Lampun pesijä

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Avatar
o--o
"Aero"
Viestit: 328
Liittynyt: Pe Heinä 29, 2005 12:19
Paikkakunta: Helsinki

Lampun pesijä

Viesti Kirjoittaja o--o »

Lampunpesijän pyyhin on jämähtänyt toiseen ääriasentoon. Mikä lienee vika? Sulake palannut? Pyyhkijän moottori rikki? Jäässä?
SAAB 9-5, vm 2001.
Tuha
"Hölösuu"
Viestit: 4958
Liittynyt: La Elo 02, 2003 10:09
Paikkakunta: Säkylä

Viesti Kirjoittaja Tuha »

Tuo on yleistä ainakin meidän tonnareissa ja ysivitosessa silloin tällöin.
Saabit: 9000 CS 2.3t -97, 9000 CSE 2.3T -98, 9-5 2.3t Sedan -02, 9-5 2.0T Biopower Wagon -07, 9-5 1.9TiD Wagon Vector Griffin -09, 9-3 1.9TiD Sedan, Saab Sonett II vm. -68

Paljon Saab 9000 osaa myynnissä! Kyselyt yv:nä.
Avatar
o--o
"Aero"
Viestit: 328
Liittynyt: Pe Heinä 29, 2005 12:19
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja o--o »

Tuha kirjoitti:Tuo on yleistä ainakin meidän tonnareissa ja ysivitosessa silloin tällöin.
Ja mikähän oli silloin syy?
Onko sille helposti tehtävissä jotain? Kun käynnistin pyyhkijät uudelleen, niin asia ei korjaantunut, <looginen päättely>joten oletan jossain oleva vikaa </looginen päättely>
LR
"Hölösuu"
Viestit: 1780
Liittynyt: Ti Touko 25, 2004 17:27
Viesti:

Viesti Kirjoittaja LR »

Ja maanmainiolla hakutoiminnolla löytyy rutkasti neuvoja tähänkin ongelmaan korjauskuvineen. :D
Autot nyt:
-Audi A6 3.0TDI Q, 2013, Ford Mustang Mach1-69 408W 600+ HP, Peugeot 205 1.9GTI Cabrio. Volvo 240 GL B200F 1989 ja Volvo 240 GL B230F 1990 Museointi menossa.
Tuha
"Hölösuu"
Viestit: 4958
Liittynyt: La Elo 02, 2003 10:09
Paikkakunta: Säkylä

Viesti Kirjoittaja Tuha »

o--o kirjoitti:
Tuha kirjoitti:Tuo on yleistä ainakin meidän tonnareissa ja ysivitosessa silloin tällöin.
Ja mikähän oli silloin syy?
Onko sille helposti tehtävissä jotain? Kun käynnistin pyyhkijät uudelleen, niin asia ei korjaantunut, <looginen päättely>joten oletan jossain oleva vikaa </looginen päättely>
Kyllähän minä sen tiedän että jossain vikaa on mutta ei se ole ainakaan vielä haitannut kun ei ne niin pahasti siinä ole jämähtäneet että ihan toisessa ääriasennossa olisi. Ja omasta CC tonnarista ei nuo ole hetkeen edes oikutelleet vaan toimivat tällähetkelläkin ihan hyvin ja ovat oikeassa kohdassaankin vielä.
Saabit: 9000 CS 2.3t -97, 9000 CSE 2.3T -98, 9-5 2.3t Sedan -02, 9-5 2.0T Biopower Wagon -07, 9-5 1.9TiD Wagon Vector Griffin -09, 9-3 1.9TiD Sedan, Saab Sonett II vm. -68

Paljon Saab 9000 osaa myynnissä! Kyselyt yv:nä.
JKen
"Hölösuu"
Viestit: 1486
Liittynyt: Ti Elo 31, 2004 13:00
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja JKen »

Sama vika allekirjoittaneella, poistin talveksi pesurit käytöstä. Odottelen ilmojen lämpenemistä ...
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... highlight=
Ex. Saab 9-5 TiD A SportCombi vm. 2006 (2009, 105 tkm -> 2019, 416 tkm)
Ex. Saab 9-5 2.3t A Sedan vm. 2001 (2004, 73 tkm - 2015, 298 tkm)
Insignia
Frostgrey
"Hölösuu"
Viestit: 3712
Liittynyt: Ma Touko 26, 2003 22:05
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Frostgrey »

Omasta 9-5:sta noiden oikuttelu johtuu siitä että, vaseliini pääsee valumaan moottoriin mikä haittaa sen käyntiä. Hieman aikaa tyrkyttämällä suoraan 12V moottorille saa siitä paskat poltettua kipinöiden ja salamoiden saattelemana :wink: :D
Saab 9-3 TTID Vector 2008
Avatar
o--o
"Aero"
Viestit: 328
Liittynyt: Pe Heinä 29, 2005 12:19
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja o--o »

LR kirjoitti:Ja maanmainiolla hakutoiminnolla löytyy rutkasti neuvoja tähänkin ongelmaan korjauskuvineen. :D
Jep... niinpä näyttää. Liukupinnat, rajoittimet, diodit, moottorin kommutaattoreissa hiilipölyä, vaseliinina, sulakkeet jne.
Arghhh... Taitaa olla ihan oma tieteenhaaransa koko laji. 8O

Aamulla duunipaikan parkkiksella kokeilin pyyhkijöitä. Toinen ei liikkunut mihinkään, mutta oli vaihtanut paikkaa verrattuna edelliseen päivään.

Sitten yllättäen kotimatkalla paikallisen ostarin pakkipaikalla pyyhkijät olivat kohdallaan. Mutta nyt alkaa kummitusjutut: Kotona pyyhin oli taas väärässä paikassa, vaikka matkalla kaupasta kotiin en ollut edes koskenut pyyhkimiin!

Tässä tarvittaneen enempi meediota kuin korjausmiestä. Vai korjaantuukohan vika itsekseen. Mulla oli 80 luvulla Saab jossa taisi olla sama vika muutaman kerran. Vika vaan hävisi auton vanhetessa!
Avatar
o--o
"Aero"
Viestit: 328
Liittynyt: Pe Heinä 29, 2005 12:19
Paikkakunta: Helsinki

Teoria

Viesti Kirjoittaja o--o »

1. Pyyhin väärässä asennossa -> pyyhkijän moottorin sähköt päällä rajakytkimien takia, mutta moottori ei jaksa pyöriä -> PTC kuuma -> virtaa rajoitetaan.

2. Auto pysäytetään -> PTC jäähtyy.

3. Auto käynnistetään uudelleen -> Moottori saakin enemmän virtaa kun PTC on kylmä -> Pyyhkijä menee paikoilleen.

Kerran nimittäin huomasin heijastuksesta, että pyyhin menikin paikoilleen heti startin jälkeen.

Kysymys kuuluukin, että miksi pyyhin liikkuu kun se sitten myöhemmin pysähtyy. Vastaus lienee se että moottorin olleessa vähän jäykkä PTC kuumenee normaalissakin käytössä. Ja sitten kun lämpötila on noussut tarpeeksi, niin pyyhin pysähtyy. -> Siis perimmäinen syy ei ole rajakytkimissä tai viallisessa diodissa, vaan joko siinä että moottoria kuormitetaan liikaa jonkun asian jäykkyyden takia, tai sitten tai osa moottorin virrasta oikosulkeutuu pois esim kommutaattorissa olevan hiilipölyn takia.

Onko päättely oikein? Mulla ei ole minkäänlaista kokemusta näiden asioiden korjailusta tai muutenkaan mitään muuta tietoa pyyhinmekanismin rakenteesta muuta kuin se jonka olen täältä lukenut.
sepeteus
"Kaasari"
Viestit: 48
Liittynyt: To Kesä 30, 2005 20:31
Paikkakunta: Iisalmi

Viesti Kirjoittaja sepeteus »

Luultavasti päättelit aivan oikein, joku siellä laukoo lämpösuojaa. Minulla kun on aivan sama vika, mutta astetta vaikeampana: molemmat pyyhkijät temppulevat. Vikaa tuli aluksi etsittyä aivan muualta, sillä eihän molemmat pyyhkijät voi hajota, eivät ainakaan ihan samaan aikaan. Mutta kyllä näköjään voivat.

Asia varmistui kun vedin toiselle pyyhkijälle plussan ja miinuksen suoraan akulta: vika jatkui. Pyyhin liikkui vain nykäyksittäin ja vaati välillä jäähdytyksen. Tilanne ei muuttunut miksikään, vaikka autoin moottoria kääntämällä kaverina sulasta. Eli minulla on pakko olla nuo Frostgreyn kuvaamat töhkäiset sähkömoottorit.

Onneksi eräältä tälläkin sivulla heiluvalta :) klubilaiselta tuli myyntiin pari pyyhkimiä. Nyt vain odotellaan kelien lämpiämistä remonttilukemiin.
tami
"Hirsch"
Viestit: 810
Liittynyt: To Syys 23, 2004 22:01
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja tami »

Minun mielestä ihan turhat kapistukset koko pyyhinsysteemit lampuilla. Noh, pitkää matkaa ajaessa tietysti varmaan ihan asialliset. Ajattelin että kesäksi nappaan pyyhkijät toimimattomaksi, eli ettei pyyhi eikä puhalla pesunestettä lampuille. Muistaakseni joku täällä kirjoittanut ettei sulakkeen irroittaminen auta asiaa --> samassa lasinpesurien kanssa?
Olikos se niin että johdot pitää irroittaa lamppujen pesulaitteiston moottoreilta ???
Saab 9-5 2.3t
Saab 9-5 Aero
Saab 900 cabriolet 2.0t+
# 2752
Tomppajii
"Kaasari"
Viestit: 18
Liittynyt: Su Maalis 06, 2005 14:57
Paikkakunta: Kiiminki

Re: Lampun pesijä

Viesti Kirjoittaja Tomppajii »

o--o kirjoitti:Lampunpesijän pyyhin on jämähtänyt toiseen ääriasentoon. Mikä lienee vika? Sulake palannut? Pyyhkijän moottori rikki? Jäässä?
SAAB 9-5, vm 2001.
Rouvan farmaarissa sama vaiva eli kummituspyyhkijät (engl. ghostwipers) :lol: ei se vissiin ole vika, vaan ominaisuus.
Frostgrey
"Hölösuu"
Viestit: 3712
Liittynyt: Ma Touko 26, 2003 22:05
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Frostgrey »

Se on se sähkömoottori mikä siellä simahtelee, näissä uudemmissa ei taida enää se yksi muoviratas turvota niin että se ottaisi kanteen kiinni ja laukaisisi lämpösuojan.

Moottorin sisälle pääsee pölyä ja vaseliinia, minkä saa poltettua pois kun aukasee sen hörhöttimen ja antaa vähän aikaa moottorille 12V suoraan.

Tuo taitaa silti pelkkää ensiapua :roll: , eli jos joku tietää mistä saa samanlaisia uusia 12V moottoreita niin olen kiinnostunut :wink:
Saab 9-3 TTID Vector 2008
Avatar
o--o
"Aero"
Viestit: 328
Liittynyt: Pe Heinä 29, 2005 12:19
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja o--o »

Frostgrey kirjoitti: Moottorin sisälle pääsee pölyä ja vaseliinia, minkä saa poltettua pois kun aukasee sen hörhöttimen ja antaa vähän aikaa moottorille 12V suoraan.
En ole koskaan aukaissut ko "hörhötintä". Aukeaako helposti? Riittääkö muutaman ruuvin aukaisu vai pitääkö purkaa melkein atomeiksi asti? Ja selviääkö ko poltosta pelkällä tavallisen ex. elektroniikkaharrastelijan päättelykyvyllä? Niin... tuo ei vielä huoleta, mutta saako sen sitten vielä uudelleen kasaan on jo toinen juttu.

Jos vian korjuttaa liikkeessä, niin paljonko suunnilleen köyhtyy? (Saa jäädä seuraavaan huoltokertaan joka tapauksessa.)
Frostgrey
"Hölösuu"
Viestit: 3712
Liittynyt: Ma Touko 26, 2003 22:05
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Frostgrey »

Sen "hörhöttimen" päällä on kansi mikä sellaisilla muovi klipsuilla kiinni(menevät helposti rikki). Kyllä se aika yksinkertainen vekotin on ja sen kyllä tajuaa kun sen saa kätöseen. Lopuksi vedin vielä pari nippusidettä ympäri koska noista klipsuista meni muutama paskaksi :wink:
Saab 9-3 TTID Vector 2008
Vastaa Viestiin