Kuinka saabiin 9-5 tyytyväinen

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9391
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

MikkoA kirjoitti: Aina tätä samaa vääntöä. Eikö porukka nyt jo usko että 9-5 on parasta mitä Saab on ikinä saanut aikaiseksi! :D

Kaikki muu on kateellisten panettelua. Piste. :lol:
Tuohon en ota kantaa koska en ole ajanut 9-3SS:ää, mutta liikkeessä olen pari kertaa koeistunut, ja tuntui omaan makuuni hieman pieneltä, joskin terveellä tavalla modernimmalta kuin meidän vanha 9-5.
Mutta anyway, seuraava auto tulee tuon meidän 9-5:n jälkeen olemaan 9-5 Aero, mieluiten hopea ja automaatilla :) Ja perskules korjaan senkin sitten läpikotaisin jos tarve niin vaatii 8) :lol:
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
saab 9-5 diesel
"Ruisku"
Viestit: 146
Liittynyt: La Heinä 30, 2005 10:16
Paikkakunta: Nivala

Viesti Kirjoittaja saab 9-5 diesel »

:( iik onks mulla kopio oooppeli no ei uskois.
mulle aina baaarissa kerrottu ett saabismi on sairautta ja turbo saapismi mieli sairautta..... :? :
... enks mä ookkaan sit saabismi
no heh heh musta saab on aina saab lie siinä vaikka minkä moottori ja. pakko olla diecel kun tulee noita kilometreja niin paljon.
:roll: :roll: :roll:
Aksu900
"Hölösuu"
Viestit: 1451
Liittynyt: To Syys 11, 2003 10:03
Paikkakunta: Oulu/Kälviä

Viesti Kirjoittaja Aksu900 »

Eiköhän tilata semmoset "look at opel now" tarrat takalaseihin.

Passais tohon meijän 9-5 aeroon ko nenä päähän siihen turvallisuusmainostarran tilalle.

Ei voi iänikusena oogee ja jopa kuuppamiehenä muutako ihmetellä näitä tosisaapistien juttuja. Oli 9-5 mitä merkkiä tahansa niin käyttiksenä se on parasta mitä Saabilla on tarjota tällä hetkellä.
Aki Peltola #1132
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6483
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

Hohhoijjaa,

Kuinkahan moni näistä "GM-Saab=ooppeli" -vänkääjistä on koskaan ajanut 9-5:lla :?: Kannattaisi ainakin käydä kokeilemassa...

Itse ajan hymyssä suin sekä OG900:lla, että 9-5:lla. GM kuitenkin pelasti Saabin aikanaan, kun ilman vastaavaa omistusjärjestelyä olisi varmasti laitettu jo lappu Saabin luukulle ajat sitten, tai ainakaan 9-5:sta vastaavaa tuotetta ei olisi ikinä saatu aikaiseksi... Tietysti Saabin olisi voinut ostaa vaikkapa Ford ja tehdä sille saman tempun kuin Volvolle, mutta tällä kertaa kävi näin...

Autoteollisuus on aivan eri maailma 2000-luvulla kuin joskus kultaisella 70-luvulla. Amerikan autoteollisuus on lähes konkurssitilassa, kun suuri yleisö ostaa mielummin korealaisia ja japanilaisia kotteroita. Auto on kuitenkin useimmille pelkkä käyttöesine, jolla pääsee paikasta A paikkaan B ja se vaihdetaan parin vuoden välein uuteen eikä asia herätä sen suurempia tunteita. Valinta tehdään järkisyillä, kuten halpa hinta ja pitkä takuu. Kalliimpia autoja myydään nykyään melkein pelkällä imagolla, jossa Saab häviää pahimmille kilpailijoilleen. Saabin kaltaisen pienen autovalmistajan ei tarvitse eikä ole edes mahdollista olla mikään valtavirran merkki, vaan persoonallinen ja ajonautintoa tarjoava matkakumppani ihmisille jotka arvostavat autoa enemmän kuin pelkkänä käyttöesineenä.

Eski
AC
"Saabisti"
Viestit: 2117
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 14:47
Paikkakunta: Kpää

Viesti Kirjoittaja AC »

Täytyyköhän alkaa paalata noita 9-5:ia aivan järjestelmällisesti.
BMW 320dA Coupe LCI
tami
"Hirsch"
Viestit: 810
Liittynyt: To Syys 23, 2004 22:01
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja tami »

Jos jonkun mielestä 9-5 on kerran Ooppeli, olkoon niin. Ajatellaanpas jos kaikki OG-saabistit ajattelisivat noin, voisi hyvinkin olla että tulevaisuudessa jättäisivät autonvaihtotilanteessa ysifemman ostamatta ja siirtyisivät toiseen merkkiin. Ooppelin pelossaan. Tästä taas ehkä seuraisi sitä että pikkuhiljaa nämä autot tulisivat aina vain halvemmiksi hankkia, kun menekkiä ei ole. Minulle hiton hyvä juttu, sillä heti kun rikastun jossakin vaiheessa hankin mahdollisesti edullisemmalla 9-5 Aeron. Sitä odotellessa ajallaan tällä ns. "opel" pikkuturbolla. :)
Saab 9-5 2.3t
Saab 9-5 Aero
Saab 900 cabriolet 2.0t+
# 2752
anttipa
"Saabisti"
Viestit: 598
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 16:36
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja anttipa »

Juu, kyllähän se hiukan hymyilyttää kun jotkut "tosisaabistit" yrittävät täällä kirjoittelemalla perustella (itselleen?) og-satkun paremmuutta verrattuna tuoreempiin.

Og-satku on kyllä oiva harrastuskohde. Melko yksinkertainen ja sinänsä toimiva kapistus. Osiakin löytyy kohtuu helposti ja viimeisenä tuskin vähäpätöisin pointti, og-satkut ovat halpoja!
#1433 Antti Päivärinta, 050 4023 470
900 T16 A cab -92, 9000 CDE 2,3 T -96, 9-5 Aero 4d -05, 9-5 "2,0t" -02 Tech2
Purkuosia: 9-5 -98-05, 9000 -95-98, ng900, og900
saab 9-5 diesel
"Ruisku"
Viestit: 146
Liittynyt: La Heinä 30, 2005 10:16
Paikkakunta: Nivala

Viesti Kirjoittaja saab 9-5 diesel »

:cry: mieli pahana luen tekstiä kun ensin saabia oon kehunut :roll: ooppelli
onko mulla ooppeli :oops: poskia punottaa :arrow: no ei huolta
huomenna kun taas istun 600km penkissä niin haihtuu siitä ooppeli mielestä
on siinä se verran mukava istua, nappuloita on kuin lentokoneessa ja varusteita sitten riittää musiikkia kuuluu soittimesta ja kas kummaa :roll: välillä pitää vilkaista taustapeiliin hymy on herkässä ja kohta huomaat jo olevasi perillä. :wink: :wink: :wink:
NeroSaab
"Ruisku"
Viestit: 106
Liittynyt: To Syys 11, 2003 17:09
Paikkakunta: Italia

Viesti Kirjoittaja NeroSaab »

Yhdyn yllä olevan positiiviseen lausuntaan ! :lol:
Äidillä oli ennen kaks ysiysiä,
ja koko perhe päätti ettei enää koskaan...

Saab 9/2000 Aero Wagon Musta
Rommitommi
"Hölösuu"
Viestit: 2709
Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 14:56
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Rommitommi »

Saab on Saab niin kauan kuin siinä on Saabin merkki keulalla.

Se on aivan varmaa, että 9-5 on parasta mitä Saabilta on tullut isoihin autoihin. Jos olis ominaisuudet samalla tasolla kuin 80-luvulla, Saabia ei edes olisi enää.

Katotaan minkä puolesta monet nykyset og-kuskit liputtaa kun 9-5:set maksaa 2ke :twisted:
Tomppa & Saabit myyty :(
Moukarimies
Matalapaineturbo
Viestit: 166
Liittynyt: Pe Tammi 07, 2005 22:53
Paikkakunta: Lapua/Vaasa, FI

9-5

Viesti Kirjoittaja Moukarimies »

Hei!

Vaikka olen välillä kirjoittanut osittain kriittisestikin 9-5:stä, se ei tarkoita sitä, että en pitäisi siitä. Se on erittäin hyvin tehdyn tuntuinen auto, josta ei vielä kuusivuotiaanakaan kuulu kojelaudan mukitelineen talvisen räminän lisäksi mitään ylimääräistä kolinaa. Autolla voi ajaa 160 km/h, eikä silloinkaan kuulu muutakuin lievää suhinaa ja auto on ihan vakioalustallakin turvallisen tuntuinen ajettava. Pitkällä matkalla myös bensan kulutus on erittäin kohtuullista, vaikka välillä ohittelisikin reilulla kaasulla. Kyseessä on laadukas ja nopea matka-auto. Ulkomuotokin miellyttää silmää, se on elegantti ja ajaton. Ainakaan tähän mennessä ei ole mitään valittamista. Nykyisestä päivitetystä mallista en pidä, varsinkin takavalot ovat ihan ihmeelliset. Auto on myös palvellut hyvin, ainoa korjaus on huohottimen päivitys, jonka jälkeen öljynkulutus tuntuu vähentyneen. Hyvin huollettuna 9-5 varmasti palvelee uskollisesti kuljettajaa. Ainakaan tähän mennessä ei ole mitään valittamista. Sisustan puolella on hieman säästelty ysitonniseen verrattuna. Itseäni on aina viehättänyt ysitonnisen punaiset valot turvavyön vastakappaleissa etupenkillä ja se, että kaikki mittari ym. valot ovat vieläkin ehjiä. Niissä ei ole turhaa säästelty, kuten 9-5:n kohdalla on ilmeisesti käynyt.

Vanhana 900i vm 87 omistajana en koskaan tuntenut, että OG olisi jotenkin lyömätön kärry, hirveää puskemista ja uraisella asfalttitiellä huomattavasti huonompi ajettava. Ei sillä edes viitsinyt ajaa 120 km/h vauhtia kovempaa. Bensaakin meni ihan riittävästi sekalaisessa ajossa ja vähän väliä tuli jokin kalliimpi remontti eteen. OG 900:n ainut vahvuus on mielestäni halpa hinta ja ketteryys ainakin vuoden 89 9000i:hin verrattuna. Kokonaisuutena OG 900 on vanhanaikainen rimpula, joka on ikivanhan perussuunnitelman viimeinen sovellus.
Aksu900
"Hölösuu"
Viestit: 1451
Liittynyt: To Syys 11, 2003 10:03
Paikkakunta: Oulu/Kälviä

Viesti Kirjoittaja Aksu900 »

Heh sinänsä hauskaa että yksikään mun ogeista ei oo puskenu niin paljo ko tuo 9-5 eikä ollu näin uraherkkiä. :)

Mutta täytyypä parannella tota aeroaki kuten vanhuksia aikanaan. Kyllä se siitä. :)
Aki Peltola #1132
saab 9-5 diesel
"Ruisku"
Viestit: 146
Liittynyt: La Heinä 30, 2005 10:16
Paikkakunta: Nivala

Viesti Kirjoittaja saab 9-5 diesel »

HEI tarkoitus ei ollut ruveta vertailee saabbeja keskenään koska ihan se on turhaa nyt eletään 2000 lukua ja autolta vaaditaan vähän enemmän kuin 80 luvulla. molemmat saman merkin alla :roll: ja keula merkki sama.
Tarkoitus oli kertoa kuinka tyytyväinen minä olen ollut 9-5 dieseliin. ja uskoisin että täällä sivuilla on toisiakin saabin omistajia joilla on hyvää kerrottavaa 9-5sta . josta saadaan asiallista keskustelua :wink:
9-3
Matalapaineturbo
Viestit: 176
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 20:45

Tyytyväinen

Viesti Kirjoittaja 9-3 »

Tällä viikolla 1300 km ja keskikulutus 5,8 ltr/100 km. Auto Saab -95 2,2 TID Vector Wagon. Olen kaikin puolin tyytyväinen koska auto on pelannut luotettavasti.

Ainoa ihmetyksen aihe oli miksi miksi ei lähtenyt käyntiin kun käytin webastoa 1 h ja pakkasta oli -30. 9-3 SS TID 2,2 vastaavassa tilanteessa lähti käyntiin. Nyt ajateltuani asiaa arvelen syyn olevan 9-5:n isompi sisätila, jolloin sisäpuhallin joutunee pyörimään nopeammalla saavuttaakseen saman lämpötilan.

PS. En muuten ollut tientukkona. :twisted:
Avatar
Termos
"Hölösuu"
Viestit: 2499
Liittynyt: Su Maalis 06, 2005 21:01
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Termos »

Aksu900 kirjoitti:Heh sinänsä hauskaa että yksikään mun ogeista ei oo puskenu niin paljo ko tuo 9-5 eikä ollu näin uraherkkiä. :)

Mutta täytyypä parannella tota aeroaki kuten vanhuksia aikanaan. Kyllä se siitä. :)
Höh, oma 9-5 lulla on kyllä täysin tunteeton urille, 205x55x16" (kesä) tai 195x60x15" (nastat) - rengastuksella.

[provo]
No 10 senttiä lyhyemmät jouset, 3" lisää renkaiden halkaisijaan ja leveyteen, niin saahan siinä sitten itse hakea ajo-ominaisuudet kohdalleen :roll:

Ei ole alusta enää tehtaan spekseissä :lol:
Pitää ajella mukavan pehmeästi ja arvokkaasti...
[/provo]
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
Vastaa Viestiin