Hajosiko turbo?

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
ysivitonen
"Kaasari"
Viestit: 13
Liittynyt: Ke Huhti 12, 2006 10:40
Paikkakunta: Oulu

Hajosiko turbo?

Viesti Kirjoittaja ysivitonen »

Stage 1 -päivityksen jälkeisellä koeajolla 2.3 t:stä hajosi jotain. Kuulostaa siltä kuin turbo ottaisi hurjasti liikaa kierroksia varovaisellakin kaasun painamisella. Alkuperäisen softan palauttaminen ei tuonut parannusta. Tehot ovat täysin hukassa. Mistä päin vikaa kannattaisi lähteä etsimään?
Ex jäsen 3698
VW Passat
(RIP: Saab 9-5 Vector Wagon -02 Automaatti, Saab 9-5 SE -98)
Ansis
"Hölösuu"
Viestit: 1264
Liittynyt: Ti Syys 23, 2003 13:35
Paikkakunta: Viialabama

Viesti Kirjoittaja Ansis »

By-pass valve tai joku liitos antanut periksi.
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9404
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Meidän 9-5:stä lensi steg1:n asennuksen jälkeen irti läppäkotelolle menevä alumiininen ahtoputki (tjmsp), trionic oppi pitämään koneen ajokelpoisena ilman ahtopaineita, aikas fiksu järjestelmä.
ysivitonen
"Kaasari"
Viestit: 13
Liittynyt: Ke Huhti 12, 2006 10:40
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja ysivitonen »

Kokeiltiin kahta oletettavasti toimivaa by-pass:ia, ei auttanut.
Ex jäsen 3698
VW Passat
(RIP: Saab 9-5 Vector Wagon -02 Automaatti, Saab 9-5 SE -98)
artako
Matalapaineturbo
Viestit: 178
Liittynyt: Ma Huhti 17, 2006 17:39

Viesti Kirjoittaja artako »

Ahtimen ja imusarjan välillä voi olla vuoto -> paine karkaa ja turbo menee ylikierroksille. Mulla vanhassa 900:ssa imuputken liitos löystyi paineen noustessa ja oire oli samanlainen.
9-5 Aero wagon M -04, 900 Turbo -90, 96 2-t -65.
ysivitonen
"Kaasari"
Viestit: 13
Liittynyt: Ke Huhti 12, 2006 10:40
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja ysivitonen »

No vika selvisi, ahdin oli ihan romuna. Nyt se on vaihdettu uuteen (GT17, ei saa nauraa). Ei vaan tunnu vieläkään löytyvän tehoja. Siis enemmän kuin ennestään, kyllähän se ihan kivasti liikkuu vakionakin. Uutena ominaisuutena kiihdytyksessä häiritsevä nykiminen. Voisiko nykiminen johtua peruspaineista tms., vaikuttaako trionicin softa peruspaineen säätämiseen?
Ex jäsen 3698
VW Passat
(RIP: Saab 9-5 Vector Wagon -02 Automaatti, Saab 9-5 SE -98)
veke
"Kaasari"
Viestit: 12
Liittynyt: Pe Touko 05, 2006 10:58

Viesti Kirjoittaja veke »

ysivitonen kirjoitti:No vika selvisi, ahdin oli ihan romuna. Nyt se on vaihdettu uuteen (GT17, ei saa nauraa). Ei vaan tunnu vieläkään löytyvän tehoja. Siis enemmän kuin ennestään, kyllähän se ihan kivasti liikkuu vakionakin. Uutena ominaisuutena kiihdytyksessä häiritsevä nykiminen. Voisiko nykiminen johtua peruspaineista tms., vaikuttaako trionicin softa peruspaineen säätämiseen?
Ei naurata . sama vika
ysivitonen
"Kaasari"
Viestit: 13
Liittynyt: Ke Huhti 12, 2006 10:40
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja ysivitonen »

Muutaman päivän ajelun jälkeen nykiminen on loppunut, tai sitten siihen on tottunut. Ahtopainemittarin asentamisen jälkeen on ihmetyttänyt mittarissa esiintyvä "rekyyli" kaasun löysäämisen yhteydessä. Siis viisari nytkähtää ylöspäin ennen ahtojen tippumista. Onkohan tämä normaalia, oire jostain viasta vai mittarin ominaisuus? Kyseessä joku 25 euron halpismittari, joka tuntuisi näyttävän muuten asiallisia lukemia.

Tehot ja vääntö taitavat olla kohdallaan, kellottamiset ovat toistaiseksi jääneet tekemättä. Lähtee kuin hauki rannasta, eikä täyteen lastattu peräkärry tunnu perässä ollenkaan edes moottoritielle kiihdytettäessä :twisted:
Ex jäsen 3698
VW Passat
(RIP: Saab 9-5 Vector Wagon -02 Automaatti, Saab 9-5 SE -98)
tonnari
"Kaasari"
Viestit: 44
Liittynyt: To Loka 06, 2005 17:00

Viritys

Viesti Kirjoittaja tonnari »

Mietin omaan saabakseen myös steg1:stä, mutta mietityttää vaan tuo turbon kesto. Minkä verran oli autossa kilometrejä, kun turbo hajos.
ysivitonen
"Kaasari"
Viestit: 13
Liittynyt: Ke Huhti 12, 2006 10:40
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja ysivitonen »

Vähän vajaat 150000 on mittarissa vasta. Mutta eiköhän se hajoa itsekseenkin jos sille päälle sattuu.
Ex jäsen 3698
VW Passat
(RIP: Saab 9-5 Vector Wagon -02 Automaatti, Saab 9-5 SE -98)
mattiruu
"Turbo"
Viestit: 206
Liittynyt: Ma Loka 20, 2003 14:14

Viesti Kirjoittaja mattiruu »

ysivitonen kirjoitti:Muutaman päivän ajelun jälkeen nykiminen on loppunut, tai sitten siihen on tottunut. Ahtopainemittarin asentamisen jälkeen on ihmetyttänyt mittarissa esiintyvä "rekyyli" kaasun löysäämisen yhteydessä.
Läppä menee nopeasti kiinni mistä aiheuttuu paineisku vaikka by-pass aukeaakin. Normaali juttu.
Vastaa Viestiin