Yksi 9-5 kiikarissa, siitä kysymyksiä.

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Avatar
valtteri
"Hölösuu"
Viestit: 2021
Liittynyt: Su Marras 30, 2003 16:02
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja valtteri »

pasijalmari kirjoitti:toisaalta Saksassa ajetaan mineraaliöljyillä ja heti lujaa, kuulemma...
Onko omaa kokemusta :?: vai esson baarin tieto(kuten suurin osa tiedosta liittyen tuotuihin autoihin), itsellä ja ystävillä jotka ovat sieltä auton tuoneet on lähes kaikissa olleet mobil 1 öljyt (ainakin tarran ja huoltokirjan mukaan).
Nämä autot mitkä tiedän ovat kyllä olleet aika uusia joten vanhoista autoista en tiedä mitä öljyjä niissä käyttävät.
Saabismi on sairaus,mistä ei kannata parantua
Saab NG 9-5 Aero Turbo6 XWD Hirsch -11
Saab Ng 9-3 t -08
Zetor 8540 + Odes 800 + Hitachi EX120
Perheessä myös Ng 900 -98
"1159"
Saappi Kuski
"Hölösuu"
Viestit: 3011
Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 17:39

Viesti Kirjoittaja Saappi Kuski »

No siis automyyjäthän on Suomessa varmaan pitäneet jossain vaiheessa oikein seminaareja joissa on joukolla ideoitu kaikkia mahdollisia tuontiautoihin liittyviä myyttejä :)
Kylläpä se Suomi taitaa olla se autoilun kehitysmaa, mittasi sitä millä mittarilla tahansa. Tuskin lienee edes maakohtaista mitä öljyjä autoihin laitetaan, puhumattakaan siitä miten kovaa autoilla ajetaan. Uskon että joka maassa auton omistajalla on ihan samat interssit pitää autonsa kunnossa. Rahan arvoista tavaraahan se on.
Joku voisi pitää luennon öljyjen oikeista eroista, niihin liittyy kanssa kaikenlaisia myyttejä tyyliin synteettinen vs. mineraali. Me vanhemmat ukkelit muistetaan vielä ne ajat kun autoilla ajettiin satoja tuhansia kilsoja pelkästään mineraaliöljyillä ilman sen kummempia moottorin kulumisongelmia. Ja toisaalta nähdään miten nykyään tehdään koneremontteja jo alle 100tkm ajettuihin autoihin joihin on aina laitettu jotain ralliformulaa..
9000CS 2,3
Jorma
"Aero"
Viestit: 358
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 01:09
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja Jorma »

Kyllä minä olen myös tuon mineraaliöljyjutun kuullut automyyjältä kun uutta pösöä ostin. Eli neuvoi tekemään ekan öljynvaihdon piakkoin kun tehtaalla on pistetty mineraalit. Tuo oli about 2000. Tiedä sitten pitikö/pitääkö paikkaansa.

Toinen paikka missä tuota tulee vastaan on suosittu saabcentral.com keskustelufoorumi. Kaikki suosittelevat synteettisiä öljyjä kun niistä kysytään (kun osa ajaa mineraaleilla).
9-3 SC 1.8t -06
joukolainen
"Viggen"
Viestit: 614
Liittynyt: Ti Touko 17, 2005 17:59
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja joukolainen »

Tässä oma kokemus öljyasiasta. Hain itse Saksasta 95 saabin ja siinä oli ainakin täyssynteettinen shell helix 5w40, autolla ajettu vajaa 50t ja merkkihuollossa käynyt kaksi kertaa, kuten pitikin, tuli tarkistettua itsekkin sekä merkkihuollosta että firmasta, missä auto oli ollut. Siellä kyllä on ymmärrystä hiukka enemmän öljyasioissa, kovat vauhdit ja rasitukset moottoreissa ja kylmääkin löytyy alpeilta, että kyllä Saksa on automaa ja Suomi paljon jäljessä siitä, en sanoisi kuitenkaan kehitysmaa. Isossa maassa vaan kaikki asiat ovat isommassa mittakaavassa, sekä huonot että hyvät.
900 cc (S) T16 91
900 cabriolet T16 88
9-5 aero 04
ford mustang 289 65
Jäsen 2447
2,3Turbo
"Ruisku"
Viestit: 101
Liittynyt: Ma Tammi 12, 2004 20:21
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja 2,3Turbo »

Tuttu selitti kovasti ettei sen tuttu ikinä osta enää Saksan- tai muutakaan erillistuotua autoa koska niiden "moottorit on niin ruostuneita sisältä ja se maksaa yli 3000euroa korjata"

Kysyin mitähän tällä mahdetaan tarkoittaa niin selitys oli että kun ei ne käytä siellä kun vesiä moottoreissa kun ei ole pakkaskelejä, niin koneet syöpyy&ruostuu "ihan pilalle" muutamassa vuodessa.

Niin se kai sitten on. -
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6200
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

2,3Turbo kirjoitti:Tuttu selitti kovasti ettei sen tuttu ikinä osta enää Saksan- tai muutakaan erillistuotua autoa koska niiden "moottorit on niin ruostuneita sisältä ja se maksaa yli 3000euroa korjata"

Kysyin mitähän tällä mahdetaan tarkoittaa niin selitys oli että kun ei ne käytä siellä kun vesiä moottoreissa kun ei ole pakkaskelejä, niin koneet syöpyy&ruostuu "ihan pilalle" muutamassa vuodessa.

Niin se kai sitten on. -
Pakko kai se on sitten uskoa. Mun tuontisinikassa oli tehty yksi huolto (viimeinen ennen mun ostoa) jossain muualla kuin Saab-liikkeessä. Olipa vielä ylimääräinen huoltokirjan ulkopuolelta. Mobilin 0W-40 öljylappu löytyi ja jäähdytysveden pakkasenkestävyyskin oli mitattu Siperian lämpöihin. Ehkäpä se Saksan vesi ei vaan jäädy. Kumman vihreetäkin se oli, liekö jotain kemikaaleja? :roll:

9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
AC
"Saabisti"
Viestit: 2117
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 14:47
Paikkakunta: Kpää

Viesti Kirjoittaja AC »

peinu kirjoitti:Ehkäpä se Saksan vesi ei vaan jäädy. Kumman vihreetäkin se oli, liekö jotain kemikaaleja? :roll:
Elintarvikeväriä :D

Kyllä tuossa 9-5:ssä on kattava huoltokirja nahkahousujen leimoilla täytettynä ja sama huolto-ohjelma taitaa Saksassakin olla kuin täällä.
BMW 320dA Coupe LCI
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Saksassa käyttävät glykolin sijasta sitruunahappoa jäähdytysnesteenä joten alukannet on kanaviltaan täysin syöpyneitä, ja tämä tieto on varmaa, siitä se hieman vihertävä väri tulee :D :D
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
NeroSaab
"Ruisku"
Viestit: 106
Liittynyt: To Syys 11, 2003 17:09
Paikkakunta: Italia

Viesti Kirjoittaja NeroSaab »

niin ja vielä sekin että kaikilla vettä koneessa olevilla on ajettu radalla niin älyttömästi,
ja vettä siksi että jos syyläri menee rikki niin ei sotke rataa.
Ihan varmasti on koneet sisältä ruosteessa....

Mullakin motossa on vettä radiaattorissa ja alumiinikone kohta puhkiruosteessa.....
Äidillä oli ennen kaks ysiysiä,
ja koko perhe päätti ettei enää koskaan...

Saab 9/2000 Aero Wagon Musta
Saappi Kuski
"Hölösuu"
Viestit: 3011
Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 17:39

Viesti Kirjoittaja Saappi Kuski »

Vahvistamattomien huhujen mukaan saksa-autoissa alustat ruostuu ennen aikojaan koska nahkahousuissaan piereskelevät matkustajat aiheuttavat sellaisen kemiallisen reaktion. Myös bratwurstille haiseva hengitys syövyttää kojelaudan niin että airbagit laukeilee niissä itsestään ja tuulilasit alkaa vuotaan alareunasta kun tiivisteet prakaa.

Minun CBR Hondalla on vain kerran käyty italiassa ja heti pari vuotta sen jälkeen meni takapyörän laakeri, että kyllä sitä vettä myös laakereihin salaa laitetaan, syyläreistä puhumattakaan tuolla pahassa isossa maailmassa. :)

..uskalla kuvitellakaan mitä tuohon aeroon vielä tulee....
9000CS 2,3
NeroSaab
"Ruisku"
Viestit: 106
Liittynyt: To Syys 11, 2003 17:09
Paikkakunta: Italia

Viesti Kirjoittaja NeroSaab »

ei täällä sentään nahkahousuissa piereskellä takapenkillä, ollaan sentään Italiassa eikä Saksassa.

Pasta ja viini eivät aiheuta samanlaista kemiallista reaktiota, viinistä kuitenkin syntyy maalivaurioita kaikkiin auton kulmiin.... tuota olen ihmetellyt...

Vesi Hondasi laakereissa on normaalia Italian käynnin jälkeen ...siitä kerran lomalla Suomessa Esson baarissa juteltiin kun Ducati ja Honda oli vierekkäin, Hondan omistaja kysy onko Ducatissa laakerit ruostuneet, ja minä ihmettelin kysymystä.....


:lol:
Äidillä oli ennen kaks ysiysiä,
ja koko perhe päätti ettei enää koskaan...

Saab 9/2000 Aero Wagon Musta
Vastaa Viestiin