Kuinka saabiin 9-5 tyytyväinen

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Aksu900
"Hölösuu"
Viestit: 1451
Liittynyt: To Syys 11, 2003 10:03
Paikkakunta: Oulu/Kälviä

Viesti Kirjoittaja Aksu900 »

Termos kirjoitti:
[provo]
No 10 senttiä lyhyemmät jouset, 3" lisää renkaiden halkaisijaan ja leveyteen, niin saahan siinä sitten itse hakea ajo-ominaisuudet kohdalleen :roll:

Ei ole alusta enää tehtaan spekseissä :lol:
Pitää ajella mukavan pehmeästi ja arvokkaasti...
[/provo]
Kyllä tää on ihan koskemattomissa ´01 Aero spekseissä eikä mikään pusla tunnu ihan loppukaan olevan pikaisella tarkastelulla. Vaadin vaan OG:n jälkeen liikoja, pitäs verrata vakioa vakioon.. Koska hemmetin hyvähän tämä aero on ajaa, tai sanotaanko hyvä kompromissi. Radalle ei oikein ole asiaa mutta toisaalta mukulakivet onnistuu vielä jotenkuten.

No auto se vain tämäkin on ja siittähän saa just sellasen ajettavan ku haluaa. :) Ja näin teemme.
Aki Peltola #1132
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9391
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Mitä ne urat on, ei ainakaan oma ooppeli vetele sellaisissa. Menee tosi hienosti vakioalustallakin, etupäässä siis rauhallisessa ja taloudellisessa ajossa, varmaan korttelirallissa olisi vakioalusta turhan löysä.

Pitäisköhän vaihtaa uuteen Corsaan tuo :?
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
iikoo
"Ruisku"
Viestit: 108
Liittynyt: Ma Elo 15, 2005 12:20

Viesti Kirjoittaja iikoo »

Eski kirjoitti: Kuinkahan moni näistä "GM-Saab=ooppeli" -vänkääjistä on koskaan ajanut 9-5:lla :?: Kannattaisi ainakin käydä kokeilemassa...

Itse ajan hymyssä suin sekä OG900:lla, että 9-5:lla. GM kuitenkin pelasti Saabin aikanaan, kun ilman vastaavaa omistusjärjestelyä olisi varmasti laitettu jo lappu Saabin luukulle ajat sitten, tai ainakaan 9-5:sta vastaavaa tuotetta ei olisi ikinä saatu aikaiseksi... Tietysti Saabin olisi voinut ostaa vaikkapa Ford ja tehdä sille saman tempun kuin Volvolle, mutta tällä kertaa kävi näin...
Itse voisin lukea itseni näihin ooppeli-vänkääjiin, ainakin osittain. Siksi minä en aio koskaan ostaa yhtään sellaista Saabia, jossa on joku Opelin pajalta suoraan otettu kone, ainakin bensasellainen. Siksi ei ole mitään aikomusta koskaan katsoakaan V6-koneisen 9-5:n suuntaan, varsinkin kun olen siitä negatiivisia kommentteja kuullut. Dieseleistä ei ole siinä mielessä kokemusta eikä omilla ajokilometreilläni sellaisen hankkimisessa kovin paljoa järkeä olekaan.

Mutta asiat asioina. Onhan 9-5:ssä kuitenkin paljon Saabia jäljellä, vaikka osa autosta silkkaa Opelia onkin.

Saabeja olen omistanut 96:sta alkaen varmaan kaikki erilaiset mallit (96, 99, 900, 9000, nyt 9-5) Toisaalta autossa on edelleen muutamia asioita, jotka eivät kuulu ergonomiseen suunnitteluun. Esimerkiksi ikkunannostimien kytkimet penkkien välissä ovat minusta ihan väärässä paikassa. No, säästäväthän kytkimissä, kun voi etupenkkiläiset samoja käyttää.
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9391
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

iikoo kirjoitti: Siksi ei ole mitään aikomusta koskaan katsoakaan V6-koneisen 9-5:n suuntaan, varsinkin kun olen siitä negatiivisia kommentteja kuullut.
Oletko sitten kuullut jotain hyvää sanottavan Saabin omasta moottorista?
9-5 Griffin V6:ella kiinnostaisi enemmän kuin paljon, juurikin moottorinsa alkuperän vuoksi.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6483
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

En minäkään tarkoita, että GM olisi kovin järkevästi toiminut Saabin suhteen, esim surkuhupaisat 9-2 ja 9-7 badge-engineering -ratkaisut. Enkä ole erityisen innostunut itsekään opel-moottoreista, mutta toisaalta hyvä, että Saabilla on valikoimissaan Diesel ja kaiketi niitä V6-koneitakin on jenkkimarkkoita varten ollut ihan järkevää tarjota...

Nythän on kuitenkin vielä mahdollista ostaa Saab aidolla Saabin moottorilla, eli 9-5. Seuraava 9-5 malliversio tulee olemaan sitten ihan pelkkää GM-bulkkia. Mahdollista on myös, että GM tekee konkurssin tai myy Saabin. Tällä hetkellä näyttää varsin todennäköiseltä, että 10 vuoden päästä Saabia ei enää ole.

Eski
Ysivee
"Turbo"
Viestit: 215
Liittynyt: Ti Maalis 23, 2004 16:54

Viesti Kirjoittaja Ysivee »

Siksi ei ole mitään aikomusta koskaan katsoakaan V6-koneisen 9-5:n suuntaan, varsinkin kun olen siitä negatiivisia kommentteja kuullut
167.000km takana V6 koneella eikä moottoriin liittyen YHTÄÄN ainutta vikaa. Eli tiedä sitten niiden heikkoudesta...
Kun noita kommentteja kuuntelee, niin kannattaa aina tarkistaa, onko kommenttien antajalla itsellään kokemusta asiasta, vai puhuuko hän omia kuulopuheitaan "totuutena". Itse en ole kuullut "luotettavista lähteistä" ainuttakaan todellista moottoriongelmaa V6 koneissa. Näistä Saabin omista koneista vikoja sitten onkin kuultu enemmän kuin tarpeeksi.
Perheessä ollut tähän mennessä 3kpl 9-5, 1kpl 9000, 2kpl 900, 2kpl 99 jne, eli voisin halutessani "ihan vängällä" pitää "orkkis" Saabbien puolta, ja mollata Opelin koneita Saabeissa. Mutta pakko myöntää kokemuksesta, että kyllä Opel ihan kelpo aihion Saabille on pistänyt.
NeroSaab
"Ruisku"
Viestit: 106
Liittynyt: To Syys 11, 2003 17:09
Paikkakunta: Italia

Viesti Kirjoittaja NeroSaab »

moi,
nämä jutut on nyt semmosia makuasioita.
Mikä on originaalia ja mikä ei.
Automotive business, kuten moni muukin on nyt vaan tommosta että omistajat vaihtuu. Siksi että firma pitää myydä jotta se eläs, siksi että joku ostaa firman koska siitä saa lisää voittoa, siksi että valtio tukee businestä jonkun paikallisen infrastruktuurin ylläpitämiseksi.
Mopo puolella samoja juttuja. MV Agusta osti Husqvarnan, silti moni Husa omistaja on ylpeä ruotsalaisesta alkuperästä, moni siitä että se on italialainen, KTM osti vastaan pyristelleen Husabergin, joka nyt takoo ylos Itävallan tehtailta Husaberggiä jota menee kaupaksi KTMn ohella.
no niin... se siitä, Saab on mulle ennenkaikkea elämys, muotoilu, tunne, ja sitten myös auto, ja jos siinä on vika se vituttaa.
Ihan niinku ennen Jeepissä, Lantikassa, FSO Polonezissa ja Ford Rancherossa.... :lol:
elämää ei sen enenpää :D
Äidillä oli ennen kaks ysiysiä,
ja koko perhe päätti ettei enää koskaan...

Saab 9/2000 Aero Wagon Musta
mattiruu
"Turbo"
Viestit: 206
Liittynyt: Ma Loka 20, 2003 14:14

Viesti Kirjoittaja mattiruu »

Noista dieseleistä... eihän ne taida olla Opeleita vaan Isuzuja? Sehän selittää niiden luotettavuudenkin. Kyllä japsit osaa!!!
kaju
"Kaasari"
Viestit: 25
Liittynyt: Pe Kesä 10, 2005 11:02
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja kaju »

Noista V6 bensoista vielä.
Perustuuko tuo parjaaminen johonkin fakta tietoon vai ainoastaan mutuun/tietämättömyyteen?

Olisi kiva kuulla jos noissa Oikeasti on jotain perusongelmia.

Itsellä tuollainen ollut 20tkm:n verran eikä mitään ongelmia tuon moottorin osalta ollut, autolla ajettu 186tkm ja ikääkin jo seitsemänvuotta.
Takapään puslathan ovat Vectrasta ja ilmeisen alimitoitetut ysivitoseen.

ps. 2,2 tid on ooppelin tekoa. Uudet 06 eteenpäin ovat Fiatin käsialaa
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9391
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Luulen että parjailut ovat aiheettomia, tuota moottoria on kehuttu kautta aikain Opelistien parissa, ja tuskin se on Saabin käsittelyn myötä kovin paljoa huonommaksi voinut muuttua, voisi kuvitella olevan tuola viritysasteella luokkaa miljoonamoottori.
Aika mielenkiintoista että ymppäsivät siihen ahtimen mukaan, sen poistamisesta (esim. hajoamisen vuoksi) tuskin koituu mitään haittaa, vääntö saattanee heikentyä jonkin verran, eikös tuo sama kone ole ysitonnisessa tehokkaampana ja ahtamattomana versiona (211hv)?
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6483
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

Itse en ole kuullut mistään erityisistä ongelmista Saab/Opel V6-koneista. Ovat tosin hyvin harvinaisia Suomessa, joten ongelmatilanteissa esim. tästä foorumista löytyy hyvin vähän asiantuntemusta... Itse silti valitsin mielummin 2.3 Turbon, koska siinä on parempi suorituskyky ja polttoainetalous.

9-5:ssa on käytetty myös 3.0TID-moottoria, joka on Isuzun kehittämä V6-diesel. Näissä on kuulunut olevan koneremontin tarvetta jo hyvin pienillä kilometreillä. Huonoa oli myös, että 3.0TIDiä ei saanut ollenkaan automaattivaihteistolla, koska automaattilaatikko ei mahtunut 9-5:n moottoritilaan. Aika moni yli 50Keur hintaisen V6-diisselin ostaja varmaan haluaisi autoonsa automaagin...

Eski
Ysivee
"Turbo"
Viestit: 215
Liittynyt: Ti Maalis 23, 2004 16:54

Viesti Kirjoittaja Ysivee »

Itse silti valitsin mielummin 2.3 Turbon, koska siinä on parempi suorituskyky ja polttoainetalous.
Niin no...

1999:
Saab 9-5 2.3t SE Busin 4d A
Teho (kW): 136
Max vääntö (Nm): 280
Huippunopeus (km/h): 220
Kiihtyvyys (sek/0-100): 9.9
Kulutus (l/100km): 7,5 10,4 15,2

1999:
Saab 9-5 3.0 V6t SE 4d A
Teho (kW): 147
Max vääntö (Nm): 310
Huippunopeus (km/h): 235
Kiihtyvyys (sek/0-100): 8
Kulutus (l/100km): 6,9 9,6 14,6

Tai jos otetaan uudempi malli mukaan, eli "iso T", niin ei oikein sittekkään.
Saab 9-5 2.3 T Arc 4d A
Teho (kW): 161
Max vääntö (Nm): 280
Huippunopeus (km/h): 225
Kiihtyvyys (sek/0-100): 9.5
Kulutus (l/100km): 7,2 10,0 14,8
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6483
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

Minullahan on siis M2000 AeroWagon automaatti, jonka viralliset kulutuslukemat ovat 15,1/7,2/10,1 ja 3.0T V6:lle ilmoitetaan 16,3/8,5/11,4 l/100km.

Suorituskyky 0-100kmh:
Aero: 8,5 sek
3.0TV6: 9,4 sek.

Nämä lukemat Saabin M2001 9-5Wagonin esitteestä.

Eski
Frostgrey
"Hölösuu"
Viestit: 3712
Liittynyt: Ma Touko 26, 2003 22:05
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Frostgrey »

Ysivee kirjoitti:
Itse silti valitsin mielummin 2.3 Turbon, koska siinä on parempi suorituskyky ja polttoainetalous.
Niin no...

1999:
Saab 9-5 2.3t SE Busin 4d A
Teho (kW): 136
Max vääntö (Nm): 280
Huippunopeus (km/h): 220
Kiihtyvyys (sek/0-100): 9.9
Kulutus (l/100km): 7,5 10,4 15,2

1999:
Saab 9-5 3.0 V6t SE 4d A
Teho (kW): 147
Max vääntö (Nm): 310
Huippunopeus (km/h): 235
Kiihtyvyys (sek/0-100): 8
Kulutus (l/100km): 6,9 9,6 14,6

Tai jos otetaan uudempi malli mukaan, eli "iso T", niin ei oikein sittekkään.
Saab 9-5 2.3 T Arc 4d A
Teho (kW): 161
Max vääntö (Nm): 280
Huippunopeus (km/h): 225
Kiihtyvyys (sek/0-100): 9.5
Kulutus (l/100km): 7,2 10,0 14,8
Nämä tiedon ilmeisesti lainattu autotalli.Comista.

Siellä tuntuu nuo tiedot heittelevän aika paljon esim. farkku griffini menee menee 0-100KM/H 9.4s mutta sedan 8s :roll: Sitten taas tavallinen 3.0t farkku menee 8.7s :wink: . ja tietääkseni tuon tavallisen ja Griffinen ero ei ole kuin varusteissa :roll:

Tuolle tavalliselle 3.0t farkulle oli kulutukset 8,5 11,7 17,2 ja Griffinille 7,8 10,6 15,3 :D
Saab 9-3 TTID Vector 2008
Ysivee
"Turbo"
Viestit: 215
Liittynyt: Ti Maalis 23, 2004 16:54

Viesti Kirjoittaja Ysivee »

Puhun nyt 1999 mallista, myöhemmästä en tiedä.

Ihan "virallisenkin" tiedon perusteella ainakin V6 Sedanissa on eroja vuosimallista riippuen. Jos otamme esim väännön vertailuun.

2001
230Nm / 2.500rpm.

1999
230Nm / 2.100rpm.

Tiedä sitten mikä lopullinen totuus esim. tuosta kiihtyvyydestä on, mutta silmiini sattui esim. joku koeajoraportti mallista 1999, jossa olivat ilmeisesti mitanneet alla 8s. aikoja.

"For the 9-5 V6 model, Saab developed an unusual low-pressure asymmetric turbo system that provides boost from only one bank of cylinders on the V6. This setup improves acceleration with virtually none of the turbo-lag associated with traditional turbocharger systems. At peak, the 9-5 SE delivers 200 horsepower and 229 foot-pounds of torque. That's enough to give you a 0-to-60 time in the mid-7-second range. That puts the 9-5 among the quickest cars in this class. All 9-5 V6 models come standard with an automatic transmission."


No, tämä aihe nyt karkasi vähän käsistä, mutta olen itsekkin huomannut poikkeavat arvot 1999 ja 2001 malleissa. Ólisiko laatikko muuttunut välillä? Olisiko esim. päästöarvot tiukentuneet, joka on aiheuttanut muutoksia suorituskykyyn (heikentävästi) ja kulutukseen (lisäävästi).
Vastaa Viestiin