Myyjäliikkeen vastuu
Myyjäliikkeen vastuu
Olen tuore saabisti, ostin 9-5 2.0t vm. -99 pari päivää sitten.
Vaikka autossa on kilometrejä melkein 198 000, se on kaikin puolin siisti ja vaikuttaa olevan kunnossa. Ja on tietysti mahtava ajettava.
Ostin auton liikkestä. Jos esimerkiksi moottori laukeaa, voiko odottaa sen menevän 6 kuukauden takuuseen?
Kannattaisiko nyt 6 kuukauden aikana ajaa mahdollisimman paljon ja etsiä piilevää vikaa?
Vaikka autossa on kilometrejä melkein 198 000, se on kaikin puolin siisti ja vaikuttaa olevan kunnossa. Ja on tietysti mahtava ajettava.
Ostin auton liikkestä. Jos esimerkiksi moottori laukeaa, voiko odottaa sen menevän 6 kuukauden takuuseen?
Kannattaisiko nyt 6 kuukauden aikana ajaa mahdollisimman paljon ja etsiä piilevää vikaa?
Dare to find your own road.
Re: Myyjäliikkeen vastuu
Sopiiko kysyä paljonko moisella oli vielä hintaa? Olen tuossa omaanikin kaupittelemassa niin siksi kiinostaisikarhyv kirjoitti:Olen tuore saabisti, ostin 9-5 2.0t vm. -99 pari päivää sitten.
Vaikka autossa on kilometrejä melkein 198 000, se on kaikin puolin siisti ja vaikuttaa olevan kunnossa. Ja on tietysti mahtava ajettava.
Ostin auton liikkestä. Jos esimerkiksi moottori laukeaa, voiko odottaa sen menevän 6 kuukauden takuuseen?
Kannattaisiko nyt 6 kuukauden aikana ajaa mahdollisimman paljon ja etsiä piilevää vikaa?
Kuuntele ropiseeko tasapainoketju tai jurnuttaako öljynpumpun venttiili kylmänä, pölläytteleekö turbo ja onko huohotinpönttö ja sen letkut täynnä lietettä? Jos joku noista ehdoista täyttyy niin kannattaa viedä auto takaisin mikäli eivät suostu mukisematta korvaamaan koneremonttia ja/tai ahdinta
Vaan miksei se voi olla täysin kunnossakin, mutta kannattaa kyllä seurailla sen toimintaa nyt myyjäliikkeen takuun ollessa voimassa.
Edit: tai siis kaiketi myyjäliikkeen olisi korvattava syntyneet vauriot, ja saattaahan siinä olla jatkettu moottoritakuukin voimassa, joten no problem
Ihan tuo on sitten linjassa oman hintapyyntini (14) kanssa Joo on 9-5 vaan kiva peli ajella, pientä päänvaivaa tuo oma yksilömme on tosin aiheuttanut mutta nyt olisi sekin kunnossakarhyv kirjoitti:Delta-Auto pyysi 14900 €. Vanhasta romusta sai viime viikolla 2000 €.
En tiedä, oliko hinta liian korkea, mutta jos auto pysyy ehjänä, en valita, on sen verran makea ajopeli.
Kuluttajasuojalaissa on 6 kuukauden virheolettama. Jos jotain hajoaa tuona aikana, katsotaan virheen olleen autossa jo myyntihetkellä. Tällöin myyjä on vastuussa virheestä ja sen korjaamisesta. Tämän lisäksi laissa on 2 kuukauden virheen ilmoitusaika, joten tuo 6 kk venyy 8 kk:een joissakin tapauksissa. Jos auton huoltokirja on kunnossa, kuuluu auto saabin 8 vuoden käyttökeskeytysturvan piiriin.
Onko käyttökeskeytysturva voimassa mikäli joku huolto olisi tehty myöhemmin kuin mitä ohjekirja sanoo, esimerkiksi 90tkm huolto vaikkapa 95tkm kohdalla tms. ja muutoin huollot olisivat säännöllisesti teetetty? Onko sinulla tietoa asiasta?mattiruu kirjoitti:Kuluttajasuojalaissa on 6 kuukauden virheolettama. Jos jotain hajoaa tuona aikana, katsotaan virheen olleen autossa jo myyntihetkellä. Tällöin myyjä on vastuussa virheestä ja sen korjaamisesta. Tämän lisäksi laissa on 2 kuukauden virheen ilmoitusaika, joten tuo 6 kk venyy 8 kk:een joissakin tapauksissa. Jos auton huoltokirja on kunnossa, kuuluu auto saabin 8 vuoden käyttökeskeytysturvan piiriin.
9-5 Aero Wagon 2001
Tälläisen tulkinnan olen nähnyt ruotsinpuolelta:Restive kirjoitti:
Onko käyttökeskeytysturva voimassa mikäli joku huolto olisi tehty myöhemmin kuin mitä ohjekirja sanoo, esimerkiksi 90tkm huolto vaikkapa 95tkm kohdalla tms. ja muutoin huollot olisivat säännöllisesti teetetty? Onko sinulla tietoa asiasta?
""Tolerans för service är tre månader och 2500 km, dvs max 15 månader och max 22500 km mellan servicetillfällen.""
eli huollot tulisi tehdä max 15 kk. sisällä tai max 22500km välein SIIS jos tuota on uskominen niin jos autosi 70 tkm huolto on tehty mittarilukemalla
noin 72500km niin pitäisi olla ok??? toisaalta en tiedä kuinka tarkkoja tuon kanssa ollaan.
Lisää aiheestahan löytyy sivulta: http://www.mitt-eget.com/saab/information_ccv.shtml
Saabismi on sairaus,mistä ei kannata parantua
Saab NG 9-5 Aero Turbo6 XWD Hirsch -11
Saab Ng 9-3 t -08
Zetor 8540 + Odes 800 + Hitachi EX120
Perheessä myös Ng 900 -98
"1159"
Saab NG 9-5 Aero Turbo6 XWD Hirsch -11
Saab Ng 9-3 t -08
Zetor 8540 + Odes 800 + Hitachi EX120
Perheessä myös Ng 900 -98
"1159"
On tuo 6kk:n virheolettama vaan aika hurja, montakohan sataa autoliikettä menee moisen takia konkurssiin Vai saavatkohan jotain vakuutuksia myymilleen autoille?mattiruu kirjoitti:Kuluttajasuojalaissa on 6 kuukauden virheolettama. Jos jotain hajoaa tuona aikana, katsotaan virheen olleen autossa jo myyntihetkellä. Tällöin myyjä on vastuussa virheestä ja sen korjaamisesta. Tämän lisäksi laissa on 2 kuukauden virheen ilmoitusaika, joten tuo 6 kk venyy 8 kk:een joissakin tapauksissa. Jos auton huoltokirja on kunnossa, kuuluu auto saabin 8 vuoden käyttökeskeytysturvan piiriin.
Tuliterän autonkin saa rikki puolessa tunnissa niin halutessaan.
Kumma jossei tuossa ole nyt tai tulevaisuudessa jotain rajoituksia, autonostajat korjauttanevat itse aiheutetutkin hommatkin myyjäliikkeen piikkiin korjattavana
Aika älytöntä lainsäädäntöä pakottaa myöntämään takuu herralie kuinka vanhalle käytetylle autolle
Mutta kuluttajan kannalta tietenkin positiivinen asia.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Tuo tilanne nyt on varmastikin kaikille selvää jo maalaisjärjellä... mutta miten "aikuisten oikeasti" tilanne mahtaisi olla, jos esimerkiksi 90tkm huolto on suoritettu vaikkapa 95-98tkm kohdalla?900i kirjoitti:Jos edellinen huolto tehty 70tkm ja seuraava 95tkm niin yli menee . Johonkin se raja täytyy vetää.
Vetäähän se miehen varmaan vähän hiljaiseksi, jos seuraava 110tkm huolto on suoritettu ajallaan ja ko. huollossa auto on todettu hyväkuntoiseksi, mutta hajoaakin ennen seuraavaa 130tkm huoltoa.
9-5 Aero Wagon 2001
Ei tuon takia varmaankaan ole mennyt yhtään liikettä konkurssiin . Työt tehdään omakustannushintaan (eli 50% alella tiskihintoihin verrattuna) ja osat kustantaa usein valmistaja. Ja vaikka liike joutuisi osatkin kustantamaan, ei ne varmaankaan maksa niistä täyttä hintaa (alv 0% + katteet pois => jääkö tähteelle puoltakaan?).ng900aero kirjoitti: On tuo 6kk:n virheolettama vaan aika hurja, montakohan sataa autoliikettä menee moisen takia konkurssiin Vai saavatkohan jotain vakuutuksia myymilleen autoille?
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 3011
- Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 17:39
Eiköhän tuo ole ihan näiden joppareitten kurissa pitämistä varten olemassa koko juttu. On liian helppoa tehdä niitä rautalanka-kuminauha patentteja joilla peitellään sitten isojakin vikoja. Niin ja kyllä ne kaikki kulut lopulta myyntihintoihin siirretään kuitenkin ja artisti maksaa..9-5T kirjoitti: Olen ng900:n kanssa samaa mieltä vanhan auton pakollisen turvan järjettömyydestä. Nyt maksaa kaikki ylimääräistä.
9000CS 2,3
Kuluttajasuoja kyllä sisältää kohtuullistamisenkin siten, että 200 tkm ajetun useamman vuoden vanhan auton korjaukset kustantaa varmasti ostaja ellei myyjä ole antanut vapaaehtoista takuuta. Lisäksi myyjälle on annettu mahdollisuus myydä auto vikoineen päivineen kun vaan niistä kauppakirjassa kerrotaan. Jos joku ostaja ei halua kuluttajasuojan piiriin kauppaa tehdessään, niin voi siitäkin kauppakirjassa erikseen sopia.
Tuo 6kk "takuu" näkyy tietysti suoraan hintaerona liikkeessä ja yksityisellä tehdyssä kaupassa. Siinä on helposti se 1000e, mikä kattaa vaihtomoottorin tai lootan. Samalla synsteemillähän se on laskettava omatuontiauto vs. rinta-joupilta. Ja sitten korjataan saappia kuukausitolkulla...no mulla olis kone lauennut vasta sen 6kk jälkeen
9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Se, että saa jonkinlaisen turvan autolleen kuluttajasuojalain mukaan, on eri asia, korvaako autoliike kaiken mahdollisen. Eiköhän se noissa vanhoissa autoissa ole aika rajoittunutta siihen, ettei siellä ole mitään piilevää isompaa vikaa. Kaikki normaalit kulutusosat maksat aika todennäköisesti itse, jos niihin jotain ilmaantuu.9-5T kirjoitti: Kaikilla autokaupoilla ei ole omaa korjaamoa. Puolet lienee lähellä. Olen ng900:n kanssa samaa mieltä vanhan auton pakollisen turvan järjettömyydestä. Nyt maksaa kaikki ylimääräistä.