Kysymys automaattivaihteistosta
-
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 77
- Liittynyt: Ti Heinä 22, 2003 21:33
- Paikkakunta: Kuopio
Kysymys automaattivaihteistosta
Autossani MY2001 9-5 on se vanhempi neliportainen automaatti.
Miten pitää toimia, jos moottori sammuu vaikkapa satasen vauhdissa?
Miten pitää toimia, jos moottori sammuu vaikkapa satasen vauhdissa?
Re: Kysymys automaattivaihteistosta
Kannattaa varmaan ajaa tien sivuun ja pysäyttää?Griffin#01 kirjoitti:Autossani MY2001 9-5 on se vanhempi neliportainen automaatti.
Miten pitää toimia, jos moottori sammuu vaikkapa satasen vauhdissa?
Vakavasti puhuen muutaman sadan metrin rullaus ei vahingoita vaihteistoa. Jos ehtii, niin kepin voi toki tökätä vapaalle.
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11
Citroën C5 2.0 HDi -11
Päivän tyhmä kysymys (jonkunhan niitäkin täytyy tehdä...): miten tänpäivän automaatit toimii jos yrittää säästää bensaa? Näillä hinnoilla vois kuvitella että kaikki olis kotiin päin?
Toisaalla arvuuteltiin sammuuko bensansyöttö jos menee vaikka alamäkeen painamatta kaasua, ja konsensus taisi olla että kai se bensansyöttö lakkaa siksi aikaa.
Miten siis automaattien N-asento, voiko sitä käyttää rullaamiseen ilman moottorin aiheuttamaa kitkaa? Ilmeisesti ei koska yllä näitä ohjeita tulee.
Nimimerkillä tomaatin voimalla
Toisaalla arvuuteltiin sammuuko bensansyöttö jos menee vaikka alamäkeen painamatta kaasua, ja konsensus taisi olla että kai se bensansyöttö lakkaa siksi aikaa.
Miten siis automaattien N-asento, voiko sitä käyttää rullaamiseen ilman moottorin aiheuttamaa kitkaa? Ilmeisesti ei koska yllä näitä ohjeita tulee.
Nimimerkillä tomaatin voimalla
9-5W 2.0t Aut. vm.-01 + Biopower
Ei kannata N:ää käyttää rullaamiseen koska moottori kuluttaa silloin saman kuin tyhjäkäynnillä ja jarrut kuluu sekä ei sitä mikään valmistaja taida suositella.
Vaihteiston N asento on tarkoituttu mikäli auto seisoo piteenpään paikallaan ja on käynnissä.
Ainakin tuo mun kulutusmittari näyttää nollaa kun nostaa jalan kaasulta ja kierroksia on yli 1500rpm.
Vaihteiston N asento on tarkoituttu mikäli auto seisoo piteenpään paikallaan ja on käynnissä.
Ainakin tuo mun kulutusmittari näyttää nollaa kun nostaa jalan kaasulta ja kierroksia on yli 1500rpm.
Olen totaalinen amatööri, kuten kysymyksestä näkyy, mutta olen joskus näin syysaamuisin käynnistänyt auton ja jättänyt tyhjäkäynnille P-asennossa 5 minuutiksi (kun sisätilalämmitin on vielä kaapissa), jotta ei tarvitse lapsia topata kylmää autoa varten päiväkotiin viedessä. Tapahtuuko jotain vahinkoa eli pitäisikö vaihde laittaa N:lle?
SAAB 9-5 2.3T A Wagon Vector (-05)
Ei tarvi laittaa N:lle, eikä myöskään mitään vahinkoa tapahdu.
Matti
Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
# 1988 = Matti Vanhamäki
itse taas olen foorumia lukemalla ollut siinä uskossa että P asennossa ei saisi kovin pitkään käyttää koska öljyt kuumenisi, ja jos pitää pitkään käynnissä niin N asennollaG-mies kirjoitti:Ei tarvi laittaa N:lle, eikä myöskään mitään vahinkoa tapahdu.
Matti
edit: tää olikin 9-5:sta kyse, juuri tästä kyseisestä autosta en kyllä tiedäkkään yhtään mitään kun tuli väärän auton tiedot mukaan, mutta sen verran mun täytyy sanoa että jopa saabbi tykkä että sillä ajetaan, eikä pidetä paikallaan käynnissä
BMW 525iA Touring Executive
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 3011
- Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 17:39
Näinhän se on. Tuossa varmaan muistettiin kirjaimet väärin. D, R tai 1,2,3 asennossa saattaa pitkään seistessä ainakin ohjekirjan mukaan kuumentua kun silloin on veto päällä. Siksi monet käyttää ruuhkissa N:ää kun seistään pitkään paikallaan. Näin teen itsekin.jcarlson kirjoitti:Eikös N ja P ole sitäpaitsi ainakin vanhemmissa automaattivaihteistoissa täysin sama asia, ainoa ero siinä että P-asennossa lukitaan vetoakselit?
9000CS 2,3
en minä asentoja väärin muistanut, mutta muistelen kun joskus viime syksynä kyselin tontun kohdalla samaa ja sillon useampikin täällä sanoi että kun laatikko on lukittuna niin öljyt lämpeää siellä, ja en oo uskaltanu p:llä pitää ikinä tyhjäkäynnillä, mut hyvä tietää jos tosiaan on noin
BMW 525iA Touring Executive
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2869
- Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
- Paikkakunta: Helsinki
Juu ei siinä N:llä ja P:llä pitäs olla mitään muuta eroa kuin, että P:llä parkkilukko napsahtaa ja lukitsee ulkopäädyssä sijaitsevan "välivaihteen" vetopyörästölle menevän akselin. Lukitsinsalpa on laatikon rungossa ja akselin hammastus on täällä paljon puheena olleen keskipakosäätimen yhteydessä.
EDIT: Ja tämä siis tonnarin mekaanisesti ohjatusta ZF:n laatikosta.
Käsittääkseni kaikki 9-5:sen automaatit ovat sähköohjattuja Aisineita.
EDIT: Ja tämä siis tonnarin mekaanisesti ohjatusta ZF:n laatikosta.
Käsittääkseni kaikki 9-5:sen automaatit ovat sähköohjattuja Aisineita.
Viimeksi muokannut Henkka #2283, Ma Loka 03, 2005 12:34. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 3011
- Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 17:39
juu, kannattaa tarkistaa asia tontun osalta, mutua minäkin tässä puhun, minun 9000 on manuaali niin en tuota varmaksi tiedä.Mäksä kirjoitti:en minä asentoja väärin muistanut, mutta muistelen kun joskus viime syksynä kyselin tontun kohdalla samaa ja sillon useampikin täällä sanoi että kun laatikko on lukittuna niin öljyt lämpeää siellä, ja en oo uskaltanu p:llä pitää ikinä tyhjäkäynnillä, mut hyvä tietää jos tosiaan on noin
9-5:n kirjassa ei muistaakseni ainakaan mainita tuollaista mutta pitäähän sekin nyt varmistaa..
9000CS 2,3
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2715
- Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 14:56
- Paikkakunta: Espoo
Ihmeellistä, tietääkseni Saabissa ja Volvossa oli sama laatikko, täysin varma en ole, mutta Volvossa ohjekirjassa sanotaan ettei tarvitse vaihtaa vapaalle, vaan tomaatti vaihtaa automaattisesti vapaalle esim. liikennevaloissaSaappi Kuski kirjoitti:Näinhän se on. Tuossa varmaan muistettiin kirjaimet väärin. D, R tai 1,2,3 asennossa saattaa pitkään seistessä ainakin ohjekirjan mukaan kuumentua kun silloin on veto päällä. Siksi monet käyttää ruuhkissa N:ää kun seistään pitkään paikallaan. Näin teen itsekin.jcarlson kirjoitti:Eikös N ja P ole sitäpaitsi ainakin vanhemmissa automaattivaihteistoissa täysin sama asia, ainoa ero siinä että P-asennossa lukitaan vetoakselit?
EDIT: enpä tosta nykysen ohjekirjasta moista kohtaa löytänytkään, mutta olen 99% varma, että vm. 2001 V70:n ohjekirjassa sanottiin noin
Viimeksi muokannut Rommitommi, Ma Loka 03, 2005 15:39. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Tomppa & Saabit myyty :( & Volvo V70 2.5T
Terve,
Onko kukaan kiinnittänyt huomiota 9-5:n automaatin tärinään? Meikäläisen autossa tuntuu aika selvät värinät seistessä kun on veto päällä (sic; tämä koskee sekä kuskia että Saabia ). N-asennossa kone käy selkeästi tasaisemmin, eikä ajossakaan huomaa mitään. Olen pitänyt tätä lähinnä ominaisuutena mutta onhan se tavallaan nykyautolle outoa että tyhjäkäynnillä huomaa moottorin käyvän muustakin kuin kojelaudan valoista...
Onko kukaan kiinnittänyt huomiota 9-5:n automaatin tärinään? Meikäläisen autossa tuntuu aika selvät värinät seistessä kun on veto päällä (sic; tämä koskee sekä kuskia että Saabia ). N-asennossa kone käy selkeästi tasaisemmin, eikä ajossakaan huomaa mitään. Olen pitänyt tätä lähinnä ominaisuutena mutta onhan se tavallaan nykyautolle outoa että tyhjäkäynnillä huomaa moottorin käyvän muustakin kuin kojelaudan valoista...
9-5W '03 2.0t Steg 1
V40 '02 2.0T
V40 '02 2.0T