Saabbimiäheks?

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
9-5 Nordic
"Aero"
Viestit: 446
Liittynyt: To Syys 18, 2003 13:40
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja 9-5 Nordic »

appiukolla oli omega 2,2 vm 2001. Uutena ostettu. Huonompaa autoa saa hakea. Hirveä ajettava, karu sisältä kuten edellä todettiin ja toi 2,2 kone täysin hengetön. Tosin olisihan siihen saanut vaikka 3,0 litrasen sillä varmaan kulkee ja syö kanssa. Lopuksi, "automaattinen" ilmastointi oli ihan kädestä.
Minähän katselen asioita Saab-lasien takaa, mutta se on sallittua tällä palstalla. :D

9-5 Nordic
Petter
"Hirsch"
Viestit: 728
Liittynyt: Ti Tammi 18, 2005 08:41
Paikkakunta: Kerava

Viesti Kirjoittaja Petter »

toi 2,2 kone täysin hengetön
Niin minustakin, mutta yritin ilmaista neutraalisti.
9-5 Aero W -01
96 V4 1,7 -76
Chrysler Grand Voyager V6 LX -01
#2253
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6200
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

Petter kirjoitti:
toi 2,2 kone täysin hengetön
Niin minustakin, mutta yritin ilmaista neutraalisti.
:) Aikamoinen diplomaatti :) Kannattaisi alkaa suunnittelmaan jo mahtimiehen roolia vaikka EU:ssa :lol:

9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
GM
"Kaasari"
Viestit: 5
Liittynyt: Su Marras 06, 2005 15:40
Paikkakunta: Köyliö

Viesti Kirjoittaja GM »

Sen uskallan luvata kenelle ja koska vaan, että 2,6 omega -01 on hiljaisempi ja parempi ajaa isoissa nopeuksissa kun kerran on nopeuden mukaan säätyvä ohjaustehostinkin. Kulutuskin n. 2l sadalla vähemmän ja aina 6 sylinterinen väännöllään pikku turbon voittaa.
AC
"Saabisti"
Viestit: 2117
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 14:47
Paikkakunta: Kpää

Viesti Kirjoittaja AC »

3 desiä isommassa V6:ssa on parempi vääntö kuin 2.3 turbossa?

Jepjep :D
BMW 320dA Coupe LCI
95-03
Matalapaineturbo
Viestit: 192
Liittynyt: Su Helmi 29, 2004 19:07
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja 95-03 »

Opel 2,6 132 kw 240 Nm

8,5 10,9 15,0 l / 100km

vs.

Saab 2,3t 136kw 280 Nm

7,4 9,6 13,4 l / 100km
Viimeksi muokannut 95-03, Ti Marras 08, 2005 20:04. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Saab 9-5 2.0T vm 2003
move your mind
GM
"Kaasari"
Viestit: 5
Liittynyt: Su Marras 06, 2005 15:40
Paikkakunta: Köyliö

Viesti Kirjoittaja GM »

vääntö:fiilispohjalta... Tuohon sisusta hommaan voin sanoa,että jokaisella on oma mielipiteensä ja mieltymyksensä. Ei se saabinkaan välttämättä mikään hieno ole. Joku voisi jopa sanoa, että VANHANAIKAINEN.
Mutta se on makuasia, sano koira kun pallejaan nuoli.
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6513
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

95-03 kirjoitti:Opel 2,6 132 kw 240 Nm

8,5 10,9 15,0 l / 100km

vs.

Saab 2,3t 136kw 280 Nm

7,4 9,6 13,4 l / 100km
Eikös alunperin ollut puhe Aerosta, jolloin Saabin lukemat ovat 169kW / 350Nm ja kulutus 6,8/9,3/13,6 l/100km.

Eski
samiko
"Kaasari"
Viestit: 42
Liittynyt: To Loka 07, 2004 17:49
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja samiko »

:D :D :D :D
voima on turvallisuutta
9-5 Aero autom. -2000 nykyään ex
VW Golf GTI DSG -05
Suzuki GSX-R 1000 -08
Savusaappi
"Kaasari"
Viestit: 22
Liittynyt: Ke Kesä 08, 2005 12:06
Paikkakunta: Uusikaupunki
Viesti:

kulutus, ja muutakin

Viesti Kirjoittaja Savusaappi »

Kyllä ainakin itselläni keskikulutus pysyy aina alle kymmenen litran ja enemmällä maantieajolla ainakin litran allekin, eli tankilla ajaa yleensä 750-950 kilometriä...
En silti kyllä suosittele ostamaan 9-5:ttä, jos et saa jotain todellista saapiifriikkkiä mukaasi autoa tarkastamaan. Itselläni 2.3t joka olisi kiva yllätys jollekulle vaihtoautona, eli toimii lämpimästä hallista lähdettäessä motor upin :lol: säestämänä varmaan ihan ok, mutta annas olla kun kelit tulevat kosteiksi ja kylmiksi! Auto savuttaa vinkuu, ulvoo ym. kakkonen tipahtelee pois ym. ym .
Tällä hetkellä auto makaa taas turun metro-autossa, odottelen soittoa tämänkertaisesta analyysistä. Viime kerralla väittivät turbo viaksi, johan siitä onkin kohta 60tkm kun turbo on vaihdettu. Auton korjaamiseen on kulunut minulta ja edelliseltä omistajalta yli 3500Eur ja silti autossa on vähintään samat viat kuin aiemminkin. Että näin täällä...
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6200
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Re: kulutus, ja muutakin

Viesti Kirjoittaja peinu »

Savusaappi kirjoitti:Kyllä ainakin itselläni keskikulutus pysyy aina alle kymmenen litran ja enemmällä maantieajolla ainakin litran allekin, eli tankilla ajaa yleensä 750-950 kilometriä...
En silti kyllä suosittele ostamaan 9-5:ttä, jos et saa jotain todellista saapiifriikkkiä mukaasi autoa tarkastamaan. Itselläni 2.3t joka olisi kiva yllätys jollekulle vaihtoautona, eli toimii lämpimästä hallista lähdettäessä motor upin :lol: säestämänä varmaan ihan ok, mutta annas olla kun kelit tulevat kosteiksi ja kylmiksi! Auto savuttaa vinkuu, ulvoo ym. kakkonen tipahtelee pois ym. ym .
Tällä hetkellä auto makaa taas turun metro-autossa, odottelen soittoa tämänkertaisesta analyysistä. Viime kerralla väittivät turbo viaksi, johan siitä onkin kohta 60tkm kun turbo on vaihdettu. Auton korjaamiseen on kulunut minulta ja edelliseltä omistajalta yli 3500Eur ja silti autossa on vähintään samat viat kuin aiemminkin. Että näin täällä...
Sun auto on varmaan "naisen käytöstä" :)

9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: kulutus, ja muutakin

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Savusaappi kirjoitti: Tällä hetkellä auto makaa taas turun metro-autossa, odottelen soittoa tämänkertaisesta analyysistä. Viime kerralla väittivät turbo viaksi, johan siitä onkin kohta 60tkm kun turbo on vaihdettu. Auton korjaamiseen on kulunut minulta ja edelliseltä omistajalta yli 3500Eur ja silti autossa on vähintään samat viat kuin aiemminkin. Että näin täällä...
Kannattaisiko viedä autosi johonkin asiantuntevaan Saab-huoltoon ja vaihdattaa siellä takuuna uusi puolimoottori, ja vaatia myöskin takuuna valmistusvialllisen vaihdelaatikon korjaus?
Mitä autollesi on tehty tuon 3500 euron arvosta?
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Savusaappi
"Kaasari"
Viestit: 22
Liittynyt: Ke Kesä 08, 2005 12:06
Paikkakunta: Uusikaupunki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Savusaappi »

Sepäs tässä nyt ois haaveena, mutta nehän sen päättää että "haluavatko". Autoon on vaihdettu kaksi kertaa turbo, venttiilivarren kumit ja loppu muodostuu työstä.
-Savu hälvennyt-
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Savusaappi kirjoitti:Sepäs tässä nyt ois haaveena, mutta nehän sen päättää että "haluavatko". Autoon on vaihdettu kaksi kertaa turbo, venttiilivarren kumit ja loppu muodostuu työstä.
Tuon Garret Gt17 kestävyyteen en ota kantaa, käsittääkseni ja korjausjäljistä (tai siis niiden puuttumisesta) päätellen omassa kulkineessamme on edelleen alkuperäinen ahdin vieläkin lähes 240tkm:n jälkeen. Noissahan oli niitä valuvirheitä tms, jotka aiheuttivat ongelmia (olikohan 1999 vai 2001), siltikään en jaksa uskoa että ahdin olisi rakenteellisesti perustavanlaatuisesti huono.

Todella harmillista lukea noita vastoinkäymisiäsi, suurimman osan autosi korjauskustannuksista selittänee asiantuntematon huoltohenkilöstö.
Mikäli turbokoneiseen moottoriin pääsee syntymään kampikammion ylipaine, purkautuu se helpoiten juurikin turbon kautta, jonka tiivistyksessä on heikoin paineensietokyky.

Noiden b2x5-koneiden ongelma on tuo tukkeutuva huohotusjärjestelmä, eli toisin sanoen venttiililkopan kautta normaalisti poistuva huohotusilma ei pääse ulos, muodostaen normaalia kovemman kampikammiopaineen ja tämä ilmenee sitten turbon kautta läpitunkevana öljynä eli savutuksena.

Eli useissa tapauksissa itse ahdin on ollut täysin kunnossa, vaan kampikammiotuuletus puutteellinen, jolloin ollaan saatu uuden eli tiiviimmän turbon kautta siirrettyä tuota savutusongelmaa kauemmas tulevaisuuteen.

Jos autossa ilmenee tuollaista "pölläytysongelmaa", itse ensimmäisenä poistaisin venttiilikopasta huohotinletkun kokonaan, ja mahdollisesti johtaisin sen jonnekin rintapellin alle (liittäen siihen vaikkapa puutarhaletkun palan), tietysti ensi esim. puhaltamalla tai paineilmalla kokeilemalla että venttiilikopan reikä on auki koneeseen.

Kaikista varmin tapa on napata koko venakoppa pois ja puhdistaa se (ja jos venakopan alainen maisema näyttää öljylietteiseltä, myydä äkkiä auto pois :) ), ja varmistaa myös että ne venakopan huohotuskanavan öljynpaluuputket (2kpl) ovat auki (omassani olivat niin toivottoman lujasti tukoksissa että niiden aukirassailuun teräsvaijerilla meni 2h 8O ). Noita putkia pitkin palaa ilman mukana kulkeutuva öljy venttiilikoneistolle.

Niistä venenvarsikumeista:

http://www.kanetti.fi/~peinu/auto/sakke/9-5_gummit.jpg

Tuossa on ero uuden ja vanhan välillä, siis tuo sotkuinen on koneesta joka oli täynnä öljylietettä ja muuta skeidaa (joskin käövi nätisti ja pelasi kuten kuuluukin).
Ja kaikki kumit olivat yhtä lailla täynnä tuota mönjää, joka oli kohtalaisen kovaa ja kunnolla paakkuuntunutta, mutta siltikään yksikään noista 230tkm ajetusta ja tuolla skeidalla ajetusta kumeista ei vuotanut, venttiilit ja niiden varret ja palotilat olivat puhtaat, eikä automme pölläytellyt kertaakaan, eli nuo kumit ovat senverran hyvin mitoitetut ettei noita tarvinne vaihtaa juuri koskaan (omaani vaihdoin koneremontin yhteydessä).

Eli jos saabinne muuttuu savusaabiksi, ei kannattane heti viedä huoltoon epämääräisesti diagnosoitavaksi ja mitenlie-korjattavaksi, kannattaa ensin koettaa tutustua oireisiin ja tutkia tilannetta.Aamen.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Savusaappi
"Kaasari"
Viestit: 22
Liittynyt: Ke Kesä 08, 2005 12:06
Paikkakunta: Uusikaupunki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Savusaappi »

Auto oli pari kuukautta sitten juuri tuossa operaatiossa, eli venttiilikopan kansi otettiin irti ja ne kaksi rööriä sörkittiin auki. Voisiko olla että ne olisivat jo nyt uudestaan tukossa, ei kai sentään? No, tänään ajattelin kysellä auton perään muutenkin, ollut jo neljä päivää "katsottavana" eivätlkä ole ilmoitelleet mitään. :cry:
-Savu hälvennyt-
Vastaa Viestiin