hieman epäselvä. Esim. jos SID:in kulutusnäytön nollaa ja ajaa vaikka 100km matka-ajoa, se näyttää sen jälkeen vaikkapa 7,6l/100km, ok. Mutta sen päälle kun ajaa tyyliin pari kilsaa kaupungissa, niin kulutus hyppää johonkin 8,5l/100km. Siis jos ensin ajaa 100km kulutuksella 7,6l/100km ja sen jälkeen pari kilsaa kaupungissa, niin kulutuksen kaupunkiajossahan pitäis olla luokkaa 50l/100km, että se hyppää 8,5l/100km. Eli ilmeisesti SID ei laske viimeisintä 100km:n matkaa, vaan jonkun paljon paljon lyhemmän matkan keskiarvon, vai..?
(ei sillä, että SID nyt näyttäisi ihan oikein muutenkaan, mutta pitäisihän "virhe" olla kuitenkin samassa suhteessa eri kulutuksilla).
Esim. nelivaihteisessa automaatissa kolmos ja nelosvaihteella on ns. lock up- toiminto, eli moottori ja vaihteisto pyörivät tasakaasulla ja pienissä kiihdytyksissä "yhtenä pakettina". Helppo tarkistaa vaikka kierroslukumittarin ja nopeusmittarin erilaisesta käyttäytymisestä verrattuna pienempiin vaihteisiin.
Luulisi näitten tietojen valossa kolmosella ja nelosella moottorijarrutettaessa myös polttoaineensyötön katkeavan kokonaan kuten keppivaihteisessakin...
Kulutusarvio? Sid näytää tarkan lukeman kuljetun matkan ja kuluneen polttoaineen mukaan. Eli keskikulutus...
Tankissa olevalla bensalla ajettava matka tietääkseni lasketaan juuri tuosta keskikulutuksesta. Rengas koko sitten vaikuttaa aika radikaalisti noihin lukuihin....
Tuossa edellä olikin jo sanottuna tuo lyhyen kaupunkiajon vaikutus keskikulutukseen..... Se on kyllä itsellenikin vielä mysteeri....
Luulisi näitten tietojen valossa kolmosella ja nelosella moottorijarrutettaessa myös polttoaineensyötön katkeavan kokonaan kuten keppivaihteisessakin...
Kulutusarvio? Sid näytää tarkan lukeman kuljetun matkan ja kuluneen polttoaineen mukaan. Eli keskikulutus...
Tankissa olevalla bensalla ajettava matka tietääkseni lasketaan juuri tuosta keskikulutuksesta. Rengas koko sitten vaikuttaa aika radikaalisti noihin lukuihin....
Tuossa edellä olikin jo sanottuna tuo lyhyen kaupunkiajon vaikutus keskikulutukseen..... Se on kyllä itsellenikin vielä mysteeri....
Saab 9-3 Sport Combi 1,8t Linear Business
#1814
#1814
Ilmeisesti SID:n toimintaa ei ole dokumentoituna mutta minäkin olen päätynyt siihen, että keskikuluslaskenta painottaa viimeisiä ajoja. Ihan noin isoa eroa en tosin ole keskikulutuksessa huomanut. Vastaavasti SID laskee myös jäljellä olevaa toimintamatkaa. Siinä laskentaan otetaan todellakin vain viimeiset kymmenet kilometrit ja vaihtelut ovat todella suuria.Ysivee kirjoitti:Itseäkin on askarruttanut samat asiat automaatti-Saabistina.
Ja tuon SID:n toiminta on tosiaan hieman epäselvä. Esim. jos SID:in kulutusnäytön nollaa ja ajaa vaikka 100km matka-ajoa, se näyttää sen jälkeen vaikkapa 7,6l/100km, ok. Mutta sen päälle kun ajaa tyyliin pari kilsaa kaupungissa, niin kulutus hyppää johonkin 8,5l/100km. Siis jos ensin ajaa 100km kulutuksella 7,6l/100km ja sen jälkeen pari kilsaa kaupungissa, niin kulutuksen kaupunkiajossahan pitäis olla luokkaa 50l/100km, että se hyppää 8,5l/100km. Eli ilmeisesti SID ei laske viimeisintä 100km:n matkaa, vaan jonkun paljon paljon lyhemmän matkan keskiarvon, vai..?
(ei sillä, että SID nyt näyttäisi ihan oikein muutenkaan, mutta pitäisihän "virhe" olla kuitenkin samassa suhteessa eri kulutuksilla).
ex: 9-5 2.0t wagon -03 (2004-2007)
Sain oheisen vastauksen joskus aikoja sitten Saabilta, kun ihmettelin tuota SIDin toimintaa. Ei ihan suoraan vastaa kaikkin aikaisemmin ketjussa esitettyihin ajatuksiin mutta....
Saab Jälkimarkkinointi/Tuotetekniikka kirjoitti: SID 2 antamat tiedot ovat kaikki laskennallisia arvoja.
Esim. kulutuslukemaan vaikuttaa ABS-järjestelmästä tuleva matka tieto
sekä polttoainejärjestelmästä tuleva tieto suuttimien aukioloajasta.
Matka tieto kulkee päämittariston kautta, johon voidaan ohjelmoida
esim. rengaskoko, joka vaikuttaa ko. tietoihin.
SID 2 (ajotietokone) kerää tietoa itseensä nollauksen jälkeen seuraavaan
nollaukseen.
Riippuen nollauksen ajankohdasta voi tiedot olla hyvinkin erillaisia.
Lukemiin vaikuttaa (niinkuin varmasti olet huomannut) ajotapa.
Peruskäsite meillä on kuitenkin, että ajotietokoneen lukemat ovat hyvin
lähellä totuutta.
#2332
Isompi idän ihme Skoda Superb Combi 2.0 TDI -19
ex. Skoda Octavia Combi -17, 9-5 2.3t wagon -03, 9-3 -01,Opel Vectra -98,VW Vento -96,Volvo 440 -91, 900i -88, 90 -85, 99 -79
Isompi idän ihme Skoda Superb Combi 2.0 TDI -19
ex. Skoda Octavia Combi -17, 9-5 2.3t wagon -03, 9-3 -01,Opel Vectra -98,VW Vento -96,Volvo 440 -91, 900i -88, 90 -85, 99 -79
Tonnareissa jäljellä oleva toimintamatka arvioidaan viimeksi ajetun 20 minuutin kulutuksen mukaan. Osaa siis varoittaa oikein bensan loppumisesta, vaikka ajaisit ruuhkaliikenteessä 1 km/h. On tuo 9-5:ssäkin varmaan samalla periaatteella.
80-luvun tonnareissa tuo aika oli lyhyempi, 10 minuuttia.
80-luvun tonnareissa tuo aika oli lyhyempi, 10 minuuttia.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Jep, toimintamatka tulee 20 minuutin mukaan myös SIDissä, mutta keskikulutus ja keskinopeus pitäisi olla manuaalin mukaan viimeisen nollauksen jälkeen.
Minulla on myös ihan samaa oiretta, eli kaupunkiajo nostaa keskikulutuslukemaa heti noin puolella litralla, vaikka nollauksesta on yli 4000 km ja tasaisessa maantieajossa laskee reilusti. Nyt Aeron SID näyttää 9,4 litraa/100km keskinopeudella 56km/h.
Eski
Minulla on myös ihan samaa oiretta, eli kaupunkiajo nostaa keskikulutuslukemaa heti noin puolella litralla, vaikka nollauksesta on yli 4000 km ja tasaisessa maantieajossa laskee reilusti. Nyt Aeron SID näyttää 9,4 litraa/100km keskinopeudella 56km/h.
Eski
-
- "Ruisku"
- Viestit: 103
- Liittynyt: Su Helmi 13, 2005 21:13
Kannattaako siis ajaa WINTER asetuksella? Silloin ainoastaan 3as ja 4as käytetään. Ohjekirja kyllä sanoo että paras polttoainetalous on normaali asetuksella. T. Georgiose0000333 kirjoitti:Esim. nelivaihteisessa automaatissa kolmos ja nelosvaihteella on ns. lock up- toiminto, eli moottori ja vaihteisto pyörivät tasakaasulla ja pienissä kiihdytyksissä "yhtenä pakettina". Helppo tarkistaa vaikka kierroslukumittarin ja nopeusmittarin erilaisesta käyttäytymisestä verrattuna pienempiin vaihteisiin.
Luulisi näitten tietojen valossa kolmosella ja nelosella moottorijarrutettaessa myös polttoaineensyötön katkeavan kokonaan kuten keppivaihteisessakin...
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2709
- Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 14:56
- Paikkakunta: Espoo
Automaattivaihteiston momentinmuunnin luistattaa lähdöissä ja pienillä nopeuksilla, tulos siis lienee polttoaineenkulutuksen kannalta sama, ellei pahempikin, näin ainakin olen ymmärtänytGeorgios Nikolakaros kirjoitti:
Kannattaako siis ajaa WINTER asetuksella? Silloin ainoastaan 3as ja 4as käytetään. Ohjekirja kyllä sanoo että paras polttoainetalous on normaali asetuksella. T. Georgios
Tomppa & Saabit myyty :(