9-5 on aito Saab - VW-kuskin kokemuksia
-
- "Viggen"
- Viestit: 614
- Liittynyt: Ti Touko 17, 2005 17:59
- Paikkakunta: Kokkola
Mielenkiintoista keskustelua, muistuttaisin vielä että vaikka ei välitä autolehtien mielipiteistä p.....kaan, niin miten muutenkaan pystyy vertailemaan erimerkisiä autoja keskenään samanlaisissa olosuhteissa ja usean kuskin mielipiteitä kuunnellen. Kun vielä vertailee usean lehden juttuja keskenään, löytyy yleensä ne omat suosikkimallit, joita kannattaa itse vertailla tarkemmin keskenään + miten pärjää katsastus ym tilastoissa vanhempana. Ja kyllä tuntuu 9-5 pärjäävän vieläkin testeissä, kuten kirjoitin aikaisemmin: Teknikens Värdin tammikuun eka numero, kannattaa käydä kirjastossa lukemassa, jos se toinen kotimainen kääntyy.
900 cc (S) T16 91
900 cabriolet T16 88
9-5 aero 04
ford mustang 289 65
Jäsen 2447
900 cabriolet T16 88
9-5 aero 04
ford mustang 289 65
Jäsen 2447
Jos nyt ostaisin 9-5:n niin ostaisin nytkin ehdottomasti aivan ensimmäisiä vuosikertoja olevan, koska sellaista on takuulla korjattu perusteellisesti sieltä ja täältä, kun taas muutamaa vuotta uudempaa saa alkaa pikkuhiljaa laittelemaan. Ja arvokin on jo tippunut suurimmaksi osaksi, eli luultavasti paras vastine rahoille, auto kun on aivan samanlainen näihin päiviin saakka
Ja kiitos 9-5T tuosta hihnasta ja rullasta, nyt auto käyt taas hienosti vailla lisä-ääniä. Jos olette uusimassa hihnaa niin EI MISSÄÄN NIMESSÄ SITÄ LYHYTTÄ HIHNAA PISTE![Cool 8)](./images/smilies/icon_cool.gif)
![Wink ;)](./images/smilies/icon_wink.gif)
Ja kiitos 9-5T tuosta hihnasta ja rullasta, nyt auto käyt taas hienosti vailla lisä-ääniä. Jos olette uusimassa hihnaa niin EI MISSÄÄN NIMESSÄ SITÄ LYHYTTÄ HIHNAA PISTE
![Cool 8)](./images/smilies/icon_cool.gif)
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
-
- Matalapaineturbo
- Viestit: 166
- Liittynyt: Pe Tammi 07, 2005 22:53
- Paikkakunta: Lapua/Vaasa, FI
Talvitesteistä ja vertailuista
Iltaa!
Otin Hyundain talvitestivoiton puheeksi sen tähden, että tuollainen sattumus kuvaa minun mielestäni erinomaisesti sitä, kuinka maailma ja autot ovat kehittyneet. Oli itsellenikin yllätys, että niin pääsi käymään. Toinen positiivinen yllätys on 3-sarjan BMW:n hyvä etenemiskyky, siinä on vanhaa kunnon insinööritaitoa, kun kerran auto etenee parhaiten ilman minkäänlaisia elektronisia apuvälineitä. Kuinkahan tosiaan kävisi, jos Saab 9-5 otettaisiin testattavaksi, itse en uskalla sanoa muuta kuin sen, että todennäköisesti kärkijoukossa olisi ainakin ajettavuuden ja talvivarusteiden toimivuuden kohdalta, kulutus tietysti olisi korkeammasta päästä ja siitä rankaistaisiin. 9-5 3.0 Tid oli Volvo S80 D5:n kanssa Tuulilasin Lapin-keikalla ja kyllä sillä pärjäsi hyvinkin kovassa pakkasessa, sisälämpötilan tasaisuuden kanssa taisi olla jotain ongelmia.
Vaikka se on yksinkertaista väittää, että Saab-palstalla arvostelu otetaan välillä hyökkäyksenä, pysyn kannassani. Ihmiset toimivat monesti hyvinkin yksinkertaisten perusmotiivien innoittamana, eikä siinä ole mitään pahaa. Itselläni on ollut mahdollisuus ajella monenlaisilla nykyaikaisilla autoilla ja ehkäpä siitä johtuen en ole minkään tietyn merkin puolestapuhuja. Toivottavasti 9-5:stä saataisiin täysin uusi ja vakuuttava mallisto myyntiin mahdollisimman pian, se nimittäin voisi räjäyttää pankin!
Otin Hyundain talvitestivoiton puheeksi sen tähden, että tuollainen sattumus kuvaa minun mielestäni erinomaisesti sitä, kuinka maailma ja autot ovat kehittyneet. Oli itsellenikin yllätys, että niin pääsi käymään. Toinen positiivinen yllätys on 3-sarjan BMW:n hyvä etenemiskyky, siinä on vanhaa kunnon insinööritaitoa, kun kerran auto etenee parhaiten ilman minkäänlaisia elektronisia apuvälineitä. Kuinkahan tosiaan kävisi, jos Saab 9-5 otettaisiin testattavaksi, itse en uskalla sanoa muuta kuin sen, että todennäköisesti kärkijoukossa olisi ainakin ajettavuuden ja talvivarusteiden toimivuuden kohdalta, kulutus tietysti olisi korkeammasta päästä ja siitä rankaistaisiin. 9-5 3.0 Tid oli Volvo S80 D5:n kanssa Tuulilasin Lapin-keikalla ja kyllä sillä pärjäsi hyvinkin kovassa pakkasessa, sisälämpötilan tasaisuuden kanssa taisi olla jotain ongelmia.
Vaikka se on yksinkertaista väittää, että Saab-palstalla arvostelu otetaan välillä hyökkäyksenä, pysyn kannassani. Ihmiset toimivat monesti hyvinkin yksinkertaisten perusmotiivien innoittamana, eikä siinä ole mitään pahaa. Itselläni on ollut mahdollisuus ajella monenlaisilla nykyaikaisilla autoilla ja ehkäpä siitä johtuen en ole minkään tietyn merkin puolestapuhuja. Toivottavasti 9-5:stä saataisiin täysin uusi ja vakuuttava mallisto myyntiin mahdollisimman pian, se nimittäin voisi räjäyttää pankin!
-
- Matalapaineturbo
- Viestit: 166
- Liittynyt: Pe Tammi 07, 2005 22:53
- Paikkakunta: Lapua/Vaasa, FI
Re: Talvitesteistä ja vertailuista
9-5T kirjoitti:Moukarimies kirjoitti:Toivottavasti 9-5:stä saataisiin täysin uusi ja vakuuttava mallisto myyntiin mahdollisimman pian, se nimittäin voisi räjäyttää pankin!
Tapahtuiko räjähtys tonnarin loputtua?
Kyllä täysin uusi malli ainakin omalla kohdallani räjäytti pankin ja myös isäni ilmeisesti oli sitä mieltä, kun kerran sellaisen meni ostamaan. Eipä olisi huvittanut toista tonnaria hommata, kun kilpailijoilla oli tuoreet mallit tarjottavana. Tällä hetkellä emme kumpikaan pidä uutta 9-5:ttä varteenotettavana vaihtoehtona, koska kerran Volvollakin on tarjota täysin tuore malli S80 puhumattakaan saksalaisista. Siksi olen sitä mieltä, että uusi mallisto todella voisi taas räjäyttää pankin ja vakuuttaa minut Saabin elinvoimaisuudesta ja kehityksestä. Nyt siihen olisi mahdollisuus, kun isosta konsernista voidaan saada käyttöön monenlaisia moottoreita ja ehkäpä jopa elintärkeä farmarimalli saataisiin myyntiin nopeasti. Pahoin pelkään, että Saabiin ei tulla satsaamaan ihan heti. Opel kuitenkin on GM:n Euroopan syömähammas.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 3011
- Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 17:39
Re: Talvitesteistä ja vertailuista
Anteeksi nyt hirveästi. Ei ole tarkoitus olla epäkohtelias, mutta minusta sinä puhut autoista niinkuin joku teini-ikäinen muotivaatteista. Vaikka tokihan jokaisella on oikeus valita autonsa millä perusteilla haluaa.Moukarimies kirjoitti: Kyllä täysin uusi malli ainakin omalla kohdallani räjäytti pankin ja myös isäni ilmeisesti oli sitä mieltä, kun kerran sellaisen meni ostamaan. Eipä olisi huvittanut toista tonnaria hommata, kun kilpailijoilla oli tuoreet mallit tarjottavana. Tällä hetkellä emme kumpikaan pidä uutta 9-5:ttä varteenotettavana vaihtoehtona, koska kerran Volvollakin on tarjota täysin tuore malli S80 puhumattakaan saksalaisista. Siksi olen sitä mieltä, että uusi mallisto todella voisi taas räjäyttää pankin ja vakuuttaa minut Saabin elinvoimaisuudesta ja kehityksestä. Nyt siihen olisi mahdollisuus, kun isosta konsernista voidaan saada käyttöön monenlaisia moottoreita ja ehkäpä jopa elintärkeä farmarimalli saataisiin myyntiin nopeasti. Pahoin pelkään, että Saabiin ei tulla satsaamaan ihan heti. Opel kuitenkin on GM:n Euroopan syömähammas.
Onko täällä ketään muita jolle on tärkeätä se, että alla on auto joka on "uusi malli"?
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Minulla kun on aina ollut sellainen käsitys että saabit ostetaan kovaan ajoon ja pitkille matkoille. Eihän tuolla pimeässä ja satasen vauhdissa kun hirviä pelätään niin kukaan ehdi miettimään että menipä siinä autoilija joka ajeli vanhalla mallilla
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
9-5 aerokin on sen hintaluokan auto että jos välttämättä haluaa tehdä naapurinsa mahdollisimman kateelliseksi niin saahan sillä jo melko näyttävän näköisen bemarinkin, ainakin käytettynä. Mutta siihen se lysti sillä sitten loppuukin kun yrittää liukastella sillä eteenpäin Suomen talvessa että nokka olisi edes suunnilleen tien suuntaisesti.
9000CS 2,3
-
- Matalapaineturbo
- Viestit: 166
- Liittynyt: Pe Tammi 07, 2005 22:53
- Paikkakunta: Lapua/Vaasa, FI
Tuohon on paha mennä sanomaan mitään. Tosin turbolliset ysitonnisetkin näyttävät maksaneen viimeisimmän ovh:n mukaan luokkaa 42t€-45t€ eli yli 240000mk. Tietenkin varsinkin Suomen kaltaisessa kalliiden autojen maassa vapaastihengittävillä karvalakkimalleilla myyntiä saataisiin parannettua, mutta se ei taida sopia Saabin maailmanlaajuiseen strategiaan. Ruotsissa ainakin 9-5 on pärjännyt hyvin myynnin puolesta, olisi mielenkiintoista kyllä tietää onko 9000 mennyt paremmin kaupaksi. Ainakin http://www.ajovalo.net -sivuston mukaan ysitonnisen myynti jäi vaatimattomaksi Volvon 700 -sarjaan verrattuna, kuinkahan suhdeluku on 9-5:n ja Volvo S/V70:n kohdalla? Suomessa myynti on varmaankin vaikeutunut, koska hinta on noussut lähemmäs saksalaisia, mutta maailmanlaajuisesti ,mikä on Saabille tärkeää, en osaa sanoa.Lisääntyiköhän myynti 9000 -> 9-5 (tosin täytyy ottaa huomioon 9000 199990mk ja 9-5 254900mk)
Niinhän se on, että massojen maku ratkaisee. GM on pahoissa vaikeuksissa, kun sen bulkkikama ei mene kaupaksi. Ei paljon satsailla yhtiön 'parempiin' merkkeihin, vaan kierrätetään samoja palikoita - vaikkapa nyt Saabin ja Cadillacin kesken.
#6058
9³ Aero Cabriolet 2002
Kansanautoja 2 kpl
ex 9⁵ 2.0T Vector Sport Wagon 2003
9³ Aero Cabriolet 2002
Kansanautoja 2 kpl
ex 9⁵ 2.0T Vector Sport Wagon 2003
-
- Matalapaineturbo
- Viestit: 166
- Liittynyt: Pe Tammi 07, 2005 22:53
- Paikkakunta: Lapua/Vaasa, FI
Aivan oikein! En takuulla hanki toista neloskoppaista farmarigolfia, mitä järkeä maksaa kovat rahat siitä, että saa samanlaisen auton kuin ennenkin. Meillä taitaa kulkea tämä ajattelutapa suvussaAnteeksi nyt hirveästi. Ei ole tarkoitus olla epäkohtelias, mutta minusta sinä puhut autoista niinkuin joku teini-ikäinen muotivaatteista. Vaikka tokihan jokaisella on oikeus valita autonsa millä perusteilla haluaa.
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Tässä on minun mielestäni kouluesimerkki vanhakantaisesta ajattelusta. Ainakin omat ajokokemukseni 2000-luvun 320d:llä ja 318Ci:llä Suomen talvessa vakuuttivat, että ihmisten asuttamilla alueilla, joilla tiet eivät ole esim. kärryteitä, BMW:llä pärjää mainiosti ilman DSC:tä, pelkkä luistonesto riittää ainakin minulle. Sitten kun ollaan oikein äärimmäisissä olosuhteissa, tarvitaan Audin Quattro tai jokin maasturi. Toki etuvetoinen on varmaankin vakaampi oikein huonoilla ajokeleillä, mutta normaaleilla Vaasan ja Etelä-Pohjanmaan ajokeleillä on ihan yks hailee, onko auto etu- vai takaveto. Tiet ovat sulia tai suolattuna aina.9-5 aerokin on sen hintaluokan auto että jos välttämättä haluaa tehdä naapurinsa mahdollisimman kateelliseksi niin saahan sillä jo melko näyttävän näköisen bemarinkin, ainakin käytettynä. Mutta siihen se lysti sillä sitten loppuukin kun yrittää liukastella sillä eteenpäin Suomen talvessa että nokka olisi edes suunnilleen tien suuntaisesti.
-
- "Viggen"
- Viestit: 614
- Liittynyt: Ti Touko 17, 2005 17:59
- Paikkakunta: Kokkola
Tuossa kun puhuttiin huonosta kelistä talvella tarkoitetaan varmaankin auraamatonta tietä ja vaikka n. 10 cm lunta tiellä, silloin kyllä huomaa onko etuvetoinen vai takavetoinen. Nykyiset takavetoiset ovat tosi hyviä ajaa varsinkin kun on ajonvakautus, ilmankin toki pärjää, mutta kaikki joille on tapahtunut auton käsistä lähtö, tietävät kuinka nopeasti se tapahtuu ja kuinka vähän on tehtävissä jos nopeutta on vaikka 80 km tunnissa. On huomattavasti rentouttavampaa ajaa autolla, joka ei aiheuta mitään yllättäviä tilanteita. Ja tosi huonolla kelillä, jos pitää ajaa pitkää matkaa, arvostaa huippu ajo-ominaisuuksia.
Noista premiunluokan autojen hinnoista, Suomessa saksalaiset ovat hinnoteltu paljon kalliimmiksi, kun taas Saksassa esim. 9-5 aero, bmw 530, audi A6 3,2, mersu E 320 ja Volvo V70 t5 on kaikki samassa hintatasossa n. vähän yli 40t euroa. Täällä on keinotekoisesti saatu hinnoittelulla saksalaisille paremman ja ylemmän luokan maine. Täällä esim mersun uutena ostava maksaa jopa yli 30000 euroa enemmän samasta autosta kun Saksassa, eikä verot todellakaan selitä hintaeroa.
Noista premiunluokan autojen hinnoista, Suomessa saksalaiset ovat hinnoteltu paljon kalliimmiksi, kun taas Saksassa esim. 9-5 aero, bmw 530, audi A6 3,2, mersu E 320 ja Volvo V70 t5 on kaikki samassa hintatasossa n. vähän yli 40t euroa. Täällä on keinotekoisesti saatu hinnoittelulla saksalaisille paremman ja ylemmän luokan maine. Täällä esim mersun uutena ostava maksaa jopa yli 30000 euroa enemmän samasta autosta kun Saksassa, eikä verot todellakaan selitä hintaeroa.
900 cc (S) T16 91
900 cabriolet T16 88
9-5 aero 04
ford mustang 289 65
Jäsen 2447
900 cabriolet T16 88
9-5 aero 04
ford mustang 289 65
Jäsen 2447
Monissa nykykärryissä (etenkin takavetoisissa) ajonvakautus puuttuu peliin liian herkästi. Esim. ohituskaistatiellä, kun sisempi kaista on lumipöpperön peitossa, ei ole kiva kun koneaivo ottaa voiman pois ohitustilanteessa.
#6058
9³ Aero Cabriolet 2002
Kansanautoja 2 kpl
ex 9⁵ 2.0T Vector Sport Wagon 2003
9³ Aero Cabriolet 2002
Kansanautoja 2 kpl
ex 9⁵ 2.0T Vector Sport Wagon 2003
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 3011
- Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 17:39
Olisko se taas pitkästä aikaa kunnon etuveto vs. takaveto keskustelun paikka? Avaan omalta osaltani väittelyn toteamalla, että sakemanneilta kesti niin kauan oppia valmistamaan vetävä murrosnivel, että enää ei pysty myöntämään etuvedon ylivoimaisuutta menettämättä loppujakin uskottavuudesta autonvalmistajana ![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
9000CS 2,3
Kuulin sen verran kovan jutun, että on se pakko julkaista tähän, tietysti vielä pikkuisen kiusatakseni "volkkarimiestä".
Naapurin ukko tossa manaili sunnuntaina pihassaan kaksituhatta luvun volkkariaan (golf vm. 2002 aj 100 tkm.) ja kysyin mikä on, mies sanoi että kone oli naputellut jonnin aikaa ja hän oli käynyt pajalla ja vastaus oli, että vähän päälle 3000 e remontilla siitä selviää ja ei ole kuulemma ensimmäinen volsu mihin tällainen on tehty tai pitäisi tehdä (tyyppivika).
Erittelyä en kysynyt mitä remontti pitää sisällään, mutta aika kattava se varmaan on.
Että semmoinen tapaus !
Naapurin ukko tossa manaili sunnuntaina pihassaan kaksituhatta luvun volkkariaan (golf vm. 2002 aj 100 tkm.) ja kysyin mikä on, mies sanoi että kone oli naputellut jonnin aikaa ja hän oli käynyt pajalla ja vastaus oli, että vähän päälle 3000 e remontilla siitä selviää ja ei ole kuulemma ensimmäinen volsu mihin tällainen on tehty tai pitäisi tehdä (tyyppivika).
Erittelyä en kysynyt mitä remontti pitää sisällään, mutta aika kattava se varmaan on.
Että semmoinen tapaus !
Itse olen aivan uusi heppu tällä foorumilla ja hyvin vähän saabilla ajanut joten antakaa armoa.
Isäni oli tarkoitus vaihtaa uudempaan maasturiin mikä minun mielestäni olisi ollut hölmöä ja sainkin kehuttua henkilöautoja niin paljon että hän lopetti maasturin etsimisen. Noh seuraavaksi isäni ajatteli volvo v70 olevan paras auto hänellä mutta sellainen olisi ollut liian kallis joten onneksi hän unohti sen tylsän laatikon. Sitten olikin jäljellä enää bemari tai saab. Itse en syty nähdessäni bemarin ja saabeja pidin silloin "vanhoina". Ajettua uudella 9-3 farmarilla pari päivää mielikuva saappien vanhuudesta oli kadonnut ja olin täysin ihastunut siihen autoon. 9-3 oli liian pieni joten uusi 9-5 meni tilaukseen ilman että isäni edes kokeili bemareita. Faceliftillä on mielestäni saatu 9-5 jo paremman näköiseksi eikä se enää näytä ulkoa niin "vanhalta" mutta sisältä se kuitenkin on veilä hieman jäljessä ja minun makuuni liian yksinkertainen toisin kuin uusi 9-3:nen.
Kaikki nämä ajatukset voivat johtua siitä että itse liikun mieluiten sitikoilla, joissa nappuloita riittä ja ulkomuoto on kaukana perus japseista.
Isäni oli tarkoitus vaihtaa uudempaan maasturiin mikä minun mielestäni olisi ollut hölmöä ja sainkin kehuttua henkilöautoja niin paljon että hän lopetti maasturin etsimisen. Noh seuraavaksi isäni ajatteli volvo v70 olevan paras auto hänellä mutta sellainen olisi ollut liian kallis joten onneksi hän unohti sen tylsän laatikon. Sitten olikin jäljellä enää bemari tai saab. Itse en syty nähdessäni bemarin ja saabeja pidin silloin "vanhoina". Ajettua uudella 9-3 farmarilla pari päivää mielikuva saappien vanhuudesta oli kadonnut ja olin täysin ihastunut siihen autoon. 9-3 oli liian pieni joten uusi 9-5 meni tilaukseen ilman että isäni edes kokeili bemareita. Faceliftillä on mielestäni saatu 9-5 jo paremman näköiseksi eikä se enää näytä ulkoa niin "vanhalta" mutta sisältä se kuitenkin on veilä hieman jäljessä ja minun makuuni liian yksinkertainen toisin kuin uusi 9-3:nen.
Kaikki nämä ajatukset voivat johtua siitä että itse liikun mieluiten sitikoilla, joissa nappuloita riittä ja ulkomuoto on kaukana perus japseista.