Kuinka saabiin 9-5 tyytyväinen

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
iikoo
"Ruisku"
Viestit: 108
Liittynyt: Ma Elo 15, 2005 12:20

Viesti Kirjoittaja iikoo »

Saappi Kuski kirjoitti: Minä ihmettelen suuresti tuota mielipidettä. Onko joku syy miksi ikkunan nostin nappuloiden pitäisi olla ovissa? Itse olen aina pitänyt nerokkaana oivalluksena tuota sijoittelua. Molemmat etupenkkiläiset voi avata molempia ikkunoita samoista napeista. Eikö se jos mikä ole ergonomiaa?
Lisäksi ovissa kiiluvien valojen määrä saadaan minimoitua. Saabeissa on aina ollut paljon vastaavia hyvin mietittyjä ratkaisuja. Pitää vaan ajatella loppuun asti, istua välillä toisiin autoihin ja nähdä miten lentokonetehtaan perinteet näkyvät edelleen ergonomiaosaamisessa.
Esim. nightpanel on ihan uskomaton keksintö. Siinä kun joku niin-arvostettu Chevrolet laittaa Corvetteen hud displayn tuulilasiin niin saab keskittyy siihen että kuljettaja voi seurata auton edessä olevia tapahtumia ilman häiriötekijöitä. Night panel voi oikeasti säästää ihmishenkiä, esim hirven havaitsemisen muodossa.
Olen valitettavasti samoilla linjoilla Eskin kanssa siinä ennustuksessa, että saabia ei ehkä 10v päästä enää ole. Autoteollisuudessa kilpailu kovenee ja ostopäätökset tehdään ihan muilla kuin järkiperusteilla.
Kyllä tässä ehditään kuitenkin harmaantua ennen kuin joudutaan etsimään vastaava, pohjolan oloihin yhtä hyvin sopiva tuote tilalle.
Kyllä minä V70 Volvollakin suostun ajamaan jos oikein tiukille menee :)
Jos penkkien välissä olevat nappulat ovat hyvä ratkaisu, niin olisivat sitten samalla säästäneet lisää, eli sijoittaneet ne siten, ettei tarvitsisi edes takapenkeissä omia nappuloitaan. Minun mieĺestäni nappulat ovat hankalassa paikassa ja epäloogisessa. Ovi olisi ilman muuta paras paikka niille.

Toinen pikkuseikka on se, ettei näillä pirun nappuloilla saa ikkunoita yhdellä näpäyksellä kiinni; auki saa. Kunnon autossa olisi tunnistimet välissä, jos pelätään, että joku penska jättää kaulansa väliin.

Nightpanel on hyvä idea, siitä ei valittamista. Saab on muutenkin ajatellut kojelautansa ergonomiaa. Se, että se virtalukko pitää olla siellä penkkien välissä, on myös minusta historiallinen vaihdelukosta jäänyt jäänne. Kerää helpommin roskaa töhnää sisäänsä.

Se, että arvostelin aiemmassa viestissäni Saabin bensa-V6:tta, perustui Saabeja vuosikymmeniä huoltaneen kaverin mielipiteeseen. Hänen mielestään se ei ole hääppöinen kone. Tietysti jos mikä tahansa kone toimii, niin se on ok. Siinä vaiheessa kun tuohon tulee jotain ongelmia, niin sitten on kallista eikä kaikkia osia tahdo saada Suomesta, aina pitää vähintään Ruotsista tilata.
Aksu900
"Hölösuu"
Viestit: 1451
Liittynyt: To Syys 11, 2003 10:03
Paikkakunta: Oulu/Kälviä

Viesti Kirjoittaja Aksu900 »

9-5T kirjoitti:
iikoo kirjoitti:eikä kaikkia osia tahdo saada Suomesta, aina pitää vähintään Ruotsista tilata.
Ruotsissa on lähin Saabin varaosavarasto.
Niin on eikä opelinkaan osia lähempää saa. Ne muuten on nuo huoltomiehet parhaita tietämään miten joku tekniikka toimii ku ajavat niin paljo työnsä puolesta niillä autoilla. :roll:
Aki Peltola #1132
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Joo Ruotsista tuli minullekin osat 9-5:n ja tonnarin koneisiin, toimitus kesti kokonaisen vuorokauden :D
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Ysivee
"Turbo"
Viestit: 215
Liittynyt: Ti Maalis 23, 2004 16:54

Viesti Kirjoittaja Ysivee »

... Hänen mielestään se ei ole hääppöinen kone (V6)
Jos tämä huoltomies oli valmis tuomitsemaan tuon V6:n, niin olkoon sitten niin. Yllättävän hyvin kuitenkin tuo "ei hääppönen" kone on pitänyt pintansa, koska kuten jo sanoin, pian 170.000km täynnä eikä yhtään vikaa koneeseen liittyen...eikä paljon muutenkaan.
Ihan mielenkiinnosta olisi mukava tietää, mitähän mieltä ko.korjaaja on sitten Saabin omista koneista? Hankala niitäkään on alkaa taivaaseen asti kehumaan (enkä puhu nyt suorituskyvystä, vaan ainoastaan luotettavuudesta), kun katsoo esim. tällä foorumilla esiteltyjä vikoja.
Itsellä on sinänsä melko "neutraali" asennoituminen tähän asiaan, kun perheessä on 9-5 sekä 2.3 että 3.0V6 koneella.
saab 9-5 diesel
"Ruisku"
Viestit: 146
Liittynyt: La Heinä 30, 2005 10:16
Paikkakunta: Nivala

Viesti Kirjoittaja saab 9-5 diesel »

Ihan pakko kommetoida.
Vaan siitä hihnan vaihdostapa ei ole suuri ongelma tilaa huoltoon ajan niin pojat näppärästi sen siellä vaihtaa pientä korvausta vastaan :wink: :wink:
ja muistan ajan noista sähkölaseista jolloin ei vielä ollut koko vempaimia.
vaan pyöritettiin kammesta ovessa :lol: :lol: :lol:
Ysivee
"Turbo"
Viestit: 215
Liittynyt: Ti Maalis 23, 2004 16:54

Viesti Kirjoittaja Ysivee »

Aloin jo epäilemään muistini toimivuutta, mutta tarkastin asian tänä aamuna autoni ohjekirjasta (auto siis Suomi 9-5 V6 3.0, ei Griffin).

Ohjekirjassa kerrottiin aika selvästi:

310Nm / 2.100rpm.

Joku kuitenkin laittoi Griffinin arvot :
TM 7/99 oli koeajettu 9-5 3.0 V6t Griffin (Sedan).
Teho 147 kW/5000 rpm ja vääntö 310 Nm/2500 rpm.
Huippunopeus 235 kmh ja 0-100 kmh 8,3 sek.
EU-kulutuslukemat 16,3/8,0/11,1 l/100km
Eli onko nyt ymmärrettävissä niin, että Griffinissä ja "ei-Griffinissä" on kuitenkin jollain tavalla eroa esim. moottorinohjauksessa tahi jotain?
Vai mistä tuo ero kierrosluvussa (ja ainakin testien mukaan myös hieman suorituskyvyssä) "ei-Griffinin" eduksi oikein johtuu???
Petter
"Hirsch"
Viestit: 728
Liittynyt: Ti Tammi 18, 2005 08:41
Paikkakunta: Kerava

Viesti Kirjoittaja Petter »

Aiemmin tuolla oli ainakin vääntöarvot virheellisesti 2,3 T -moottorin osalta. Nämä tiedot osoittesta http://www.saab.fi:

2.3T 220 hv
Moottori 4-sylinterinen Turbo
Iskutilavuus 2,290 dm3
Suurin teho (EEC) 162 kW (220 hv) / 5500 r/min
Vääntömomentti (EEC) 310 Nm/2500 r/min.
Polttoainesuositus 98 E (väh. 95).
Huippunopeus 235 km/h; autom. 230 km/h
Kiihtyvyys 0-100 km/h 7,8 s.; autom. 8,7 s.
Ohituskiihtyvyys, käsivalintainen vaihteisto 60-100 km/h IV-vaihteella 7,5 s., 80-120 km/h V-vaihteella 11,0 s.
Polttoaineenkulutus l/100 km* 13,0/6,5/8,9; autom. 15,5/7,3/10,3
Hiilidioksidipäästöt (CO2) g/km* 310/155/213; autom. 371/175/247
9-5 Aero W -01
96 V4 1,7 -76
Chrysler Grand Voyager V6 LX -01
#2253
Petter
"Hirsch"
Viestit: 728
Liittynyt: Ti Tammi 18, 2005 08:41
Paikkakunta: Kerava

Viesti Kirjoittaja Petter »

Nyt oli sitten taas kyse 2,3T, eikä 3,0 t V6.
9-5 Aero W -01
96 V4 1,7 -76
Chrysler Grand Voyager V6 LX -01
#2253
joukolainen
"Viggen"
Viestit: 614
Liittynyt: Ti Touko 17, 2005 17:59
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja joukolainen »

Katsoin 02 ohjekirjasta ja 3.0t V6 Ecopower arvot samat kuin TM eli 147kw 5000 U/min ja 310 Nm 2500 U/min. Kummaa vaihtelua eri vuosimalleissa.
900 cc (S) T16 91
900 cabriolet T16 88
9-5 aero 04
ford mustang 289 65
Jäsen 2447
Petter
"Hirsch"
Viestit: 728
Liittynyt: Ti Tammi 18, 2005 08:41
Paikkakunta: Kerava

Viesti Kirjoittaja Petter »

Miksi muteen noissa moottreissa käytetään desimaalipistettä? Suomen kieliopin mukaan pitäisi käyttää desimaalipilkkua.
(2.3 vs 2,3)
9-5 Aero W -01
96 V4 1,7 -76
Chrysler Grand Voyager V6 LX -01
#2253
JKen
"Hölösuu"
Viestit: 1486
Liittynyt: Ti Elo 31, 2004 13:00
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja JKen »

Petter kirjoitti:Miksi muteen noissa moottreissa käytetään desimaalipistettä? Suomen kieliopin mukaan pitäisi käyttää desimaalipilkkua.
(2.3 vs 2,3)
Arvaan, että esim. 2.3t ja 2.3T ovat logoja, eivätkä alfanumeerisia yhdistelmiä.
Ex. Saab 9-5 TiD A SportCombi vm. 2006 (2009, 105 tkm -> 2019, 416 tkm)
Ex. Saab 9-5 2.3t A Sedan vm. 2001 (2004, 73 tkm - 2015, 298 tkm)
Insignia
Ysivee
"Turbo"
Viestit: 215
Liittynyt: Ti Maalis 23, 2004 16:54

Viesti Kirjoittaja Ysivee »

Sama kone ja softa, eiköhän erot löydy vuosimallista tai yms.
Molemmat 1999 mallin arvoja.

1999 V6 Griffin:
310Nm/2.500rpm

1999 V6 "ei-Griffin"
310Nm/2.1000rpm (Ohjekirjasta tarkastettu)

Ja 02-mallin V6 arvot oli Joukolainen tarkistanut myös ohjekirjasta, ja
310Nm/2.500rpm.

Eli vaikka vuosimallilla näyttäisi olevan väliä, niin miksi saman vuoden
Griffin ja "ei-Griffin" malleillakin on eroa???
Ysivee
"Turbo"
Viestit: 215
Liittynyt: Ti Maalis 23, 2004 16:54

Viesti Kirjoittaja Ysivee »

1999 farkun mainoksessa ei- griffin on 310Nm/2500rpm
Niin, jos pitäisi valita luotanko mainokseen vai alkuperäiseen ohjekirjaan, niin melkein tuohon ohjekirjaan...
Frostgrey
"Hölösuu"
Viestit: 3712
Liittynyt: Ma Touko 26, 2003 22:05
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Frostgrey »

Ilmeisesti noissa Griffinin softissa on eroja, yhdestä -99 Griffinistä olen ainakin kuullut, että kulku parani hieman kun softa päivitettiin :roll:
Saab 9-3 TTID Vector 2008
Ysivee
"Turbo"
Viestit: 215
Liittynyt: Ti Maalis 23, 2004 16:54

Viesti Kirjoittaja Ysivee »

Näyttää siis siltä, että moottoritehtaalla on vuonna 1999 päätetty pitää aamukahvien aikaan arpajaisia, jonka perusteella toisiin moottoreihin on laitettu 310Nm/2.100rpm ja joihinkin taas 310Nm/2.500rpm...
Vastaa Viestiin