Öljyä kuluu?

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
Saab9-5 270hp
"Aero"
Viestit: 383
Liittynyt: Su Maalis 26, 2006 15:12
Paikkakunta: Nokia

Öljyä kuluu?

Viesti Kirjoittaja Saab9-5 270hp »

Elikkä autoni on 9-5 2.3t ja nyt huomasin että öljyt oli alle alarajan. Ajotietokone ei ilmota mitään, eikä öljyvalo pala. Kone käy normaalisti ja lämmöt normaalit. Tehot tuntus olevan tallessa ja auto ei savuta yhtään. Osaako joku sanoa miks öljyä alkoi yhtäkkiä kuluun? Ja mitähän oljyä kannattas käyttää, kun saabia on hieman piristetty?
Frostgrey
"Hölösuu"
Viestit: 3712
Liittynyt: Ma Touko 26, 2003 22:05
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Frostgrey »

Kannattaa tarkistaa, että kaikki huohotus jutut ovat auki! Haulla löytyy lisää!
Saab 9-3 TTID Vector 2008
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6512
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

Eipä noissa mitään öljyn määrän varoitusvaloja ole ennen kuin öljynpainevalo syttyy. Mikä vuosimalli? Paljon öljyillä oli ajettu? Milloin viimeksi tarkastettu, eli miten nopeasti hävisivät? Venttiilikopasta lähtevä huohotinletku kannattaa tarkistaa ensiksi. Sitten voi tutkia näkyykö coolerissa tai läppäkotelossa öljyä -> turbo finaalissa. Kannattaa käyttää Mobilin 0W-40 öljyä.

Eski
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Josko olisi turbo rikki, katalysaattori polttelee öljyjä aika tehokkaasti, eli pieni öljynkulutus ei välttämättä ilmene savutuksena?
Kokeile napata venakopalle menevä hörhötinputki irti ja puhalla siihen, jos ei mene ilma läpi niin pönttö tai sen letkut ovat tukossa.
Sabaman
"Turbo"
Viestit: 214
Liittynyt: Ti Kesä 07, 2005 09:22
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Sabaman »

Itsellä oli venakopasta lähtevä huohotusletku alapuolelta halki 5cm matkalta. Sen kun huomasin, niin johan loppui öljyn kuluminen ja moottorin perspuolen öljyyntyminen.
Oli muuten letku ihan salmiakkia. Sen olis voinu syödä jos olis maittanut :wink:
Saabismi on seikkailu
9-5 2,0t aut. -00 Business
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6512
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

Lakritsia niistä huohotinletkuista tulee eikä salmiakkia, maistakaa vaikka :lol:

Eski
Saab9-5 270hp
"Aero"
Viestit: 383
Liittynyt: Su Maalis 26, 2006 15:12
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja Saab9-5 270hp »

Käytin saabin huollos ja ei ainaka viä mitään vikaa löytyny, lasku tosin oli 130egee! Huohotinputket ei ollu tukossa, ja kyllä ahdin tuntus toimivan normaalisti... ahdin on huollettu n.40tkm sitten! Voisko venttilivarren kumit olla niin paskana et öljyä menee 7000km aikana 1,5litraa, ja auto ei savuta juuri lainkaan? saab on 9-5 2,3t wagon vm.99
potkuhousu
"Hölösuu"
Viestit: 3644
Liittynyt: Ke Maalis 12, 2003 21:05
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja potkuhousu »

Jos auto ei savuta, moottorin kyljet ei tihku ja läppäkotelo on puhdas niin normi kulutusta sanoisin. Mitä enemmän kengittää konetta sen huomaa myös öljyn kulutuksessa. Kun öljyä kuluu sitä on ainakin oikeissa paikoissa ;)

Minulla menee noin 1L 10 000km kohden. Jos on paljon kiireistä ajoa, saataa kulutus nousta 1,5L:n.
Jyrki alias potkuhousu
SS-K #1636 STCF #2
Zaino Show Car Polish Trolli.nu
Viimeistely alkaa ensimmäisestä Zaino kerroksesta
Ansis
"Hölösuu"
Viestit: 1264
Liittynyt: Ti Syys 23, 2003 13:35
Paikkakunta: Viialabama

Viesti Kirjoittaja Ansis »

Mulla öljyä haihtuu merkkiväli 10 tonnilla, kulutus ei kasva edes matka-ajossa 160 kmh tasaisella nopeudella (ei tikusta huomaa parin tuhannen kilometrin matkalla). Tosin 80 kmh alapuolella ajelen nelosella eikä muutenkaan tule kuormitettua konetta alle 2500 rpm.
Pata ajettu 238 000 km.
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6512
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

Enpä ole kuullut, että 9-5:ssa olisi ollut ongelmia venttiilivarren tiivisteiden kanssa, niiden rakenne kun on sellainen, ettei ne pääse nousemaan ylös, kuten vanhemmissa Saabin moottoreissa (yleinen ongelma GM900:ssa).

Itse olen myös seuraillut oman AeroWagonin öljynkulutusta ja lisäillyt öljyä vähitellen, että olisi aina suunnilleen ylämerkissä. Öljytikku on kyllä käsittämättömän surkea, kun yhdellä sivulla on öljyt puolessa välissä, yhdellä se on vielä ylämerkissä ja kahdella jossain siellä välissä...

Ilmeisesti öljynvaihdon (4 litraa) jälkeen öljyä on aina reilusti yli ylämerkin, koska siitä ei pysty sanomaan missä raja menee. Omassa Aerossa raja alkaa näkymään noin 4000 kilsan jälkeen ja viimeksi lisäsin 10K välillä noin puoli litraa. Matka-ajossa tuntuu öljyä kuluvan enemmän kuin arkiajossa, vaikka työmatkakin on noin 15km maantietä + 5 km kaupunkiajoa ja autolla ei muuten ajeta kaupunkiajoa tai lyhyitä matkoja. Savua en ole koskaan nähnyt, joten en oikein jaksa uskoa, että Mitsun ahdin olisi paskana... Koneella siis ajettu 154K ja tasapaino/jakopääremontti kertaalleen tehty.

Eski
9-5 Nordic
"Aero"
Viestit: 446
Liittynyt: To Syys 18, 2003 13:40
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja 9-5 Nordic »

Terve

Mulla ei syö yhtään öljyä vaihtovälillä 10 tkm ainakaan sen surkean tikun mukaan. Maantieajon osuus 70%, autolla ajettu 70 tkm.

9-5 Nordic
MB 220 cdi A vm 2013
TD04
"Aero"
Viestit: 334
Liittynyt: To Loka 20, 2005 20:11
Paikkakunta: Nastola

Viesti Kirjoittaja TD04 »

Ei syö enää omakaan öljyä kun vaihto turbon.Sitä ennen öljyä kulu aika reilustikkin
mutta ei sitä edes putken päästä pölläyttelynä huomannu.

Sitten vasta kun turbo hajos kokonaan. 8)
BMW E90 330da
Exät Saab 900-85,Opel Ascona B-80,Saab 900i-88,Saab 900T-95,Saab 9-5-98,Subaru Impreza GT MY99
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6512
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

9-5T kirjoitti: Samoin ja vaihtoväli 30000km. Jos autoni kuluttaisi öljyä vien sen korjattavaksi tai myyn pois.
Aika monessa nykyautossa varsinkin longlife-huoltoväleillä jopa usean litran öljynkulutuksen huoltovälillä väitetään olevan normaalia (esim. VAG ja Opel). Jos 10K välillä kuluu vajaa litra, en itse pidä sitä tuhansien eurojen remontin arvoisena ongelmana (jonka vaikutuksesta öljynkulutukseen ei ole mitään takuita) tai autonvaihdon perusteena... Eihän sitä edes ole pakko lisätä, jos öljyä on yli alarajan.

Eski
900i
"Saabisti"
Viestit: 2407
Liittynyt: Ti Touko 13, 2003 06:29
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja 900i »

Vag piireissä pidetään normaalina litra tonnille..
NG 9-5 1,6turbo business my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Minulla ei ole yksikään Saabi vienyt öljyä niin että sen kulumista olisi tikusta huomannut.
Muutama päivä sitten tarkistin öljyt, oli vähän alle ylämerkin ja kaadoin 2 dl lisää. Ajoin autoa 2 m taaksepäin ja tikku näytti yli ylämerkin, eli piti laskea sama 2dl pois :lol: Eli saattoi olla pikkuisen epätasaisella maalla, ja en pitänyt tikkua kyllin kauaa öljypohjassa, tikku kun on millainen on.
Vastaa Viestiin