Saab 2.3t, T ja Aero huoltoväli
Saab 2.3t, T ja Aero huoltoväli
Moi!
Uusi auto yhä hakusessa. Vaihtoehto 1 on Aero, ja sitten 2.3T tai t. Yhden 2004 mallisen 2.3t osalta tuli kauppaa tehtyä ja myyjä sanoi huoltoväliksi 30 000 (auto kerkesi menemään nenän edestä...). Nyt on sitten 2003 Aero puheenaiheena ja siinä huoltoväli 20 000 KM. Eli onko tuo huoltoväli vaihtunut 2004 malleissa vai onko pienempitehoisissa 2.3:ssa eri, vai huijasiko myyjä?
Uusi auto yhä hakusessa. Vaihtoehto 1 on Aero, ja sitten 2.3T tai t. Yhden 2004 mallisen 2.3t osalta tuli kauppaa tehtyä ja myyjä sanoi huoltoväliksi 30 000 (auto kerkesi menemään nenän edestä...). Nyt on sitten 2003 Aero puheenaiheena ja siinä huoltoväli 20 000 KM. Eli onko tuo huoltoväli vaihtunut 2004 malleissa vai onko pienempitehoisissa 2.3:ssa eri, vai huijasiko myyjä?
Tommi - Jäsen 2001
Saab NG 9-5 Aero XWD ja 9-5 2.3 Turbo Wagon
Saab 900 OG Cabriolet Turbo ja Saab 99
Saab 96
Saab NG 9-5 Aero XWD ja 9-5 2.3 Turbo Wagon
Saab 900 OG Cabriolet Turbo ja Saab 99
Saab 96
Lisäksi kampikammion tuuletusta parannettiin vuosimalliin 2004 mm. lisäämällä painetta tasaava venttiili. Trionic ohjaa tuota venttiiliä.9-5T kirjoitti:Öljyvaatimus, käytettävä Long life öljyä.eklunto1 kirjoitti: Mitähän muutoksia autoon tuli, kun pystyy ajamaan 10 000 enemmän.
# 1793
Saab 9-5 Aero Wagon M5 -04 StageX BioPower Silver & 9-5 Aero Sedan M5 -04 Nordic Extreme R StageY BioPower Nocturne Blue & 9-5 Aero Wagon A5 -06 StageZ BioPower Laser Red & 9000 CC 2.0 Turbo16 M5 -89 Malachite Green
Saab 9-5 Aero Wagon M5 -04 StageX BioPower Silver & 9-5 Aero Sedan M5 -04 Nordic Extreme R StageY BioPower Nocturne Blue & 9-5 Aero Wagon A5 -06 StageZ BioPower Laser Red & 9000 CC 2.0 Turbo16 M5 -89 Malachite Green
New check valve kuvassa9-5T kirjoitti:Huohotusjärjästelmää on parannettu mutta mikä/missä tuollainen venttiili on?Aeromies kirjoitti:Lisäksi kampikammion tuuletusta parannettiin vuosimalliin 2004 mm. lisäämällä painetta tasaava venttiili. Trionic ohjaa tuota venttiiliä.9-5T kirjoitti: Öljyvaatimus, käytettävä Long life öljyä.
http://www.mitt-eget.com/saab/images/ccv_2004_large.gif
lähde http://www.mitt-eget.com/saab/information_ccv.shtml
# 1793
Saab 9-5 Aero Wagon M5 -04 StageX BioPower Silver & 9-5 Aero Sedan M5 -04 Nordic Extreme R StageY BioPower Nocturne Blue & 9-5 Aero Wagon A5 -06 StageZ BioPower Laser Red & 9000 CC 2.0 Turbo16 M5 -89 Malachite Green
Saab 9-5 Aero Wagon M5 -04 StageX BioPower Silver & 9-5 Aero Sedan M5 -04 Nordic Extreme R StageY BioPower Nocturne Blue & 9-5 Aero Wagon A5 -06 StageZ BioPower Laser Red & 9000 CC 2.0 Turbo16 M5 -89 Malachite Green
Eikun yleisesti, mitä eroa sillä on että siinä letkussa on takaiskuventtiili tai check valve - ei mitään eroa, paitsi että kyseessä on saman osan nimitys eri kielellä.9-5T kirjoitti:Trionicin ohjaama?jus kirjoitti:Eikös takaiskuventtiili ole nimenomaan check valve.
Jos Trionic ohjaa joskus jossain jotain venttiiliä, sitä osaa tuskin nimitetään check valveksi tai takaiskuventtiiliksi?
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: Saab 2.3t, T ja Aero huoltoväli
Itse en ainakaan ostaisi Aeroa, johon on vaihdettu öljyt 30K välein, olipa huoltovälit mitä tahansa. Kuten on nähty vanhemmissa B2x5-koneissa, niin 20 tuhattakin on liian pitkä öljynvaihtoväli. Nykyään monet uuden auton omistajat eivät viitsi öljytikkuun koskea ja noin pitkillä huoltoväleillä öljyä pitäisi jo lisätä... Ei ole mitenkään harvinaista, että 9-5:n öljytikku ei kastu ollenkaan, kun auto tuodaan huoltoon...eklunto1 kirjoitti:Moi!
Eli onko tuo huoltoväli vaihtunut 2004 malleissa vai onko pienempitehoisissa 2.3:ssa eri, vai huijasiko myyjä?
Eski
Re: Saab 2.3t, T ja Aero huoltoväli
Ehkä, mutta jos autolla on ajettu vaikkapa 150K 30K huoltoväleillä, niin todennäköisesti olisi kone paremmassa kunnossa, jos öljyt olisi vaihdettu 10K välein tai ainakin sellaisen auton ostaisin itse mielummin.9-5T kirjoitti:Jos bensa 9-5 kuluttaa öljyä löytynee vika muualta kuin vaihtovälistä.
Monissa muissakin automerkeissä nämä longlife-öljyt ovat johtaneet siihen, että öljyä pitää lisätä vaihtovälillä ja sitä väitetään ominaisuudeksi...
Tuulilasin Volvo V50 30K "kestotestissä" paljastui, että Volvon ajotietokone vaatii tarkastamaan öljyt 10K välein, kun ihmiset eivät muuten viitsi öljyä tarkastaa...
Eski
Re: Saab 2.3t, T ja Aero huoltoväli
Tässä keskustelussa lienee aiheellista mainita myös minkätyyppistä ajoa tuo 270tkm on ollut. Jos aijetaan pitkää matkaa ja pääsääntöisesti lämpimällä koneella, tilanne lienee kovin erilainen kuin ajettaessa pääsääntöisesti 10 km pätkäajoa aina kylmänä.9-5T kirjoitti:270000km kohdalla 30000km vaihtovälillä ei avatussa koneessa ollut mitään kulumaa
Käytettyä ostaessahan voi olla vaikeata selvitellä minkälaista ajoa ne mittarissa olevat kilometrit on olleet. Huoltoleimojen päivämääristä lähinnä?
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: Saab 2.3t, T ja Aero huoltoväli
Vika vai ominaisuus?9-5T kirjoitti:Jos bensa 9-5 kuluttaa öljyä löytynee vika muualta kuin vaihtovälistä.Eski kirjoitti:noin pitkillä huoltoväleillä öljyä pitäisi jo lisätä... Ei ole mitenkään harvinaista, että 9-5:n öljytikku ei kastu ollenkaan, kun auto tuodaan huoltoon...
Eski
![Wink ;)](./images/smilies/icon_wink.gif)
Aki Peltola #1132
-
- "Viggen"
- Viestit: 614
- Liittynyt: Ti Touko 17, 2005 17:59
- Paikkakunta: Kokkola
Itsellä Saksasta hakema 02 aero, vielä Hirschin lievemmällä sarjalla ja autolla oli ajettu 48 t kun ostin, Firman auto, öljyt vaihdettu 20 t välein, öljyä oli hiukan yli puoli tikkua ostohetkellä, mutta mutta ajotyyli ihan eri Saksassa, jos kiihdyttelet koko ajan yli 200 km, niin varmaan kuluu öljyä.
Suomessa 50 t huolto heti ja öljynvaihto, nyt vaihdoin öljyt 60 t kohdalla ja öljyä ei ole kulunut yhtään, maantieajoa n. puolet ja kaupunkiajoa toinen puoli. Vaikea sanoa, jos ajaisi 20 t öljynvaihtovälillä kuluisiko sitä Suomen olosuhteissa, eihän tuota pysty edes kiusaamaan täällä, heti on laittomissa lukemissa.
Suomessa 50 t huolto heti ja öljynvaihto, nyt vaihdoin öljyt 60 t kohdalla ja öljyä ei ole kulunut yhtään, maantieajoa n. puolet ja kaupunkiajoa toinen puoli. Vaikea sanoa, jos ajaisi 20 t öljynvaihtovälillä kuluisiko sitä Suomen olosuhteissa, eihän tuota pysty edes kiusaamaan täällä, heti on laittomissa lukemissa.
900 cc (S) T16 91
900 cabriolet T16 88
9-5 aero 04
ford mustang 289 65
Jäsen 2447
900 cabriolet T16 88
9-5 aero 04
ford mustang 289 65
Jäsen 2447
Saattaa sisäänajollakin olla jotakin merkitystä, ainakin VM lehden jutun mukaan. Myös turha hissuttelu lämpimällä koneella ei tee hyvää, kuten pelkkä kaupunkiajokaan alle 15% tehoilla = tyhjäkäynti.
hönnäily ei tee hyvää, liukuvaa työaikaa soveltamalla säästää tunnin työmatka ajassa päivässä ja kulutus alenee vajaan litran sataselle
Vaihdan kuitenkin öljyt vähintään neljä kertaa vuodessa, eli 8500-12500 välein. Välttämättä ei vaihtoväleillä tarvitsisi lisätä öljyä, mutta puoli litraa tulee koneeseen kaadettua ja vaihtohetkellä tikussa on kosteutta reilusti.
Edit: Laskeskelin ajelleeni viidessä vuodessa yli 200 tkm saabeilla muiden kinnereiden lisäksi, enkä muista pakollista öljyn lisäystä huoltovälien välillä. Hanaakin on autot saaneet, lämpimänä.
Myös öljypolttimena tunnetut VAG tuotteet demokappaleina ole tarvinneet vaihtoväleillä lisätä öljyä.
Eli sisäänajolla on merkitystä.
hönnäily ei tee hyvää, liukuvaa työaikaa soveltamalla säästää tunnin työmatka ajassa päivässä ja kulutus alenee vajaan litran sataselle
![Exclamation :!:](./images/smilies/icon_exclaim.gif)
Vaihdan kuitenkin öljyt vähintään neljä kertaa vuodessa, eli 8500-12500 välein. Välttämättä ei vaihtoväleillä tarvitsisi lisätä öljyä, mutta puoli litraa tulee koneeseen kaadettua ja vaihtohetkellä tikussa on kosteutta reilusti.
Edit: Laskeskelin ajelleeni viidessä vuodessa yli 200 tkm saabeilla muiden kinnereiden lisäksi, enkä muista pakollista öljyn lisäystä huoltovälien välillä. Hanaakin on autot saaneet, lämpimänä.
Myös öljypolttimena tunnetut VAG tuotteet demokappaleina ole tarvinneet vaihtoväleillä lisätä öljyä.
Eli sisäänajolla on merkitystä.
Öljyn kulutukseen minun kokemukseni kautta vaikuttaa oleellisesti myös käytettävän öljyn merkki. Jotkut merkit ovat vain sitten ilmeisesti laadultaan toisia parempia. Käytin ennen Shellin Helixejä ja tällä öljyllä, 10 tkm:n vaihtovälillä, joutui sitä lisäämään jonkin verran pinnan vajuttua. Vaihdoin sitten Mobilin 0W-40:seen ja enää ei tarvi lisäillä. Pinta pysyy ylämerkissä 10 tkm:n välillä.9-5T kirjoitti:viimeiset 11v vuotta ja reilusti yli miljoona km Saabeilla, öljyä ei ole kulunut niin että sitä pystyisi tikusta havaitsemaan paitsi kerran kun huohotin jäätyi nesteen öljyillä.
Öljyssä siis kannattaa olla tarkkana, kuten 9-5T mainitsi, saattaa joillakin öljymerkeillä olla vähemmän mukavia vaikutuksia....
![Confused :?](./images/smilies/icon_confused.gif)
Saab 9-5 2.3t
Saab 9-5 Aero
Saab 900 cabriolet 2.0t+
# 2752
Saab 9-5 Aero
Saab 900 cabriolet 2.0t+
# 2752