Öljyt, öljynsuodattimet ja vaihtovälit

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Oiler
"Tuplakaasari"
Viestit: 83
Liittynyt: Pe Tammi 06, 2006 15:50
Paikkakunta: Vaasa

Re: M1 0W40

Viesti Kirjoittaja Oiler »

Valmistajan suosituksen mukaisesti Mobil 1 0W40, ainakin oman auton nokalla (vm. ´03 9-5 2.0t) on oikein tarra siitä asiasta.
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6669
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

Minulla on nyt ollut 9-5 Aerossa Mobil 0W-40 ja sitä ennen Shell Helix 0W-40 ja molemmilla 0W-öljyillä on esiintynyt vähäistä kulumista (vajaa litra/10K). Seuraavaksi on tarkoitus kokeilla pysyykö Mobil 5W-50 paremmin koneessa...

Eski
Georgios Nikolakaros
"Ruisku"
Viestit: 103
Liittynyt: Su Helmi 13, 2005 21:13

Re: M1 0W40

Viesti Kirjoittaja Georgios Nikolakaros »

Oiler kirjoitti:Valmistajan suosituksen mukaisesti Mobil 1 0W40, ainakin oman auton nokalla (vm. ´03 9-5 2.0t) on oikein tarra siitä asiasta.
Se on varmasti hyvä valinta erityisesti talvella. Jos vaihtaa öljyt kaksi kertaa vuodessa ehkä se Mobil 1 5W-50 on parempi kesällä.
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9405
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Hieman ot, mutta eiköhän sinne 9-5:nkin öljytikun putkeen saisi tungettua väksin tonnarin tikun, ei tuosta 9-5:n tikusta pysty öljymäärää päättelemään meediokaan?
Tuo tikku on ilmiselvä valmistusvika ja sen pitäisi kuulua esim. moottoritakuun piiriin (ei kenenkään voida olettaa osaavan lukea tuon 9-5:n tikun lukemaa).
karg
"Hölösuu"
Viestit: 3835
Liittynyt: La Touko 10, 2003 06:57
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Viesti Kirjoittaja karg »

eklunto1 kirjoitti:Saman itse olen huomannut. Minulla on nyt ollut 2 turbo mallia ja kummassakin öljy muuttuu nopeasti mustaksi, varsinkin jos vertaa vapari koneeseen.. Tietty ajotapa, öljyn merkki jne vaikuttaa asiaan.
10000km talvista matka-ajoa 9-5 Aerolla muutti ainakin Mobil 0w40 öljyn mustaksi litkuksi. Vaihtukoon öljyt+suodatin jatkossakin kertaalleen normihuoltojen välissä.
Bob
"Hölösuu"
Viestit: 2222
Liittynyt: Ma Syys 20, 2004 19:56

Re: Öljyt, öljynsuodattimet ja vaihtovälit

Viesti Kirjoittaja Bob »

eklunto1 kirjoitti:
Neste City Pro LL 5W-30 on täyssynteettinen polttoainetta säästävä pitkän vaihtovälin moottoriöljy, joka on kehitetty erityisesti uusiin GM-konsernin Opel ja Saab -autojen bensiini- ja dieselmoottoreihin, joissa öljyvaatimuksena on GM-LL-A-025 tai B-025. Opelin moottorit on varustettu vaihtovälilaskimella ECOService-Flex.

Neste City Pro LL 5W-30 täyttää GM:n pitkän öljynvaihtovälin spesifikaatiot GM-LL-A-025 Opel ja Saab bensiinimoottoreille ja GM-LL-B-025 dieselmoottoreille.

Uusien Opel -mallien joustava ECO Service Flex -öljynvaihtovälilaskin sallii Neste City Pro LL 5W-30 -öljylle maksimihuoltovälin 30 000 km tai 2 vuotta bensiinimoottoreille ja 50 000 km tai 2 vuotta dieselmoottoreille. Laskin ottaa huomioon vaihtoväliä lyhentävät tekijät kuten kylmäkäynnistyksien määrän, kaupunkiajon ja jatkuvan ajon suurilla nopeuksilla. Öljy sopii myös vanhempiin Opeleihin, jolloin vaihtoväli on autojen huolto-ohjeiden mukainen.

Myös Saabin eräissä uusissa malleissa öljyvaatimuksena on GM-LL-A-025 tai GM-LL-B-025. Näissäkin moottoreissa on käytettävä vaatimuksen täyttävää erikoisöljyä kuten Neste City Pro LL 5W-30. Maksimivaihtoväli on sekä bensiini- että dieselmoottoreilla 30 000 km. Öljy sopii myös vanhempiin Saabeihin, jolloin vaihtoväli on autojen huolto-ohjeiden mukainen.
En tiedä onko tässä kysymys Nesteen mainoksesta, mutta joka tapauksessa tässä viitataan ko. öljyn sopivan uudenpienkin Saabien moottoreihin, joten ajattelin kommentoida asiaa. Oman autoni (bensaturbo / SportSedan) öljysuositus ohjekirjan ja muidenkin lähteiden mukaan pitää olla 0w-30 tai 0w-40 ja luonnollisesti GM-LL-A-025-mukainen. Selkeästi 5w-alkuiset öljyt eivät ole siis hyväksyttäviä ko. bensakoneisiin.
Georgios Nikolakaros
"Ruisku"
Viestit: 103
Liittynyt: Su Helmi 13, 2005 21:13

Re: Öljyt, öljynsuodattimet ja vaihtovälit

Viesti Kirjoittaja Georgios Nikolakaros »

Bob kirjoitti:.. Oman autoni (bensaturbo / SportSedan) öljysuositus ohjekirjan ja muidenkin lähteiden mukaan pitää olla 0w-30 tai 0w-40 ja luonnollisesti GM-LL-A-025-mukainen. Selkeästi 5w-alkuiset öljyt eivät ole siis hyväksyttäviä ko. bensakoneisiin.
3.0 V6:n ohjekirjassa (vm -99) suositellaan 10w- jos ulkolämpötila on jatkuvasti alle -20. Eli uusissa moottorissa tiukempia vaatimuksia näyttää olevan (ehkä liittyy siihen, että öljyvaihtovälit ovat pidentyneet).
joukolainen
"Viggen"
Viestit: 614
Liittynyt: Ti Touko 17, 2005 17:59
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja joukolainen »

Itsellä ainakin 95 02 ohjekirjassa suositellaan bensakoneisiin 5w30, 0w30 tai 5w40 ensisijaisesti ja erittäin kylmässä voi käyttää 0w40 tai 0w50 öljyä. Merkkihuollossa laitettiin 5w30 mobil long life öljyä viimeksi. Dieseliin suositeltiin muistaakseen mobil 5w40 öljyä, ainoa jossa mainitaan öljyn merkki.
900 cc (S) T16 91
900 cabriolet T16 88
9-5 aero 04
ford mustang 289 65
Jäsen 2447
e0000333
"Hölösuu"
Viestit: 1507
Liittynyt: Pe Elo 01, 2003 15:10
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja e0000333 »

Tuota 5w-40 SyntS Mobilin öljyä olen itsekkin käyttänyt niinkuin tuolla edellä varmaan oli puhettakin. Tekstien ja luokitusten mukaan huippuluokkaa pitäisi olla. Erityisesti lian absorbtio-ominaisuuksiltaan ja kulumisen kestolta.
Omaa mieltä on rauhoittanut ainakin se seikka, että sama öljy on saanut luokitukset bensiini ja diesel moottorihin. Dieseleissä öljy on tunnetusti kovemmalla käytöllä. Nyt siirtyminen Mobil1 5w-40 on mielessä, mutta sitä on lähes mahdoton saada täällä Kokkolassa....
Yhdessä pikkuliikkeessä myyjä nauroi ja sanoi ettei sellaista olekkaan.
Tuli taas niin mieleen hypoidiöljyn ostokeikka satkuun.... :cry:
Mihin on hyvät tekniset myyjät kadonneet....

Lainaus Mobilin sivuilta:

-Mobil 1 5W-40 sopii erityisesti äärimmäisiin olosuhteisiin, joissa tavanomaisen moottoriöljyn ominaisuudet eivät riitä.
-Mobil Synt S 5W-40 is specifically recommended for use in all vehicles including high performance, turbo-charged gasoline and diesel passenger cars fitted with advanced computer controlled multi-valve fuel injection engines.
Saab 9-3 Sport Combi 1,8t Linear Business (KA)
#1814
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9405
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Joo Synt-S:ää vaan koneeseen, ei takuulla jää öljyn ominaisuudet liian vaatimattomiksi, eikä ole sellaista pesuvettä kuin 0W-öljyt.
Vastaa Viestiin