Mikä tiivistysaine?

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Frostgrey
"Hölösuu"
Viestit: 3722
Liittynyt: Ma Touko 26, 2003 22:05
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Frostgrey »

Itellä ainakin kuuluu jakopäästä ylimääräistä ääntä tietyillä kierroksilla. Tuo ketjun poisto on helpoin keino päästä ongelmasta. Äänien ja tärinöiden ei pitäisi mitenkään häiritsevästi kasvaa. Öljypohjan kautta tuo käy näppärästi.
Niitä akseleita ei sieltä yleensä poisteta, koska muuten öljynpaineet romahtaa jollei laiteta jotain "tulppia" öljykanaviin
Eikä itselläni ole aukotonta huoltokirjaa joten remonttia ei saa Saabin piikkiin, itse en nää mitään järkeä maksaa 1000,- omasta pussista kyseistä hommaa varten.
PS. Mahtaako sinunkaan "sinikantisessa" sitä ketjua olla :roll:
Saab 9-3 TTID Vector 2008
Green Goblin
Matalapaineturbo
Viestit: 151
Liittynyt: Ma Kesä 20, 2005 12:16
Paikkakunta: Villähde

Viesti Kirjoittaja Green Goblin »

en oo kyl ihan varma löytyykö!!!! ei oo tullu perehdyttyä sinisen kannen alle jääviin saloihin :) mutta kiitos selvennyksestä!!!! 8)
9-5 2.4T steg 4
og900 aero -87
Jäsen #2604

-Ken leikistä suuttuu, ottakoon diapamin!-
KARELPA
"Aero"
Viestit: 326
Liittynyt: To Heinä 17, 2003 12:57
Paikkakunta: JKL MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja KARELPA »

Öljyn huononemisesta(Joka taas johtuu huonoista männistä) johtuen ilmeisesti juuri nämä tasapainoakselien laahaimet ovat ensimmäinen paikka, jonka päälle se käy ja ketju kuluttaa itselleen liian väljät oltavat ja alkaa helisemään.

Eilen kuulin moottoria, jossa moinen operaatio oli tehty ja voin sanoa, että vaikka laitetaan vm 2005 samanlainen kone käymään rinnalle niin ei käy yhtä nätisti.

Mulla ainakin on pitänyt helinää ihan alusta asti.

Mulla olisi kokonaan uusi jakopää, mutta kaikki asiasta tietävät ovat sitä mieltä, että niitä osia ei sinne kannata vaihtaa vaan ottaa ketju pois.
9-5 Aero
Opel Omega 2.2 DTH
Kawasaki ZZR 1100
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6669
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

Minäkin kävin PCS:llä kuuntelmassa sitä ketjunpoistossa ollutta 9-5:ta ja eipä tosiaan niin nätisti käy 9-5:n kone uutenakaan. Tasapainoaskeleiden on tarkoitus poistaa tärinää tyhjäkäynnillä ja eipä tuo tärissyt yhtään ilman ketjua...

Eski
KARELPA
"Aero"
Viestit: 326
Liittynyt: To Heinä 17, 2003 12:57
Paikkakunta: JKL MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja KARELPA »

Saattaa olla, että sillä on myös joku tarkoitus suuremmilla kierroksilla. Jonkun resonanssitaajuuden poisto, mutta ainakin automaatilla suurin osa kierroksilla on 1000-2500 rpm, joten tuskin on kovin suurta merkitystä.
Viimeksi muokannut KARELPA, Pe Loka 07, 2005 09:01. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
9-5 Aero
Opel Omega 2.2 DTH
Kawasaki ZZR 1100
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9404
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Eipä ainakaan tuossa meidän b205:ssa pidä yhtään minkäänlaista ääntä kyseinen ketju, tosin eipä sillä ole ajettukaan vasta kuin 5tkm.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
KARELPA
"Aero"
Viestit: 326
Liittynyt: To Heinä 17, 2003 12:57
Paikkakunta: JKL MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja KARELPA »

Voisin väittää, että pitää kone missä se on niin pitää ainakin sellaista "suhinaa", kun se menee pitkin laahaimia. Eron kuulee kyllä ihan varmasti
9-5 Aero
Opel Omega 2.2 DTH
Kawasaki ZZR 1100
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6669
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

Jep, minunkin Aerossa on tasapainoketjuremontti jo kertaalleen tehty ja ei todellakaan kuulosta samalta kuin ilman ketjua.

Eski
The Black 9-5
Matalapaineturbo
Viestit: 179
Liittynyt: Ma Heinä 25, 2005 14:02
Paikkakunta: Wilppula
Viesti:

ohjatkaa tyhmää..

Viesti Kirjoittaja The Black 9-5 »

Mites se ketjun vai ketjujen?? poisto käytännössä tapahtuu?
Öljypohja auki ja sit vaa ketju liitoksesta auki vai pitääkös purkaa pois jotain muuta... :roll:

KU Ei vielä oikeen tiedä tota ysifemman koneen sielunelämää..! 8O
A.K.A JETPILOT 9-5 -98
Ice blue metallic 9-5 Vector Wagon -08
KARELPA
"Aero"
Viestit: 326
Liittynyt: To Heinä 17, 2003 12:57
Paikkakunta: JKL MLK
Viesti:

Re: ohjatkaa tyhmää..

Viesti Kirjoittaja KARELPA »

The Black 9-5 kirjoitti:Mites se ketjun vai ketjujen?? poisto käytännössä tapahtuu?
Öljypohja auki ja sit vaa ketju liitoksesta auki vai pitääkös purkaa pois jotain muuta... :roll:

KU Ei vielä oikeen tiedä tota ysifemman koneen sielunelämää..! 8O
Pakoputki pois katkee catin jälkeen, öljypohja pois, ketju poikki esim. meisselillä (tosi hepposen oloinen), ketju pois, pohja paikalleen, pakoputki paikoileen. Noin helppoa "TEORIASSA".

KÄYTÄNNÖSSÄ joku pakoputken pulteista "punaniska" momentissa, katkeaa tms.
9-5 Aero
Opel Omega 2.2 DTH
Kawasaki ZZR 1100
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9404
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Mitäs tuossa poistossa on järkeä? Kun tuo ketju tulee kaikkine hilppeineen uuden jakopäänsarjan kanssa, niin kait se nyt sentään kannattaa asentaa paikalleen? Tai ainakin autoa myydessä olisi hyvä ilmoittaa moottorille tehdyistä muutoksista.
Jätän itsekin pois tasapainoketjun b234-pitkälohkosta mutta vain siitä syystä että kyseiset osat maksavat aika hemmetisti, ja siinä konetyypissä tasapainojärjestelmän rattaiden hampaat kuluvat nopeasti.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
KARELPA
"Aero"
Viestit: 326
Liittynyt: To Heinä 17, 2003 12:57
Paikkakunta: JKL MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja KARELPA »

Näyttäs, että se on suhteellisen turha osa ja sen vaihto rattaineen, ei ole ihan yhtä helppo operaatio. Pitää aukoa koko jakopää ja kotelo on tiivitetty kanteen. Ja jos sen saa tehdä 100tkm välein ja kone käy nätemmin ilman ketjua niin EI KIITOS vaihdolle.

Kukaan ei ole sanonut, että miksi se siellä edes on. Onko se joku "suunittelun jäänne". esim. pitkälohkoisesta vai haetaanko akseleilla jotain pieniäkin pienempiä värinöitä pois, jotka ovat saattaneet vaimentua jo automaattisesti parempien moottoritukien ja lohkon lisääntyneen painon johdosta joka tulee noista tasapaino akseleista.
9-5 Aero
Opel Omega 2.2 DTH
Kawasaki ZZR 1100
Frostgrey
"Hölösuu"
Viestit: 3722
Liittynyt: Ma Touko 26, 2003 22:05
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Frostgrey »

No niin, nyt on ketju tallin seinällä :D

Ei ole milloinkaan oma 9-5:n käynyt noin hiljaa ja nätisti. Tärinätkää eivat juuri lisääntyneet, pienen pieni tärinä lisääntyi tietyilla kierroksilla noin vaihdekepistä tuntien, mutta ei todellakaan mitenkään häiritsevästi :wink: :D

Ei jaksa kyllä ymmärtää minkä takia tuo tasapainotus systeemin siellä on? Nyt sen sitten näkee rupeaaako se käymään nokkien tai muiden sisuskalujen päälle. :oops: Olisi hieno saada virallinen tieto minkä takia ne ovat? Tuskin niitä siellä turhaankaan pidetään :roll:

PS. Ja hyvin näyttää tuo Wurthin tiivistysaine DB300 pitävän öljyt sisällä :wink:
Saab 9-3 TTID Vector 2008
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9404
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Eipä ainakaan tuo 2.0 9-5 tärise yhtään kun on uudet tasapainohilppeet sisällä ;)
Tonnariinkin laittaisin tasapainoketjun jos olisi jotain takuuta siitä että pitkälohkon rattaat kestäisivät, varminta on jättää pois.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
JML
"Kaasari"
Viestit: 12
Liittynyt: Ma Kesä 20, 2005 16:19
Paikkakunta: Oulunsalo

Viesti Kirjoittaja JML »

Juu kertokaahan tosiaan lisätietoja kunhan kilometrejä tulee enemmän.

Muutamassa tapauksessa on analysoitu äänen johtuvan jako/tasapaino ketjusta mutta vian onkin aiheuttanut vesipumppu..
Vastaa Viestiin