Lohkolämmitin

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
9-5 Nordic
"Aero"
Viestit: 446
Liittynyt: To Syys 18, 2003 13:40
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja 9-5 Nordic »

moi,

mulla asennettiin Defan systeemi Saab korjaamolla, kesti 1,5 h ja läpivienti kabiinin tehtiin poraamalla reikä rintapellin läpi. Siinä kohtaa kävin isompaa neuvottelua että eikö tosiaan ole muuta vaihtoehtoa. Näin kuulemma tehdas on suosittanut ja näin tehdään uusillekin autoille. Yksi vaihtoehto on viedä joistan kuskin puolelta, mutta siihen menee pari tuntia enemmän aikaa + johtoa enemmän. No sitten porattiin ja maalattiin reikä pohjamaalilla.

9-5 Nordic
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

9-5 Nordic kirjoitti:moi,

mulla asennettiin Defan systeemi Saab korjaamolla, kesti 1,5 h ja läpivienti kabiinin tehtiin poraamalla reikä rintapellin läpi. Siinä kohtaa kävin isompaa neuvottelua että eikö tosiaan ole muuta vaihtoehtoa. Näin kuulemma tehdas on suosittanut ja näin tehdään uusillekin autoille. Yksi vaihtoehto on viedä joistan kuskin puolelta, mutta siihen menee pari tuntia enemmän aikaa + johtoa enemmän. No sitten porattiin ja maalattiin reikä pohjamaalilla.

9-5 Nordic
En kyllä ala porailemaan rintapeltiä kuin äärimmäisessä hädässä, mieluummin vien sisälämppärin johdon ikkunasta sisään :)
Täytyy sieltä jokin paikka löytyä josta yhden piuhan saa läpi?
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
koistha
"Hölösuu"
Viestit: 1346
Liittynyt: Ke Heinä 28, 2004 13:45
Paikkakunta: Epsoo

Viesti Kirjoittaja koistha »

ng900aero kirjoitti:
En kyllä ala porailemaan rintapeltiä kuin äärimmäisessä hädässä, mieluummin vien sisälämppärin johdon ikkunasta sisään :)
Täytyy sieltä jokin paikka löytyä josta yhden piuhan saa läpi?
Kurkkaas tuota Defan ohjetta, käyttävät auton omia läpivientejä hyväksi. Olisiko siitä ideoinnin pohjaksi ?

http://www.defa.com/wup_files/75.pdf
#2332
Isompi idän ihme Skoda Superb Combi 2.0 TDI -19
ex. Skoda Octavia Combi -17, 9-5 2.3t wagon -03, 9-3 -01,Opel Vectra -98,VW Vento -96,Volvo 440 -91, 900i -88, 90 -85, 99 -79
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Tattis, Koistha, siellä se kuvan mukaan on :)
Harmi vaan kun joutuu repimään akvaarion kannen irti, pitää hakea sen kertakäyttökiinnikkeitä etukäteen varalle.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Frostgrey
"Hölösuu"
Viestit: 3712
Liittynyt: Ma Touko 26, 2003 22:05
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Frostgrey »

Itellä menee suoraan tuolta apparin jalkatilasta sisään. En tiedä onko tehty jälkeen päin reikä, mutta jos on niin aika simppeli on porata, suoraan pääsee painamaan jalkatilasta.

Ei itseä ainakaan tuo ohjausboksin kannen reijttäminen haukuttaisi ja piuhan tunkeminen sinne akvaarioon :roll:
Saab 9-3 TTID Vector 2008
9-5 Nordic
"Aero"
Viestit: 446
Liittynyt: To Syys 18, 2003 13:40
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja 9-5 Nordic »

moi

Saabbi korjaamolla sanoivat, että T7 boxin suojan läpi poraaminen on huonompi vaihtoehto kuin rintäpelti, koska ajankanssa tiivistys voi pettää ja kosteus päästä yksikköön, oli kuulemma Saabilta tullut ohje että niin ei pidä menetellä. En tiedä sitten. Paskoja vaihtoehtoja molemmat. Minkä ihmeen takia tehtaalla voida tehdä yhtä kunnon läpivienti valmiiksi

9-5 Nordic
koistha
"Hölösuu"
Viestit: 1346
Liittynyt: Ke Heinä 28, 2004 13:45
Paikkakunta: Epsoo

Viesti Kirjoittaja koistha »

9-5 Nordic kirjoitti:Minkä ihmeen takia tehtaalla voida tehdä yhtä kunnon läpivienti valmiiksi
Varmaan siitä samasta syystä, jonka vuoksi ei kännykälle/kännykän telineelle ole luontevaa paikkaa minkään auton ohjaamossa. :lol:
#2332
Isompi idän ihme Skoda Superb Combi 2.0 TDI -19
ex. Skoda Octavia Combi -17, 9-5 2.3t wagon -03, 9-3 -01,Opel Vectra -98,VW Vento -96,Volvo 440 -91, 900i -88, 90 -85, 99 -79
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Frostgrey kirjoitti:Itellä menee suoraan tuolta apparin jalkatilasta sisään. En tiedä onko tehty jälkeen päin reikä, mutta jos on niin aika simppeli on porata, suoraan pääsee painamaan jalkatilasta.

Ei itseä ainakaan tuo ohjausboksin kannen reijttäminen haukuttaisi ja piuhan tunkeminen sinne akvaarioon :roll:
Eipä näkynyt mitään valmista läpimenopaikkaa, löytyykös siis tuon Akvaarion kannen alta tuo läpimenopaikka, kuten tuossa Defan ohjeesa mainostettiin? Saahan sen tiiviiksi liimamassalla, tiivistää vaikka molemmilta puolilta, varaosana on sitten T7-matalapaineboksi jos tuo nykyinen saa kosteutta.

Edit: riittäiskö 9-5 sedaniin 1300 watin sisälämppäri, esim. Mega1300i vaikuttaisi ulkomitoiltaan sopivan pieneltä asennettavaksi hanskalokeron alapuolelle?
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
9-5 Nordic
"Aero"
Viestit: 446
Liittynyt: To Syys 18, 2003 13:40
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja 9-5 Nordic »

moi,

T7 boxin vierestä on suora yhteys jalkatilaan eli siihen boxin ja sähköliittimen suojukumiin vaan reikä ja siitä johto läpi ja pudotus alas boxin vierestä. Tosiaan kuljettajan puolelta jostain on myös yhteys jos haluu enemmän purkaa ja harrastaa sen kanssa.

9-5 Nordic
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6521
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

Minä ruuvasin viikonloppuna Defan 1400 wattisen sinne hanskalokeron pohjaan. Eilisaamuna oli pakkasta melkein 10 astetta, eikä tunti puoliteholla riittänyt jään sulattamiseen ikkunoista, mutta täydellä teholla olisi varmaan riittänyt. Ostin tuon 1400W, koska se on todella pieni ja 2000W on huomattavasti isompi...

Eski
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

9-5 Nordic kirjoitti:moi,

T7 boxin vierestä on suora yhteys jalkatilaan eli siihen boxin ja sähköliittimen suojukumiin vaan reikä ja siitä johto läpi ja pudotus alas boxin vierestä. Tosiaan kuljettajan puolelta jostain on myös yhteys jos haluu enemmän purkaa ja harrastaa sen kanssa.

9-5 Nordic
Ok, tattis taas, siitä sitten läpi, ei näillä keleillä viitsi alkaa enempää harrastelemaan kojelaudan purkua.
Taidan hankkia sen Mega 1300i:n koska on niin pienikokoinen, Defan ja Calixin lämppärit oli reilusti suurempia, samoin kuin megan 1700i-malli. Luulisi että tunti 1300W:n puhalluksella riittää ainakin pikkupakkasilla.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Restive
"Kaasari"
Viestit: 30
Liittynyt: La Loka 22, 2005 20:59
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Restive »

ijw kirjoitti: Itse otin tulpan pois sopivankokoisella pistepuikolla ja pienellä vasaralla. Pistepuikon kärki oli hiukan pyöristetty. Tulppaa pitää lyödä pistepuikolla oikeanpuoleiselta reunalta (apukuskinpuoli) niin, että tulppa pyörähtää reijässään poikittain ja sen jälkeen pääsee vetämään pihdeillä tulpan pois. Jos tulppaa lyö "väärältäpuolelta", niin se ei mahdukkaan kääntymään, koska sylinterin ulkoseinämä tulee vastaan ja se saattaa kimmahtaa moottorin sisälle niin sanottuun taskuun. Sieltä sen saa ongittua esim. mangneetin avulla reijän kohdalle ja siitä kampeamalla ulos. Ps. perskohtaista kokemusta!!
Lohkolämppärin asennus vaatii myös sinnikkyyttä, koska sen saaminen oikeaan asentoon ei ainakaan Calix kohdalla ollut aivan helppoa.
Jos ostaa Calix-lohkolämmittimen kannattaa ostaa myös alumiinen sukka liittimen suojaksi, jotta liitin ei kuumenesi liikaa ja sulaisi.
Kiitokset iwj:lle ohjeista! Ohjeilla onnistui vaivatta Defan elementinkin asennus aeroon, eikä tarvinnut asennuksessa käyttää edes vasaraa :D Lohkolämmittimen hinnaksi tuli 110€ johtosarjan kanssa, joten tulihan siinä nyt säästettyä jokunen euro, jos ei omalle työlle laske mitään. Aikaa asennukseen tuhlaantui parisen tuntia kahvipaussi mukaan lukien.

Itse otin pakosarjan lämpösuojuksen sekä moottoritilan etuosassa olevan alumiiniputken pois asennuksen tieltä. Sitten vain tylppäpäisellä naulapiikillä naputtelin varovasti pakkasproppua kartanlukijan puoleiseen kulmaan ja avot sehän lähti kivasti kääntymään, lopuksi pullautin propun pois reiästä ruuvimeisselin avulla. Pienen peilin avulla tarkastin ettei reikään jää mitään likaa / metallilastua propusta ja putsasin reiän huolella.

Defan elementti ei istunut aivan ilman modifointia paikoilleen vaan vaati hieman moottoritilan ulkopuolelle jäävän osan taivuttamista ruuvipenkissä. Taivutuksen jälkeen elementti istui paikoilleen kuin nenä päähän, eikä ottanut kiinni mihinkään. Defan elementin mukana tuli alumiininen sukka ja sen asensin elementtiin kytkettävän johtosarjan liittimen päälle.
9-5 Aero Wagon 2001
barum
"Tuplakaasari"
Viestit: 64
Liittynyt: Pe Joulu 03, 2004 13:50

Viesti Kirjoittaja barum »

Eski kirjoitti:Minä ruuvasin viikonloppuna Defan 1400 wattisen sinne hanskalokeron pohjaan. Eilisaamuna oli pakkasta melkein 10 astetta, eikä tunti puoliteholla riittänyt jään sulattamiseen ikkunoista, mutta täydellä teholla olisi varmaan riittänyt. Ostin tuon 1400W, koska se on todella pieni ja 2000W on huomattavasti isompi...

Eski
Onko hyviä vinkkejä mihin kohtaan tuon sisätilalämmittimen kannakkeen uskaltaa ruuvata, katselin itsekin tuota hanskalokeron pohjaa, mutta ´02 mallissa siellä on joku kansi, joten ihan sen päälle ei viitsisi ruuvata. Toisekseen jos siellä on kansi, voi siellä olla myös hyvällä todennäköisyydellä johtojakin. Sisätilapistorasia on ollut jo tehtaalta asti, mutta lämmitintä on pidetty vain lattialla, joka ei ole ihan paras paikka ilmankierron kannalta.

Mitä tulee lämmitystehoon, on itsellä defan kaksitehoinen malli, ja käytännössä pitää aina käyttää suurempaa tehoa (taisi olla 1400W) wagonissa. Luultavasti 2000W olisi oikeampi valinta, mutta silloin koko kasvaa...

-barum
miklaa
"Ruisku"
Viestit: 133
Liittynyt: To Elo 26, 2004 12:12
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja miklaa »

Itselläni kiinnike on juuri tuossa kannessa. Sen alla ei ole mitään. En tiedä, mikä kansi se on. Minulla ongelmana on, että lämmitin painaa sen verran, että kansi ei pysy paikallaan vaan tuppaa tulemaan alas. Mustalla ilmastointiteipillä olen teipannut reunat kiinni, mutta silti irvistelee toisinaan eli täytyy kansi painaa takaisin. Joku ehdotti pikaliimaa kiinnikkeisiin, mutta vielä en ole liimannut, jos se kuitenkin joskus pitää ottaa pois. Toisena vaihtoehtona olen miettinyt jollain kevyellä jäykällä levyllä jäykistää kannen yläpuolelta ettei pääsisi taipumaan ja rasitus tulisi tasaisemmin kaikille kiinnikkeile. En vaan ole keksinyt, mitä ohutta levyä käyttäisin. Ei takaisin painaminen suuri vaiva ole. Sijainti lämmittimelle muuten on hyvä, ei ole jalkojen tiellä.
Oma lämmitin on vissiin tuo 1400 Defa, kun on aika pienikokoinen. Mielestäni lämmittää riittävästi, mutta ei ihan täysin jaksa laseja sulattaa kovilla pakkasilla. helpompi ne kuitenkin on puhdistaa kuin ilman lämmitystä.
SAAB 9-5 2.3T A Wagon Vector (-05)
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6521
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

Hanskalokeron pohjassa olevan kannen voi laittaa parilla pienellä ruuvilla kiinni, niin jo vain pysyy paikallaan. Mitään johtoja sen kannen alla ei ole.

Eski
Vastaa Viestiin