Saab 9-5 3.0 V6 turbon tehot ja suorituskyky?

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
kaju
"Kaasari"
Viestit: 25
Liittynyt: Pe Kesä 10, 2005 11:02
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja kaju »

Taloudellisuusajot voi mielestäni jättää TDi miehille, pitäähän siitä ns.voimasta vähän nauttiakin :lol:

Tänään ajettu automaatti AEROLLA -05 176km. SID:n mukaan keskikulutus 6,7l/100. Ajo pintakaasulla täysin nopeusrajoitusten mukaisesti.
Oma ennätys edellinen oli 6,9l/100 samalta reitiltä.[/quote]
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

tema kirjoitti:
Noo. Ei vain taida olla noita koneita täällä niin paljoa, että olis ehtinyt kertyä laajemmalti "kokemuksia" :wink: Mutu peittää paljon faktaa sillä ongelmathan ne yleensä tulee esiin.

Eiköhän se Saabin valurautainen ole mainio kone kunhan hoksaa vaihtaa öljyjä ja huolehtii tasapainottomuudesta. Kuinka moni motti kestää yhtä paljon kilsoja ja virittämistä? Unohdetaan ne skylinet etc.
Edittoidaas vähän tekstiäni :D Eli jos b2x5:ttä meinaa virittää yhtään rajummin niin kannattaa joko vaihtaa vahvemmat männät jotka sopii alkuperäisiin kankiin tai sitten vaihtaa tonnarin männät + kanget. Ja on noita kyllä niin paljon pamahdellut ettei enää liikuta mutu-tietämyksen piirissä :)
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
tema
"Hirsch"
Viestit: 824
Liittynyt: To Heinä 10, 2003 19:11
Paikkakunta: Turku/Vaasa

Viesti Kirjoittaja tema »

ng900aero kirjoitti:
tema kirjoitti:
Noo. Ei vain taida olla noita koneita täällä niin paljoa, että olis ehtinyt kertyä laajemmalti "kokemuksia" :wink: Mutu peittää paljon faktaa sillä ongelmathan ne yleensä tulee esiin.

Eiköhän se Saabin valurautainen ole mainio kone kunhan hoksaa vaihtaa öljyjä ja huolehtii tasapainottomuudesta. Kuinka moni motti kestää yhtä paljon kilsoja ja virittämistä? Unohdetaan ne skylinet etc.
Edittoidaas vähän tekstiäni :D Eli jos b2x5:ttä meinaa virittää yhtään rajummin niin kannattaa joko vaihtaa vahvemmat männät jotka sopii alkuperäisiin kankiin tai sitten vaihtaa tonnarin männät + kanget. Ja on noita kyllä niin paljon pamahdellut ettei enää liikuta mutu-tietämyksen piirissä :)
Niin en tainnutkaan sanoa, että vaki männillä :wink: Perus asiat kuntoon virin kanssa. Se että koneita väärinkäytetään/laiminlöydään ei ole koneen vika. Kokoajan vaaditaan moottoreiltä lisää joten vanhojen reiluilla marginaaleilla valmistettuihin mottien aika on ohi. Eikä tämä ole ainoastaan saabin/autojen ongelma.
Teemu Malinen
Outback XT -05
ex: 900GLs automatic -84
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6512
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

Nämä keskustelut menee näköjään aina tähän "mikä kone kestää virittää" -linjalle ja B2x5-koneiden ongelmiin. B2x5-moottoriongelmista on tällä foorumilla kuitenkin raportoinut vain muutama tapaus ja peräti yhdestä Aerosta ovat männät haljenneet, joten ei se B2x5:kään ihan paska moottori ole...

3.0t V6-koneen kulutuslukemiksi Saab ilmoitti vuonna 2003 17,0/8,1/11,3. Aerossa vastaavasti 15,3/7,1/10,1 litraa sadalla. Kiihtyvyys 0-100kmh on Aerossa noin sekunnin parempi, mutta varmasti V6:ssa on omat hienoutensa, kuten äänet ja eipä niissä ole näitä tunnettuja nelipyttyisten moottoriongelmia...

Eski
Viimeksi muokannut Eski, To Helmi 23, 2006 20:07. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Brewmaster
"Kaasari"
Viestit: 42
Liittynyt: Su Tammi 01, 2006 20:47
Paikkakunta: Pohjois-Savo

Viesti Kirjoittaja Brewmaster »

Omalla V6lla ajettu kohta 306tkm, faijalla uudesta asti ja nyt kun halus vähemmän ajetun (Griffinin myös...) ostin pois. Normaalihuolloilla mennyt tähän asti, ei turbonvaihtoja tms. Suurimmat ongelmat tuli huollon mokailuista. DI-kasetit vaihdettiin just 300tkm kohalla (tiedä tosin oliko vikaa, huollon ratkaisu ajottaiseen bensanhajuun kabiinissa. Ei kait haittakaan ole.)

Cruisella ajelin tossa Lahdesta länsirannikolle ja takas, sidin mukaan 7,5l/100km. Nurkka-ajossa kyllä rankaisee pahasti, niin kuin kait kaikki raskaat v-koneiset autot.

Eli mulla pelkkää hyvää Griffinistä, tajuttoman mukava ja kohtuukulutuksinen lotja pitkille matkoille. Aina lähtee käyntiin (jos ovet aukeaa) ja vääntöä löytyy. Ja varusteetkin pelaa vielä kaikki.
pajunen3
"Tuplakaasari"
Viestit: 68
Liittynyt: Su Helmi 05, 2006 20:02
Paikkakunta: Tampere

griffin

Viesti Kirjoittaja pajunen3 »

Huomenna lähtee Tampereelta Stockmann Autosta Griffini mun mukaan. On ollut siellä tämän viikon lappu lasissa: "Minut on myyty".
Täytyy vaan toivoo et toimii. Kun kävin lauantaina koeajamassa niin olin heti myyty. Paras auto mitä oon kokeillu. Audi A4 2005 on ehkä toiseksi paras, paitsi kiihyvyydeltään.
Saab 9000 CD T16 1990
Saab 9-5 Griffin 1999
Brewmaster
"Kaasari"
Viestit: 42
Liittynyt: Su Tammi 01, 2006 20:47
Paikkakunta: Pohjois-Savo

Viesti Kirjoittaja Brewmaster »

Onnea vaan edelliselle kirjoittajalle loistavasta päätöksestä. Öljyt on muuten tohon munkin Griffiniin vaihdettu väh.10tkm välein uudesta lähtien, suosittelen.
9-5 3.0 tid. 3:s 9-5, 5:s Saab.
Porilainen savossa.
pajunen3
"Tuplakaasari"
Viestit: 68
Liittynyt: Su Helmi 05, 2006 20:02
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja pajunen3 »

On tullu ajeltua pari sataa kilsaa päivän aikana ja täytyy sanoo että dream came true :mrgreen: :saab:
Saab 9-5 Griffiniin oli joskus laitettu VDO Dayton MS5000 paikannin järjestelmä. Ihan kiva vekotin vaikkei suomee osaakaan. Kuuluukohan Griffinin vakiovarustukseen CD-vaihtaja? Tossei ainakaa oo. En tiiä sit onko otettu pois, mutta on siinä kuitenki AS3. Tuskimpa paikantimen takia joutuis vaihtajaa pois ottaan, kun ei ne liity mitenkään toisiinsa.
Saab 9000 CD T16 1990
Saab 9-5 Griffin 1999
Brewmaster
"Kaasari"
Viestit: 42
Liittynyt: Su Tammi 01, 2006 20:47
Paikkakunta: Pohjois-Savo

Viesti Kirjoittaja Brewmaster »

Muistaakseni vaihtajasta joutui maksamaan ylimäärästä. Onneks faija aikanaan sijoitti :D
9-5 3.0 tid. 3:s 9-5, 5:s Saab.
Porilainen savossa.
pajunen3
"Tuplakaasari"
Viestit: 68
Liittynyt: Su Helmi 05, 2006 20:02
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja pajunen3 »

Brewmaster kirjoitti:Muistaakseni vaihtajasta joutui maksamaan ylimäärästä. Onneks faija aikanaan sijoitti :D
Kiitos tiedoista. Mutta ei taida tuo cd-boksi mp3-tiedostoja soittaa. Olen harkinnut tilaavani ipodiin radiolähettimen. iPodi täyteen mp3:sia ja esim. 87,8 MHz taajuudella autoradioon. Sen voi tietsikalla ohjelmoida. Euroopassa vaan radiolähettimiä ei saa myydä, koska tällaisiin radiolähettimiin tarvii luvan.
Saab 9000 CD T16 1990
Saab 9-5 Griffin 1999
LR
"Hölösuu"
Viestit: 1780
Liittynyt: Ti Touko 25, 2004 17:27
Viesti:

Viesti Kirjoittaja LR »

Brewmaster kirjoitti:Muistaakseni vaihtajasta joutui maksamaan ylimäärästä. Onneks faija aikanaan sijoitti :D
Jep, ei ole vakiona ollut.
Autot nyt:
-Audi A6 3.0TDI Q, 2013, Ford Mustang Mach1-69 408W 600+ HP, Peugeot 205 1.9GTI Cabrio. Volvo 240 GL B200F 1989 ja Volvo 240 GL B230F 1990 Museointi menossa.
9-5 3.0t
"Aero"
Viestit: 497
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 07:42
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja 9-5 3.0t »

Aeron ja V6 suoritusarvoista lienee turha lähteä kättä vääntämään. Aero on malliston urheilullisin versio kun taas V6 on tarkoitettu enemmän herrasmiesmäiseen etenemiseen (en tarkoita etteivätkö Aero-kuskitkin olisi herrasmiehiä :wink:). Aeron huippusuoritusarvot ovat paremmat, mutta ei V6-moottorillakaan jalkoihin jää. Aerossa suorituskyky on räjähtävää, kun taas V6 tarjoaa eleettömämpää voimaa/sitkeyttä.

Itsekin olin aikonut hankkia Aeron mutten kyseisenä ajankohtana löytänyt yhtään sopivaa yksilöä. Myyjä tarjosi silloin nykyistä autoani koeajoon. Olin aika ennakkoluuloinen, etenkin automaattivaihteistoa kohtaan, mutta auto myi minulle itsensä jo lyhyen koeajonlenkin aikana. Jos ja kun joskus autoa vaihdan, on seuraavakin ehdottomasti automaatti ja isolla koneella varustettu. Mielestäni automaattiloota toimii parhaiten/tarkoituksensa mukaisesti vain tehokkaan moottorin jatkeena.

Bensankulutus (kaupunkiajossa) nostaa toki niskakarvat pystyyn aina tankatessa, mutta suu kaartuu hymyyn ajossa. Kuutoskoneen vääntö alakierroksilla on todella vakuuttavaa ja kaupunkiajo on helppoa kun automaatti hoitaa puolestasi oikean vaihteen kulloiseenkin tilanteeseen. Matka-ajossa ison koneen hyöty tulee parhaiten esille cruisella ajettaessa. Itse olen päässyt niinkin hyvään arvoon kuin 7,2 l/100 km (5 hlö autossa, matka: Joensuu - Helsinki - Joensuu, kesäaikana).

Omallani on ajettu nyt 160 tkm. Määräaikaishuoltojen lisäksi olen teettänyt/tehnyt ns. kausihuollot. Öljyt ja suodattimen vaihdan 10 tkm välein, suodattimena originaali ja öljynä Mobil1 Rally Formula.

Etumaisen lohkon (ahtava lohko) sytytyskasetti meni n. kuukausi sitten. Onneksi en ollut kuin vajaan kilometrin päässä kotoa ja sain toisella lohkolla hiivitettyä auton kotiin. Nelosmylly ei olisi niiltä sijoiltaan omin avuin (ilman uutta kasettia) liikahtanut.

Alustan päivitin miltei heti oston jälkeen (H&R, Bilstein Sport, kallistuksenvakaajat mallia Aero). Alkuperäiset osat olivat jo lyhyen ajomäärän jälkeen melko kesyjä. V6-moottori on n. 90 kg nelosta painavampi ja etupään iskarit/jouset joutuvat näin kovemmalle rasitukselle.

Jarrulevyt uusin joka nurkalle vuosi sitten keväällä ja etulevyt uudestaan muutama viikko sitten (oikea levy meni kieroksi).

Pakoputken (ainakin takapöntön) joutunen uusimaan tulevana kesänä.

Peruskonstruktion ongelmat/puutteet/viat ovat samat niin V6- kuin neloskoneisissa malleissa.

Autoon olen ollut tyytyväinen, vaikka korjattavaa on ollutkin (kaikki toimii siihen saakka kunnes menee rikki!).

Joskus liikenteessä Aeron nähtyäni on käynyt mielessä, että millaistahan olisi ajaa tuollaisella. Odotan mielenkiinnolla kokonaan uutta 9-5:ttä (2008 ?). Josko tuolloin mallivalikoimasta löytyisivät myös neliveto ja ahdettu V8...
Volvo S60 T8 TwE R-Design Polestar -21
Oldsmobile 442 W-30 -71 (Aut)
Saab 9-5 3.0T V6 SE wagon -00, stegX/DionHPT&Suorsa (Aut)
Ex: 9-5 2.3T Aero wagon -09, Bp/jcarlson (Man)
Saappi Kuski
"Hölösuu"
Viestit: 3011
Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 17:39

Viesti Kirjoittaja Saappi Kuski »

pajunen3 kirjoitti: Kiitos tiedoista. Mutta ei taida tuo cd-boksi mp3-tiedostoja soittaa. Olen harkinnut tilaavani ipodiin radiolähettimen. iPodi täyteen mp3:sia ja esim. 87,8 MHz taajuudella autoradioon. Sen voi tietsikalla ohjelmoida. Euroopassa vaan radiolähettimiä ei saa myydä, koska tällaisiin radiolähettimiin tarvii luvan.
Se on vaan sitten ihan karmea se äänenlaatu sen radiolähettimen kautta. Sitä ei radiota kuunnellessa tule edes ajatelleksi mutta kun laittaa sen mp3 soittimen tuolleen kiinni ja kuuntelee niitä niitä lempparilevyjään radio laadulla ja vertaa cd levyn laatuun niin aika nopeasti lähti se häkkyrä minun autosta jossa myös AS3 (ja onneksi myös cd boxi).
Puukorvalle :) ok vaihtoehto myös tuo radiolähetin.
9000CS 2,3
Georgios Nikolakaros
"Ruisku"
Viestit: 103
Liittynyt: Su Helmi 13, 2005 21:13

Viesti Kirjoittaja Georgios Nikolakaros »

9-5 3.0t kirjoitti: Etumaisen lohkon (ahtava lohko) sytytyskasetti meni n. kuukausi sitten. Onneksi en ollut kuin vajaan kilometrin päässä kotoa ja sain toisella lohkolla hiivitettyä auton kotiin. Nelosmylly ei olisi niiltä sijoiltaan omin avuin (ilman uutta kasettia) liikahtanut.
Niin mikäkin ajattelin tehdä jos sama vika iskee mutta joku viisampi forumissa vastasi että silloin katti on vaarassa.
9-5 3.0t kirjoitti: Pakoputken (ainakin takapöntön) joutunen uusimaan tulevana kesänä.
Suosittelen Nordic-2 paketti (pakoputki + uusi "chip"), koneen suorituskin nousee.
9-5 3.0t
"Aero"
Viestit: 497
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 07:42
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja 9-5 3.0t »

Niin, ajotyyli yhdellä lohkolla siirtymässä on tietysti oltava kattia varjeleva - pienillä kierroksilla ja hitaasti.

Ainakaan minun tapauksessani ei katti ollut kokemuksesta moksiskaan.

Nordicin putki + lastu on kovin kallis pakoputkiremppa (n. 1,8 k€).
Volvo S60 T8 TwE R-Design Polestar -21
Oldsmobile 442 W-30 -71 (Aut)
Saab 9-5 3.0T V6 SE wagon -00, stegX/DionHPT&Suorsa (Aut)
Ex: 9-5 2.3T Aero wagon -09, Bp/jcarlson (Man)
Vastaa Viestiin