9-5 hankittu - kysymyksiä

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6669
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

Öljysihtiä pääset ihastelemaan, kun avaat öljypohjan. Sikäli kun veekutosessa on öljysihti, mutta 4-pyttyisessä se ainakin on siellä...

Eski
Ysivee
"Turbo"
Viestit: 215
Liittynyt: Ti Maalis 23, 2004 16:54

Viesti Kirjoittaja Ysivee »

Öljysihtiä pääset ihastelemaan, kun avaat öljypohjan.
Aha...tuota ehkä käyttämäni termi on sitten väärä. Käsittääkseni huohutusjärjestelmässä (siis ihan koneen ulkopuolella) on jokin öljysihti tahi muu vastaava osa, jonka läpi öljy menee ja se saattaa tuokkeutua. Onko se sitten juuri tuohon öljyloukkuun liittyvä asia...en tiedä, puhun ihan kuulopuheen tasolla.
Käännetään asia toisinpäin: jos haluan tarkistaa itse parkkiksella, että huohotus on kunnossa, niin mitkä kaikki osat kannattaa tsekata (viittaan kuvaan, jossa osat ovat numeroitu).
Avatar
Termos
"Hölösuu"
Viestit: 2578
Liittynyt: Su Maalis 06, 2005 21:01
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Termos »

No tuossa kuvassa on öljynkierron ulkopuoliset osat.

Mistä muuten olet kuullut, että kutvosessa olisi ongelmia huohotuksen/öljynkierron kanssa?

Itse en ole kyseiseen tietoon törmännyt, vaikka näitä Saab-foorumeita ja nyyssiryhmiä tuleekin selailtua.
Tosin, enpä omista kuutos-Saabia, että ehkä asia on mennyt vain okuläärien ohi :wink:

Kuva

EDIT:

Pannaan nyt vielä tuo öljynkierron alkupääkin, kun tuli taas venytettyä foorumin leiskaa :lol:
Tuossa imuputkessa se sihti on.

Kuva
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
andr
"Ruisku"
Viestit: 118
Liittynyt: To Maalis 23, 2006 08:53

SID hengissä

Viesti Kirjoittaja andr »

tässä topicissä nyt öljyt ja sidit vuorotellen, mutta mikäs siinä
kun kolmannella silityksellä mr SIDin siffrat tulee esille :idea: !!!!!!!


Kiitos voorumille avusta! Lisää kysymyksiä varmaan tulee.

/r.
Avatar
Termos
"Hölösuu"
Viestit: 2578
Liittynyt: Su Maalis 06, 2005 21:01
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: SID hengissä

Viesti Kirjoittaja Termos »

andr kirjoitti:tässä topicissä nyt öljyt ja sidit vuorotellen, mutta mikäs siinä
kun kolmannella silityksellä mr SIDin siffrat tulee esille :idea: !!!!!!!


Kiitos voorumille avusta! Lisää kysymyksiä varmaan tulee.

/r.
Heh joo, vähän meni sun aloittama topikki syrjään alkuperäisestä aiheesta. Sori :roll:
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
Ysivee
"Turbo"
Viestit: 215
Liittynyt: Ti Maalis 23, 2004 16:54

Viesti Kirjoittaja Ysivee »

Mistä muuten olet kuullut, että kutvosessa olisi ongelmia huohotuksen/öljynkierron kanssa
No siitä, kun kävin tarkistuttamassa turbon (yleinen tsekkaus + paineiden tarkistus) niin olivat samalla katsoneet huohutusletkut läpi. Niissä oli kuulemma jotain mönjää mutta erityisesti öljysihti oli puhdistuksen tarpeessa. Eli löivät osat pesuriin. Käytetystä ajasta (nopea) ja laskusta (pieni) päätellen osat ovat helposti esillä ja asia nopeasti hoidettu. En siis tiedä onko kyseessä mikään varsinaisen ongelma, mutta ajattelin vaan, että jos ko.letkut ja öljysihdin voi näppärästi tsekata itsekkin, niin sen voisi joskus tehdä. Ongelma on vaan se, ettei hajuakaan missä ko.letkut ja öljysihti ovat...
Tällainen amatööri kun katsoo konepellin alle, niin niitä potentiaalisia letkuja on siellä aikas monta -> jonkun pitäisi kertoa mitä tarkistaa...
Ysivee
"Turbo"
Viestit: 215
Liittynyt: Ti Maalis 23, 2004 16:54

Viesti Kirjoittaja Ysivee »

Arvoisat klubilaiset,


Voisiko joku nyt ystävällisesti kertoa, mitkä ovat ne huohotukseen liittyvät letkut, jotka kannattaa tarkistaa JA joiden tarkistus onnistuu siis ihan normaalilta jannulta ilman erikoisempia työkaluja. (V6)

Kuvia tänne onkin jo saatu, eli ei tarvitse kertoa kuin letkujen numerot kuvasta, KIITOS!!!
Ysivee
"Turbo"
Viestit: 215
Liittynyt: Ti Maalis 23, 2004 16:54

Viesti Kirjoittaja Ysivee »

Palaan vieläkin tähän samaan asiaan. Onko se nyt aivan ylivoimaista kertoa mitkä ovat ne tärkeimmät huohotukseen liittyvät letkut jotka kannattaa tarkistaa??? Kyseessä kuitenkin melko tärkeä asia, eli tiedosta saattaisi olla monellekkin hyötyä, jos/kun tuo tarkistaminen onnistuu lähes keneltä tahansa kun vaan tietää katsella oikeita letkuja.
Tietysti jos kaikki tällä palstalla olevat ovat niin pro, että poistavat tasapainoakselin ketjut ja vaihtavat turbon "tuosta vaan omassa autotallissa", niin silloinhan tämä kysymykseni on todella säälittävä eikä ansaitse vastausta....
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9405
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Tuskin monellakaan on tuota V6:sta 9-5:ssään, eli lienee suurimmalle osalle meistä melko tuntematon konstruktio. Nuo huohotusongelmathan koskevat noita rivikoneita. Etkö kysynyt huollosta mitä putkia tarkoittivat?
Ysivee
"Turbo"
Viestit: 215
Liittynyt: Ti Maalis 23, 2004 16:54

Viesti Kirjoittaja Ysivee »

No hain auton sunnuntaina huollon pihasta pois, niin en päässyt kyselemään asiasta sen tarkemmin. Kuten jo sanoin, olivat tarkistaneet turbon tsekkauksen yhteydessä huohotinletkut ja öljysihdin, ja ne olivat pesun tarpeessa. Eli onko siellä jotain huohotukseen liittyviä letkuja, jotka liittyvät nimen omaan turboon jotenkin...? Tuskin ovat alkaneet käymään kaikkia mahdollisia huohotinletkuja läpi, vaan ainoastaan sellaiset, jotka ovat tuleet "siinä turbon tsekkauksen yhteydessä" oheistyönä esille...
Ja ellei turboon liittyen ole ko.letkuja, mitkähän letkut sitten ovat lähinnä sellaisia kohteita, jotka huolto tsekkaa ihan "varmuuden vuoksi"...?

Ja vaikkei juuri 6-kone asiantuntija olekkaan, ylipäätään näistä asioista tietävät voisivat tänne laitetusta kuvastakin katsomallakin ehkä neuvoa, mitkä letkut kannattaa tsekata...vai?
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9405
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Oma veikkaukseni on että mahtoivat tarkoittaa tuon edellisen sivun kuvissa näkyviä putkia 3, 5, 6, 12 ja 13, ja varuiksi kannattaa vaihtaa tuo takaiskuventtiili eli 14, se ei maksa montaa euroa.
Josko tarkoittivat öljysihdillä tuota samaa huohotinpönttöä joka on rivikoneiden tapaa jostain syystä laitettu tuohon V6:eenkin, kuvista ei näy lähteekö sen pohjasta öljypaluuletku öljypohjalle vai ei. Vai onkohan tuo jokin venttiili sitten joka jotenkin tasaa painetta tms??
Öljysihtihän on siellä öljypohjan sisällä (viimeisimmän kuvan osa nro 6), sen irrottaminen ja puhdistus vaatii öljypohjan poistamista.
Jos ihan solidaarisuuttaan rivikoneita kohtaan halusivat puhdistaa tuosta V6.sestakin sen, jos on tullut heille jo niin rutiininomaiseksi toimenpiteeksi :D

Oireileeko autosi sitten jotenkin? Pianhan nappaat nuo letkut irti ja puhdistat ne ja vaikka tuon huohotinpöntön/venttiilinkin?
Ysivee
"Turbo"
Viestit: 215
Liittynyt: Ti Maalis 23, 2004 16:54

Viesti Kirjoittaja Ysivee »

KIITOS ng900aero!!

Ei oireile, mutta ajattelin vaan, että kun osat kerran ovat olleet puhdistuksen tarpeessa niin jossain vaiheessahan tuo puhdistustarve on uudelleen edessä. Ei ehkä aivan piakkoin, mutta olisihan se aina joskus mukava tsekata asia itsekkin kun vaan tietää mitä tarkistaa.
Vastaa Viestiin