Autokuume tapissa, mutta...

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
east
"Tuplakaasari"
Viestit: 74
Liittynyt: Ti Marras 01, 2005 11:49

Autokuume tapissa, mutta...

Viesti Kirjoittaja east »

...alkaako sama tasapainoakselisekoilu ketjunpoistoineen taas? Olen menossa huomenna katsomaan Saab 9-5 2,0t malli 2002.
Mitä siitä näin maallikon tulisi katsoa erityisesti?
Mitä huoltokirjalta vaaditaan että moottoritakuu (laajennettu?) olisi voimassa?
Uskaltaako näin heikkohermoinen ottaa askeleen 9-5-maailmaan vaan pitäisikö jatkaa sinnikkäästi tonnariluokassa?
Ansis
"Hölösuu"
Viestit: 1264
Liittynyt: Ti Syys 23, 2003 13:35
Paikkakunta: Viialabama

Viesti Kirjoittaja Ansis »

9-5 kannattaa ostaa ainoastaan 2.3T koneella, hinnanero karvahattumalliin on kuitenkin aika pieni. Polttoainekuluissa sekin menee ekan vuoden aikana, taloudellisin on Aero.
andr
"Ruisku"
Viestit: 116
Liittynyt: To Maalis 23, 2006 08:53

2.0 - 2.3

Viesti Kirjoittaja andr »

no,
kaikissa 9-5:ssa on aivan mahtavaa kyytiä, oli sitten 2.0 tai 2.3
Ei näillä autoilla tarvii kiirehtiä, kun on autossa kuitenkin
paremmat oltavat kun esim kotona ...

ok / r.
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

2.0 on myöskin ihan hyvä, nostaa vain perusahtoja hieman niin vääntää siinä missä 2.3:nenkin ;)
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6513
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Autokuume tapissa, mutta...

Viesti Kirjoittaja Eski »

east kirjoitti: Mitä huoltokirjalta vaaditaan että moottoritakuu (laajennettu?) olisi voimassa?
Huollot pitää olla tehty huolto-ohjelman mukaisesti, eli 20K tai 1 vuoden välein. Jos ei ole merkkihuollon leimoja, niin pitäisi tarvittaessa jotenkin pystyä todistamaan, että huolto on tehty ohjelman mukaisesti oikeilla osilla ja öljyillä. Kannattaa siis tarkistaa kilometrien lisäksi päivämäärät ja kilometreissä hyväksytään korkeintaan 3000 km ylitys.

Eski
hagi
"Tuplakaasari"
Viestit: 60
Liittynyt: Pe Touko 14, 2004 13:53
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja hagi »

Mikähän mahtaa olla jousto aikarajan suhteen? Mulla tulee olemaan seuraava huolto rapiat päälle kuukauden yli sen vuoden (kilsat tosin eivät ylity). Välillä on kyllä vaihdettu öljyt...

-h
-Kolme entistä Saabia, nyt japanilaista
Limmo
"Turbo"
Viestit: 298
Liittynyt: La Kesä 19, 2004 02:14
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Limmo »

Itse mietin ihan samaa kun meni edellinen huolto kuukauden ja yhden päivän yli tuon vuoden aikarajan. Ei siihen täältä eikä merkkiliikkeestä oikein vastausta löytynyt. Kuitenkin huoltokirjan mukaan kumman tahansa rajan täyttyessä (kilometrit tai vuosi) tehdään huolto-ohjelman mukainen seuraava huolto. Sitä aikamarginaalia ei kyllä tosiaan oikein kukaan tuntunut merkkiliikkeessäkään tietävän. Toki sinun tapauksessasi auto olisi varmaan syytä toimittaa sinne huoltoon nyt ensitilassa.

Haulla löytyy varmaan se edellinen topicki tuolta 9-3 puolelta.
9-3SC 2.0t Aut. -08
hagi
"Tuplakaasari"
Viestit: 60
Liittynyt: Pe Touko 14, 2004 13:53
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja hagi »

En usko, että se yksi kuukausi on fataalia jos kilometreissäkin on joustoa. Lähinnähän kyse on öljyn ja suodattimen tarpeeksi tiheästä vaihdosta, ja sehän on tosiaan tässä välillä tehtykin. En aio kiirehtiä jo buukattua huoltoa aikaisemmaksi. Jos kävisi niin hullusti, että moottoritakuulle tulisi käyttöä, niin onpahan ainakin tuosta öljynvaihdosta kuitti olemassa kättä pidemmäksi neuvotteluargumentiksi.

-h
-Kolme entistä Saabia, nyt japanilaista
kimmop
"Viggen"
Viestit: 653
Liittynyt: Ti Maalis 01, 2005 10:46
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja kimmop »

hagi kirjoitti:En usko, että se yksi kuukausi on fataalia jos kilometreissäkin on joustoa. Lähinnähän kyse on öljyn ja suodattimen tarpeeksi tiheästä vaihdosta, ja sehän on tosiaan tässä välillä tehtykin. En aio kiirehtiä jo buukattua huoltoa aikaisemmaksi. Jos kävisi niin hullusti, että moottoritakuulle tulisi käyttöä, niin onpahan ainakin tuosta öljynvaihdosta kuitti olemassa kättä pidemmäksi neuvotteluargumentiksi.

-h
Ihan omien kokemusten perusteella GM:n tuotevastuutoiminnasta (9-3 SS) veikkaan että jos leimat ja kilometrit eivät ole tasan kohdallaan niin joutuu osittain itsekin maksumieheksi. YMMV.
I think animal testing is a terrible idea; they get all nervous and give the wrong answers. -- A Bit of Fry and Laurie --
hagi
"Tuplakaasari"
Viestit: 60
Liittynyt: Pe Touko 14, 2004 13:53
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja hagi »

No joo, toki on niin, että maahantuoja/valmistaja käyttää kaikki olemassa olevat ja keksitytkin keinot vastuun vyöryttämiseksi artistille, ja GM:n kaltainen megakorporaatio on aikamoinen tuulimylly. Toisaalta Saabin moottoriongelmat ovat olleet tapetilla ja asia on siten heille hieman arka, joten ehkä pitävät mieluummin matalan sovintoprofiilin jos tappeluksi menee...

-h
-Kolme entistä Saabia, nyt japanilaista
RacerX
"Ruisku"
Viestit: 131
Liittynyt: To Kesä 30, 2005 11:21
Paikkakunta: Valkeakoski

Viesti Kirjoittaja RacerX »

Kyselin tänään Metroauton huoltpäälliköltä ja hän sanoi että yhdessä huollossa saa olla 5000 km ylitys jos muut huollot on tehty ajallaan. Eli näillä ehdoilla on täysi takuu hänen mukaansa voimassa.
Avatar
valtteri
"Hölösuu"
Viestit: 2021
Liittynyt: Su Marras 30, 2003 16:02
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja valtteri »

RacerX kirjoitti:Kyselin tänään Metroauton huoltpäälliköltä ja hän sanoi että yhdessä huollossa saa olla 5000 km ylitys jos muut huollot on tehty ajallaan. Eli näillä ehdoilla on täysi takuu hänen mukaansa voimassa.
Tehdas ilmoittaa ;

Tolerans för service är tre månader och 2500 km, dvs max 15 månader och max 22500 km mellan servicetillfällen

pika suomennos:

Huoltojen välinen aika 3kk yli/ali tai 2500 km yli tai ali , eli max 15 kk huoltojen väliä tai max 22500km huoltojen väliä.

Hyvä jos suomessa olisi ruotsia parempi tulkinta :lol: kerrankin !!
Saabismi on sairaus,mistä ei kannata parantua
Saab NG 9-5 Aero Turbo6 XWD Hirsch -11
Saab Ng 9-3 t -08
Zetor 8540 + Odes 800 + Hitachi EX120
Perheessä myös Ng 900 -98
"1159"
RacerX
"Ruisku"
Viestit: 131
Liittynyt: To Kesä 30, 2005 11:21
Paikkakunta: Valkeakoski

Viesti Kirjoittaja RacerX »

Itse en osaa ruotsia kovin hyvin, mutta mitä tarkoittaa tuo lause jossa 25000 mil. Kopiotu Dagens Nyheterin sivuilta.

Vilka får ersättning?
Den som äger en Saab och drabbats av en sådan skada som berott på otillräcklig smörjning ska ta kontakt med sin lokala Saabhandlare och begära ersättning. Enda kravet är att bilägaren kan visa att serviceboken är ifylld.

Den som inte längre äger någon Saab, men tidigare haft skador, ersätts ej.

Motorgarantin betyder att en bil från 1998 har skydd åtta år framåt, till 2006.

- Det här är en unik garanti utan milbegränsning, säger Örjan Åslund och fortsätter:

- Tänk att utfärda garanti för en bil som kanske gått 25.000 mil.

Han lovar att kunderna ska få hundra procents ersättning.

- Kunderna ska hållas skadeslösa, säger han.
RacerX
"Ruisku"
Viestit: 131
Liittynyt: To Kesä 30, 2005 11:21
Paikkakunta: Valkeakoski

Viesti Kirjoittaja RacerX »

Tehdas ilmoittaa ;

Tolerans för service är tre månader och 2500 km, dvs max 15 månader och max 22500 km mellan servicetillfällen

pika suomennos:

Huoltojen välinen aika 3kk yli/ali tai 2500 km yli tai ali , eli max 15 kk huoltojen väliä tai max 22500km huoltojen väliä.

Hyvä jos suomessa olisi ruotsia parempi tulkinta :lol: kerrankin !![/quote]

Mikä on muuten lähde mistä tuo tieto on saatu, onko luettavissa esim netissä?
sewe-HKI
"Tuplakaasari"
Viestit: 54
Liittynyt: Ti Maalis 30, 2004 13:51
Paikkakunta: HKI

Saman kuulin minäkin

Viesti Kirjoittaja sewe-HKI »

Eli kaikkiin moottorin takuukorjauksiin lupa täytyy hakea Saksasta pääkallopaikalata! Suomen päässä tarkastetaan huoltokirja ja kuulin että toleranssi olisi 2000 km huolto-ohjelmasta mutta tätähän jo tuossa aiemmin kammettiin 3000 km:iin.
"kitkat"
9000 CSE 2.3t Aut. -95
laatikkohuolia...edelleen

# jäsen 2221#
Vastaa Viestiin