Xenonit

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Aeroilia
"Turbo"
Viestit: 271
Liittynyt: Ti Huhti 11, 2006 17:57

Viesti Kirjoittaja Aeroilia »

Jumaleisson mikä juttu 8O
Ton kun luki ja katto kuvat ja pitää mielessä, että on kyse kuitenkin 80 luvun autosta ja katto sitä pakua niin tais musta tulla lopullisesti Saappi mies 8)
Joskus vuonna yks ja kaks mulla tonnari ollukin, muttei silloin turvallisuutta todellakaan ajatellu ainoastaan kiihtyvyyttä ja tehoja.

Varmaan turvallisimpia Saabeja nykyään olis 9-3ss:ät, joita on tullut myös tiirailtua, mutta tilat vaan ovat kovin pienet 5 henkiselle perheelle, siksi nuo 9-5:set tuli hommattuakkin. (itellä vm 2000 9-5 sedan ja vaimolla vm. 2003 Wagon)

Löytyisköhän liityen noihin ysifemmoihin joitain tietoa niitten turvallisuudesta/turvattomuudesta??
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6669
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

Aeroilia kirjoitti:Löytyisköhän liityen noihin ysifemmoihin joitain tietoa niitten turvallisuudesta/turvattomuudesta??
Onhan 9-5 viiden tähden auto euroncapissa ja jopa tosielämässäkin:

http://www.saab.com/main/FI/fi/sakerhet.shtml

Eski
Aeroilia
"Turbo"
Viestit: 271
Liittynyt: Ti Huhti 11, 2006 17:57

Viesti Kirjoittaja Aeroilia »

Pistää hiljaseksi kun lukee noita vertailuja.
Muistan hyvin vuonna 90 kun mulla oli alla 900 iivari Saabi ja ajoin kolarin päin hkl:n dösää ja autoni meni lunariin (mun auto vielä toimi mällin jälkeen ja oli ajokunnossa mutta HKL:n dösä lähti hinurilla)
Vakuutusrahat saatuani hommasin ittelleni tonnarin vuosimallia 1988 ja tietty kakslitrasen turbon huimalla 175 hv:llä.
Autolla ajelin neljä vuotta kunnes aamusella työmatkalla ajoin 100kmh nopeudella täysin jarruttamatta hirveen.
Muistan vain edessäni jonkin möykyn ja seuraava muistikuvani oli sairaalassa. Autossani ei ollut mitään turvavarusteita joita nykyään onneksi on joka autossa, mutta silti selvisin aivotärähdyksellä ja muutamalla tikillä päähäni.
Tämän jälkeen vaihdoinkin merkkiä toiseen ajatellen , että Saab on huono onnisten papparaisten auto.

Olen edelleen samaa mieltä mutta nyt onneksi olen jo papparainen (38v) joten hommasin pitkän tauon jälkeen Saabin itselleni joka varmasti aikanaan pelasti itseni jos ei kuolemalta niin ainakin vammautumiselta.

Nyt varsinkin kun kyydissä on pikkusia vaahtosammuttimen kokoisia pygmejä joille haluaisi pelkkää hyvää niin tajuaa, että kenties ei välttämättä se uusin ja eniten EuroNcap pisteitä saanut auto ole se turavallisin vaihtoehto. Siitä kiitos muunmuassa Mimmille. Ei tartte paljo Euroncappeja kun kattoo kuvia. Uusi Micra versus tuo paku :cry: :cry: :cry:
Vastaa Viestiin