Lampun pesijä
Lampun pesijä
Lampunpesijän pyyhin on jämähtänyt toiseen ääriasentoon. Mikä lienee vika? Sulake palannut? Pyyhkijän moottori rikki? Jäässä?
SAAB 9-5, vm 2001.
SAAB 9-5, vm 2001.
Kyllähän minä sen tiedän että jossain vikaa on mutta ei se ole ainakaan vielä haitannut kun ei ne niin pahasti siinä ole jämähtäneet että ihan toisessa ääriasennossa olisi. Ja omasta CC tonnarista ei nuo ole hetkeen edes oikutelleet vaan toimivat tällähetkelläkin ihan hyvin ja ovat oikeassa kohdassaankin vielä.o--o kirjoitti:Ja mikähän oli silloin syy?Tuha kirjoitti:Tuo on yleistä ainakin meidän tonnareissa ja ysivitosessa silloin tällöin.
Onko sille helposti tehtävissä jotain? Kun käynnistin pyyhkijät uudelleen, niin asia ei korjaantunut, <looginen päättely>joten oletan jossain oleva vikaa </looginen päättely>
Saabit: 9000 CS 2.3t -97, 9000 CSE 2.3T -98, 9-5 2.3t Sedan -02, 9-5 2.0T Biopower Wagon -07, 9-5 1.9TiD Wagon Vector Griffin -09, 9-3 1.9TiD Sedan, Saab Sonett II vm. -68
Paljon Saab 9000 osaa myynnissä! Kyselyt yv:nä.
Paljon Saab 9000 osaa myynnissä! Kyselyt yv:nä.
Sama vika allekirjoittaneella, poistin talveksi pesurit käytöstä. Odottelen ilmojen lämpenemistä ...
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... highlight=
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... highlight=
Ex. Saab 9-5 TiD A SportCombi vm. 2006 (2009, 105 tkm -> 2019, 416 tkm)
Ex. Saab 9-5 2.3t A Sedan vm. 2001 (2004, 73 tkm - 2015, 298 tkm)
Insignia
Ex. Saab 9-5 2.3t A Sedan vm. 2001 (2004, 73 tkm - 2015, 298 tkm)
Insignia
Jep... niinpä näyttää. Liukupinnat, rajoittimet, diodit, moottorin kommutaattoreissa hiilipölyä, vaseliinina, sulakkeet jne.LR kirjoitti:Ja maanmainiolla hakutoiminnolla löytyy rutkasti neuvoja tähänkin ongelmaan korjauskuvineen.
Arghhh... Taitaa olla ihan oma tieteenhaaransa koko laji.
Aamulla duunipaikan parkkiksella kokeilin pyyhkijöitä. Toinen ei liikkunut mihinkään, mutta oli vaihtanut paikkaa verrattuna edelliseen päivään.
Sitten yllättäen kotimatkalla paikallisen ostarin pakkipaikalla pyyhkijät olivat kohdallaan. Mutta nyt alkaa kummitusjutut: Kotona pyyhin oli taas väärässä paikassa, vaikka matkalla kaupasta kotiin en ollut edes koskenut pyyhkimiin!
Tässä tarvittaneen enempi meediota kuin korjausmiestä. Vai korjaantuukohan vika itsekseen. Mulla oli 80 luvulla Saab jossa taisi olla sama vika muutaman kerran. Vika vaan hävisi auton vanhetessa!
Teoria
1. Pyyhin väärässä asennossa -> pyyhkijän moottorin sähköt päällä rajakytkimien takia, mutta moottori ei jaksa pyöriä -> PTC kuuma -> virtaa rajoitetaan.
2. Auto pysäytetään -> PTC jäähtyy.
3. Auto käynnistetään uudelleen -> Moottori saakin enemmän virtaa kun PTC on kylmä -> Pyyhkijä menee paikoilleen.
Kerran nimittäin huomasin heijastuksesta, että pyyhin menikin paikoilleen heti startin jälkeen.
Kysymys kuuluukin, että miksi pyyhin liikkuu kun se sitten myöhemmin pysähtyy. Vastaus lienee se että moottorin olleessa vähän jäykkä PTC kuumenee normaalissakin käytössä. Ja sitten kun lämpötila on noussut tarpeeksi, niin pyyhin pysähtyy. -> Siis perimmäinen syy ei ole rajakytkimissä tai viallisessa diodissa, vaan joko siinä että moottoria kuormitetaan liikaa jonkun asian jäykkyyden takia, tai sitten tai osa moottorin virrasta oikosulkeutuu pois esim kommutaattorissa olevan hiilipölyn takia.
Onko päättely oikein? Mulla ei ole minkäänlaista kokemusta näiden asioiden korjailusta tai muutenkaan mitään muuta tietoa pyyhinmekanismin rakenteesta muuta kuin se jonka olen täältä lukenut.
2. Auto pysäytetään -> PTC jäähtyy.
3. Auto käynnistetään uudelleen -> Moottori saakin enemmän virtaa kun PTC on kylmä -> Pyyhkijä menee paikoilleen.
Kerran nimittäin huomasin heijastuksesta, että pyyhin menikin paikoilleen heti startin jälkeen.
Kysymys kuuluukin, että miksi pyyhin liikkuu kun se sitten myöhemmin pysähtyy. Vastaus lienee se että moottorin olleessa vähän jäykkä PTC kuumenee normaalissakin käytössä. Ja sitten kun lämpötila on noussut tarpeeksi, niin pyyhin pysähtyy. -> Siis perimmäinen syy ei ole rajakytkimissä tai viallisessa diodissa, vaan joko siinä että moottoria kuormitetaan liikaa jonkun asian jäykkyyden takia, tai sitten tai osa moottorin virrasta oikosulkeutuu pois esim kommutaattorissa olevan hiilipölyn takia.
Onko päättely oikein? Mulla ei ole minkäänlaista kokemusta näiden asioiden korjailusta tai muutenkaan mitään muuta tietoa pyyhinmekanismin rakenteesta muuta kuin se jonka olen täältä lukenut.
Luultavasti päättelit aivan oikein, joku siellä laukoo lämpösuojaa. Minulla kun on aivan sama vika, mutta astetta vaikeampana: molemmat pyyhkijät temppulevat. Vikaa tuli aluksi etsittyä aivan muualta, sillä eihän molemmat pyyhkijät voi hajota, eivät ainakaan ihan samaan aikaan. Mutta kyllä näköjään voivat.
Asia varmistui kun vedin toiselle pyyhkijälle plussan ja miinuksen suoraan akulta: vika jatkui. Pyyhin liikkui vain nykäyksittäin ja vaati välillä jäähdytyksen. Tilanne ei muuttunut miksikään, vaikka autoin moottoria kääntämällä kaverina sulasta. Eli minulla on pakko olla nuo Frostgreyn kuvaamat töhkäiset sähkömoottorit.
Onneksi eräältä tälläkin sivulla heiluvalta klubilaiselta tuli myyntiin pari pyyhkimiä. Nyt vain odotellaan kelien lämpiämistä remonttilukemiin.
Asia varmistui kun vedin toiselle pyyhkijälle plussan ja miinuksen suoraan akulta: vika jatkui. Pyyhin liikkui vain nykäyksittäin ja vaati välillä jäähdytyksen. Tilanne ei muuttunut miksikään, vaikka autoin moottoria kääntämällä kaverina sulasta. Eli minulla on pakko olla nuo Frostgreyn kuvaamat töhkäiset sähkömoottorit.
Onneksi eräältä tälläkin sivulla heiluvalta klubilaiselta tuli myyntiin pari pyyhkimiä. Nyt vain odotellaan kelien lämpiämistä remonttilukemiin.
Minun mielestä ihan turhat kapistukset koko pyyhinsysteemit lampuilla. Noh, pitkää matkaa ajaessa tietysti varmaan ihan asialliset. Ajattelin että kesäksi nappaan pyyhkijät toimimattomaksi, eli ettei pyyhi eikä puhalla pesunestettä lampuille. Muistaakseni joku täällä kirjoittanut ettei sulakkeen irroittaminen auta asiaa --> samassa lasinpesurien kanssa?
Olikos se niin että johdot pitää irroittaa lamppujen pesulaitteiston moottoreilta ???
Olikos se niin että johdot pitää irroittaa lamppujen pesulaitteiston moottoreilta ???
Saab 9-5 2.3t
Saab 9-5 Aero
Saab 900 cabriolet 2.0t+
# 2752
Saab 9-5 Aero
Saab 900 cabriolet 2.0t+
# 2752
Re: Lampun pesijä
Rouvan farmaarissa sama vaiva eli kummituspyyhkijät (engl. ghostwipers) ei se vissiin ole vika, vaan ominaisuus.o--o kirjoitti:Lampunpesijän pyyhin on jämähtänyt toiseen ääriasentoon. Mikä lienee vika? Sulake palannut? Pyyhkijän moottori rikki? Jäässä?
SAAB 9-5, vm 2001.
Se on se sähkömoottori mikä siellä simahtelee, näissä uudemmissa ei taida enää se yksi muoviratas turvota niin että se ottaisi kanteen kiinni ja laukaisisi lämpösuojan.
Moottorin sisälle pääsee pölyä ja vaseliinia, minkä saa poltettua pois kun aukasee sen hörhöttimen ja antaa vähän aikaa moottorille 12V suoraan.
Tuo taitaa silti pelkkää ensiapua , eli jos joku tietää mistä saa samanlaisia uusia 12V moottoreita niin olen kiinnostunut
Moottorin sisälle pääsee pölyä ja vaseliinia, minkä saa poltettua pois kun aukasee sen hörhöttimen ja antaa vähän aikaa moottorille 12V suoraan.
Tuo taitaa silti pelkkää ensiapua , eli jos joku tietää mistä saa samanlaisia uusia 12V moottoreita niin olen kiinnostunut
Saab 9-3 TTID Vector 2008
En ole koskaan aukaissut ko "hörhötintä". Aukeaako helposti? Riittääkö muutaman ruuvin aukaisu vai pitääkö purkaa melkein atomeiksi asti? Ja selviääkö ko poltosta pelkällä tavallisen ex. elektroniikkaharrastelijan päättelykyvyllä? Niin... tuo ei vielä huoleta, mutta saako sen sitten vielä uudelleen kasaan on jo toinen juttu.Frostgrey kirjoitti: Moottorin sisälle pääsee pölyä ja vaseliinia, minkä saa poltettua pois kun aukasee sen hörhöttimen ja antaa vähän aikaa moottorille 12V suoraan.
Jos vian korjuttaa liikkeessä, niin paljonko suunnilleen köyhtyy? (Saa jäädä seuraavaan huoltokertaan joka tapauksessa.)