Saab 9-5 kokemuksia
Saab 9-5 kokemuksia
On pikkuhiljaa tullut aika alkaa uusimaan kalustoa.. suunnitelmissa 9-5T tai 9-5 Aero vuosimallia 98-03, miten nyt sopivasti ajetun/kuntoisen sattuu löytämään.
Kauhulla on tullut luettua noista 9-3/9-5- huohotusongelmista, turbojen pamahteluista ym. ja kovin selvää kuvaa ei ole tullut kuinka laaja tuo ongelma on. Jossakin vaiheessa jopa vaihvihkaa erehdyin ajattelemaan merkinvaihtoa mutta olo oli ilmoituksien selauksen jälkeen kuin olisi käynyt "vieraissa", hävetti oikein tosissaan joten se siitä. On todettava että tauti on jo levinnyt luuytimeen asti ja heitettävä pensselit santaan.
Täytyyhän Saabin lippulaivalla olla myös hyviä puolia. Olisi mukava kuulla 9-5- omistajien mahdollisimman subjektiivisiä mielipiteitä esim. ajo-ominaisuuksista, suorituskyvystä, vioista ym. Kaikkihan nämä kiinnostaa "uutta" autoa ostaessa.
Kauhulla on tullut luettua noista 9-3/9-5- huohotusongelmista, turbojen pamahteluista ym. ja kovin selvää kuvaa ei ole tullut kuinka laaja tuo ongelma on. Jossakin vaiheessa jopa vaihvihkaa erehdyin ajattelemaan merkinvaihtoa mutta olo oli ilmoituksien selauksen jälkeen kuin olisi käynyt "vieraissa", hävetti oikein tosissaan joten se siitä. On todettava että tauti on jo levinnyt luuytimeen asti ja heitettävä pensselit santaan.
Täytyyhän Saabin lippulaivalla olla myös hyviä puolia. Olisi mukava kuulla 9-5- omistajien mahdollisimman subjektiivisiä mielipiteitä esim. ajo-ominaisuuksista, suorituskyvystä, vioista ym. Kaikkihan nämä kiinnostaa "uutta" autoa ostaessa.
Tärkeintä on, että autossa on huoltokirja kunnossa, jolloin 8 vuoden moottoritakuu on voimassa. Nämä ongelmat ovat kuitenkin melko harvinaisia. Öljyt kannattaa vaihtaa 10K välein, käyttää 0W40-öljyä ja pitää huoli, että koneessa on aina öljyä riittävästi. Huohotinongelmia on esiintynyt eniten automaattivaihteisissa joilla ajetaan paljon lyhyttä matkaa ja kaupunkiajoa, jolloin öljyn lämpötilat ovat alhaiset ja koneeseen muodostuu öljylietettä... Turboviat ovat yleisempiä Garretin GT17:lla varustetuissa ja vain Aerossa on Mitsun ahdin, joka on huomattavasti parempi turbo joka suhteessa...
Hyviä puolia ovat turvallisuus, suorituskyky ja ajo-ominaisuudet.
Eski
Hyviä puolia ovat turvallisuus, suorituskyky ja ajo-ominaisuudet.
Eski
Jeps, omaani tehtiin koneremontti ennen kuin tein kaupat ja on ajettu 100 tkm.
Mutta kyyti on luxus luokkaa!!! Mondeota meinasin ostaa, mutta onneksi en.
2.3t toimii hienosti ja vaihteisto myös.
SE -mallissa hyvin varusteita.
Autoa ajaessa tulee todella vaikutus että ajaa ISOA autoa.
Suosittelen jos löytää hyvän yksilön.
Mutta kyyti on luxus luokkaa!!! Mondeota meinasin ostaa, mutta onneksi en.
2.3t toimii hienosti ja vaihteisto myös.
SE -mallissa hyvin varusteita.
Autoa ajaessa tulee todella vaikutus että ajaa ISOA autoa.
Suosittelen jos löytää hyvän yksilön.
Volvo 965 2,5 24V -96,ex-Volvo V70 D5 -02,ex-Volvo V40 -02 1,9D,ex-Saab 9-5 2,3t STW -99,ex-Saab 9-3 2,0 -99,ex-Saab 900 2,0 -96,ex-Honda Civic 1,3,Type-S -83,ex-Honda Civic 1,6 DOHC Tuning -89,ex-Opel Manta 2,0 400-look -77,ex-Opel Kadett D 1,3 -82
Lukumäärällisesti en muista kuinka mones SAABI on menossa mutta tämä nykyinen 9-5 Wagon V6 on ollut ja on edelleen auto isolla A:lla.Mustillani kuten sitä leikkisästi eräs nimeltä mainitsematon kutsuu,on takana jo 230tkm ja se ei menoa haittaa.Ainoa isompi vaiva mikä on korjattu oli tuulettimen moottori.Huollot teetän yksityisellä,koska Saabini ei kuulu moottoritakuun piiriin.
Lisävarusteet ovat viimeisen päälle,ainoa joka ehkä on puutelistalla,niin peruutustutka ja Mp3 soitin.
Haksu
Lisävarusteet ovat viimeisen päälle,ainoa joka ehkä on puutelistalla,niin peruutustutka ja Mp3 soitin.
Haksu
Jäsen 2762 "Jälleen palattu Saab kantaan"
-
- "Viggen"
- Viestit: 614
- Liittynyt: Ti Touko 17, 2005 17:59
- Paikkakunta: Kokkola
Itsellä 2 saabia aikasemmin ysisatasia ja yksi mondeo välissä. Nykyinen 95 aero vm 02 ollut keväästä, eikä voi kuin kehua, loistava ajettava, istuinmukavuus erinomainen pitkälläkin matkalla, voimaa mielettömästi alhaalta asti ja ajon vakautus kun on, niin voi huoletta antaa vaimollekin liukkaillakin keleillä. Kestävyys arvoitus, 10000 km nyt takana eikä mitään muuta kuin bensaa tankkiin, kulutuskin tosi pieni. Käytiiin anoppilassa tuossa viikonloppuna ja keskikulutus 6.7 loskaisella ja märällä kelillä.
900 cc (S) T16 91
900 cabriolet T16 88
9-5 aero 04
ford mustang 289 65
Jäsen 2447
900 cabriolet T16 88
9-5 aero 04
ford mustang 289 65
Jäsen 2447
Kylläpäs sitä ollaan pienellä keskikulutuksella päästy - 6.7 l/100km. Ilmeisesti ihan puhdasta matka-ajoa? Näyttikö SID tuon kulutuksen vai laskitko kuljetun matkan ja tankkiin menneen polttoainemäärän mukaan? Itselläni keskikulutus ollut parhaillaan 8 l/100km, eikä siihenkään ole kauheita kaupunkiajoa ajeltu tai turhia poljettu.joukolainen kirjoitti:Itsellä 2 saabia aikasemmin ysisatasia ja yksi mondeo välissä. Nykyinen 95 aero vm 02 ollut keväästä, eikä voi kuin kehua, loistava ajettava, istuinmukavuus erinomainen pitkälläkin matkalla, voimaa mielettömästi alhaalta asti ja ajon vakautus kun on, niin voi huoletta antaa vaimollekin liukkaillakin keleillä. Kestävyys arvoitus, 10000 km nyt takana eikä mitään muuta kuin bensaa tankkiin, kulutuskin tosi pieni. Käytiiin anoppilassa tuossa viikonloppuna ja keskikulutus 6.7 loskaisella ja märällä kelillä.
Mutta itse asiaan... 9-5 on hyvä ja turvallinen auto, rengasäänet kantautuvat ehkä hieman liikaa ohjaamoon, esim. verrattuna vanhempaan BMW 5-sarjaan. Itse en voi "syvällä rintaäänellä" vielä höpötellä, kun olen omallani vasta 6000km ajanut, mutta noi asiat nyt on päällimmäisenä mielessä.
9-5 Aero Wagon 2001
-
- "Viggen"
- Viestit: 614
- Liittynyt: Ti Touko 17, 2005 17:59
- Paikkakunta: Kokkola
joo oli pelkkää maantieajoa n 650 km, tosin 20 km pientä hiekkatietä, keskinopeus sidin mukaan 80 km. Tankkiin mahtuneen mukaan keskikulutus oli 7,6 ja alkukilometrit olivat kaupunkiajoa, että vähän on 250 hv koneelle. Auto on sedan ja manuaalivaihteinen.
900 cc (S) T16 91
900 cabriolet T16 88
9-5 aero 04
ford mustang 289 65
Jäsen 2447
900 cabriolet T16 88
9-5 aero 04
ford mustang 289 65
Jäsen 2447
-
- "Turbo"
- Viestit: 278
- Liittynyt: To Tammi 15, 2004 15:30
- Paikkakunta: Tikkakoski
Edellisellä omistajalla oli ollut hieman ongelmia mun nykyisen kanssa.
Kannenpultit löysällä ja sitä myötä kone+turbo uusiksi = 7500 euroa kuitteja.
Lisäksi takaiskarit oli menneet vaihtoon 85 tkm kohdalla.
Mulla ei ole ollut ongelmia sen kanssa, jos ei lasketa että uusittuani jarrulevyt sain levyt, jotka meni kieroiksi 4000 km jälkeen ja uusittuani ne, seuraavat meni kieroiksi ¨n. 5000 km jälkeen. Kolmannet ovat kestäneet. En osta enää tarvikelevyjä!
Ahtimen hukkaporttia säätävän tangon sokka laukesi,(meniköhän tuo selitys oikein ) ja läppäkotelon anturit on pari kertaa heittäneet vehkeen CE/ Limp Home-tilaan, mutta näistä on selvitty muutamalla kympillä.
Ajo-ominaisuudet on loistavat (vielä kun alusta ja rengastus ovat kohdalleen laitettuja), kaiken kaikkiaan edustava, kaunis ja rivakkakin tarvittaessa.
Viriä ei mulla ole, 185 hv perus-lpt, mutta verrattuna SP steg 1 /229 hv, tunne on vähän sama kuin ajaisi omalla laatikko sport-asennossa.
Kakkosautona on 9000 CD 2.3T ja siihin verrattuna 9-5:n turbo toimii pehmeämmin jo alakierroksilta alkaen, kuten kai on tarkoituskin.
Tontun täyspaineturbo on vähän on/off tähän 9-5 verrattuna.
Ei sillä, molempi parempi
Hyvä ostos 9-5 on, tilaakin enemmänkuin monessa muussa paitsi tonnarissa
Kannenpultit löysällä ja sitä myötä kone+turbo uusiksi = 7500 euroa kuitteja.
Lisäksi takaiskarit oli menneet vaihtoon 85 tkm kohdalla.
Mulla ei ole ollut ongelmia sen kanssa, jos ei lasketa että uusittuani jarrulevyt sain levyt, jotka meni kieroiksi 4000 km jälkeen ja uusittuani ne, seuraavat meni kieroiksi ¨n. 5000 km jälkeen. Kolmannet ovat kestäneet. En osta enää tarvikelevyjä!
Ahtimen hukkaporttia säätävän tangon sokka laukesi,(meniköhän tuo selitys oikein ) ja läppäkotelon anturit on pari kertaa heittäneet vehkeen CE/ Limp Home-tilaan, mutta näistä on selvitty muutamalla kympillä.
Ajo-ominaisuudet on loistavat (vielä kun alusta ja rengastus ovat kohdalleen laitettuja), kaiken kaikkiaan edustava, kaunis ja rivakkakin tarvittaessa.
Viriä ei mulla ole, 185 hv perus-lpt, mutta verrattuna SP steg 1 /229 hv, tunne on vähän sama kuin ajaisi omalla laatikko sport-asennossa.
Kakkosautona on 9000 CD 2.3T ja siihin verrattuna 9-5:n turbo toimii pehmeämmin jo alakierroksilta alkaen, kuten kai on tarkoituskin.
Tontun täyspaineturbo on vähän on/off tähän 9-5 verrattuna.
Ei sillä, molempi parempi
Hyvä ostos 9-5 on, tilaakin enemmänkuin monessa muussa paitsi tonnarissa
ArtsiKoo
9-3 TTid -10 A6
Volvo S80 T6 automaatti -00, odottaa alkoholisoitumista.
SSK # 1927
9-3 TTid -10 A6
Volvo S80 T6 automaatti -00, odottaa alkoholisoitumista.
SSK # 1927
n. 5000km takana 2002-mallisella Aero Wagonilla (automaatti) ja ainoat asiat mitä oon jääny tonnarissa kaipaamaan, on etumatkustamossa olevien säilytystilojen paljous sekä paremmin toteutettu vakionopeussäätimen kytkin. 9-5:ssä on pelkkiä pieniä säilytyskoloja pari ja vakionopeussäädin on hiukan outo ja sitä ei oikein pysty hoitelemaan sutjakkaasti yhdellä sormella. Taisi CS-tonnarin takakonttikin olla tilavampi hattuhyllyn paikallaan ollessa, mutta toisaalta siellä oli 10-tuumainen subbari, joka verotti kokonaistilaa. AS3-audiosysteemin mukana tuli integroitu subbari ja se on riittäny.
Ajettavuus on todellakin 9-5:ssä kunnossa ja automaatti kun on 5-vaihteinen ja fiksumpi, niin bensaa palaa yli litra/100km vähemmän kun lähes vastaavassa tonnarissa!
Ajettavuus on todellakin 9-5:ssä kunnossa ja automaatti kun on 5-vaihteinen ja fiksumpi, niin bensaa palaa yli litra/100km vähemmän kun lähes vastaavassa tonnarissa!
Pitää muuten paikkansa, enkä olis uskonut ellen olis ajellut männä viikolla Turkuun työreissua ja päässyt samaiseen 6,7L/100km kulutukseen, sitä saa moni pienemmänkin auton omistaja ihmetellä.joukolainen kirjoitti: Käytiiin anoppilassa tuossa viikonloppuna ja keskikulutus 6.7 loskaisella ja märällä kelillä.
Saabismi voi näköjään tarttua...itämisaika oli vaan pitkä.
9-5 Aero -02
9-5 Aero -02
Veikkaisin, että cs-tonnarin takakontti on suurempi kuin 9-5 farmarissa, kun molemmissa on hattuhylly paikalla, siis kun mitataan tila hattuhyllyn alla. Ainakin vanhassa 9-3:ssa tavaratila on suurempi hattuhyllyn alla kuin 9-5 farmarissa. Esim lastenvaunut sopivat 9-3 hattuhyllyn alle irroittamatta renkaita, mutta 9-5 farmariin eivät mahdu. 9-5 farmarin suurimpia puutteita on kyllä juuri hattuhyllyn alle jäävän tilan mataluus. Muilta ominaisuuksiltaan kyllä mitä mainioin...
[/quote]
[/quote]
9-5 Aero W -01
96 V4 1,7 -76
Chrysler Grand Voyager V6 LX -01
#2253
96 V4 1,7 -76
Chrysler Grand Voyager V6 LX -01
#2253
Onhan se 9-5 farkun kontti matala, kun hattuhylly on kiinni, mutta hyvä puoli on se, että kontin pohja on puskurin tasalla, joten tavaran lastaaminen ja pois ottaminen on paljon kätevämpää kuin esim. 9-3:n syvästä kontista. Kokeilkaapa vaikka laittaa 32" kuvaputkitelevisio 9-3:n konttiin ja nostaa se sieltä pois... 9-5 farkkuun kannattaa hommata tavaraverkko siihen takaselkänojaan, niin voi jättää hattuhyllyn pois ja lastata kontin täyteen kattoa myöten... Se on harmi, että 9-5 farkussa ei ole suksiluukkua. 9-3SportCombissa käsittäkseni on.
Eski
Eski
tavaratila
9-5 ja 9000 cd n.500l, 9000 cs, vanha 9-3/900 n.480l ja tämä nykyinen
9-5 w vain 416l jonka todella huomaa. Pohjan alla hyvä lisätila (n.80l) joka on hankalasti käytettävissä. Saisipa senkin välipohjan yhtä helposti pois kuin hattuhyllyn.
9-5 w vain 416l jonka todella huomaa. Pohjan alla hyvä lisätila (n.80l) joka on hankalasti käytettävissä. Saisipa senkin välipohjan yhtä helposti pois kuin hattuhyllyn.