Myrkyn lykkäs

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9404
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Ylimääräinen öljynvaihto voisi olla ihan viisas operaatio silloin tälloin, eli öljynvaihdon jälkeen muutama 100km ajoa ja uudestaan vaihtoon, öljystä jää kuitenkin vaihtumatta about 1.5l.
Vaimon 9-5:ssä on nykyään 7.5tkm:n öljynvaihtoväli :)
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Savusaappi
"Kaasari"
Viestit: 22
Liittynyt: Ke Kesä 08, 2005 12:06
Paikkakunta: Uusikaupunki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Savusaappi »

No nyt on auton kanssa ongelmat historiaa, auto on jonkun muun murheena ja alla eräs toinen ruotsalaismerkki, ikävä tulee saappia, liikkessä olisi ollut samaan hintaan tänä toinen ruotsalaismerkki ja 9-5 2.3t todella pienillä kilometreillä, mutta ei uskaltanut...eli nyt voin vaihtaa nimimerkin :P
-Savu hälvennyt-
3600
"Kaasari"
Viestit: 42
Liittynyt: La Kesä 18, 2005 15:25
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja 3600 »

Miksi ihmeessä tulee väistämättä provon tunne...
Loppukesästä/alkusyksystä kirjautui muutamia uusia käyttäjiä joilla tuntuu olevan kaikki mahdolliset ongelmat, mitä tällä foorumilla on ikinä kirjoitettu.

Asiaa epäiltiin jo ensimmäisessä Savusaappi:n aloittamassa ketjussa:
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... ht=#186142

JOS kaikesta huolimatta tuo kaikki olisikin totta (mitä en jaksa uskoa), niin miten tänä päivänä Suomen Turussa voi olla maahantuojan valtuuttama merkkihuolto tuollaisessa tilassa?
9-3 NG 2.0t -> 9-3 SC 1.8t -> S60 2.4D
Ei kiire, odotan viime hetken paniikkia.
Savusaappi
"Kaasari"
Viestit: 22
Liittynyt: Ke Kesä 08, 2005 12:06
Paikkakunta: Uusikaupunki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Savusaappi »

Joo, ei ole mikään provo, kieltämättä tulisi itsellekin mieleen sama ajatus...
-Savu hälvennyt-
Startin13
"Ruisku"
Viestit: 110
Liittynyt: Ma Elo 01, 2005 12:47
Paikkakunta: VyborG.ru

Viesti Kirjoittaja Startin13 »

Provessoritasonprovo.com joo kannattaa olla heti varpaillaan jos erehtyy vertailemaan tai arvostelemaan Saabia. Mitään ihmeelistä ei mun mielestä siinä ole jos ei huolto toimi, tai ongelmia ei saada kuntoon.

Toi 9-5 on kuitenkin perusrakenteeltaan jo 8v vanha, niin luulisi sen valtuutetun huoltoliikkeen koulutetun asentajan sen korjaavan, vaikka toinen käsi taskussa. Jopa Turussa, mutta ei näköjään.

Ammattitaidottomat ukot antaa valoa, ja vaihdattaa osia ja pompottaa asiakasta, tai asiakkaan pitää neuvoa miten auto saadaan kuntoon. Jos asiakas ei ole oma-aloitteinen hänen on syytä olla rikas ja hänellä on oltava valtavasti aikaa. Silloin hänellä on on mitä menettää,, ei tarvitse ihan nollista aloittaa.

Lopputuloksesa kädessä just hätäpäissään kasattu savukone joka ei kelpaa kunnolla edes teinidiskon nurkkaan savuamaan, ja peukalohangallinen isonumeroisia korjauslaskuja. Tai sitten käy niin onnellisesti että omasta pääsee eroon,,, ja kohta uusi onneton omistaja tulee tänne provoilemaan ja jahti alkaa.

Ps, osanottoni/onnittelut (tarpeeton yliviivataan) Volvon johdosta.
Taisitte muksut puksut vähän yllättyä pyllättyä.
Savusaappi
"Kaasari"
Viestit: 22
Liittynyt: Ke Kesä 08, 2005 12:06
Paikkakunta: Uusikaupunki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Savusaappi »

Morjens. Pakko laittaa vähän kokemuksia tästä Saba-Volvo vertailustani. Eli ysifemma vaihtui V70 volvoon. Täytyy sanoa, että ompa uskomaton ero koneissa Saabin hyväksi. Volvossa saman verran ilmoitettu tehoa, eli 170hv, en kyllä osaa sanoa missä ne hevoiset piileksivät. Volvon kone vääntää alhaalta huomattavasti paremmin kuin saappi, mutta suuremmilla kierroksilla ero tasoittuu, eli Volvon kanssa ei tule tuota efektia jossa koko auto hakkaa ja tärisee, varsinkin tottumattomalla kuskilla. Bensaa volvo ryystää aika lahjakkaasti enemmän, saabilla tuli ajeltua 750-1000km/tankillinen, volvolla ei puhettaan yli 650km ylityksistä. Tosin tankki on viitisen litraa pienempi. Volvon saa maantieajossa viemään 9-9.5 litraa satasella, eli aika paljon enemmän kuin saappi! Kulutus nousee volvossa todella radikaalisti kun vauhti lähenee satasta, lienee tuulenvastus suuri tekijä tollasessa legopalikan muotoisessa autossa. No, vakuutusmaksu kompensoi tuon asian, eli aika paljon halvempi volvossa. Että näin. Saappia on ikävä päivittäin, mutta minkäs teet. Täytyy katsoa jos vielä joskus sortuu uudelleen, eipä niissä sentään kaikissa noita moottoriongelmia ole.
-Savu hälvennyt-
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6203
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

Savusaappi kirjoitti:...mutta suuremmilla kierroksilla ero tasoittuu, eli Volvon kanssa ei tule tuota efektia jossa koko auto hakkaa ja tärisee, varsinkin tottumattomalla kuskilla.
Höö? Mikä hakkaa ja tärisee? En ole ollut sellasen saapin kyydissä missä kierrosluku vaikuttaisi auton tärinöihin, saati sitten hakkaamiseen.

9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9404
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

peinu kirjoitti:
Savusaappi kirjoitti:...mutta suuremmilla kierroksilla ero tasoittuu, eli Volvon kanssa ei tule tuota efektia jossa koko auto hakkaa ja tärisee, varsinkin tottumattomalla kuskilla.
Höö? Mikä hakkaa ja tärisee? En ole ollut sellasen saapin kyydissä missä kierrosluku vaikuttaisi auton tärinöihin, saati sitten hakkaamiseen.
Mä olen, nimittäin 2.3TA tonnari tekee noin silloin kun sen sytkäkasetista on yksi puola pimeänä, tärisee ja jyskyttää :D
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
mv55
"Tuplakaasari"
Viestit: 99
Liittynyt: Ke Loka 06, 2004 14:03
Paikkakunta: Vilppula

Viesti Kirjoittaja mv55 »

Nyt en ymmärrä mistä efektistä on kyse. Hakaa ja tärisee??? Enpä ole moiseen omassani (9-5 2.3T -99) törmännyt.
Oiler
"Tuplakaasari"
Viestit: 83
Liittynyt: Pe Tammi 06, 2006 15:50
Paikkakunta: Vaasa

Bensankulutuksesta

Viesti Kirjoittaja Oiler »

Ei mullakaan auto "hakkaa ja tärise" missään vaiheessa, mutta se onkin aika mopo (9-5 wagon 2.0t 150 hv).

Mutta tosta bensan kulutuksesta on kyllä vastaavia kokemuksia. Kesällä oli viikon verran 170 hv V70 Volvo käytössä ja sille kyllä tosiaan soppa maistui. Reissuhommissa olen tottunut tankkaamaan Saabin kerran viikossa, mutta tuota Volvon retaletta piti juottaa kahdesti ! 8O
Märkäkorva
"Viggen"
Viestit: 527
Liittynyt: Pe Joulu 03, 2004 09:32
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Märkäkorva »

Tärisee ja paukkuu se, jos koittaa kakkosella lähteä liikkeelle pienillä kierroksilla ja siitähän voi saada semmosen kuvan, ettei ole alavääntöä.

Tuo on tosiaan tonnarissa(2.3) (ja miksei siinä 2.4 v*lvossaki) parempaa, että saattaa ajaa risteykset kakkosella tosi pienellä nopeudella. Tuolla femmalla pitää kyllä ykköstä kaivaa silmään, jos vauhti hidastuu kävelyn tasolle. Muuten tulee tosiaan koneen puolelta pikkusen vastalausetta.
2xSaab, ikäeroa vaatimattomasti vajaat 36 vuotta
95 VAN -71 MA, 9-5 Stw Aero -06,
9-3 SC TTiD A6 -08, 9-5 Wagon -01/-02 KA, 9000 CD 2.3i -92 -- MYYTY pois
--2236--
joukolainen
"Viggen"
Viestit: 614
Liittynyt: Ti Touko 17, 2005 17:59
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja joukolainen »

Vai meinaa hyppiä, en kylläitse ole huomannut tommoista, lähden monesti risteyksistä kakkosella, eikä mitään ongelmia, ei taatusti hypi, ei kai penkin ja ratin välissä vikaa, tai autossa ja oma autohan on 02 aero. Olen monesti ihmetellyt, kuinka upean mootorin ovat rakentaneet, alle 1900 kierrosta voi ajella ihan nätisti, vaihtaa vain isommalle aikasemmin ja kun haluaa voimaa, niin 2000 kiekan jälkeen alkaa todella tapahtua.
900 cc (S) T16 91
900 cabriolet T16 88
9-5 aero 04
ford mustang 289 65
Jäsen 2447
Savusaappi
"Kaasari"
Viestit: 22
Liittynyt: Ke Kesä 08, 2005 12:06
Paikkakunta: Uusikaupunki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Savusaappi »

tarkoitin efektiä liikkeellelähdössä, eli pienillä kierroksilla, jotain luokkaa alle 1500kiekkaa, saappi siinä mielellään täristää tai jopa sammahtaa.Ilmiöön tottuu tosi äkkiä, eli sen oppii automaattisesti välttämään. Oli tosta maininta joskus ainakin TM testissäkin. Eipä se mikään varsinainen ongelma, automaatilla sitä ei tietenkään edes ole.
Otetaanpa vielä tämä äänieristys asia tähän mukaan kun siitä täällä usein väitellään. On toi V70 tavattomasti hiljaisempi farmarinakin kuin sedan saappi, nastat alla, eikä oikein mitään rapinoita kuulu, moottoriäänikin on miellyttävämpi, siinä tosin on sekin että saapin moottori rohisi aika lailla, ei saapissa ehjällä moottorilla paha moottoriääni ole. Volvon viisipyttisen murina on ihan kivan kuuloinen, turhaan se siellä vaan murisee kun ei mitään tapahdu vaikka kaasua runttaa...no, lähinnä saapissa noi rengasäänet vaivasi, eikä siihen auta kuin noisekiller tai kitkat. noisekillerin käyttö tosin edellyttää aikamoista viitseliäisyyttä

Soitin sitten tänään yhdestä 9-5 Griffinistä. Reilu satku ajettu, oisko ollu -98 vai -99. Hinta 23 000 Eur...oisko paha? En kerennyt tekemään hintavertailua. Ois yks 3.0V6 rellu kiikarissa, mutta vähän pelottaa. Siinä on sitten niin hiljainen peli hintaansa nähden ettei mitään rajaa!
-Savu hälvennyt-
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9404
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Savusaappi kirjoitti:tarkoitin efektiä liikkeellelähdössä, eli pienillä kierroksilla, jotain luokkaa alle 1500kiekkaa, saappi siinä mielellään täristää tai jopa sammahtaa.Ilmiöön tottuu tosi äkkiä, eli sen oppii automaattisesti välttämään. Oli tosta maininta joskus ainakin TM testissäkin. Eipä se mikään varsinainen ongelma, automaatilla sitä ei tietenkään edes ole.
Otetaanpa vielä tämä äänieristys asia tähän mukaan kun siitä täällä usein väitellään. On toi V70 tavattomasti hiljaisempi farmarinakin kuin sedan saappi, nastat alla, eikä oikein mitään rapinoita kuulu, moottoriäänikin on miellyttävämpi, siinä tosin on sekin että saapin moottori rohisi aika lailla, ei saapissa ehjällä moottorilla paha moottoriääni ole. Volvon viisipyttisen murina on ihan kivan kuuloinen, turhaan se siellä vaan murisee kun ei mitään tapahdu vaikka kaasua runttaa...no, lähinnä saapissa noi rengasäänet vaivasi, eikä siihen auta kuin noisekiller tai kitkat. noisekillerin käyttö tosin edellyttää aikamoista viitseliäisyyttä

Soitin sitten tänään yhdestä 9-5 Griffinistä. Reilu satku ajettu, oisko ollu -98 vai -99. Hinta 23 000 Eur...oisko paha? En kerennyt tekemään hintavertailua. Ois yks 3.0V6 rellu kiikarissa, mutta vähän pelottaa. Siinä on sitten niin hiljainen peli hintaansa nähden ettei mitään rajaa!
Totanoin, manuaalivaihteisessa autossa oikeanlaisella kytkimenkäytöllä vältetään lähes aina kuvailemasi ongelmatilanteet, eli moottorin tutiseminen ja sammuminen :D Jos TM:n testissä on taas jotain potaskaa kirjoitettu niin siitä ei paljoa tarvitse murehtia. Siis mulla on pikkukoneinen eli 2.0T jossa aeron kytkin, ja ei todellakaan tutise tai tärise liikkeellelähdössä, tuon steg1:n myötä on tullut lähdettyä muutamia kertoja jopa kakkosella liikkeelle kun mokoma vääntää niin kivasti :oops:

Ja kokolailla yhtä laiskoja pitäisi molempien 170hv:n pelien olla, Volvon ja Saabin, josko sinulla on Volvossasi jotain ongelmaa esim. perusahtopaineet liian alhaiset tms?

9-5:n moottoriääntä on erittäin hankala havaita kajuuttaan asti, eli jos tuosta on vielä moottoriääniltään hiljaisempi auto samassa hintaluokassa niin ihmettelen suuresti 8O
Ainoa häiritsevä (ja sekään ei itseäni häiritse) ääni tulee omassamme noista Hakkapeliitta 2:sista, mutta ne onkin tunnetusti kovaääniset, kesärenkailla menee kuin sukkasillaan ;)

Eikö kannattaisi pysyttäytyä Volvossa ja laittaa se kulkemaan niinkuin kuuluukin, siis jos noin paljon negatiivista Saabista keksit? Ja mielestäni 23 kiloeuroa on kokolailla paljon 1998 tai 1999 9-5:stä, suorastaan kallis.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
koistha
"Hölösuu"
Viestit: 1353
Liittynyt: Ke Heinä 28, 2004 13:45
Paikkakunta: Epsoo

Viesti Kirjoittaja koistha »

ng900aero kirjoitti: Ja kokolailla yhtä laiskoja pitäisi molempien 170hv:n pelien olla, Volvon ja Saabin, josko sinulla on Volvossasi jotain ongelmaa esim. perusahtopaineet liian alhaiset tms?
Eikös Volvon viisipyttyiset 170 heppaiset ole vapaasti hengittäviä ? Sillä selittyisi parempi alakierrosvääntö. :lol:
#2332
Isompi idän ihme Skoda Superb Combi 2.0 TDI -19
ex. Skoda Octavia Combi -17, 9-5 2.3t wagon -03, 9-3 -01,Opel Vectra -98,VW Vento -96,Volvo 440 -91, 900i -88, 90 -85, 99 -79
Vastaa Viestiin