9-5 on aito Saab - VW-kuskin kokemuksia

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
9000CS...
"Hölösuu"
Viestit: 1762
Liittynyt: Pe Tammi 02, 2004 19:25
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CS... »

Rommitommi kirjoitti: Ei niitä varusteita tarjottaisi, ellei niille löydy ostajia.

Aktiiviohjausta en ole päässyt testaamaan, mutta olen lähes varma, että sekin on upea keksintö.
Ilmajousitus tekee ajosta todella mukavaa tai haluttaessa sopivan sporttista.
Adaptiivinen vakionopeussäädin on aivan upea varuste, tämä olisi kaikista tarpeellisin lisä ruotsalaisten lisävarusteisiin...

En minä näe, että nämä on missään tapauksessa turhia varusteita.
Tuo varusteiden esittäminen turhaksi on usein (ei tässä topikissa) sitä, kun ei ole kyseisistä varusteista kokemusta :D
Joltain perämetsän eläkeläismieheltä kysyttäessä ilmastointi on aivan turha. Hän on tottunut ajamaan jo 40 vuotta Ladan kanssa ja kyllä siitä saa ikkunat veivattua auki, jos alkaa hiki tulla.
Itse olen ainakin sen verran mukavuudenhaluinen, että joka ainut varuste, joka ajamisesta tekee mukavampaa, ei mielestäni ole turha.
En tietenkään omaan autooni kaipaa esim. jostain jenkeistä tuttua kompassia taustapeilin yhteyteen, mutta mikäli asuisin jossain amerikan preerialla, niin siellä tuota voisi arvostaakin.
Valitettavasti juuri tällainen "joustavuus" on yksi vaarallisimpia ilmiöitä.
Ansis
"Hölösuu"
Viestit: 1264
Liittynyt: Ti Syys 23, 2003 13:35
Paikkakunta: Viialabama

Viesti Kirjoittaja Ansis »

Kyllä minä olen kompassia käyttänyt mm. euroopan matkoilla pilvisenä päivänä, kun reitillä ei ole niin väliä vaan suunnalla. On muuten pirun paljon löytynyt mielenkiintoisia paikkoja em. menetelmällä, jotka muuten olisi jääneet minulta löytämättä. Myös Varsovan läpi ajelin aurinkoa seuraten, ja koska reitillä ei ollut väliä en eksynyt kertaakaan. Kaveri sen sijaan navigaattorin kanssa kolmesti.

Eli ysi-femmasta löytyy kompassi navigaattorin sijaan :twisted:
96 M75 i12 5-speed ;)
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

9-5 Nordic kirjoitti:minusta "Saappikuski" kirjoitti täysin asian ytimeen eli pelkkä istahdus minkä tahansa Saabin istuimelle (paitsi NG 900), pudottaa pois 99% kilpailijoista.
Tuota suluissa olevaa en allekirjoita. Mielestäni vm. 1997 NG900:n penkki ristiseläntuen säätöineen on parempi penkki kuin vm. 2005 Saab 9-3 Sport Sedan Linearin penkki. Uutta 9-3 Aeroakin on tullut koeajettua. Aeron penkin sivuttaistuki on hyvä, mutta valitettavasti uuden 9-3:n penkin reisituki ei ole enää yhtä hyvä kuin vanhempien Saabien penkeissä, oli sitten kyseessä uudehko Linear, Vector tai Aero.

Pitkillä matkoilla penkin tärkempiä ominaisuuksia ovat mielestäni selkänojan pituuden riittävyys, reisituen riittävyys, sekä hyvä ristiselän tuki.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Psychocowboy
"Hölösuu"
Viestit: 2937
Liittynyt: To Huhti 01, 2004 12:02
Paikkakunta: H:ki - J:kylä

Viesti Kirjoittaja Psychocowboy »

No penkinlämmittimistähän tämä melkein lähti :wink: . Ensinnäkin nythän on kyse kumminkin makuasioista. Tosiaan nyt on ostajan markkinat eli he vaativat kaikenlaisia varusteita autoon vaikkakin ei välttämättä ymmärrä mitä sillä tehdään tai oikeammin miten. Ei ne ajoavut paljoa auta jos ei niillä harjoittele. Kuinka moni on nähnyt uuden auton ostajan(yleensä keski-iän ylittänyt tirehtööri) lähtevän heti harjoittelemaan miten se MB:n EPS toimii :wink: . Vaikka on jonkun avun todettu auttavan kolaritillanteissa niin auttaako se juuri siinä Sinun tilanteessa? Ei pidä luulla että vihaisin näitä apulaitteita ainoastaan vihaan sitä että luullaan että ne ovat autuaaksi tekeviä. Ne ei kumminkaan korjaa isoja virheitä. Jotenkin aina välillä minusta tuntuu että autoa ei valita ajo-ominaisuuksien takia, vaan kuten joku jo totesi, mielikuvien takia. Itse lisäisin tuohon jatkoksi vielä lisävarusteiden takia :wink: . Jokainenhan ostaa sen mitä haluaa/mihin rahat riittää. Olemmehan vapaa maa :D
Itseäni on joskus jopa ärsyttänyt ABS jarrut. Pääosin ajan kaikki työmatkat kehän ruuhkissa, jolloin ne ovat turhat. Kun tilanne tulee (niinkuin on tullut ja tulee taas joskus uudestaan) niin ei ole tilaa väistää mihinkään. Tarkoitus on vain pysähtyä nopeasti. Eli olisi siis mukavaa jos sen saisi aina tarpeen mukaan kytkettyä pois kuten useimmat luistonestot.
Penkkien hyvyyttä myöskin on hieman huono yleistää. Sama penkki ei ole ideaalinen 158 cm ja 198 cm pitkälle. Ei vaikka kuinka olisi premium auto.
Aina välillä on tekstissä putkahtanut Audi A6. olen moisella ajanut pitkiäkin matkoja (tdi) enkä keksinyt mitään mikä tekisi siitä paremman kuin esim.9-5 8O . Minulle se oli liian pieni(matala) eikä se muutenkaan häikäissyt. Ainoa suuri etu oli että se on kalakaverin liisari eikä edes löpöt maksanut mitään :D . Nyt joku saattaa suutahtaa mutta uusi tdi avensis oli aivan yhtä mukava ajettava. Edellinen kaverilla oli A4 tdi quatro eikä siinäkään ollut mitään premium fiilistä. Hyvin meni tosin hangessa.
Eli siis palataan taas niihin mielikuviin. Autohan on juuri niin hyvä ja turvallinen kuin sen kuljettaja ja sen on juuri niin premium kun omistaja kuvittelee sen olevan :wink: . Ja hyvä niin :D
OT: muutama vuosi sitten ajoin asiakkaan jotain Cadillac mallia ja täytyy sanoa että ihan pelotti: ohjaamossa oli nippeliä kuin pienessä hävittäjässä ja se jutteli sulle vähän väliä...KÄÄK!
Born to be wild, paitsi kotona
#2288 ex 9-3t -01,ex 9-5 2.0t Wagon -05 ex NG900S 2,3i Talladega -97
Nyt Volvo V70 D4 -15, varalla 206 pögötti. Saab edelleen haaveissa....
Moukarimies
Matalapaineturbo
Viestit: 166
Liittynyt: Pe Tammi 07, 2005 22:53
Paikkakunta: Lapua/Vaasa, FI

Uusimmassa Tuulilasissa saabismit esillä

Viesti Kirjoittaja Moukarimies »

Hei taas!

Uusimmassa Tuulilasissa on 9-5 wagonin dieselmallin koeajoraportti. Tässä raportissa toimittaja kirjoittaa seuraavaa.

"Saabin rattiin hyppääminen tuntuu pidemmän tauon jälkeen hämmentävältä: autossa istutaan kovin lähellä etulasia, korkealla ja muutenkin edessä. Olotilaan tottuu parissa päivässä, mutta reisituki ja penkin säätövarat jäävät heikoiksi. Muuten istuimet tuntuvat erinomaisilta. Etäisyyssäädöstä huolimatta ohjauspyörä jää hiukan kauas."

Tuossa kyllä aika hyvin tiivistyivät omat tuntemukseni ajoasennosta. Se on todella aitoa Saab -ajattelua. Itse en uskalla ottaa kantaa ergonomiamoitteisiin, muttta vaikuttaisi siltä, ettei Saabin ajoergonomia olekaan niin lyömätöntä, jos kerran penkkien tuki ja penkkien sekä ratin säädöt eivät kaikille riitä. Se, mikä minua yllätti oli moitteet auton uraherkkyydestä. Ainakin vuoden 2000 9-5 on moitteeton tuon suhteen.
Toby
"Hirsch"
Viestit: 763
Liittynyt: Ti Syys 16, 2003 11:25
Paikkakunta: Helsinki

Re: Uusimmassa Tuulilasissa saabismit esillä

Viesti Kirjoittaja Toby »

Moukarimies kirjoitti:
"Saabin rattiin hyppääminen tuntuu pidemmän tauon jälkeen hämmentävältä: autossa istutaan kovin lähellä etulasia, korkealla ja muutenkin edessä.
Tuo kyllä tuntuu aika käsittämättömältä: Kyllä nyt jokseenkin monessa muussa nykyautossa tuulilasi on paljon lähempänä otsaa taikka nenänpäätä kuin ysivitosessa! Eli itse olen aina arvostanut Saabissa sitä, ettei tuulilasi ole "nenässä kiinni" eikä 9-5 ole tässä suhteessa mitenkään oleellisesti huonontunut, vaikka esim. tonnarissa lasi jäikin vielä kauemmas.

Ja sekin, että istutaan korkealla, on minusta hyvä euikä huono asia!
Saabisti #2397
9-5 2,0t Linear Wagon vm.2002
Seat Alhambra 2,0TDI 4WD vm. 2013 (11/2012), mutta silti:
"Saab is The Truth, The Whole Truth and nothing but The Truth."
pajunen3
"Tuplakaasari"
Viestit: 68
Liittynyt: Su Helmi 05, 2006 20:02
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja pajunen3 »

Tonnarissa mielestäni tuulilasi on pystymmässä asennossa kuin 9-5:ssa ja siten tuulilasin alareuna jaa 9-5:ssa kauemmaksi ja yläreuna lähemmäksi. Mutta varmasti myös tuulenvastus on pienempi.
Mielestäni kun verrataan autoja niin että kyseessä on eri vuosimallit, ei pidä siiten ihmetellä, miksi toisessa autossa on sitä ja tätä, mutta toisessa ei. Myös varustelutaso vaikuttaa. Eli 2000-Golfia ei kannata verrata 2002-Saabiin eikä 2002-Golfia 2000-Saabiin.

AINAKAAN MÄ EN VAIHTAIS MUN 9-5 GRIFFINIÄ MIHINKÄÄN SAMAN IKÄISEEN ÖKYVARUSTELTUUN GOLFIIN, VAIKKA GOLF EI OLIS AJETTU KUIN 1KM. Uuteen vois vaihtaa mutta myisin sen ja ostaisin griffinin takas. Lopuilla rahoilla vois sit ostaa vaik bensaa 98E :)
Saab 9000 CD T16 1990
Saab 9-5 Griffin 1999
malait
Matalapaineturbo
Viestit: 170
Liittynyt: Ke Maalis 30, 2005 16:15
Paikkakunta: keski- suomi

Viesti Kirjoittaja malait »

Onpa ollut melkoista luettavaa tämän aiheen tiimoilta.
Henkilökohtaisesti olen asiasta sitä mieltä, että tämä ei taida olla oikea foorumi tulla kehumaan WW:n penkin lämmitintä eikä muutakaan tuohon "moukarimiehen" unelma-autoon liityvää.

ps. ettei vaan ois miestä jäänyt harmittamaan kun ei enää aja SAABILLA...
Avatar
Termos
"Hölösuu"
Viestit: 2500
Liittynyt: Su Maalis 06, 2005 21:01
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Termos »

malait kirjoitti:Onpa ollut melkoista luettavaa tämän aiheen tiimoilta.
Henkilökohtaisesti olen asiasta sitä mieltä, että tämä ei taida olla oikea foorumi tulla kehumaan WW:n penkin lämmitintä eikä muutakaan tuohon "moukarimiehen" unelma-autoon liityvää.


No jaa: http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... ght=hanuri

:lol:
malait kirjoitti: ps. ettei vaan ois miestä jäänyt harmittamaan kun ei enää aja SAABILLA...
Miten se nyt sitten harmittaa, jos kerran on löytänyt itselleen paremman?
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
Moukarimies
Matalapaineturbo
Viestit: 166
Liittynyt: Pe Tammi 07, 2005 22:53
Paikkakunta: Lapua/Vaasa, FI

9-5 vs muut autot

Viesti Kirjoittaja Moukarimies »

Iltaa!

Tämä keskustelu onkin jatkunut yllättävän hyvin! Eikös palstat ole ihan tätä varten olemassakin? Tähän keskusteluun ei yllättäen ole tullut kommentteja rippikouluikäisten "ainoiden oikeiden Saabien" kuljettajilta, mutta sama Saab-miesten perusvire keskustelussa kuitenkin on. Tämä näkyy siitä, että kaikenlainen arvostelu ja vertailu muihin automerkkeihin koetaan ainakin jonkinlaisena hyökkäyksenä, joka pitää torjua osittain kyseenalaisin väittein (ks. keskustelu dieselmoottoreiden urheilullisuudesta, aiheen nimi taisi olla V*tuttaa) tai pitäytymällä vanhassa ajattelussa, joka nojaa Saabin vanhoihin saavutuksiin tekniikassa tai siihen, että ysitonninen ja 9-5 menestyivät vertailussa hyvin joskus viime vuosituhannella. Siinä ei sinänsä ole mitään pahaa, mutta kehitys kehittyy, ja esimerkiksi tällä hetkellä TM:n mukaan paras talviauto on Hyundai Sonata. Farmari-Golf on tällä hetkellä paras mahdollinen auto meikäläiselle, enkä edes ajattele hankkivani Saabia. Kotoväellä on yhtenä autona kuitenkin 9-5, jolla välillä ajelen. Mulle autot on loppujen lopulta vain käyttöesineitä, joista on mielenkiintoista lukea ja niitä on mukava vertailla sekä ylläpitää. Mun mielestä tämä keskustelu on ainakin ollut hauska ja tarpeeksi asiapitoinen, eikä kukaan aikuinen mies varmastikaan ole tästä voinut loukkaantua.
Tarkennuksena todettakoon, että vanhojen Saabien omistajien kommenteilla tarkoitin Opel-puheita.
Saappi Kuski
"Hölösuu"
Viestit: 3011
Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 17:39

Re: 9-5 vs muut autot

Viesti Kirjoittaja Saappi Kuski »

Moukarimies kirjoitti:Iltaa!

Tämä keskustelu onkin jatkunut yllättävän hyvin! Eikös palstat ole ihan tätä varten olemassakin? Tähän keskusteluun ei yllättäen ole tullut kommentteja rippikouluikäisten "ainoiden oikeiden Saabien" kuljettajilta, mutta sama Saab-miesten perusvire keskustelussa kuitenkin on. Tämä näkyy siitä, että kaikenlainen arvostelu ja vertailu muihin automerkkeihin koetaan ainakin jonkinlaisena hyökkäyksenä, joka pitää torjua osittain kyseenalaisin väittein (ks. keskustelu dieselmoottoreiden urheilullisuudesta, aiheen nimi taisi olla V*tuttaa) tai pitäytymällä vanhassa ajattelussa, joka nojaa Saabin vanhoihin saavutuksiin tekniikassa tai siihen, että ysitonninen ja 9-5 menestyivät vertailussa hyvin joskus viime vuosituhannella. Siinä ei sinänsä ole mitään pahaa, mutta kehitys kehittyy, ja esimerkiksi tällä hetkellä TM:n mukaan paras talviauto on Hyundai Sonata. Farmari-Golf on tällä hetkellä paras mahdollinen auto meikäläiselle, enkä edes ajattele hankkivani Saabia. Kotoväellä on yhtenä autona kuitenkin 9-5, jolla välillä ajelen. Mulle autot on loppujen lopulta vain käyttöesineitä, joista on mielenkiintoista lukea ja niitä on mukava vertailla sekä ylläpitää. Mun mielestä tämä keskustelu on ainakin ollut hauska ja tarpeeksi asiapitoinen, eikä kukaan aikuinen mies varmastikaan ole tästä voinut loukkaantua.
Tarkennuksena todettakoon, että vanhojen Saabien omistajien kommenteilla tarkoitin Opel-puheita.
Sinä olet jo aika moneen otteeseen ollut valmis niputtamaan kaikki tämän aiheen tiimoilta käydyt saabistien kommentit siihen että muka "otettaisiin muiden merkkien kehumiset hyökkäyksenä" tai nojauduttaisiin merkin vanhoihin savutuksiin.tms. Eikö tuo nyt ole vähän liian yksinkertaista ajattelua?
Täällä on auton omistajia, ainakin minä, jotka viittaavat 6-0 kintaalla autolehtien toimittajien testeille tai kommenteille omaa autoa kohtaan oli se sitten negatiivista tai positiivista. Miksi tyhjänpäiväisen toimittaja plantun kommentit kiinnostaisivat autoijlijaa joka tietää satojen tuhansien kilometrien kokemuksella mitä autoltansa haluaa?

Mitä jos vaihteeksi yrittäisit ajatella asiaa siltä kannalta, että täällä on saabisteja jotka ovat valinneet autonsa sen vuoksi, että sattuvat tykäämään siitä. Eivätkä siis kehu sitä sen vuoksi että ovat "sattuneet " sellaisen mainoksen uhrina ostamaan.
9000CS 2,3
TA
"Ruisku"
Viestit: 126
Liittynyt: To Tammi 27, 2005 18:30
Paikkakunta: Kanta-Häme

Re: 9-5 vs muut autot

Viesti Kirjoittaja TA »

Moukarimies kirjoitti: Siinä ei sinänsä ole mitään pahaa, mutta kehitys kehittyy, ja esimerkiksi tällä hetkellä TM:n mukaan paras talviauto on Hyundai Sonata.
Olen seurannut sivusta tätä keskustelua, mutta nyt oli jo pakko tulla mukaan kommentoimaan.

Sonata oli TM:n mukaan paras talvitestissä MUKANA olleista himmeleistä... aineistoa ei käsittääkseeni verrattu aikaisempiin tuloksiin siten, että moisen yleistyksen rohkenisi tehdä. Eli Sonata ei välttämättä ole paras talviauto kautta aikojen... :roll:

Autoissa kehitys näkyy parantuneen turvallisuuden lisäksi myös mm. kulutuslukemissa ja ajo-ominaisuuksissa. Hyundai ei kyllä loistanut TM:n talvitestissä talviajossa maantiellä eikä myöskään kylmäkulutuksessa. Kun ko. autossa näytti olevan lisäksi varsin vaatimattoman näköisesti (lämpökamerakuva) lämpiävät penkit, niin rohkenen suuresti epäillä yleistystä.
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Musti kirjoitti:
9-5T kirjoitti:... jossa ranskiksillakin on mahdollisuus.
***roen visa oli TM:n vuoden talviauto joskus -80 luvun alussa. Eipä kuitenkaan koskaan tullut mieleenikään valita sellaista ajopeliksi. Vaikka isompia samanmerkkisiä sitten hommasinkin.. :roll:
Tsoosoo, mulla oli Visa 1.1RE -85 joskus 1998 tai 1999, mainio peli ajaa kokoisekseen ja meni pelkällä bensahöyryllä, sopiva matkavauhti sille oli 140km/h 8) :lol: No omani oli juuri ja juuri yli 100tkm ajettu, eli oli kaikin puolin kunnossa. Oli silti paljon mukavamman tuntuinen kuin esim. Saab 95 (siis ei 9-5), ja suorituskyky oli mielestäni parempi. Ajoinkohan sillä jotain 10tkm eikä mitään vikoja ollut. :lol:
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
georges
"Aero"
Viestit: 378
Liittynyt: To Syys 18, 2003 16:47
Paikkakunta: Toijala

Viesti Kirjoittaja georges »

9-5 on realistisista autoista tämän hetken unelma-autoni (jos olisi rahaa vielä vähän enemmän kuin sillä kuuluisalla rakennusmestarilla, olisi autona Porsche 911 Turbo, mutta hinta ero on omakotitalon luokkaa, ja sekin on vielä hankkimatta...9.

Vaikka haaveilen 9-5:en vaihtamisesta, niin täytyy tunnustaa että joku kilpailija saattaa olla tällä hetkellä parempi. Saab on kuitenkin esitelty -97, ja lyhyellä matematiikalla siitä on syksyllä 9 vuotta. Sinä aikana autot ovat väkisinkin kehittyneet, joskin muotoilussa on mielestäni menty takapakkia lähes poikkeuksetta, 9-5 oli minusta nätimpi ennen viimeisintä face-liftiä.

Eli mb e-sarja, bmw 500, volvo v70, audi a6, vw passat etc ovat kaikki muutamaa vuotta tuoreempia malleja tällä hetkellä. Mikä taas johtuu pitkälti saabin rahapulasta. Tämä mallin vanhuus ei varsinaisesti tee 9-5:sta huonoa autoa, se vaan alkaa pikkuhiljaa vaatimaan seuraajaa.

Rahapulasta saa loppujenlopuksi syyttää myyntimiehiä, saabia ei myydä Ruotsia lukuunottamatta missään kovin huomattavia määriä, vaikka auto ei edelleenkään varsinaisesti häviä edellä mainituille uudemmille kilpailijoilleen, ja 90-luvun lopussa saab oli niin minun kuin erittäin monien autolehtien vertailussa voittaja tahi vähintään kärkisijoilla.

Ja sitten tämä penkki- ja ohjaamo asia: jokainen ihminen on kuitenkin erilainen, toiset istuu pystymmässä ja täälläkin esiintyneissä ihmisten mitoissa on vaihtelu ollut puolen metrin luokkaa, painosta puhumattakaan. Eli joku auto voi olla toisen mielestä parempi istua kuin toisen mielestä. Se pitää vaan kokeilla. Itsellä tulee kuitenkin kotoinen ja tuttu olo saabin penkillä, niin 99:n kuin 9-5:n.

Vaimo oli kyllä ihmeissään kun ekan kerran istui 9-5 wagon aeron takapenkille ja vertasi sitä ng900 coupen penkkiin. Kysyi heti että miksei meillä ole tämmöstä... Oli pakko näyttää hintalappu. :(


Ps. vaihdetaan ng900 T -94 9000 aeroon kun ei uudempaankaan ole varaa.
Ei riemulla rajaa kun turbolla ajaa.
#2742
ng900 Turbo
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6512
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

georges kirjoitti:Tämä mallin vanhuus ei varsinaisesti tee 9-5:sta huonoa autoa, se vaan alkaa pikkuhiljaa vaatimaan seuraajaa.
Minä taas harkitsen vakavasti ostavani ihka uuden nykyisen 9-5:n viimeisen vuosimallin (2007?), ennen kuin (jos ja kun) tulee joku uusi GM-bulkki tilalle...

Eski
Vastaa Viestiin