Auton pesettäminen koneessa

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Psychocowboy
"Hölösuu"
Viestit: 2937
Liittynyt: To Huhti 01, 2004 12:02
Paikkakunta: H:ki - J:kylä

Viesti Kirjoittaja Psychocowboy »

9-5T kirjoitti:
Sabaman kirjoitti:On kyllä ihan sairasta käyttää autoa harjapesussa.
On kyllä ihan sairasta pestä autoa käsin :lol:
No ilmankos ne kattelee mua hieman kieroon kun autotarvikeliikkeessä valitsen uusia pesusieniä huolella jokaisen erikseen :wink: :wink: Ja Nesteen ti-hallissa saan sääliviä katseita osakseni :lol:
Born to be wild, paitsi kotona
#2288 ex 9-3t -01,ex 9-5 2.0t Wagon -05 ex NG900S 2,3i Talladega -97
Nyt Volvo V70 D4 -15, varalla 206 pögötti. Saab edelleen haaveissa....
JKen
"Hölösuu"
Viestit: 1486
Liittynyt: Ti Elo 31, 2004 13:00
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja JKen »

Ihanaa säätöä, minäkin haluan kommentoida: Harjapesukammo uuteen autoon on vähän sama juttu kuin se ensimmäinen kiveniskemä / parkkihallissa tullut naapuriauton kolhaisu. Ensimmäinen ...tuttaa aivan simona, sen jälkeen vähemmän. Uuden auton jälleenmyyntiarvoon esim. kolmen vuoden päästä pesutavalla ei ole merkitystä.

Käytettyä autoa ostaessa on oikeastaan parempi, että on valmiina muutama naamu ja kolhaisu, niin voi rauhassa keskittyä ajamiseen, eikä maalipinnan ajatteluun.
Ex. Saab 9-5 TiD A SportCombi vm. 2006 (2009, 105 tkm -> 2019, 416 tkm)
Ex. Saab 9-5 2.3t A Sedan vm. 2001 (2004, 73 tkm - 2015, 298 tkm)
Insignia
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3105
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja V-M »

Psychocowboy kirjoitti:No ilmankos ne kattelee mua hieman kieroon kun autotarvikeliikkeessä valitsen uusia pesusieniä huolella jokaisen erikseen :wink: :wink: Ja Nesteen ti-hallissa saan sääliviä katseita osakseni :lol:
Sienellä peseminen on kyllä ihan sama kun pesis harja koneessa, Jos käsin pesee niin sellainen aidoista hevosen harja jouhista tehty harja on paras. Maksaa juu mutta on hyvä. Ei auta sienen kanssa vaikka käyttää miten paljon vain vetta ja uusii sitä. Se lika ja kiven murut vain tarttuu siihen sieneen. IMHO

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
Saappi Kuski
"Hölösuu"
Viestit: 3011
Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 17:39

Viesti Kirjoittaja Saappi Kuski »

Käsinpesu harjalla on tietysti paras maalipinnan kannalta. Kun on vaha alla ja kevyt tatsi harjatessa/kunnon vaahto niin mustankin auton saa puhtaaksi ilman naarmuja. Näkyyhän tuo harjattomallakin puhdistuvan. 5 kertaa olen talven mittaan mustaa käyttänyt sellaisessa ja aina on puhtaaksi tullut kun kone on ollut edes suunnilleen "säädöissä".
Talvi on huonoa aikaa käsipesulle. Auto pitäisi viedä suunnilleen jäisenä sisään ja siitähän ei tule kuin sanomista/naarmuja kun sellaista alkaa hankaamaan. Jos on rajattomasti aikaa ja intoa niin ajaa marketin p-halliin ensin sulamaan tunniksi, sitten pesee sen käsin saman halllin pesupaikalla, vie auton taas kuivamaan 2 tunniksi ja ajaa kotiin :)
Ja jos taas ajelee leasing taikka muuten ammattiajoa tai muuten ei itse maksa autojaan niin mitä väliä? Vetelee vaikka hiekkapuhaltimella puhtaaksi, kohtahan se viedään vaihtoon kuitenkin..
9000CS 2,3
Petter
"Hirsch"
Viestit: 728
Liittynyt: Ti Tammi 18, 2005 08:41
Paikkakunta: Kerava

Viesti Kirjoittaja Petter »

Kun ajaa kivi/hiekka/nastasateessa Helsingin sisääntuloväylillä talvella, niin pienet pesussa tulevat naarmut eivät juuri tunnu.
9-5 Aero W -01
96 V4 1,7 -76
Chrysler Grand Voyager V6 LX -01
#2253
Psychocowboy
"Hölösuu"
Viestit: 2937
Liittynyt: To Huhti 01, 2004 12:02
Paikkakunta: H:ki - J:kylä

Viesti Kirjoittaja Psychocowboy »

V-M kirjoitti: Sienellä peseminen on kyllä ihan sama kun pesis harja koneessa, Jos käsin pesee niin sellainen aidoista hevosen harja jouhista tehty harja on paras. Maksaa juu mutta on hyvä. Ei auta sienen kanssa vaikka käyttää miten paljon vain vetta ja uusii sitä. Se lika ja kiven murut vain tarttuu siihen sieneen. IMHO
V-M
Jokseenkin erimieltä mutta yksi tykkää äidistä ja toinen tyttärestä :wink: , joten se siitä. Harjapesuja en käytä ilmaan suurta pakkoa. Toinen on nuo naarmut ja toinen on harjojen kunto. Muutaman kerran on sattunut semmoinen harjakonen, josta ulostullessa on ollut auto likaisempi kuin sinne mennessä. Eli harjasten päässä on ollut mukavat pikipallerot. Oli meinaan kivan näköinen uudenkarhea valkoinen pögötti-> näytti ihan dalmaatialaiselta 8O 8O
Born to be wild, paitsi kotona
#2288 ex 9-3t -01,ex 9-5 2.0t Wagon -05 ex NG900S 2,3i Talladega -97
Nyt Volvo V70 D4 -15, varalla 206 pögötti. Saab edelleen haaveissa....
Sabaman
"Turbo"
Viestit: 214
Liittynyt: Ti Kesä 07, 2005 09:22
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Sabaman »

Saappi Kuski kirjoitti:Käsinpesu harjalla on tietysti paras maalipinnan kannalta. Kun on vaha alla ja kevyt tatsi harjatessa/kunnon vaahto niin mustankin auton saa puhtaaksi ilman naarmuja. Näkyyhän tuo harjattomallakin puhdistuvan. 5 kertaa olen talven mittaan mustaa käyttänyt sellaisessa ja aina on puhtaaksi tullut kun kone on ollut edes suunnilleen "säädöissä".
Talvi on huonoa aikaa käsipesulle. Auto pitäisi viedä suunnilleen jäisenä sisään ja siitähän ei tule kuin sanomista/naarmuja kun sellaista alkaa hankaamaan. Jos on rajattomasti aikaa ja intoa niin ajaa marketin p-halliin ensin sulamaan tunniksi, sitten pesee sen käsin saman halllin pesupaikalla, vie auton taas kuivamaan 2 tunniksi ja ajaa kotiin :)
Ja jos taas ajelee leasing taikka muuten ammattiajoa tai muuten ei itse maksa autojaan niin mitä väliä? Vetelee vaikka hiekkapuhaltimella puhtaaksi, kohtahan se viedään vaihtoon kuitenkin..
Saappi Kuski kirjoitti:Käsinpesu harjalla on tietysti paras maalipinnan kannalta..
Millä perusteella?

Kukas nyt harjalla käsin pesee? Paitsi vanteet. Kun ensin huuhtelee painepesurilla oikein kunnolla, mahdollisesti aineen kanssa ja sen jälkeen pesee sienellä, niin ei tarvi pelätä naarmuuntumista.
Oma auto ei todellakaan ole missään myllytys kunnossa, kun se on pesty sienellä. Yksi sieni tosin kestää noin 3-4 kertaa

Ja mitä tulee tähän ammattiautoiluun, niin on myös ihmisiä jotka hakevat auton uutena kaupasta, maksavat sen itse ja pitävät siitä huolta että siitä saa vaihdossakin jotain, vaikka onkin työkalu heille. Leasing auto onkin sitten ihan se ja sama miten pitää.
Saabismi on seikkailu
9-5 2,0t aut. -00 Business
Psychocowboy
"Hölösuu"
Viestit: 2937
Liittynyt: To Huhti 01, 2004 12:02
Paikkakunta: H:ki - J:kylä

Viesti Kirjoittaja Psychocowboy »

Sabaman kirjoitti:
Kukas nyt harjalla käsin pesee? Paitsi vanteet. Kun ensin huuhtelee painepesurilla oikein kunnolla, mahdollisesti aineen kanssa ja sen jälkeen pesee sienellä, niin ei tarvi pelätä naarmuuntumista.
Oma auto ei todellakaan ole missään myllytys kunnossa, kun se on pesty sienellä. Yksi sieni tosin kestää noin 3-4 kertaa
.
Jokseenkin samaa mieltä. Eli näin juuri ajattelen itsekkin. Voi olla että petän itseäni mutta hymyssä suin, koska luulen tekeväni oikein :oops: :D
Born to be wild, paitsi kotona
#2288 ex 9-3t -01,ex 9-5 2.0t Wagon -05 ex NG900S 2,3i Talladega -97
Nyt Volvo V70 D4 -15, varalla 206 pögötti. Saab edelleen haaveissa....
Moukarimies
Matalapaineturbo
Viestit: 166
Liittynyt: Pe Tammi 07, 2005 22:53
Paikkakunta: Lapua/Vaasa, FI

Viesti Kirjoittaja Moukarimies »

Hei!

Mikäs se juttu on, kun luin muistaakseni Moottori -lehdestä, että 50 pesukerran jälkeen ei ole huomattu mitään eroa uuden pehmytharjakoneen ja käsinpesun välillä? Itse ainakin olen aina pesettänyt koneessa, kaikkien autojen vahaaminen keväällä ja syksyllä on mielestäni ihan tarpeeksi.
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6483
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

Täällä Laukaassa pääsee Kankkusen Esson TI-pesuhalliin 6,50 eurolla tunniksi pesemään ajanvarauksella. Tunnissa auton ehtii hyvin pestä ja kuivata ja jopa imuroida. Monella konepesussa kävijällä menee enemmän aikaa jonottaessa pesuun...

Eski
hagi
"Tuplakaasari"
Viestit: 60
Liittynyt: Pe Touko 14, 2004 13:53
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja hagi »

Mulla on ihan hyvät kokemukset Konalassa/Malminkartanossa olevasta konepesulasta. Ajetaan Vihdintietä pohjoiseen ja Kehä I:n jälkeen käännytään ekasta isommasta risteyksestä oikealle (sinne suuntaan missä Cruz Broker joskus sijaitsi). Sit taas ekasta oikealle ja vielä kerran oikealle. Paikka on kadun päässä.

Kaksi pesulinjaa. Ruikkivat liuotinainetta pintaan käsin ennen kuin kone ahmaisee auton. Pari kertaa mitä tuolla olen pessyt, jälki on ollut konepesuksi yllättävän hyvää eikä kone ole ainakaan rikkonut mitään. Jonkun vahantapaisenkin se ruikkii pintaan. Kahden pesukerran kortti maksaa 17€, kerta muistaakseni 11€. Ja siis tää on harjakone.

Itse laiskana ja saamattomana en yksinkertaisesti viitsi pestä autoa käsin kuin ehkä pari kertaa vuodessa. Kyse on kuitenkin käyttö/kulutusesineestä jota ei tule säälittyä niin paljoa että hoitelisi kuin kipeää pi*ppiä!

Eri asia varmaan jonkun hienon harrastuspelin kohdalla...

-h
midleton
"Kaasari"
Viestit: 37
Liittynyt: Su Loka 02, 2005 00:19
Paikkakunta: Rauma

Viesti Kirjoittaja midleton »

Oletteko kuullet, että jotkut harjattomat pesut käyttäisi samaa vettä seuraavaan pesuun? Kuulostaa uskomattomalta musta. Miten siellä muka kiviä poistettaan; joku huuhtoo suurimmat murikat vaskoolilla?

On aika terapeuttista hieroa omaa autoa. Mustalle autolle olen huomannut, että samaan vaivaan vahaa sen ku kuivaa. Pesuttamoissa jää aina vähän märkää ja auto on pilkullinen kun kuivuu. Niin, tiedän, että sitten ajetaan sataa ja ilmavirta kuivaa.. Ehkä kesällä mut talvisin ja nollakeleillä ei ehdi kuivata tarpeeksi sukkelaan.

Vanhat harjat rullaa vuodesta toiseen. Saletisti tulee naarmuja enemmän ku omasta hellästä kädestä.

Nicht gut
Matin ja Mervin hääloma-viinaa ja kevyttä käsirysyä!!
hagi
"Tuplakaasari"
Viestit: 60
Liittynyt: Pe Touko 14, 2004 13:53
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja hagi »

Musta auto onkin aina oma tapauksensa. Mustaan autoon tulee naarmuja kun vähän pahasti katsoo. :P

-h
Saappi Kuski
"Hölösuu"
Viestit: 3011
Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 17:39

Viesti Kirjoittaja Saappi Kuski »

Niin on. Helppohan se on pesuohjeita antaa jos itsellä on vaikka hopean värinen auto. Eihän niissä mitkään naarmut näy. Ei meinaa edes nähdä onko se likainen vai puhdas. Eipä kyllä toisaalta tuottane suurta silmäniloa sellaisen vahaaminenkaan :) Musta auto on ainakin vahaamisen jälkeen vähän aikaa hieno.
9000CS 2,3
hagi
"Tuplakaasari"
Viestit: 60
Liittynyt: Pe Touko 14, 2004 13:53
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja hagi »

Toi on totuus. Valmiiksi paskanharmaa auto on siinä mielessä helppo. Tosin auton likaisuus kyllä paljastuu siinä vaiheessa kun vaatteet on ravassa autoon menon jäljiltä.

Noin yleisesti ottaen musta on kuitenkin mielestäni hienoin väri autolle. Ei ole montaa autoa jotka eivät olisi mustana parhaimmillaan. Itsellä ollut kaksi mustaa, ehkä taas joku päivä yksi lisää...

-h
Vastaa Viestiin