Väri lähtee peilien tyvestä

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
koistha
"Hölösuu"
Viestit: 1346
Liittynyt: Ke Heinä 28, 2004 13:45
Paikkakunta: Epsoo

Väri lähtee peilien tyvestä

Viesti Kirjoittaja koistha »

On vissiin tuo meikäläisen 9-5 ollut liikaa SS:ien seurasta, nimittäin siitä päätellen, että väri lähtee ulkopeilien tyvestä samalla tavalla kuin kahvoista lähti viime talvena.
Eli tarkkaan ottaen paikka on se musta kolmio, jolla peili kiinnittyy oven runkoon.
Kuskin puolella värien irtoamisen huomaa suoraa - repsikan puolella on muutama kupla väripinnassa, joiden puhkeaminen on vain ajan kysymys.

Onkos muilla vastaavia kokemuksia ?
#2332
Isompi idän ihme Skoda Superb Combi 2.0 TDI -19
ex. Skoda Octavia Combi -17, 9-5 2.3t wagon -03, 9-3 -01,Opel Vectra -98,VW Vento -96,Volvo 440 -91, 900i -88, 90 -85, 99 -79
RoyMcAvoy
"Kaasari"
Viestit: 5
Liittynyt: Ma Loka 03, 2005 13:57
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja RoyMcAvoy »

Mulla vaihdettiin viikko sitten kuskin puolen peilistä koko runko-osa samasta syystä. Meni vielä tehdastakuuseen, vaikka takuu päättyi elokuussa. Kannattaa käydä keskustelemassa liikkeessä - Petri Henriksson Olarin LA:sta kertoi, että näitä on korjailtu muutenkin laajasti, myös takuun jälkeen. Siinä menee ilmeisesti koko runkoelementti moottoreineen päivineen samalla kertaa uusiksi joten omalla kustannuksella homma tulee arvokkaaksi.
9-5W '03 2.0t Steg 1
V40 '02 2.0T
koistha
"Hölösuu"
Viestit: 1346
Liittynyt: Ke Heinä 28, 2004 13:45
Paikkakunta: Epsoo

Viesti Kirjoittaja koistha »

Mulla päättyi takuu jo toukokuussa. Saan osat - työt joudun maksamaan itse.
#2332
Isompi idän ihme Skoda Superb Combi 2.0 TDI -19
ex. Skoda Octavia Combi -17, 9-5 2.3t wagon -03, 9-3 -01,Opel Vectra -98,VW Vento -96,Volvo 440 -91, 900i -88, 90 -85, 99 -79
vesil
Matalapaineturbo
Viestit: 164
Liittynyt: Pe Kesä 11, 2004 18:16
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja vesil »

Mullakin vaihdettiin viime vuonna takuuseen molemman puolen runko-osat. Nyt toinen uusista on jo puhjennut. Materiaalitekniikan osaamisen on aika heikkoa, kun tuota pinnoitetta ei saada pysymään. :evil:

Runko näyttäisi olevan alumiinia, joten se ei ruostu, mutta ei tuo hyvältä näytä.
ex: 9-5 2.0t wagon -03 (2004-2007)
koistha
"Hölösuu"
Viestit: 1346
Liittynyt: Ke Heinä 28, 2004 13:45
Paikkakunta: Epsoo

Viesti Kirjoittaja koistha »

Faktahan on, ettei pari vuotta vanhasta autosta - varsinkaan tämän hintaisesta - saa lähteä pinnoite kesimään. Toivottavasti ovat päivittäneet viime vuodesta pinnoitten koostumusta/valmistustapaa. Saman tyyppistä ongelmaahan oli ovenkahvoissa ja niissä taisi olla joku kampanja viime vuonna.

Tai sitten voisivat ruveta kauppaamaan pelkkää ulkopuolen kolmion muotoista osaa, jonka voisi vaihtaa pienemmillä kustannuksilla. Peilin rungon vaihtaminen on mielestäni täysin yliampuvaa, kun kaikki muu toimii ihan hyvin.
#2332
Isompi idän ihme Skoda Superb Combi 2.0 TDI -19
ex. Skoda Octavia Combi -17, 9-5 2.3t wagon -03, 9-3 -01,Opel Vectra -98,VW Vento -96,Volvo 440 -91, 900i -88, 90 -85, 99 -79
koistha
"Hölösuu"
Viestit: 1346
Liittynyt: Ke Heinä 28, 2004 13:45
Paikkakunta: Epsoo

Viesti Kirjoittaja koistha »

9-5T kirjoitti: Kun näet peilin sisään olet tyytyväinen että kaikki on samaa pakettia ja vaihtuu uuteen.
Täynnä kökköä vai ...?
#2332
Isompi idän ihme Skoda Superb Combi 2.0 TDI -19
ex. Skoda Octavia Combi -17, 9-5 2.3t wagon -03, 9-3 -01,Opel Vectra -98,VW Vento -96,Volvo 440 -91, 900i -88, 90 -85, 99 -79
Bob
"Hölösuu"
Viestit: 2222
Liittynyt: Ma Syys 20, 2004 19:56

Viesti Kirjoittaja Bob »

Minä kun luulin, että tuo peilien "kesiminen" on vain SportSedaneiden probleema - taitavat tulla samasta tehtaasta.
TA
"Ruisku"
Viestit: 126
Liittynyt: To Tammi 27, 2005 18:30
Paikkakunta: Kanta-Häme

Made in Germany

Viesti Kirjoittaja TA »

Kävin kysymässä HML:n LA:sta peilin vieressä olevien kolmioiden kuplimisesta. Selvittivät asiaa ja tuloksena oli myös uudet peilinrungot, jotka odottavat tuossa kahdessa laatikossa asennusta. Asennuksen joutuu maksamaan itse. (Auton takuu loppunut maaliskuussa.)

Paljonko täällä on muut maksaneet asennuksesta? Ajattelin teettää seuraavan huollon yhteydessä, jotta saisi edes hieman halvemmalla, kuin erikseen teetettynä.

Valmistusmaa noissa osissa näyttää muuten olevan Germany. 8O Oletteko tutkailleet sakemannien valmistamia erimerkkisiä "autoja" :lol: , löytyykö niistäkin kenties samaa vikaa?
koistha
"Hölösuu"
Viestit: 1346
Liittynyt: Ke Heinä 28, 2004 13:45
Paikkakunta: Epsoo

Re: Made in Germany

Viesti Kirjoittaja koistha »

TA kirjoitti:Kävin kysymässä HML:n LA:sta peilin vieressä olevien kolmioiden kuplimisesta. Selvittivät asiaa ja tuloksena oli myös uudet peilinrungot, jotka odottavat tuossa kahdessa laatikossa asennusta. Asennuksen joutuu maksamaan itse. (Auton takuu loppunut maaliskuussa.)
Kertaluokkaa satasen maksoin Olarin länkkärissä. Peilirungot taitavat maksaa kolmisensataa kappale, joten mielummin maksoin työt kuin osat :lol:

Eri asia onkin sitten, pitäisikö koko homma hyväksyä vaikka kyseessä on tunnettu, melkein voisi sanoa, että tyyppivika. Ei pari vuotta vanhan auton peilien tyven pitäisi olla vielä pinnotteiltaan vaihtokunnossa.
#2332
Isompi idän ihme Skoda Superb Combi 2.0 TDI -19
ex. Skoda Octavia Combi -17, 9-5 2.3t wagon -03, 9-3 -01,Opel Vectra -98,VW Vento -96,Volvo 440 -91, 900i -88, 90 -85, 99 -79
iikoo
"Ruisku"
Viestit: 108
Liittynyt: Ma Elo 15, 2005 12:20

Viesti Kirjoittaja iikoo »

koistha kirjoitti:Mulla päättyi takuu jo toukokuussa. Saan osat - työt joudun maksamaan itse.
Niin, kuluttajansuojalakihan lähtee siitä, että takuuaika ei ole absoluuttinen raja sille, miten kauan tuotteen tulee kestää. 9-5 on sen hintainen auto, että kyllä maalipinnan voi olettaa kestävän takuuta pidempään. Eli jos auto on oma, niin kuluttaja-asiamieheen yhteys, jos maahantuoja yrittää jotain muuta kuin koko homman korvausta. Selvä valmistusvirhehän tuo on.
Saappi Kuski
"Hölösuu"
Viestit: 3011
Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 17:39

Viesti Kirjoittaja Saappi Kuski »

Ei pidä sotkea takuuasioita lakeihin. Takuu on vapaaehtoisesti myönnetty tuotteella tai palvelulle, mutta takuun loppuminen ei vapauta tavaran toimittajia, valmistajia ym. tavaran tai palvelun virheistä. Niitä varten on kuluttajansuojalaki ja virhevastuulaki. Miten niitä sovelletaan on pitkälti tapauskohtaista.
Joku voisi esimerkiksi väittää että tavarassa kuten auton iskarit, alustan puslat, di kasetit, SID näytöt on virhe jos ne kestävät vain 2 vuotta ja väite on aika perusteltu jos ne todistetusti hajoavat lähes kaikista tietyn mallin autoista. Silloin voi hakea kuluttajaneuvojan kanssa näiden toimittajia korvausvastuuseen osien vaihtamisesta uusiin. Jos sovintoon ei pääse, voi sopua hakea vielä oikeudesta. Kuluttajaneuvojan suositukset menevät aika usein läpi myös oikeudessa jos sovintoon ei muuten olla päästy.

Myönnettyä takuuta käytetään aika usein takuun myöntäjän taholta vähän kierosti kun annetaan ymmärtää että heidän vastuunsa loppuisi siihen. Suuri osa kuluttajista siihen tyytyykin joko tietämättömyyttään tai kiltteyttään.

EDIT: Jumalaut, mää on jo "TURBO" :)
9000CS 2,3
miklaa
"Ruisku"
Viestit: 133
Liittynyt: To Elo 26, 2004 12:12
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja miklaa »

Voisiko tohon soveltaa läpiruostumistakuuta, joka kestää kauemmin kuin muu takuu. Vaikka ruosteesta ei olekaan kysymys. Ei varmaan voi, jos myyjältä kysyy.
SAAB 9-5 2.3T A Wagon Vector (-05)
Saappi Kuski
"Hölösuu"
Viestit: 3011
Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 17:39

Viesti Kirjoittaja Saappi Kuski »

miklaa kirjoitti:Voisiko tohon soveltaa läpiruostumistakuuta, joka kestää kauemmin kuin muu takuu. Vaikka ruosteesta ei olekaan kysymys. Ei varmaan voi, jos myyjältä kysyy.
Eikös läpiruostumattomuustakuu ole lakisääteinen nykyään? Muistelen että se on jokaisessa autossa pakko myöntää vähint. 8 vuodeksi. Jos näin on niin sen osaltahan homma olisi sitten aika selvä. Kun takuu perustuu lakiin niin luulen että se virhevastuukin olisi sitten se sama aika.
Mutta mikäänhän ei ole näissä hommissa varmaa ennenkuin on oikeuden ennakkopäätökset mihin verrata.

EDIT: niin se läpiruostumattomuustakuuhan tietty koskee vain koria.
Viimeksi muokannut Saappi Kuski, Ke Marras 16, 2005 21:53. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
9000CS 2,3
koistha
"Hölösuu"
Viestit: 1346
Liittynyt: Ke Heinä 28, 2004 13:45
Paikkakunta: Epsoo

Viesti Kirjoittaja koistha »

9-5T kirjoitti:Kyse on alumiinisesta peilinjalasta, ei sitä saa ruostumaan puhki helpolla.
Jossa on sitten alumiinin päällä joku musta, ilmeisesti muovipinnoite. Tämä pinnoite lähtee ensin kuplimaan ja sitten irtoilee........
Mikä sen kuplimisen aiheuttaa onkin eri juttu. Kiveniskemä, josta suola menee talvella sisään tai sitten ihan pelkkä vesikin saattaisi riittää jäätyessään...
Olen tosin nähnyt kolmivuotiaan 9-5:n jossa peilin kannat olivat kuin uudet ja joita ei ole vaihdettu vielä kertaakaan...
#2332
Isompi idän ihme Skoda Superb Combi 2.0 TDI -19
ex. Skoda Octavia Combi -17, 9-5 2.3t wagon -03, 9-3 -01,Opel Vectra -98,VW Vento -96,Volvo 440 -91, 900i -88, 90 -85, 99 -79
Saappi Kuski
"Hölösuu"
Viestit: 3011
Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 17:39

Viesti Kirjoittaja Saappi Kuski »

koistha kirjoitti: Olen tosin nähnyt kolmivuotiaan 9-5:n jossa peilin kannat olivat kuin uudet ja joita ei ole vaihdettu vielä kertaakaan...
Mulla on käyttöönotettu 11/99 eikä peilien rungoissa ole kyllä mitään näkyvää maalivikaa..
9000CS 2,3
Vastaa Viestiin