[b]9-5 2.2 TiD Linear Wagon A -03, ajettu 150tkm[/b]

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
96ja90
"Koeajolla"
Viestit: 1
Liittynyt: La Helmi 11, 2006 19:34

[b]9-5 2.2 TiD Linear Wagon A -03, ajettu 150tkm[/b]

Viesti Kirjoittaja 96ja90 »

Moi! Minulla on aikoinaan ollut ensimmäisenä autona Saab 96 ja pari autoa myöhemmin Saab 90. Nyt voisi olla taas vuorossa tuo otsikon peli - Olisiko mahdollista saada hieman käyttökokemustietoa ko. autosta - mm. käytännän kulutus, mihin kannattaa kiinnittää huomiota autoa ostaessa tms.

-Kiitos-
9-3
Matalapaineturbo
Viestit: 176
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 20:45

suappi

Viesti Kirjoittaja 9-3 »

Itselläni on lähes vastaava nyt 36 tkm ajettu. Ainakin tähän mennessä olen ollut pääsääntöisesti tyytyväinen. Jotain resonanssiääniä kuuluu edestä joita selvitellään ensiviikolla ja käynnistysongelmia kovemmilla pakkasilla. Aiemmissa viesteissä on käynnistysongelmista lisää. Niitäkin selvitellään ensiviikolla olisiko moottorinohjaussoftasta tullut uutta versiota. Akunkin vaihdan varmuuden vuoksi.

Kulutus matka-ajossa alhaisimmillaan 80 km/h 5,1 ltr ja tyypillisessä vauhdikkaammassa ajossani 5,5-6,0 ltr/100 km. Kaupunkiajossa < 7ltr/100 km.

Mukava peli ajaa pidempiäkin matkoja yhteen menoon.
saab 9-5 diesel
"Ruisku"
Viestit: 146
Liittynyt: La Heinä 30, 2005 10:16
Paikkakunta: Nivala

Viesti Kirjoittaja saab 9-5 diesel »

itelläni nyt noilla kilomerreilla varustettu 9-5 2,2 diesel farmari automaatti
kulutus keskimäärin 6,3-6,7 huom boksi ollut kokotalven katolla ja ei noita vikojakaan ole vielä ilmennyt :wink:
TA
"Ruisku"
Viestit: 126
Liittynyt: To Tammi 27, 2005 18:30
Paikkakunta: Kanta-Häme

Hymy huulilla ollaan ajeltu!

Viesti Kirjoittaja TA »

Käyttökokemuksia tulee täältäkin!

Allekirjoituksen mukaisella autolla on nyt ajettu itse n. 12000km ilman nitinöitä, natinoita tai muitakaan ongelmia edes paukkupakkasilla!
Auton mittarissa kaikekseen nyt n. 118000km. Todella mukava ja lämmin auto. Kulkupuolikin riittää ainakin minulle eikä emäntäkään ole valittanut. Valotehoakin on vielä ihan mukavasti ainakin muihin merkkeihin verrattuna tässä II-versiossakin. Tilat riittävät ainakin meille varsin hyvin.
Eilen pesetin auton, jonka jälkeen se yöpyi -13 asteen pakkasessa. Ei jäätynyt käsijarru eikä edes lukot. (Tiedän, että joillain ollut ongelmia...)

Keskikulutus vaihdellut 6,2 - 6,8 välillä riippuen vähän kuinka paljon Eberi tai Webasto (en tiedä vielä kumpi siinä oikein on) on ollut päällä. Käynnistymisongelmia ei ollut edes paukkupakkasilla, vaikka välillä em. polttoainetoiminen lämmitin oli tunninkin puhissut yhteen menoon. Eikä todellakaan tullut ajettua lämmitystä vastaavaa aikaa akun lataamiseksi. Normaaliaamuina lämmitystä n.25 - 30min ajoa päälle n.15-20min ja iana on startannut kuin palmun alta. (Ilmeisesti akku on siis varsin hyvä, suosittelen siihen panostamista.) Ihmetellen ollaankin kuunneltu muiden varoituksia ja höpinöitä polttoainetoimisella lämmittimellä varustettujen autojen käynnistymisongelmista.

Peilinjuuret sain ruinattua maahantuojalta uudet, kun vanhat kuplivat. Tarttis asentaa / asennuttaa joskus. Käsijarrun säädin itse edellisen jäljiltä kohdilleen. Katsastuksesta kehuin läpi. Tuli muuten toinenkin katsastusmies ihastelemaan autoa! :D

Siinäpä noita tuntemuksia! Eli ainakin hyvät yksilöt ovat erinomaisia (talvi)autoja. Paras auto meidän perheessä tähän mennessä! (Ja edellinen oli sentään upouusi 05 SportSedan 1.8T...)
ristopaj
"Koeajolla"
Viestit: 2
Liittynyt: Ti Marras 15, 2005 20:42

9-5 2,2 TiD A Wagon -04

Viesti Kirjoittaja ristopaj »

Heippa

Tuossa puolen vuotta sitten onnistuin moisen hankkimaan. Ajoa takana n 14.000 km. Kirjanpidon mukaan sekalaisessa ajossa pääkaupunkiseudulla, tosin enimmäkseen Kehä I:n ulkopuolella on kulutus pyörinyt 7,4 l/100 km suksiboksi katolla.

Kulutukseen näyttää SID ilmoittamaan verrattuna tulevan 0,5-0,8 l/100 km kun tuo lisälämmitin on päällä. Lähtee muuten pyörimään kun lämpötila laskee +4 C tai sen alle.

Kerran Tahkon reissulla loppu akku ja jäätyi käsijarru päälle. Silloin jäi myös moottorinohjausvalo päälle, mutta sammui kun oli saanut auton kunnolla lämpimäksi. Akun vaihdoin kyseisen reissun jälkeen. Muuten ei murheita ole ollut.

Paitsi tietysti hajonnut sumuvalon lasi. Laitoin uuden pintaan puskurin suojamuovin (samalla lisäsin sen suoja/kiveniskumuovin myös siihen ehjään). Josko pysyisi valo paremmin ehjänä ja jos menee rikki niin se kirkas muovi saattais pitää ainakin lasinsirut pois renkaista.

Jonkin aikaa tuossa keväällä ajelin ilman kattoboksia ja kulutus kitkarenkailla näytti asettuvan alle seitsemän litran. Käytän cruisea aina kun vaan voi, se tuntuu kuluttavan vähemmän ja ei tartte huolehtia poliisien tutkista. Paras yksittäinen reissu on mennyt ihan rajoitusten mukaan cruisella 6,0 l/100 km suksiboksi katolla ja auto muksuja ja roinaa täynnä. Nyt on alla kesäkumit, joilla taitaa kulutusta tulla hiukan enemmän kun ovat renkaat leveämmät. En ole vielä tarkistanut ihan oikeaa kulutusta mutta ainakin SID:n mukaan on tullut jonkin verran enemmän kuin kitkoilla oli näyttö.

Hankin kärryn käytettynä, mittarissa oli vain 47 000 km. Saattoi olla työsuhdeauto josta jonkun piti luopua. Mutta ei ole harmittanut vaihto. Huotovälikin on ystävällinen 30.000 km. Ajattein kyllä moottoriöljyt vaihtaa siinä puolivälissä.

Vanha peli oli 9-5 2.3t A Wagon -00. Ei siinäkään vikaa ollut, mutta huoltoväli oli 20.000 ja polttoainetta meni kyllä reilusti enemmän. Ja kun tuli 200.000 täyteen ja toi TiD sattui tulemaan tyrkylle.

Laitanpa joskus loppukesästä lisää kommentteja. Tiedossa Haltin reissu ja muutamana viikonloppuna peräkärryn vetoa.
9-5 2,3t
9-5 2,2 TID
Vastaa Viestiin