Alkup. alustasarja, pitääkö muutoskatsastaa?

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
hagi
"Tuplakaasari"
Viestit: 60
Liittynyt: Pe Touko 14, 2004 13:53
Paikkakunta: Helsinki

Alkup. alustasarja, pitääkö muutoskatsastaa?

Viesti Kirjoittaja hagi »

Hep!

Voib varmaan löytyä haullakin, mutta kysytään nyt silti arvon raadilta: kun laita(ta)n Saabin oman alustasarjan, tarvitseeko värkki viedä katastussedän syyniin tämän muutoksen takia?

-h
-Kolme entistä Saabia, nyt japanilaista
turkkaki
"Hölösuu"
Viestit: 1366
Liittynyt: Ti Maalis 09, 2004 12:02
Paikkakunta: kauhajoki

Viesti Kirjoittaja turkkaki »

laista ei mitään tietoa, mutta eikös nuo rankemmatkin alustamodaukset yleensä ole hoidettu laillisiksi vasta seuraavan katsastuksen yhteydessä... ja kun on alkuperäisestä kysymys, niin ei varmaan tule silloinkaan mitään mainintaa, ellei itse kysy...
Turkka Kivelä #(ei voi muistaa ulkoa),
9-5 2.3 AERO -08, VARA käyttis talvirenkailla.
9000 2.3 CDTA griffin -97, 96 -77, harrasteet, ei talvipyöriä.
Psychocowboy
"Hölösuu"
Viestit: 2937
Liittynyt: To Huhti 01, 2004 12:02
Paikkakunta: H:ki - J:kylä

Viesti Kirjoittaja Psychocowboy »

Niin ainakin mulle sanottiin kun kyselin 9-3:een moista viime syksynä.
Born to be wild, paitsi kotona
#2288 ex 9-3t -01,ex 9-5 2.0t Wagon -05 ex NG900S 2,3i Talladega -97
Nyt Volvo V70 D4 -15, varalla 206 pögötti. Saab edelleen haaveissa....
Jorma
"Aero"
Viestit: 358
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 01:09
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja Jorma »

Eikös tämä muuttunut jossain vaiheessa niin, että tietyn vuoden jälkeen asennetut alustan muutokset täytyy katsastaa ja olla nelipyöräsuuntauksesta todistus? Palikoiden tekijällä ei kai ole vaikutusta asiaan?
9-3 SC 1.8t -06
hz81
"Hölösuu"
Viestit: 2702
Liittynyt: Ke Touko 11, 2005 17:27
Paikkakunta: Etelä-Savo

Viesti Kirjoittaja hz81 »

Jorma kirjoitti:Eikös tämä muuttunut jossain vaiheessa niin, että tietyn vuoden jälkeen asennetut alustan muutokset täytyy katsastaa ja olla nelipyöräsuuntauksesta todistus? Palikoiden tekijällä ei kai ole vaikutusta asiaan?
1998 tai sen jälkeen käyttöön otetuissa autoissa madallusjousien soveltuvuus tulee katsastuksessa todistaa tutkimuslaitoksen (esim. TÜV) todistuksella tai autonvalmistajan lausunnolla. Sama vaaditaan myös 1996-1997 käyttöön otetuissa autoissa, jos kyseessä oleva automalli on tyyppihyväksytty Suomessa 1.1.1996 tai sen jälkeen.

Eli käsittääkseni alkuperäisosilla madallettaessa ei tarvita esim. TUV-paperia, mutta muutoskatsastus kylläkin.
OPEL
SAAB 9-5 Aero A5 vm. 2004
Ex Saab 9³ SC 1.9TiDS Vector A6 vm. 2007[/url]
Ex Saab 9³ TiD 2.2 SE vm.2001 & Saab OG900i vm. 1991
#2570
nef
"Ruisku"
Viestit: 141
Liittynyt: Ke Syys 24, 2003 13:39
Paikkakunta: Porvoo, hamari

Viesti Kirjoittaja nef »

Moro!
Ei kannata edes mainita katsastus asemalla että on alla..
Sästää rahaa ja aikaa.
Se alkuperäis setti ei eroa ulkoisesti mitenkään vakiosta
YT.
Nicke
9-5 -99 + 9-5 00 (141 kW)
hagi
"Tuplakaasari"
Viestit: 60
Liittynyt: Pe Touko 14, 2004 13:53
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja hagi »

Ottaakohan noi pahastikin lisähintaa katsastusasemalla jos normaalin vuosikatsastuksen yhteydessä tekee ton muutoskatsastuksen, kokemuksia?

-h
-Kolme entistä Saabia, nyt japanilaista
hagi
"Tuplakaasari"
Viestit: 60
Liittynyt: Pe Touko 14, 2004 13:53
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja hagi »

Nyt viikon uudet alustapalikat alla ja ei voi kuin suositella. Ajettavuus parani mutta ei mukavuuden kustannuksella. Eihän toi mikään ratakapine vieläkään ole mutta näillä sallituilla tai about-sallituilla nopeuksilla suht' normaalikuntoisilla teillä pysyy eleettömän vakaasti pirssi nyt tiessä vaikka pistäisi mutkaan vähän kovempaakin.

-h
-Kolme entistä Saabia, nyt japanilaista
Psychocowboy
"Hölösuu"
Viestit: 2937
Liittynyt: To Huhti 01, 2004 12:02
Paikkakunta: H:ki - J:kylä

Viesti Kirjoittaja Psychocowboy »

hagi kirjoitti:Ottaakohan noi pahastikin lisähintaa katsastusasemalla jos normaalin vuosikatsastuksen yhteydessä tekee ton muutoskatsastuksen, kokemuksia?

-h
Korjataan hinta oikein eli 68€ Hki/hakuninmaa (+42 katsastus +7 obd + 13 pakokaasut)
Born to be wild, paitsi kotona
#2288 ex 9-3t -01,ex 9-5 2.0t Wagon -05 ex NG900S 2,3i Talladega -97
Nyt Volvo V70 D4 -15, varalla 206 pögötti. Saab edelleen haaveissa....
Talladega
"Turbo"
Viestit: 240
Liittynyt: To Touko 08, 2003 18:08

Viesti Kirjoittaja Talladega »

Aina kun auton maavara muuttuu, se pitää muutoskatsastaa. Paikallinen hinta pelkästä muutoskatsastuksesta 50€. Minimi maavara muistaakseni 8 cm. Tuon alle nyt ei varmaankaan mikään TÜV- tai originaalisarja mene.
Saabiton
APC
"Turbo"
Viestit: 223
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 14:50

Viesti Kirjoittaja APC »

hagi kirjoitti:Nyt viikon uudet alustapalikat alla ja ei voi kuin suositella. Ajettavuus parani mutta ei mukavuuden kustannuksella. Eihän toi mikään ratakapine vieläkään ole mutta näillä sallituilla tai about-sallituilla nopeuksilla suht' normaalikuntoisilla teillä pysyy eleettömän vakaasti pirssi nyt tiessä vaikka pistäisi mutkaan vähän kovempaakin.

-h
Itsellä harkinnassa myös jäykemmän alustasarjan hankinta. Mitäs tuo Saabin alusta maksoi ja teetitkö homman merkkiliikkeessä? Onko muilla heittää hyviä vinkkejä uuden alustan hankintaan/asennuttamiseen?
Vastaa Viestiin