Jos penkkien välissä olevat nappulat ovat hyvä ratkaisu, niin olisivat sitten samalla säästäneet lisää, eli sijoittaneet ne siten, ettei tarvitsisi edes takapenkeissä omia nappuloitaan. Minun mieĺestäni nappulat ovat hankalassa paikassa ja epäloogisessa. Ovi olisi ilman muuta paras paikka niille.Saappi Kuski kirjoitti: Minä ihmettelen suuresti tuota mielipidettä. Onko joku syy miksi ikkunan nostin nappuloiden pitäisi olla ovissa? Itse olen aina pitänyt nerokkaana oivalluksena tuota sijoittelua. Molemmat etupenkkiläiset voi avata molempia ikkunoita samoista napeista. Eikö se jos mikä ole ergonomiaa?
Lisäksi ovissa kiiluvien valojen määrä saadaan minimoitua. Saabeissa on aina ollut paljon vastaavia hyvin mietittyjä ratkaisuja. Pitää vaan ajatella loppuun asti, istua välillä toisiin autoihin ja nähdä miten lentokonetehtaan perinteet näkyvät edelleen ergonomiaosaamisessa.
Esim. nightpanel on ihan uskomaton keksintö. Siinä kun joku niin-arvostettu Chevrolet laittaa Corvetteen hud displayn tuulilasiin niin saab keskittyy siihen että kuljettaja voi seurata auton edessä olevia tapahtumia ilman häiriötekijöitä. Night panel voi oikeasti säästää ihmishenkiä, esim hirven havaitsemisen muodossa.
Olen valitettavasti samoilla linjoilla Eskin kanssa siinä ennustuksessa, että saabia ei ehkä 10v päästä enää ole. Autoteollisuudessa kilpailu kovenee ja ostopäätökset tehdään ihan muilla kuin järkiperusteilla.
Kyllä tässä ehditään kuitenkin harmaantua ennen kuin joudutaan etsimään vastaava, pohjolan oloihin yhtä hyvin sopiva tuote tilalle.
Kyllä minä V70 Volvollakin suostun ajamaan jos oikein tiukille menee
Toinen pikkuseikka on se, ettei näillä pirun nappuloilla saa ikkunoita yhdellä näpäyksellä kiinni; auki saa. Kunnon autossa olisi tunnistimet välissä, jos pelätään, että joku penska jättää kaulansa väliin.
Nightpanel on hyvä idea, siitä ei valittamista. Saab on muutenkin ajatellut kojelautansa ergonomiaa. Se, että se virtalukko pitää olla siellä penkkien välissä, on myös minusta historiallinen vaihdelukosta jäänyt jäänne. Kerää helpommin roskaa töhnää sisäänsä.
Se, että arvostelin aiemmassa viestissäni Saabin bensa-V6:tta, perustui Saabeja vuosikymmeniä huoltaneen kaverin mielipiteeseen. Hänen mielestään se ei ole hääppöinen kone. Tietysti jos mikä tahansa kone toimii, niin se on ok. Siinä vaiheessa kun tuohon tulee jotain ongelmia, niin sitten on kallista eikä kaikkia osia tahdo saada Suomesta, aina pitää vähintään Ruotsista tilata.