Nastarenkaiden ropina

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
Ysivee
"Turbo"
Viestit: 215
Liittynyt: Ti Maalis 23, 2004 16:54

Nastarenkaiden ropina

Viesti Kirjoittaja Ysivee »

Sellainen asia täsä ihmetyttänyt jo pidemmän aikaa, että mistä mahtaa johtua kun edessä ajavien autojen nastarenkaiden ropina kuuluu todella selvästi sisälle? Minulla on tuulilasi vaihdettu ja ajattelin aluksi, että josko sen kiinnityksessä olisi tullut joku moka ja ääni tulisi sisään jostain "raosta". Olen nyt istunut kuitenkin muissakin 9-5:ssa, joissa ei ole vaihdettu tuulilasia ja sama rapina kuuluu ohjaamoon. Jollain pitkillä suorilla kun edessä menevä auto menee todella kaukanakin (kymmenien tai tekisi mieli sanoa jopa satojen metrien päässä), niin rapina saattaa silti kuulua ohjaamoon...? Olen kyllä ihmetellyt, että kuinka kummassa se rapina voi tulla sisälle ohjaamoon. Ei kait se nyt tuulilasinkaan läpi tule vaan johtuu jostain...?
(ja en nyt siis puhu tilanteesta, jossa edellä ajava auto on melko lähellä edessä, jolloin pikku ropinaa kuuluu sisälle varmaan lähes kaikkiin autoihin...paitsi "kakkos-autooni" vanhaan -88 Accordiin :oops: )
Frostgrey
"Hölösuu"
Viestit: 3712
Liittynyt: Ma Touko 26, 2003 22:05
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Frostgrey »

Itse ainakin huomasin, että kun asensin "aeron" helmat niin rengasäänet hieman hiljeni :wink: , tai sitten on vain mielikuvitusta :roll:
Saab 9-3 TTID Vector 2008
Ysivee
"Turbo"
Viestit: 215
Liittynyt: Ti Maalis 23, 2004 16:54

Viesti Kirjoittaja Ysivee »

Mites tämmönen "helmaton" sais vastaavan vaimennuksen aikaan...?
Restive
"Kaasari"
Viestit: 30
Liittynyt: La Loka 22, 2005 20:59
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Restive »

Frostgrey kirjoitti:Itse ainakin huomasin, että kun asensin "aeron" helmat niin rengasäänet hieman hiljeni :wink: , tai sitten on vain mielikuvitusta :roll:
Eipähän ole kyllä ongelmia kauheasti ollut, omat rengasäänet kyllä kuuluvat ohjaamoon selvästi varsinkin jäättömällä/lumettomalla tiellä ajettaessa, mutta suurin syy lienee Michelin Ivalot (korkea nasta). Edellä ajavan auton nastonjen rohinaa ei kyllä ohjaamoon kantaudu, ja kyllä sitä joskus tulee ajettua ihan ratio kiinnikin... :P
9-5 Aero Wagon 2001
TD04
"Aero"
Viestit: 334
Liittynyt: To Loka 20, 2005 20:11
Paikkakunta: Nastola

Viesti Kirjoittaja TD04 »

Frostgrey kirjoitti:Itse ainakin huomasin, että kun asensin "aeron" helmat niin rengasäänet hieman hiljeni :wink: , tai sitten on vain mielikuvitusta :roll:
Taitaa noista helmoista olla ihan oikeesti vaimentimix.Tuli tänään ajettua faijan autolla ja oli pakko koittaa onko ovi varmasti kiinni..Niin suuri oli ero rengas äänissä..
BMW E90 330da
Exät Saab 900-85,Opel Ascona B-80,Saab 900i-88,Saab 900T-95,Saab 9-5-98,Subaru Impreza GT MY99
JKen
"Hölösuu"
Viestit: 1486
Liittynyt: Ti Elo 31, 2004 13:00
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja JKen »

Saman ilmiön olen itsekin huomannut, just viimeksi aamulla töihin tullessa, edestä kuuluu hirvee ropina kun ajaa nastarenkailla varustetun auton perässä (ja itsellähän on kitkarenkaat). Ei taida nuo helmat siihen vaikuttaa (omiin rengasääniin saattaa olla vaikutusta). Vaikee sanoo mistä johtuu.
Ex. Saab 9-5 TiD A SportCombi vm. 2006 (2009, 105 tkm -> 2019, 416 tkm)
Ex. Saab 9-5 2.3t A Sedan vm. 2001 (2004, 73 tkm - 2015, 298 tkm)
Insignia
Vastaa Viestiin