9-5 on aito Saab - VW-kuskin kokemuksia

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
joukolainen
"Viggen"
Viestit: 614
Liittynyt: Ti Touko 17, 2005 17:59
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja joukolainen »

Mielenkiintoista keskustelua, muistuttaisin vielä että vaikka ei välitä autolehtien mielipiteistä p.....kaan, niin miten muutenkaan pystyy vertailemaan erimerkisiä autoja keskenään samanlaisissa olosuhteissa ja usean kuskin mielipiteitä kuunnellen. Kun vielä vertailee usean lehden juttuja keskenään, löytyy yleensä ne omat suosikkimallit, joita kannattaa itse vertailla tarkemmin keskenään + miten pärjää katsastus ym tilastoissa vanhempana. Ja kyllä tuntuu 9-5 pärjäävän vieläkin testeissä, kuten kirjoitin aikaisemmin: Teknikens Värdin tammikuun eka numero, kannattaa käydä kirjastossa lukemassa, jos se toinen kotimainen kääntyy.
900 cc (S) T16 91
900 cabriolet T16 88
9-5 aero 04
ford mustang 289 65
Jäsen 2447
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Jos nyt ostaisin 9-5:n niin ostaisin nytkin ehdottomasti aivan ensimmäisiä vuosikertoja olevan, koska sellaista on takuulla korjattu perusteellisesti sieltä ja täältä, kun taas muutamaa vuotta uudempaa saa alkaa pikkuhiljaa laittelemaan. Ja arvokin on jo tippunut suurimmaksi osaksi, eli luultavasti paras vastine rahoille, auto kun on aivan samanlainen näihin päiviin saakka ;)

Ja kiitos 9-5T tuosta hihnasta ja rullasta, nyt auto käyt taas hienosti vailla lisä-ääniä. Jos olette uusimassa hihnaa niin EI MISSÄÄN NIMESSÄ SITÄ LYHYTTÄ HIHNAA PISTE 8)
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Moukarimies
Matalapaineturbo
Viestit: 166
Liittynyt: Pe Tammi 07, 2005 22:53
Paikkakunta: Lapua/Vaasa, FI

Talvitesteistä ja vertailuista

Viesti Kirjoittaja Moukarimies »

Iltaa!

Otin Hyundain talvitestivoiton puheeksi sen tähden, että tuollainen sattumus kuvaa minun mielestäni erinomaisesti sitä, kuinka maailma ja autot ovat kehittyneet. Oli itsellenikin yllätys, että niin pääsi käymään. Toinen positiivinen yllätys on 3-sarjan BMW:n hyvä etenemiskyky, siinä on vanhaa kunnon insinööritaitoa, kun kerran auto etenee parhaiten ilman minkäänlaisia elektronisia apuvälineitä. Kuinkahan tosiaan kävisi, jos Saab 9-5 otettaisiin testattavaksi, itse en uskalla sanoa muuta kuin sen, että todennäköisesti kärkijoukossa olisi ainakin ajettavuuden ja talvivarusteiden toimivuuden kohdalta, kulutus tietysti olisi korkeammasta päästä ja siitä rankaistaisiin. 9-5 3.0 Tid oli Volvo S80 D5:n kanssa Tuulilasin Lapin-keikalla ja kyllä sillä pärjäsi hyvinkin kovassa pakkasessa, sisälämpötilan tasaisuuden kanssa taisi olla jotain ongelmia.
Vaikka se on yksinkertaista väittää, että Saab-palstalla arvostelu otetaan välillä hyökkäyksenä, pysyn kannassani. Ihmiset toimivat monesti hyvinkin yksinkertaisten perusmotiivien innoittamana, eikä siinä ole mitään pahaa. Itselläni on ollut mahdollisuus ajella monenlaisilla nykyaikaisilla autoilla ja ehkäpä siitä johtuen en ole minkään tietyn merkin puolestapuhuja. Toivottavasti 9-5:stä saataisiin täysin uusi ja vakuuttava mallisto myyntiin mahdollisimman pian, se nimittäin voisi räjäyttää pankin!
Moukarimies
Matalapaineturbo
Viestit: 166
Liittynyt: Pe Tammi 07, 2005 22:53
Paikkakunta: Lapua/Vaasa, FI

Re: Talvitesteistä ja vertailuista

Viesti Kirjoittaja Moukarimies »

9-5T kirjoitti:
Moukarimies kirjoitti:Toivottavasti 9-5:stä saataisiin täysin uusi ja vakuuttava mallisto myyntiin mahdollisimman pian, se nimittäin voisi räjäyttää pankin!
Tapahtuiko räjähtys tonnarin loputtua?


Kyllä täysin uusi malli ainakin omalla kohdallani räjäytti pankin ja myös isäni ilmeisesti oli sitä mieltä, kun kerran sellaisen meni ostamaan. Eipä olisi huvittanut toista tonnaria hommata, kun kilpailijoilla oli tuoreet mallit tarjottavana. Tällä hetkellä emme kumpikaan pidä uutta 9-5:ttä varteenotettavana vaihtoehtona, koska kerran Volvollakin on tarjota täysin tuore malli S80 puhumattakaan saksalaisista. Siksi olen sitä mieltä, että uusi mallisto todella voisi taas räjäyttää pankin ja vakuuttaa minut Saabin elinvoimaisuudesta ja kehityksestä. Nyt siihen olisi mahdollisuus, kun isosta konsernista voidaan saada käyttöön monenlaisia moottoreita ja ehkäpä jopa elintärkeä farmarimalli saataisiin myyntiin nopeasti. Pahoin pelkään, että Saabiin ei tulla satsaamaan ihan heti. Opel kuitenkin on GM:n Euroopan syömähammas.
Saappi Kuski
"Hölösuu"
Viestit: 3011
Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 17:39

Re: Talvitesteistä ja vertailuista

Viesti Kirjoittaja Saappi Kuski »

Moukarimies kirjoitti: Kyllä täysin uusi malli ainakin omalla kohdallani räjäytti pankin ja myös isäni ilmeisesti oli sitä mieltä, kun kerran sellaisen meni ostamaan. Eipä olisi huvittanut toista tonnaria hommata, kun kilpailijoilla oli tuoreet mallit tarjottavana. Tällä hetkellä emme kumpikaan pidä uutta 9-5:ttä varteenotettavana vaihtoehtona, koska kerran Volvollakin on tarjota täysin tuore malli S80 puhumattakaan saksalaisista. Siksi olen sitä mieltä, että uusi mallisto todella voisi taas räjäyttää pankin ja vakuuttaa minut Saabin elinvoimaisuudesta ja kehityksestä. Nyt siihen olisi mahdollisuus, kun isosta konsernista voidaan saada käyttöön monenlaisia moottoreita ja ehkäpä jopa elintärkeä farmarimalli saataisiin myyntiin nopeasti. Pahoin pelkään, että Saabiin ei tulla satsaamaan ihan heti. Opel kuitenkin on GM:n Euroopan syömähammas.
Anteeksi nyt hirveästi. Ei ole tarkoitus olla epäkohtelias, mutta minusta sinä puhut autoista niinkuin joku teini-ikäinen muotivaatteista. Vaikka tokihan jokaisella on oikeus valita autonsa millä perusteilla haluaa.
Onko täällä ketään muita jolle on tärkeätä se, että alla on auto joka on "uusi malli"? :)
Minulla kun on aina ollut sellainen käsitys että saabit ostetaan kovaan ajoon ja pitkille matkoille. Eihän tuolla pimeässä ja satasen vauhdissa kun hirviä pelätään niin kukaan ehdi miettimään että menipä siinä autoilija joka ajeli vanhalla mallilla :) Ja mitä väliä jos ehtiikin?
9-5 aerokin on sen hintaluokan auto että jos välttämättä haluaa tehdä naapurinsa mahdollisimman kateelliseksi niin saahan sillä jo melko näyttävän näköisen bemarinkin, ainakin käytettynä. Mutta siihen se lysti sillä sitten loppuukin kun yrittää liukastella sillä eteenpäin Suomen talvessa että nokka olisi edes suunnilleen tien suuntaisesti.
9000CS 2,3
Moukarimies
Matalapaineturbo
Viestit: 166
Liittynyt: Pe Tammi 07, 2005 22:53
Paikkakunta: Lapua/Vaasa, FI

Viesti Kirjoittaja Moukarimies »

Lisääntyiköhän myynti 9000 -> 9-5 (tosin täytyy ottaa huomioon 9000 199990mk ja 9-5 254900mk)
Tuohon on paha mennä sanomaan mitään. Tosin turbolliset ysitonnisetkin näyttävät maksaneen viimeisimmän ovh:n mukaan luokkaa 42t€-45t€ eli yli 240000mk. Tietenkin varsinkin Suomen kaltaisessa kalliiden autojen maassa vapaastihengittävillä karvalakkimalleilla myyntiä saataisiin parannettua, mutta se ei taida sopia Saabin maailmanlaajuiseen strategiaan. Ruotsissa ainakin 9-5 on pärjännyt hyvin myynnin puolesta, olisi mielenkiintoista kyllä tietää onko 9000 mennyt paremmin kaupaksi. Ainakin http://www.ajovalo.net -sivuston mukaan ysitonnisen myynti jäi vaatimattomaksi Volvon 700 -sarjaan verrattuna, kuinkahan suhdeluku on 9-5:n ja Volvo S/V70:n kohdalla? Suomessa myynti on varmaankin vaikeutunut, koska hinta on noussut lähemmäs saksalaisia, mutta maailmanlaajuisesti ,mikä on Saabille tärkeää, en osaa sanoa.
ajokoira
"Turbo"
Viestit: 283
Liittynyt: Ke Loka 22, 2003 09:36
Paikkakunta: St Michel

Viesti Kirjoittaja ajokoira »

Niinhän se on, että massojen maku ratkaisee. GM on pahoissa vaikeuksissa, kun sen bulkkikama ei mene kaupaksi. Ei paljon satsailla yhtiön 'parempiin' merkkeihin, vaan kierrätetään samoja palikoita - vaikkapa nyt Saabin ja Cadillacin kesken.
#6058
9³ Aero Cabriolet 2002
Kansanautoja 2 kpl
ex 9⁵ 2.0T Vector Sport Wagon 2003
Moukarimies
Matalapaineturbo
Viestit: 166
Liittynyt: Pe Tammi 07, 2005 22:53
Paikkakunta: Lapua/Vaasa, FI

Viesti Kirjoittaja Moukarimies »

Anteeksi nyt hirveästi. Ei ole tarkoitus olla epäkohtelias, mutta minusta sinä puhut autoista niinkuin joku teini-ikäinen muotivaatteista. Vaikka tokihan jokaisella on oikeus valita autonsa millä perusteilla haluaa.
Aivan oikein! En takuulla hanki toista neloskoppaista farmarigolfia, mitä järkeä maksaa kovat rahat siitä, että saa samanlaisen auton kuin ennenkin. Meillä taitaa kulkea tämä ajattelutapa suvussa :)
9-5 aerokin on sen hintaluokan auto että jos välttämättä haluaa tehdä naapurinsa mahdollisimman kateelliseksi niin saahan sillä jo melko näyttävän näköisen bemarinkin, ainakin käytettynä. Mutta siihen se lysti sillä sitten loppuukin kun yrittää liukastella sillä eteenpäin Suomen talvessa että nokka olisi edes suunnilleen tien suuntaisesti.
Tässä on minun mielestäni kouluesimerkki vanhakantaisesta ajattelusta. Ainakin omat ajokokemukseni 2000-luvun 320d:llä ja 318Ci:llä Suomen talvessa vakuuttivat, että ihmisten asuttamilla alueilla, joilla tiet eivät ole esim. kärryteitä, BMW:llä pärjää mainiosti ilman DSC:tä, pelkkä luistonesto riittää ainakin minulle. Sitten kun ollaan oikein äärimmäisissä olosuhteissa, tarvitaan Audin Quattro tai jokin maasturi. Toki etuvetoinen on varmaankin vakaampi oikein huonoilla ajokeleillä, mutta normaaleilla Vaasan ja Etelä-Pohjanmaan ajokeleillä on ihan yks hailee, onko auto etu- vai takaveto. Tiet ovat sulia tai suolattuna aina.
joukolainen
"Viggen"
Viestit: 614
Liittynyt: Ti Touko 17, 2005 17:59
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja joukolainen »

Tuossa kun puhuttiin huonosta kelistä talvella tarkoitetaan varmaankin auraamatonta tietä ja vaikka n. 10 cm lunta tiellä, silloin kyllä huomaa onko etuvetoinen vai takavetoinen. Nykyiset takavetoiset ovat tosi hyviä ajaa varsinkin kun on ajonvakautus, ilmankin toki pärjää, mutta kaikki joille on tapahtunut auton käsistä lähtö, tietävät kuinka nopeasti se tapahtuu ja kuinka vähän on tehtävissä jos nopeutta on vaikka 80 km tunnissa. On huomattavasti rentouttavampaa ajaa autolla, joka ei aiheuta mitään yllättäviä tilanteita. Ja tosi huonolla kelillä, jos pitää ajaa pitkää matkaa, arvostaa huippu ajo-ominaisuuksia.
Noista premiunluokan autojen hinnoista, Suomessa saksalaiset ovat hinnoteltu paljon kalliimmiksi, kun taas Saksassa esim. 9-5 aero, bmw 530, audi A6 3,2, mersu E 320 ja Volvo V70 t5 on kaikki samassa hintatasossa n. vähän yli 40t euroa. Täällä on keinotekoisesti saatu hinnoittelulla saksalaisille paremman ja ylemmän luokan maine. Täällä esim mersun uutena ostava maksaa jopa yli 30000 euroa enemmän samasta autosta kun Saksassa, eikä verot todellakaan selitä hintaeroa.
900 cc (S) T16 91
900 cabriolet T16 88
9-5 aero 04
ford mustang 289 65
Jäsen 2447
ajokoira
"Turbo"
Viestit: 283
Liittynyt: Ke Loka 22, 2003 09:36
Paikkakunta: St Michel

Viesti Kirjoittaja ajokoira »

Monissa nykykärryissä (etenkin takavetoisissa) ajonvakautus puuttuu peliin liian herkästi. Esim. ohituskaistatiellä, kun sisempi kaista on lumipöpperön peitossa, ei ole kiva kun koneaivo ottaa voiman pois ohitustilanteessa.
#6058
9³ Aero Cabriolet 2002
Kansanautoja 2 kpl
ex 9⁵ 2.0T Vector Sport Wagon 2003
georges
"Aero"
Viestit: 378
Liittynyt: To Syys 18, 2003 16:47
Paikkakunta: Toijala

Viesti Kirjoittaja georges »

Paljoa en ole takavedolla talvell ajellut, mutta täytyy tunnustaa että kerran olen ojan pohjalle joutunut, ja se oli kyllä saab 90. Mutta se SAATTOI olla jonkin muun seikan kun auton vika...
Ei riemulla rajaa kun turbolla ajaa.
#2742
ng900 Turbo
Saappi Kuski
"Hölösuu"
Viestit: 3011
Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 17:39

Viesti Kirjoittaja Saappi Kuski »

Olisko se taas pitkästä aikaa kunnon etuveto vs. takaveto keskustelun paikka? Avaan omalta osaltani väittelyn toteamalla, että sakemanneilta kesti niin kauan oppia valmistamaan vetävä murrosnivel, että enää ei pysty myöntämään etuvedon ylivoimaisuutta menettämättä loppujakin uskottavuudesta autonvalmistajana :)
9000CS 2,3
HARTSA
"Turbo"
Viestit: 249
Liittynyt: To Tammi 22, 2004 15:29
Paikkakunta: toholampi

Viesti Kirjoittaja HARTSA »

..hulluhan sitä on..(entinen fordsoni mies) ja nyt turbo saabi!!!
mut,ei kuitenkaan wolkkaria "samalle"viivalle :x
9000 Aero -94.
Audi A6 2.0 TDi. Avant
malait
Matalapaineturbo
Viestit: 170
Liittynyt: Ke Maalis 30, 2005 16:15
Paikkakunta: keski- suomi

Viesti Kirjoittaja malait »

Kuulin sen verran kovan jutun, että on se pakko julkaista tähän, tietysti vielä pikkuisen kiusatakseni "volkkarimiestä".
Naapurin ukko tossa manaili sunnuntaina pihassaan kaksituhatta luvun volkkariaan (golf vm. 2002 aj 100 tkm.) ja kysyin mikä on, mies sanoi että kone oli naputellut jonnin aikaa ja hän oli käynyt pajalla ja vastaus oli, että vähän päälle 3000 e remontilla siitä selviää ja ei ole kuulemma ensimmäinen volsu mihin tällainen on tehty tai pitäisi tehdä (tyyppivika).
Erittelyä en kysynyt mitä remontti pitää sisällään, mutta aika kattava se varmaan on.
Että semmoinen tapaus !
Viljo
"Kaasari"
Viestit: 5
Liittynyt: Ke Huhti 19, 2006 12:46

Viesti Kirjoittaja Viljo »

Itse olen aivan uusi heppu tällä foorumilla ja hyvin vähän saabilla ajanut joten antakaa armoa.
Isäni oli tarkoitus vaihtaa uudempaan maasturiin mikä minun mielestäni olisi ollut hölmöä ja sainkin kehuttua henkilöautoja niin paljon että hän lopetti maasturin etsimisen. Noh seuraavaksi isäni ajatteli volvo v70 olevan paras auto hänellä mutta sellainen olisi ollut liian kallis joten onneksi hän unohti sen tylsän laatikon. Sitten olikin jäljellä enää bemari tai saab. Itse en syty nähdessäni bemarin ja saabeja pidin silloin "vanhoina". Ajettua uudella 9-3 farmarilla pari päivää mielikuva saappien vanhuudesta oli kadonnut ja olin täysin ihastunut siihen autoon. 9-3 oli liian pieni joten uusi 9-5 meni tilaukseen ilman että isäni edes kokeili bemareita. Faceliftillä on mielestäni saatu 9-5 jo paremman näköiseksi eikä se enää näytä ulkoa niin "vanhalta" mutta sisältä se kuitenkin on veilä hieman jäljessä ja minun makuuni liian yksinkertainen toisin kuin uusi 9-3:nen.
Kaikki nämä ajatukset voivat johtua siitä että itse liikun mieluiten sitikoilla, joissa nappuloita riittä ja ulkomuoto on kaukana perus japseista.
Vastaa Viestiin