9-5 harkinnassa: Ongelmia? Tyyppivikoja? Muita kokemuksia?

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Frostgrey
"Hölösuu"
Viestit: 3712
Liittynyt: Ma Touko 26, 2003 22:05
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: 9-5 harkinnassa: Ongelmia? Tyyppivikoja? Muita kokemuksi

Viesti Kirjoittaja Frostgrey »

pertsaj kirjoitti:Mulla olis kiikarissa yks -00 mallinen 9-5 SE 2.3t sedan. mittarissa 89tkm ja vehje ollu työsuhdeautona. Kävin se koeajamassakin jo ja soittelin edelliselle omistajalle. Kaikki tuntuis oleva OK, mitä nyt ensihätään ehdin sitä tutkia. Radion-/ajotietokoneen näytössä näytti olevan pikseleitä pimeänä, se lienee joku tyyppivika, jos oikein olen ymmärtänyt.

Saabeista kun en toistaiseksi tiedä juuri mitään, niin kyselenpä täältä.
Suhtkoht asiallisen tarjouksen sain liikkeessä vaihdossa nykyiseen kansanautooni. Onko noissa 9-5:ssa jotain muuta mitä erityisesti kannattaa tsekata, jotain tyyppivikoja tms?
Pikkuisen alkoi kuitenkin arveluttaa kun luin jostain keskustelupalstoilta, että 2,3 koneissa on ollut ongelmia tasapainotusakseleiden käyttöketjun ja rattaiden kanssa ja ne kuulemma saattaa olla vaihtokunnossa jopa alle 100tkm:ssä. K.o. jutussa mainittiin, että kone, vaihteisto, etupalkki sun muuta pienempää osaa pitää irrottaa, myös sylinterikansi pitää irrottaa, vie kuulemma korjaamollakin pari päivää ....
Onkoha tuo vain kuulo/-luulopuhetta vai onko tuommoista ongelmaa olemassa tai onko joskus ollut jossain vanhemmissa malleissa?
Terve!

Itselläni on -00 9-5 2.3t manuaali ja olen ollut todella tyytväinen autoon.
Omani on ollut myös aikoinaan työsuhdeautoja ja oli ostaessani ajettu 163tkm ja nyt on 180tkm. Ei ole ollut mitään suurempia.
Tässä viat: Apukuskin ovessa oli pystysaumassa ruostetta, korjattiin liikkeen piikkiin. Oikean puolen vetoakselin stefa vaihdettiin, korjattiin liikken piikkiin. Takapään iskarit paskana, tilalle Konin keltaiset ja H&R:n joset!. Turbo päästää hieman öljyä läpi, tarkoitus vaihtaa isompi ja parempi turbo! tuossa nuo viat! kone käy kuin kello, ei pidä tasapainotus akselit mitään ylinmääräistä meteliä. Vaihdelaatikko toimii kuten pitää.
Itselläni on vielä vaihdettu -01 Aeron Boksi joten tuo kulkupuolikin pareni jonkin verran. Olen ollut todella tyytyväinen autoon mikä on hyvä ajaa , iso ja kulkee! :P
Saab 9-3 TTID Vector 2008
Janne T
"Ruisku"
Viestit: 145
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:53
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Janne T »

Meidän edellisessä 9-5:sessa (1999 2.0t SE automaatti, meillä käytössä 40tkm - 110tkm) seuraavia ongelmia: Tuhkakuppi hajosi, eli koko ajan auki. Takaiskarit korkkas 100tkm kohdalla, etujarrulevyt kierot ennen 100tkm. Siinäpä sen isommat "viat" tais olla.

Joulukuussa se siten vaihtui -04 mallin 9-5 2.0t + lastu, sentronic laatiokolla olevaan wagoniin. Siinä ei ole ainakaan toistaseksi vielä ollu mitään. Eikä kyllä tarvikaan, kun kilometrejä taitaa olla kasassa peräti 7000.

Tuttavalla on -99 vuoden 2.3t automaatti ja kilometrejä about 130tkm. Siihen piti tehdä tuonne tasapainotus akseleiden puolelle remppa (en tiedä tarkalleen mitä sinne tehtiin), mutta kallis se kuitenkin oli. Turbo siinä on alkanut tupsautteleen savua. Eturenkaita syö epätasaisesti, eikä siitä kuulemma voi suoraan säätää cambereita kohdalleen.

Noilla kaikilla on tullut ajettua ja kertakaikkiaan mainioita vehkeitä. Ajettavuudessa päihittävät mielestäni -95 vuoden jaguaarin. Tuolla tuoreimmalla tapauksella en ole vielä kesäkeleillä (lue: kunnon pidoilla) kokeileen, mutta selkeästi riskimpi tuntuu vanhaan verrattuna tuon lastun ansiosta olevan.
Saab 9-5 2.3t Automaatti Wagon
T-urpo
Matalapaineturbo
Viestit: 200
Liittynyt: To Maalis 04, 2004 16:00
Paikkakunta: Kouvola

9-5:ttä ostamassa

Viesti Kirjoittaja T-urpo »

Mielenkiintoista kuunnella mitä muillekkin ostaja kanditaateille kerrotaan kun on samanlaista kärryä itsekkin etsimässä eli parhaimillaan/ pahimmilaan on "remonttia" koneessa (tasapainoakselit) ja turbon vaihto esissä jo 100-150 tkm ajetuissakin 9-5 2,3t malleissa, mitenkäs toi 2,3 :sen automaattiloota kestää ajoa/kilometrejä ? 8O
Toby
"Hirsch"
Viestit: 763
Liittynyt: Ti Syys 16, 2003 11:25
Paikkakunta: Helsinki

Re: 9-5:ttä ostamassa

Viesti Kirjoittaja Toby »

T-urpo kirjoitti:Mielenkiintoista kuunnella mitä muillekkin ostaja kanditaateille kerrotaan kun on samanlaista kärryä itsekkin etsimässä eli parhaimillaan/ pahimmilaan on "remonttia" koneessa (tasapainoakselit) ja turbon vaihto esissä jo 100-150 tkm ajetuissakin 9-5 2,3t malleissa, mitenkäs toi 2,3 :sen automaattiloota kestää ajoa/kilometrejä ? 8O
Joo, mutta muista että nämä ovatkin oikeastaan pahimmat asiat mitä eteen voi tulla. Eli hyvin moni saabisti ajelee autollaan vuosikausia ilman sytytyskasettimurheita tai muutakaan tässä esiin tullutta.

Ysifemma on kaiken kaikkiaan erittäin laadukkaasti ja kestäväksi rakennettu auto, jonka omistajat ovat useimmiten erinomaisen tyytyväisiä ajokkiinsa.

Ja moottoritkin ovat sinänsä kestäviä ja laadukkaita. Tasapainoakselivika ei kyllä tosiaan minusta enää kuulu ysifemman vikalistalle eli siitä varoiteltiin itseäni silloin kun olin tonnaria hankkimassa. Ja silloin sanottiin, että vuosimallista 95 alkaen tasapainoakseleista ei ole murhetta.

Eli ysifemma on käytettynäkin sinänsä erinomainen valinta, mutta kannattaa valita rauhassa ja ajan kanssa että löytää mieleisensä ja vartmasti kunnossa olevan yksilön. Saabeja on sen verran huonosti käytettynä tarjolla Suomessa, että mistään vaihtoautojen runsaudenpulasta ei valitettavasti voi puhua ainakaan uudempien ysifemmojen suhteen.
Toby
"Hirsch"
Viestit: 763
Liittynyt: Ti Syys 16, 2003 11:25
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Toby »

Unohtui tuosta äskeisestä vielä se vaihteistopuoli: aikaisemmin 80-luvun lopulla varoiteltiin vanhoista Saabin automaattilaatikoista, mutta ysifemman aikakaudella homma on kääntynyt toisin päin!

Eli varsinkin Aeroissa ja viritellyissä malleissa käsivalintainen vaihteisto voi vanhemmiten pettää, jos se on saanut kovempaa käsittelyä. Sen sijaan nykyiset automaattilaatikot ovat melkoisen kestäviä ja ainakin normaalikäyttöä kestävät useimpien huhupuheiden mukaan hyvin. (itse siis ajelen manuaalilla, joten automaattien parantunut maine perustuu vain kuulopuheisiin ja esim. tällä palstalla käytyihin keskusteluihin!)
mattiruu
"Turbo"
Viestit: 206
Liittynyt: Ma Loka 20, 2003 14:14

Viesti Kirjoittaja mattiruu »

9-5 2.0t vm 2000 100.000 km eikä mitään vikaa. Ollut ikävä tapaus
merkkihuollolle, kun normaalin huollon lisäksi ei ole tarvinnut
tehdä yhtikäs mittään (ei edes se tuhkakuppi ole rikki).
Mulla tämä on viides Saappi ja kilometrejä niillä on tullut ajettua
yhteensä ehken semmoiset 1,5 Mkm. Näistä yksi ng900 on ollut
maanantaipäivän auto ja siinä hajosi "kaikki" vaihteistoa myöten.
Muuten on ollut elo saappien kanssa yhtä juhlaa, sillä tielle tai pihaan
ne eivät ole jättäneet kertaakaan.
Turbojen käytöstä; ennen oli Saabin tuulilasissakin tarra, jossa kehoitettiin
jälkikäyttämään moottoria ajon jälkeen. Turbon laakerointia piti tällä
tavalla jäähdyttää, jotta öljyt eivät olisi "palaneet" kiinni ja hajoittaneet
sitä. Nykyisin tuota ohjetta ei ole edes käyttöohjekirjassa, mutta vanha
tapa on juurtunut ja teen jälkikäytön ainakin kovemman ajon jälkeen.
Vähentäisikö tuo vanha jippo nykyistenkin turbojen vaurioita?
T-urpo
Matalapaineturbo
Viestit: 200
Liittynyt: To Maalis 04, 2004 16:00
Paikkakunta: Kouvola

9-5 koeajolle

Viesti Kirjoittaja T-urpo »

Mukavaa kuultavaa aiemmin jo lehdistä luetun tueksi ( laatuauto,hyvä ajaa,turvallinen,tilava yms.) ja tällä viikolla käynkin sitten jo muutamaa ehdokasta koeajamassa..siis mihin kannataa vm.98-99 2,3t kiinnittää eritysesti huomiota ( n.100-130tkm ajettuja) merkkihuollettuja autoja :roll:
MikkoA
"Viggen"
Viestit: 671
Liittynyt: Su Touko 11, 2003 14:58
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja MikkoA »

Isälläni on 9-5 2.0t vuosimallia -2000, ajettu nyt 95 000. On ollut kyllä todella vähävikainen, muistaakseni iskä puhui että takaiskarit uusittiin jossain vaiheessa auton ollessa aika uusi.

Ei DI-ongelmia eikä oikeastaan mitään, ainoa mikä joskus kuulemma häiritsee muuten täydellisessä autossa on SID:in pikselien sammuminen...mutta tämän foorumin avulla nekin saisi kuntoon.

Ja mitä 2.0t:hen tulee: siinä on potkua ihan riittävästi ilman viripakettejakin, otin itsekin pienen "pikavoiton" viikonloppuna sillä.... :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops:
#988
Audi Q5 -18
Suzuki Vitara Boosterjet -17
Janne T
"Ruisku"
Viestit: 145
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:53
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Janne T »

ei ainakaan meidän kummankaan automaattivaihteisen kanssa ole vaihteistossa ollut yhtään minkäänlaista vikaa. Ihan nätisti ovat molemmat toimineet.

Sentronicissa on vain mun mielestä ärsyttävää se, että muka saa manuaalisesti käyttää laatikkoa - niin halutessaan, mutta silti automaatti kontrolloi sitä todella paljon - liian alhasilla kierroksilla ei saa laittaa isompaa, pienemmälle heittää itsestään, kun kierrokset menevät liian alas. samaten isommalle menee kun kierroksia on tarpeeksi.

Nämä kaikkihan on tehty vain tekniikan suojaksi, ettei osaamaton hajottaisi vehkeitä, mutta mutta...

rassaavinta on kuitenkin se, että D:llä ajaessa sopivaa nopeutta laatikko käyttää esimerkisi nelos vaihdetta, mutta M (rattivaihteet käytössä) ajettaessa samalla vauhdilla on pakko jurruttaa kolmosella, kun ei laatikko suostu isompaa vaihdetta huolimaan. muistelisin tämän olevan juuri 50km/h hujakoilla.

Mutta nuo jutut menee jo asian vierestä..

Kaiken kaikkiaan 9-5 saabit on loistavia autoja, varsinkin automaattivaihteisina, eikä varmaankaan tuo "virityspotentiaali" lopu ihan heti kesken. Kohtuullisen edullisia hevosia saa suht pienellä vaivalla lisää!
Saab 9-5 2.3t Automaatti Wagon
Scarabee
"Tuplakaasari"
Viestit: 76
Liittynyt: Ma Tammi 05, 2004 13:14
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Scarabee »

Saab maahantuoja on mielestäni ansainnut kehut, sillä näin kävi. He suostuivat korjaamaan vanhan tunnetun vian heidän piikkiin. Katon ja C-pilarin saumassa oli halkeama, jonka on tiedetty aiheutuneen valmistusviasta/korijännitteistä/väärästä kittivalinnasta. Kuitenkin joku noista. Ei tässä mitään, mutta kun auto on yli neljä vuotta vanha! Olen edelleen aika äimänä tästä palvelusta Laakkosella ja maahantuojan taholta. Ja koska kaikkea arvostellaan, on tämä minun kohdallani tähän astisista parasta palvelua autoilun saralla :D
#1891
Vastaa Viestiin