ostanko 9-5:en

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
Saapasmies
"Kaasari"
Viestit: 22
Liittynyt: Su Helmi 12, 2006 18:05

ostanko 9-5:en

Viesti Kirjoittaja Saapasmies »

Auton hankintaa harkitsen ja yksi vaihtoehto olisi 9-5 2,0t vm -98. Mitä kyseisestä autosta tulisi erityisesti katsoa?

Yksi Saab aikoinaan palveli mulla lähes 6 v, ja ei jäännyt niin pahaa makua, etteikö toinen Saapas voisi tulla kyseeseen. Vai kuultaako aika muistot...
Georgios Nikolakaros
"Ruisku"
Viestit: 103
Liittynyt: Su Helmi 13, 2005 21:13

Re: ostanko 9-5:en

Viesti Kirjoittaja Georgios Nikolakaros »

Saapasmies kirjoitti:Auton hankintaa harkitsen ja yksi vaihtoehto olisi 9-5 2,0t vm -98. Mitä kyseisestä autosta tulisi erityisesti katsoa?

Yksi Saab aikoinaan palveli mulla lähes 6 v, ja ei jäännyt niin pahaa makua, etteikö toinen Saapas voisi tulla kyseeseen. Vai kuultaako aika muistot...
Hei!
Näiden ensimmäisten ohjaus on liian tunnoton, luulen että se on korjattu n. vuonna 2001. Ehdottomasti kannattaa koeajaa kunnolla ennen ostamista. Yksi vaihtoehto on 9000 vm 1996-98 jolla "veturimaisempi" ajotuntuma.
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9416
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: ostanko 9-5:en

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Georgios Nikolakaros kirjoitti: Hei!
Näiden ensimmäisten ohjaus on liian tunnoton, luulen että se on korjattu n. vuonna 2001. Ehdottomasti kannattaa koeajaa kunnolla ennen ostamista. Yksi vaihtoehto on 9000 vm 1996-98 jolla "veturimaisempi" ajotuntuma.
Aina vaan eriskummallisempia mielipiteitä tulee 9-5:stä 8O :lol:
Mitäs eroa esim 1996-1997 tontulla on muutaman vuoden vanhempiin? Ja tonnarin ohjaus on kyllä kuin veturin, nimittäin sellaisen joka on tippunut kiskoilta lumihankeen :D Siis ainoa moite 9-5:n ohjausta kohtaan tulee siitä että sitä ei voi ohjata polvella kuten tonnaria :D
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
e0000333
"Hölösuu"
Viestit: 1507
Liittynyt: Pe Elo 01, 2003 15:10
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja e0000333 »

Hakua kannattaa käytellä. 9-5 osiolla puhuttu paljon "tyyppivioista".
Nämä asiat kuten rattiakselin napsumiset, takaiskarit, koneenpuhtaus jne. asiat selvitettyäsi osta pois kuleksimasta. Itselläni juuri tuo -98 vuosimallin auto ja se on aivan totaalisen makea kärry ajaa ja omistaa. Läheskään kaikkia tällä foorumilla esitettyjä vikoja ei ole autossa esiintynyt... :lol: Ratti naksuu silloin tällöin, toivottavasti muuta ei ilmene jatkossakaan. Mielestäni hiljainen, herrasmiesmäisyydessään mukava kiihtyvyys paikaltaan ja ohitettaessa. Moottoritienopeuksissa 2.0t alkaa jo hiukan kaivata lisäpotkua. Lisäksi painavaksi automaatiksi pieniruokainen. Itsekkin autoa ostaessa parituntia makoilin konehuoneessa ja auton alla, sekä merkkihuollossa tutkittiin techillä. Mutta jo autoliikkeestä koeajolle lähtiessä oli fiilis semmoinen, että tämä on mun...
Saab 9-3 Sport Combi 1,8t Linear Business (KA)
#1814
Georgios Nikolakaros
"Ruisku"
Viestit: 103
Liittynyt: Su Helmi 13, 2005 21:13

Re: ostanko 9-5:en

Viesti Kirjoittaja Georgios Nikolakaros »

ng900aero kirjoitti: Aina vaan eriskummallisempia mielipiteitä tulee 9-5:stä.
Mitäs eroa esim 1996-1997 tontulla on muutaman vuoden vanhempiin? Ja tonnarin ohjaus on kyllä kuin veturin, nimittäin sellaisen joka on tippunut kiskoilta lumihankeen :D Siis ainoa moite 9-5:n ohjausta kohtaan tulee siitä että sitä ei voi ohjata polvella kuten tonnaria :D
Ihmisillä on erilaisia (joskus myös erikummalisia) mielipiteitä autoista johtuen siitä että ihmisillä on erilaisia mielipiteitä melkein mistä tahansa asiasta. Vanhemmatkin tonnarit ovat hyviä autoja, mutta tuskin 9-5:sta kysyvä harkitsee vaihtoehdoksi auto vm 1992.
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9416
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: ostanko 9-5:en

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Georgios Nikolakaros kirjoitti:
ng900aero kirjoitti: Aina vaan eriskummallisempia mielipiteitä tulee 9-5:stä.
Mitäs eroa esim 1996-1997 tontulla on muutaman vuoden vanhempiin? Ja tonnarin ohjaus on kyllä kuin veturin, nimittäin sellaisen joka on tippunut kiskoilta lumihankeen :D Siis ainoa moite 9-5:n ohjausta kohtaan tulee siitä että sitä ei voi ohjata polvella kuten tonnaria :D
Ihmisillä on erilaisia (joskus myös erikummalisia) mielipiteitä autoista johtuen siitä että ihmisillä on erilaisia mielipiteitä melkein mistä tahansa asiasta. Vanhemmatkin tonnarit ovat hyviä autoja, mutta tuskin 9-5:sta kysyvä harkitsee vaihtoehdoksi auto vm 1992.
Joo, siis sori mutta kun mulla on enemmän itsellä kokemusta tonnareista kuin 9-5:stä, ja 9-5:n ohjaus tuntuu täsmällisemmältä kuin tontun, siksi vaan ihmettelin. ja siksi myöskin koska esim. 1992 ja 1998 tontun ohjauksien luulen olevan identtiset. Kaikki mielipiteet hyväksytään, ei siinä mitään, mutta ihmettelin vaan jos ysivitkan ohjauksestakin jo keksitään moitittavaa :D
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Georgios Nikolakaros
"Ruisku"
Viestit: 103
Liittynyt: Su Helmi 13, 2005 21:13

Re: ostanko 9-5:en

Viesti Kirjoittaja Georgios Nikolakaros »

ng900aero kirjoitti: Joo, siis sori mutta kun mulla on enemmän itsellä kokemusta tonnareista kuin 9-5:stä, ja 9-5:n ohjaus tuntuu täsmällisemmältä kuin tontun, siksi vaan ihmettelin. ja siksi myöskin koska esim. 1992 ja 1998 tontun ohjauksien luulen olevan identtiset. Kaikki mielipiteet hyväksytään, ei siinä mitään, mutta ihmettelin vaan jos ysivitkan ohjauksestakin jo keksitään moitittavaa :D
On 9-5 ohjauksessa paljon kehuttavakin, se on mielestäni mukava ajaa kaupungissa isoksi autoksi; kaveri vaan ilmoitti omistavansa aikaisemmin Saab ja saattaa olla että arvosti tonnarin ohjaustuntumaa maantiellä (ja syystä). Ajattelin ehdottaa koeajoa, ettei tulisi yllätyksiä. T. Georgios
KARELPA
"Aero"
Viestit: 326
Liittynyt: To Heinä 17, 2003 12:57
Paikkakunta: JKL MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja KARELPA »

Kumpaisenkin omistaneena ja velipojan 9k vm-96 välillä ajellen omat kokemukseni asiasta ovat seuraavat:

Ajan myötä on menty eteenpäin. Eli ysivitosen ajettavuus on parempi kuin 9k:n tosin ero ei ole suuri. Saabin yksi suuri ominaisuus on aina ollut, että kuski tietää aina kun on liukasta. Sama ominaisuus on ollut 96:sta lähtien. Ja se on onnistuttu säilyttämään myös 9-5:ssa. Autosta tulee "levoton" eli ratista tuntee kun alla on liukasta. mm Volvon v70 ei viestitä kuskia millään tavalla, vaikka meneekin kuin juna.Melkein tekisi mieleni sanoa, että og900:ssa on parempi ohjaus tuntuma kuin tonnarissa. Mielestäni 9-5:sen ohjaus on tunnokkaampi kuin 9k:n

9-5 nen on tasapainoisempi. Jossain olosuhteissa tonnari hieman yliohjaa kun taas 9-5:n melkein ennemmin aliohjaa.

Kesäkelillä jos on leveet kummit niin tonnari "tuntee" urat kun taas 9-5:nen tunteeton urille. Tämä ominaisuus johtuu varmaa taka-akselistosta ja kohtuu julmasta camberista.

En ole vielä eläissäni ajettavaampaa autoa ajanut.
9-5 Aero
Opel Omega 2.2 DTH
Kawasaki ZZR 1100
Georgios Nikolakaros
"Ruisku"
Viestit: 103
Liittynyt: Su Helmi 13, 2005 21:13

Viesti Kirjoittaja Georgios Nikolakaros »

KARELPA kirjoitti:Eli ysivitosen ajettavuus on parempi kuin 9k:n tosin ero ei ole suuri. ....Mielestäni 9-5:sen ohjaus on tunnokkaampi kuin 9k:n

Kesäkelillä jos on leveet kummit niin tonnari "tuntee" urat kun taas 9-5:nen tunteeton urille. Tämä ominaisuus johtuu varmaa taka-akselistosta ja kohtuu julmasta camberista.
Sama mieltä olen uraherkkyyden olemattomuudesta (ainakin 215 renkailla). Allekirjoituksesta päätelen että omistat 9-5 Aeron jossa lastentaudit jo hoidettu. Onko kokemuksia 9-5 2.0t vm -98 mikä kysyjä haluaa ostaa? T. Georgios
Georgios Nikolakaros
"Ruisku"
Viestit: 103
Liittynyt: Su Helmi 13, 2005 21:13

Viesti Kirjoittaja Georgios Nikolakaros »

9-5T kirjoitti:-98, -99, -99, -01 ja -04 autoista löytyy runsaasti kokemusta enkä kyllä tiedä mitä eroa ohjauksessa olisi.
No, ehkä vika on omassa Griffinissä tai arvioni muuten on väärä. Tosin ajettavuus parani kun ohjauskulmat säädettiin ja takaiskarit vaihdettiin. Vaihdetaan vielä etuiskarit (vaikka katsastuksessa saivat hyviä arvosanoja) ja harkitaan polyuretaani puslat takana ja ehkä edessäkin. Ostojonossa uudet 16” vanteet (uusilla 9-3SS:n jotka käy 9-5:lle vanteilla ET-kulma on pudonnut aikaisemmasta 49:sta 41:een) tai sitten tarvike, halvemmat vanteet joissa ehkä vielä pienempi ET. 17” koko liian iso minuun makuun.

Ja sitten silmä osui seuraavalle linkille: http://www.abbottracing.com/2003/index.htm (”updated anti-roll bars”), jäin miettimään pitäisi tätäkin vaihtaa. Auto on jo madelettu.
Saapasmies
"Kaasari"
Viestit: 22
Liittynyt: Su Helmi 12, 2006 18:05

Viesti Kirjoittaja Saapasmies »

No nyt on jo auto tallissa ja tullattu. Katsastuksessa sitten selviää millainen hankkimani yksilö on teknisesti tarkemmin.

Parinsadan ajokilometrin perusteella ihan hyväntuntuinen, ja tehoakin 2.0t moottorilla ihan ok. Entinen autoni oli Volvo C70, joten jotain vertailupohjaa kuitenkin...
Vastaa Viestiin