9-5 on aito Saab - VW-kuskin kokemuksia

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Heh, panoraamakatto ja adaptiivinen cruise :D Ilmajousitus sensijaan voisi olla ihan jees, aktiivista ohjausta tai alustaa en tosiaan toivoisi ajonautintoa pilaamaan ;) Nuo alustan kikkailut kuulunevat enemmänkin sellaisiin alustoihin jotka ovat jo perusrakenteensa puolesta niin huonoja että niitä on ollut pakko tuollaisilla keinoilla koettaa parannella ;)
Eiköhän 3-litrainen V6 mahtane riittää jenkeillekin, kylläpä sielläkin öljyn hinta nousee koko ajan.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
joukolainen
"Viggen"
Viestit: 614
Liittynyt: Ti Touko 17, 2005 17:59
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja joukolainen »

Teknikens Värdenin testissä tuli hyvin esille uuden 95 aeron ja audin a6 3.2 quotron erot, aerossa varusteet vakiona ja audissa suurin osa lisävarusteena tuhottoman kalliseen hintaan, neliveto audi, ilmajousitus,vaivoin pärjäsi saabille ajo-ominaisuuksissa, väistössa saabilla korkeampi nopeus, kulutus pienempi, kiihtyi paremmin, saabi kokonaisuudessa parempi, kun lasketaan kaikki autonkäyttöön liityvät kulut ja argumentit, kannattaa lukea, tosi perusteellinen testi.
900 cc (S) T16 91
900 cabriolet T16 88
9-5 aero 04
ford mustang 289 65
Jäsen 2447
Psychocowboy
"Hölösuu"
Viestit: 2937
Liittynyt: To Huhti 01, 2004 12:02
Paikkakunta: H:ki - J:kylä

Viesti Kirjoittaja Psychocowboy »

Kenellähän suuresta yleisöstä on varaa edustusluokan +250hv:n autoon 8O . Meikäläisellä ainakaan ei koskaan; uuteen ei varaa ja vanhaa ei olisi varaa ylläpitää. Jotenkin tuntuu että varustelukilpailu on autojen kanssa karannut käsistä. On aikamoista viipotinta tarjolla, joista jokainen on vain yksi rikkoontuva osa lisää. Mitähän niillä kaikilla tekee? Ja toimiiko ajoavut tiukanpaikan tullen? Nyttenkin tuntuu että ihmiset luottaa liikaa auton tarjoamiin apuihin ainakin ääriolosuhteissa vaikka auto ei ole missään Vatasen käsissä.
OT:Ajelin viime kesä appiukon laina- autoa , jossa oli jeesusikkuna (peugeot 307) ja ainoa mikä siitä jäi mieleen oli että kunhan vaan ei menis katollen.....
Born to be wild, paitsi kotona
#2288 ex 9-3t -01,ex 9-5 2.0t Wagon -05 ex NG900S 2,3i Talladega -97
Nyt Volvo V70 D4 -15, varalla 206 pögötti. Saab edelleen haaveissa....
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Psychocowboy kirjoitti:Kenellähän suuresta yleisöstä on varaa edustusluokan +250hv:n autoon 8O . Meikäläisellä ainakaan ei koskaan; uuteen ei varaa ja vanhaa ei olisi varaa ylläpitää. Jotenkin tuntuu että varustelukilpailu on autojen kanssa karannut käsistä. On aikamoista viipotinta tarjolla, joista jokainen on vain yksi rikkoontuva osa lisää. Mitähän niillä kaikilla tekee? Ja toimiiko ajoavut tiukanpaikan tullen? Nyttenkin tuntuu että ihmiset luottaa liikaa auton tarjoamiin apuihin ainakin ääriolosuhteissa vaikka auto ei ole missään Vatasen käsissä.
OT:Ajelin viime kesä appiukon laina- autoa , jossa oli jeesusikkuna (peugeot 307) ja ainoa mikä siitä jäi mieleen oli että kunhan vaan ei menis katollen.....
Uuteen tuskin tulee olemaan varaa enkä autoa niin paljoa tarvitse että sellaiseen lähes 60K euroa sijoittaisin. Käytetty aero sensijaan varmaan joskus tulee hankittua, eipä sellaisen ylläpito ole tavallista versiota kalliimpaa.
Varustekilvasta olen samaa mieltä kanssasi, noita uusia kirjainyhdistelmiä tulee siihen tahtiin ettei niistä ymmärrä muuten kuin aktiivisesti autolehtiä lukemalla :)
Mielestäni jopa ABS:it ovat täysin turhat, kyllä jarrutuksen saa hoidettua paremmin ihan puukengällä poljinta jumputtamalla :D
Viime talven kolarisuma toimi varmaan hyvänä todistusaineistona nykytekniikan toimimattomuudesta ja ihmisten liian suuresta luottamuksesta sitä kohtaan, turvavarusteet eivät toimineet, autot liukuivat miten sattuu ABS:seista, EPS:eistä jne, huolimatta, eikä kolarikasasta päätellen meno ollut kovin vakaata vakautusjärjestelmästä huolimatta :?
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
ajokoira
"Turbo"
Viestit: 283
Liittynyt: Ke Loka 22, 2003 09:36
Paikkakunta: St Michel

Viesti Kirjoittaja ajokoira »

Vajaat kolme vuotta 9-5:llä ajaneena laitan lusikkani soppaan:

Plussaa:
- kuskin ergonomia ja mukavuus, erit. sport-penkit, riittävä tila myös vasemmalle jalalle, pystyhkö tuulilasi - ei ahista talvitamineissakaan
- ajattoman tyylikäs muotoilu
- ongelmaton ajettavuus (suosittelen sport-alustaa)
- bensapihi, mutta tarvittaessa ripeä (omassani tehdaslastu)
- yliveto valot (bi-xenonit) saatavilla järkihintaan
- pikkujipot (mm. night panel, tuulilasin 6 x korkeapaine-pesusuuttimet)
- vakiostereot kohtuullisen hyvät
- hyvä lämpötalous ja tuuletusjärjestemä
- hirvikolariturvallisuus
- Suomen paras merkkifoorumi

Miinusta:
- nopea arvonlasku 100.000 km:n jälkeen (ostajalle plussaa)
- väännön puute pikkukierroksilla (2.0t)
- huonontuneet materiaalit (ruostuvat pyöränpultit, venyvät turvavyöt, nyppyyntyvät kankaat, ruostesuojaus)
- diesel ylihinnoiteltu
- imago väljähtynyt

Saab 9-5 on hintaluokassaan varsinkin vähän käytettynä lyömätön. Tykkään autosta ja sitä tulee ikävä. Autohistoriaani kuuluvat mm. VW Golf -94, VW Passat -99 ja Audi A4 -01. Kaikilla olen ajanut kolmisen vuotta. Parin viikon sisällä saan alleni uuden Volvo S40 2.0d:n :oops:
#6058
9³ Aero Cabriolet 2002
Kansanautoja 2 kpl
ex 9⁵ 2.0T Vector Sport Wagon 2003
Rommitommi
"Hölösuu"
Viestit: 2715
Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 14:56
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Rommitommi »

Psychocowboy kirjoitti:Kenellähän suuresta yleisöstä on varaa edustusluokan +250hv:n autoon 8O . Meikäläisellä ainakaan ei koskaan; uuteen ei varaa ja vanhaa ei olisi varaa ylläpitää. Jotenkin tuntuu että varustelukilpailu on autojen kanssa karannut käsistä. On aikamoista viipotinta tarjolla, joista jokainen on vain yksi rikkoontuva osa lisää. Mitähän niillä kaikilla tekee? Ja toimiiko ajoavut tiukanpaikan tullen? Nyttenkin tuntuu että ihmiset luottaa liikaa auton tarjoamiin apuihin ainakin ääriolosuhteissa vaikka auto ei ole missään Vatasen käsissä.
OT:Ajelin viime kesä appiukon laina- autoa , jossa oli jeesusikkuna (peugeot 307) ja ainoa mikä siitä jäi mieleen oli että kunhan vaan ei menis katollen.....
Niin, esim. Saksassa 525i:n(218hp) listahinta on saksassa vähän alle 40ke ja 530i:n(258hp) listahinta vähän päälle 40K€...
Kaikilla ei ole maksettavana tälläistä järkyttävää autoveroa kuin Suomessa on. Eli monissa muissa maissa tähän luokkaan pääsee huomattavasti edullisemmin kuin 60000eurolla :)
60K€:llä saa jo oikeiden edustusautojen avausmalleja :wink:
Tomppa & Saabit myyty :( & Volvo V70 2.5T
Saappi Kuski
"Hölösuu"
Viestit: 3011
Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 17:39

Re: Golf

Viesti Kirjoittaja Saappi Kuski »

Henkka #2283 kirjoitti:
Moukarimies kirjoitti:
Saabin luokka ei Suomessa ole BMW:n ja Mercedes Benzin kanssa sama. Senhän näkee jo hinnastosta. Sanon tämän Saab-perheestä kotoisin olevana ja realistina. E-sarja, 5-sarja ja kumppanit kuuluvat suurinpiirtein samaan kokoluokkaan, mutta ovat selvästi hienomman auton maineessa.
Heh, kummaa höpinää :lol:

Mikäli mm. vertailutesteihin Suomessa ja maailmalla on uskominen, niin tuohon "luokkaan" kuuluvat Bmw 500, M-B E, Audi A6, Volvo S80, Saab 9-5, Alfa-Romeo 166, VW Passat, Skoda Superb, Lexus (joku malli) yms...
Ja mainitsemasi "hieno maine" on juuri se, minkä perusteella autovertailua ei voi tehdä. Valitettavan monen kohdella se toki vaikuttaa katsantokantoihin.
Ei mutta nyt ollaan asian ytimessä. Juuri tuolla tavalla monet auton ostajat ajattelee. Tai sitten minä en ilmeisesti enää ymmärrä mitä tarkoittaa "auton luokka" :)
Mielikuvistahan nyt puhutaan. Muistuu mieleen kun joltakin Vehon pampulta kysyttiin haastattelussa suoraan että onko näissä mersun hinnoissa mitään järkeä niin kyllä se myönsi että ei ole, mutta sanoi että "ei mersun omistajat halua että kaikilla on varaa mersuun". Sieltä se hinnoittelu ja imagon luominen lähtee siinä tapauksessa. Siinä mielessä olen kyllä samaa mieltä moukarimiehen kanssa että ei MB ja BMW ole saman luokan autoja 9-5:n kanssa, että ei niitä ole Suomen oloihin tarkoitettukaan, eikä ne tänne niin hyvin sovellu :)
Sanotaan että kukaan ei ole profeetta omalla maallaan. Tästä on minusta kyse saabin imagossa Suomessa. Niitä on aina ollut suht. paljon, ei niitä sillä tavalla "ihailla" vaikka niitä onkin aina pidetty vähän "parempien ihmisten" autoina. Saabin brändi ei vaan kertakaikkiaan ole seksikäs täällä koska niitä on aina ollut niin paljon, se on hinnakkaan perheauton maineessa ja myntiluvut kertoo että sillä ei ole ollut tarjolla keskivertoperheen maksukyvylle sopivia malleja, niinkuin Volvolla. "Millä sä ajat? ai Saabilla.. "Saab Suomesta", joo hehheh.." Volvo Ocean Race tai Volvo GOES SPORT kuulostaa jo IHAN eri meiningiltä! Sillä ne ostetaan kaljuuntuvien perheenisien sielut. Osta tämä ja olet Sport!
Samasta "epäseksikkyys" ongelmasta kärsii esim. Audi Itävallassa ja Sveitsissä. Niillä on tosiaan vaikeuksia saada merkkiä samalle viivalle BMW:n ja MB:n kanssa siellä, kun Audille on ehtinyt muodostua siellä "kansanauton" maine. Suomessa Audi kuuluu ns. ihailtuihin ja haluttuihin merkkeihin. Miten se sen on tehnyt, en tiedä, varmaan hinnoittelulla sitten.
Loppujen lopuksi ainakin miulle on sama paljonko mitäkin autoja ostetaan. Olisi tietty kiva että hyvät merkit eivät kärsisi huonoista myyntiluvuista niin paljon että joutuvat lopettamaan tai huonontamaan mallistoa ja laatua. Tosi mielenkiintoista nähdä mitä pikkusaabin farkku saa markkinoilla aikaan vai onko merkki päässyt jo liikaa unohtumaan.
9000CS 2,3
Henkka #2283
"Hölösuu"
Viestit: 2869
Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
Paikkakunta: Helsinki

Re: Golf

Viesti Kirjoittaja Henkka #2283 »

Saappi Kuski kirjoitti: Ei mutta nyt ollaan asian ytimessä. Juuri tuolla tavalla monet auton ostajat ajattelee. Tai sitten minä en ilmeisesti enää ymmärrä mitä tarkoittaa "auton luokka" :)
Mielikuvistahan nyt puhutaan. Muistuu mieleen kun joltakin Vehon pampulta kysyttiin haastattelussa suoraan että onko näissä mersun hinnoissa mitään järkeä niin kyllä se myönsi että ei ole, mutta sanoi että "ei mersun omi...

...kiva että hyvät merkit eivät kärsisi huonoista myyntiluvuista niin paljon
että joutuvat lopettamaan tai huonontamaan mallistoa ja laatua. Tosi mielenkiintoista nähdä mitä pikkusaabin farkku saa markkinoilla aikaan vai onko merkki päässyt jo liikaa unohtumaan.
Juuri noin :!:
Mielikuvathan kaikenkaikkiaan varmasti vaikuttavat autovalinnassa olennaisesti. Mutta kuten "Moukarimies" lähti linjalle, jossa verrataan golfin ja 9-5:sen penkilämmittimiä yms, ei enää olla puhumassa mielikuvista, vaan konkreettisista asioista. Näissä kohtaa karkeloissa ison Saabin ryhmässä painivat samankokoiset "premium"-saksalaiset yms, kuten jo edellä listasinkin. Sitten ollaan tilanteessa, jossa alkavat merkitä "ilmajousitukset" ja "tuuletetut etuistuimet" yms.

Yhteenvetona. Vaikka 9-5 ei varmastikaan mielikuvissa yllä "premium"-sakujen yms. tasolle, on se kuitenkin siinä luokassa, niin vaikeaa kuin se onkin joillekin myöntää :lol: koska se on niin "ärsyttävän erilainen" :wink: omalla tavallaan.
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Rommitommi
"Hölösuu"
Viestit: 2715
Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 14:56
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Rommitommi »

ng900aero kirjoitti: Mielestäni jopa ABS:it ovat täysin turhat, kyllä jarrutuksen saa hoidettua paremmin ihan puukengällä poljinta jumputtamalla :D
Viime talven kolarisuma toimi varmaan hyvänä todistusaineistona nykytekniikan toimimattomuudesta ja ihmisten liian suuresta luottamuksesta sitä kohtaan, turvavarusteet eivät toimineet, autot liukuivat miten sattuu ABS:seista, EPS:eistä jne, huolimatta, eikä kolarikasasta päätellen meno ollut kovin vakaata vakautusjärjestelmästä huolimatta :?
Nykytekniikan toimimattomuudesta 8O 8O 8O Saisiko konkreettisia yleispäteviä esimerkkejä? Jos ihmiset ulosmittaa ajoavut ja muut, se ei ole tekniikan vika. Ei niitä ole tehty fysiikan lakien rikkomiseen, mutta kummasti ne auttavat järkensä päässä pitävää autoilijaa.

Viime talven kolarisumasta ei välttyneet sen paremmin vanhat kuin uudetkaan autot. Siellä oli "astetta parempia" kuskeja liikenteessä vaikka kuinka paljon ja tulokset oli nähtävissä..Tosin kelimuutoskin oli todella yllättävä, niin kuin voi lukea esim. TM:n aiheesta kirjoittamasta artikkelista...
Muistaakseni turvavarusteiden "toimimattomuudesta" valitti upouuden C4:n omistaja, joka oli selvinnyt törmäyksestä täysin ilman suurempia vammoja. Kihisi kiukusta.
Jos olis oikeesti ollut tarvetta niille bägeille eikä ne olis toiminut, niin kaveri ois voinut kihistä kiukusta tuolla yläpuolella tai vähintään vakavasti loukkaantuneena sairaalassa.. :roll:

EPS:n vaikutuksia kolareihin on tutkittu Saksassa ja se on selvästi lisännyt turvallisuutta. Tottakai lähes jokainen kuski pystyy ajoharjoittelussa tai muussa ennalta arvattavassa tilanteessa parempaan suoritukseen ilman ESP:tä.
Silloin kun se hirvi juoksee eteen sieltä puskasta, ei varmasti ehdi pumpata tai harkita yhtään mitään. Eilen sen sain todeta kun hirvi hyökkäs länsiväylällä eteen sieltä pientareelta, vaikka suht leveitä ovatkin. Kyllä oli ESP:llä töitä, kun nopeesti väisti vasemmalle kaistalle...Jos olisin tilanteen tiennyt tulevan, niin olisin varmasti pystynyt harkitumpaan ohjausliikkeeseen, mutta kuuntelin musiikkia ja ajoin ihan levollisessa mielentilassa.. Olisi kivaa tietää mitä olisi tuossa tilanteessa käynyt ilman ABS:ää ja ESP:tä :roll:

Oli muuten toka läheltä piti tilanne parin kuukauden sisään hirvien kanssa, noitahan saa alkaa pelkäämään ihan tosissaan :?
Tomppa & Saabit myyty :( & Volvo V70 2.5T
Rommitommi
"Hölösuu"
Viestit: 2715
Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 14:56
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Rommitommi »

Psychocowboy kirjoitti: Jotenkin tuntuu että varustelukilpailu on autojen kanssa karannut käsistä. On aikamoista viipotinta tarjolla, joista jokainen on vain yksi rikkoontuva osa lisää. Mitähän niillä kaikilla tekee? Ja toimiiko ajoavut tiukanpaikan tullen?
Ei niitä varusteita tarjottaisi, ellei niille löydy ostajia.

Aktiiviohjausta en ole päässyt testaamaan, mutta olen lähes varma, että sekin on upea keksintö.
Ilmajousitus tekee ajosta todella mukavaa tai haluttaessa sopivan sporttista.
Adaptiivinen vakionopeussäädin on aivan upea varuste, tämä olisi kaikista tarpeellisin lisä ruotsalaisten lisävarusteisiin...

En minä näe, että nämä on missään tapauksessa turhia varusteita.

Volvossa on automaatti-ilmastointi, sisäilman laatujärjestelmä, vakionopeudensäädin, automaattinen taustapeilin himmennys, sadetunnistin, sähköisesti koria vasten kääntyvät peilit, ajotietokone ja paremmin tuetut istuimet. En ainakaan itse ole 50tkm matkalla kokenut yhtäkään turhaksi, vaikka varmasti ilmankin pärjäisi. Haluan vaan, että matkani sujuu mahdollisimman mukavasti 8)
Eikä itselle ole väliä missä kunnossa noi sähköheebelit on 15-vuoden päästä. Ainakin vuoden -97 Volvot toimivat vielä hemmetin hyvin, eikä sähköissä ole pahemmin vikoja. 8-vuotta on itselleni täydellinen maksimi pitää autoa, mutta tuskin niinkään kauaa, koska mittarissa olisi tuolloin jo yli 400tkm tällä tahdilla...
Tosin ruotsissahan löytyy monia jo yli 700tkm ajettuja V70:jä, hyvin nekin kuulemma toimivat kun jotkut Volvolandiassa ovat moisen ostaneet ruuvattuna :wink:
Tomppa & Saabit myyty :( & Volvo V70 2.5T
9000CS...
"Hölösuu"
Viestit: 1762
Liittynyt: Pe Tammi 02, 2004 19:25
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CS... »

Rommitommi kirjoitti: Ei niitä varusteita tarjottaisi, ellei niille löydy ostajia.

Aktiiviohjausta en ole päässyt testaamaan, mutta olen lähes varma, että sekin on upea keksintö.
Ilmajousitus tekee ajosta todella mukavaa tai haluttaessa sopivan sporttista.
Adaptiivinen vakionopeussäädin on aivan upea varuste, tämä olisi kaikista tarpeellisin lisä ruotsalaisten lisävarusteisiin...

En minä näe, että nämä on missään tapauksessa turhia varusteita.
Tuo varusteiden esittäminen turhaksi on usein (ei tässä topikissa) sitä, kun ei ole kyseisistä varusteista kokemusta :D
Joltain perämetsän eläkeläismieheltä kysyttäessä ilmastointi on aivan turha. Hän on tottunut ajamaan jo 40 vuotta Ladan kanssa ja kyllä siitä saa ikkunat veivattua auki, jos alkaa hiki tulla.
Itse olen ainakin sen verran mukavuudenhaluinen, että joka ainut varuste, joka ajamisesta tekee mukavampaa, ei mielestäni ole turha.
En tietenkään omaan autooni kaipaa esim. jostain jenkeistä tuttua kompassia taustapeilin yhteyteen, mutta mikäli asuisin jossain amerikan preerialla, niin siellä tuota voisi arvostaakin.
Valitettavasti juuri tällainen "joustavuus" on yksi vaarallisimpia ilmiöitä.
Ansis
"Hölösuu"
Viestit: 1264
Liittynyt: Ti Syys 23, 2003 13:35
Paikkakunta: Viialabama

Viesti Kirjoittaja Ansis »

Kyllä minä olen kompassia käyttänyt mm. euroopan matkoilla pilvisenä päivänä, kun reitillä ei ole niin väliä vaan suunnalla. On muuten pirun paljon löytynyt mielenkiintoisia paikkoja em. menetelmällä, jotka muuten olisi jääneet minulta löytämättä. Myös Varsovan läpi ajelin aurinkoa seuraten, ja koska reitillä ei ollut väliä en eksynyt kertaakaan. Kaveri sen sijaan navigaattorin kanssa kolmesti.

Eli ysi-femmasta löytyy kompassi navigaattorin sijaan :twisted:
96 M75 i12 5-speed ;)
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

9-5 Nordic kirjoitti:minusta "Saappikuski" kirjoitti täysin asian ytimeen eli pelkkä istahdus minkä tahansa Saabin istuimelle (paitsi NG 900), pudottaa pois 99% kilpailijoista.
Tuota suluissa olevaa en allekirjoita. Mielestäni vm. 1997 NG900:n penkki ristiseläntuen säätöineen on parempi penkki kuin vm. 2005 Saab 9-3 Sport Sedan Linearin penkki. Uutta 9-3 Aeroakin on tullut koeajettua. Aeron penkin sivuttaistuki on hyvä, mutta valitettavasti uuden 9-3:n penkin reisituki ei ole enää yhtä hyvä kuin vanhempien Saabien penkeissä, oli sitten kyseessä uudehko Linear, Vector tai Aero.

Pitkillä matkoilla penkin tärkempiä ominaisuuksia ovat mielestäni selkänojan pituuden riittävyys, reisituen riittävyys, sekä hyvä ristiselän tuki.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Psychocowboy
"Hölösuu"
Viestit: 2937
Liittynyt: To Huhti 01, 2004 12:02
Paikkakunta: H:ki - J:kylä

Viesti Kirjoittaja Psychocowboy »

No penkinlämmittimistähän tämä melkein lähti :wink: . Ensinnäkin nythän on kyse kumminkin makuasioista. Tosiaan nyt on ostajan markkinat eli he vaativat kaikenlaisia varusteita autoon vaikkakin ei välttämättä ymmärrä mitä sillä tehdään tai oikeammin miten. Ei ne ajoavut paljoa auta jos ei niillä harjoittele. Kuinka moni on nähnyt uuden auton ostajan(yleensä keski-iän ylittänyt tirehtööri) lähtevän heti harjoittelemaan miten se MB:n EPS toimii :wink: . Vaikka on jonkun avun todettu auttavan kolaritillanteissa niin auttaako se juuri siinä Sinun tilanteessa? Ei pidä luulla että vihaisin näitä apulaitteita ainoastaan vihaan sitä että luullaan että ne ovat autuaaksi tekeviä. Ne ei kumminkaan korjaa isoja virheitä. Jotenkin aina välillä minusta tuntuu että autoa ei valita ajo-ominaisuuksien takia, vaan kuten joku jo totesi, mielikuvien takia. Itse lisäisin tuohon jatkoksi vielä lisävarusteiden takia :wink: . Jokainenhan ostaa sen mitä haluaa/mihin rahat riittää. Olemmehan vapaa maa :D
Itseäni on joskus jopa ärsyttänyt ABS jarrut. Pääosin ajan kaikki työmatkat kehän ruuhkissa, jolloin ne ovat turhat. Kun tilanne tulee (niinkuin on tullut ja tulee taas joskus uudestaan) niin ei ole tilaa väistää mihinkään. Tarkoitus on vain pysähtyä nopeasti. Eli olisi siis mukavaa jos sen saisi aina tarpeen mukaan kytkettyä pois kuten useimmat luistonestot.
Penkkien hyvyyttä myöskin on hieman huono yleistää. Sama penkki ei ole ideaalinen 158 cm ja 198 cm pitkälle. Ei vaikka kuinka olisi premium auto.
Aina välillä on tekstissä putkahtanut Audi A6. olen moisella ajanut pitkiäkin matkoja (tdi) enkä keksinyt mitään mikä tekisi siitä paremman kuin esim.9-5 8O . Minulle se oli liian pieni(matala) eikä se muutenkaan häikäissyt. Ainoa suuri etu oli että se on kalakaverin liisari eikä edes löpöt maksanut mitään :D . Nyt joku saattaa suutahtaa mutta uusi tdi avensis oli aivan yhtä mukava ajettava. Edellinen kaverilla oli A4 tdi quatro eikä siinäkään ollut mitään premium fiilistä. Hyvin meni tosin hangessa.
Eli siis palataan taas niihin mielikuviin. Autohan on juuri niin hyvä ja turvallinen kuin sen kuljettaja ja sen on juuri niin premium kun omistaja kuvittelee sen olevan :wink: . Ja hyvä niin :D
OT: muutama vuosi sitten ajoin asiakkaan jotain Cadillac mallia ja täytyy sanoa että ihan pelotti: ohjaamossa oli nippeliä kuin pienessä hävittäjässä ja se jutteli sulle vähän väliä...KÄÄK!
Born to be wild, paitsi kotona
#2288 ex 9-3t -01,ex 9-5 2.0t Wagon -05 ex NG900S 2,3i Talladega -97
Nyt Volvo V70 D4 -15, varalla 206 pögötti. Saab edelleen haaveissa....
Moukarimies
Matalapaineturbo
Viestit: 166
Liittynyt: Pe Tammi 07, 2005 22:53
Paikkakunta: Lapua/Vaasa, FI

Uusimmassa Tuulilasissa saabismit esillä

Viesti Kirjoittaja Moukarimies »

Hei taas!

Uusimmassa Tuulilasissa on 9-5 wagonin dieselmallin koeajoraportti. Tässä raportissa toimittaja kirjoittaa seuraavaa.

"Saabin rattiin hyppääminen tuntuu pidemmän tauon jälkeen hämmentävältä: autossa istutaan kovin lähellä etulasia, korkealla ja muutenkin edessä. Olotilaan tottuu parissa päivässä, mutta reisituki ja penkin säätövarat jäävät heikoiksi. Muuten istuimet tuntuvat erinomaisilta. Etäisyyssäädöstä huolimatta ohjauspyörä jää hiukan kauas."

Tuossa kyllä aika hyvin tiivistyivät omat tuntemukseni ajoasennosta. Se on todella aitoa Saab -ajattelua. Itse en uskalla ottaa kantaa ergonomiamoitteisiin, muttta vaikuttaisi siltä, ettei Saabin ajoergonomia olekaan niin lyömätöntä, jos kerran penkkien tuki ja penkkien sekä ratin säädöt eivät kaikille riitä. Se, mikä minua yllätti oli moitteet auton uraherkkyydestä. Ainakin vuoden 2000 9-5 on moitteeton tuon suhteen.
Vastaa Viestiin