9-5 pitkäksi aikaa?
9-5 pitkäksi aikaa?
Kävin eilen koeajamassa vajaat 200 000km ajetun Saab 9-5 2.3t wagonin vm99; ja oli paras ja mukavin auto mitä olen ajanut. Ja tilaakin oli tarpeeksi kasvavalle perheelle. Hieman noi kilometrit kuitenkin arveluttaa.. eli Mites pitkään tällaisella Saabilla huolettomasti ajaisi? Ajattelin kun on kuitenkin sen verran tehokas kone että että onko myös kestävä? Ja onkohan tulossa jotain 200 000km:n huoltoa?
-
- "Hölösuu"
Jos on vaikka tammikuussa -99 käyttöönotettu auto niin 8kk on vielä moottoritakuuta jäljellä.. en kauheasti laskisi sen varaan enää.
Meitähän on moneksi, mutta minä en ostaisi paljon ajettua. Syystä että vähän ajettu ei käytännössä ole sen kalliimpi, ainakaan jos yhtään laskee tulevien remonttien todennäköisyydelle mitään hintaa.
Vähän ajetusta autosta on vieläpä helpompi arvioida ennen ostopäätöstä että minkälaisella pidolla auto on ollut.
Meitähän on moneksi, mutta minä en ostaisi paljon ajettua. Syystä että vähän ajettu ei käytännössä ole sen kalliimpi, ainakaan jos yhtään laskee tulevien remonttien todennäköisyydelle mitään hintaa.
Vähän ajetusta autosta on vieläpä helpompi arvioida ennen ostopäätöstä että minkälaisella pidolla auto on ollut.
9000CS 2,3
Re: 9-5 pitkäksi aikaa?
Voi käydä hyvä tuuri ja ko. auto on ollut tarkalla pidolla -> ajat autolla "huolettomasti" hyvinkin pitkään. Voi myös käydä niin, että ajelet tolla 50000km lisää ja kone alkaa kolisemaan vaikka mitä yrittäisit. Mistäs sen tietää. Itellänikin on 9-5:ssä nyt 90tkm mittarissa ja jakopää rahisee. Onneksi huoltokirjassa on leimat kohdillaan. Hyvä autohan 9-5 on ajaa, joten osta pois vaan jos et pelkää riskinottoaviskikola kirjoitti:Kävin eilen koeajamassa vajaat 200 000km ajetun Saab 9-5 2.3t wagonin vm99; ja oli paras ja mukavin auto mitä olen ajanut. Ja tilaakin oli tarpeeksi kasvavalle perheelle. Hieman noi kilometrit kuitenkin arveluttaa.. eli Mites pitkään tällaisella Saabilla huolettomasti ajaisi? Ajattelin kun on kuitenkin sen verran tehokas kone että että onko myös kestävä? Ja onkohan tulossa jotain 200 000km:n huoltoa?

-
- "Hölösuu"
Re: 9-5 pitkäksi aikaa?
Joo itselläkin on ketju pikkuisen äänekkäämpi nyt (97tkm) kuin ostaessa jolloin oli 72tkm. Mutta sitä pitää kyllä kuunnella pelti auki, rohinaksi en sitä sanoisi ainakaan vielä. Alkaa varmaan rohista kunnolla sitten kun 8v takuu loppuu.. Olin tuossa yhtenä päivänä jalankulkijana liikennevaloissa kun valoihin tuli 9-5 aero. Ketjun rohina kuului selvästi vaikka olin 5 metrin päässä autosta. Että siinä oli vähän vertailukohtaa . Monikohan edes ymmärtää vaatia sen korjaamista takuuseenkarg kirjoitti: Itellänikin on 9-5:ssä nyt 90tkm mittarissa ja jakopää rahisee. Onneksi huoltokirjassa on leimat kohdillaan.

9000CS 2,3
Muistan, kun aikoinaan olin ostamassa ekaa Saabiani (900 GLi -84). Autolla oli ajettu kolmessa vuodessa 140 tkm. Minua tuo "suuri" kilometrilukema hiukan arvelutti. Kotipaikkakunnallani piti autokorjaamoa kaveri, joka oli kannuksensa hankkinut valtuutetussa Saab-korjaamossa ja jonka Saab-tietous oli sitä luokkaa, että korjaamolle oli useamman viikon jonotus. Kysäisin tältä kaverilta josko kannattaisi tuo auto unohtaa. Kaveri vastasi, että eihän sillä ole vasta kuin sisäänajo kunnolla ajettu.
Niinpä minä sitten ostin tuon Saabin ja ajelin sillä tyytyväisenä 330 tkm lukemaan saakka. Konetta ei tarvinnut avata minun aikanani kertaakaan. Kuluvia osia (iskarit, pallonivelet, vetonivelet, pyöränlaakerit, kytkinlevy) vaihdeltiin tarvittaessa.
Seuraava autoni oli 9000 CD Turbo, jolla oli ajettu melkein 290 tkm. Tähän autoon jouduin vaihtamaan/uusimaan lähes kaikki liikkuvat ja liikkumattomat osat. Ajoin autolla lukemaan 350 tkm. Koneelle ei tarvinnut tänä aikana tehdä muuta kuin vaihtaa kansipahvi.
Nykyisessäa autossani on nyt mittarissa 164 tkm eikä koneessa (V6) ole ollut mitään ongelmia (paitsi toinen sytkäkasetti).
Uskaltaisin väittää, että sekä originaalit Saabin että GM/Saab koneet ovat ajomääräkestoltaan (tyyppivioistaan huolimatta) sieltä vahvimmasta päästä. Tätä näkemystä vahvistaa sekin, että moottoreiden tehoa voidaan viripaketeilla nostaa huomattavasti ilman mitään välttämättömiä rautamuutoksia.
Niinpä minä sitten ostin tuon Saabin ja ajelin sillä tyytyväisenä 330 tkm lukemaan saakka. Konetta ei tarvinnut avata minun aikanani kertaakaan. Kuluvia osia (iskarit, pallonivelet, vetonivelet, pyöränlaakerit, kytkinlevy) vaihdeltiin tarvittaessa.
Seuraava autoni oli 9000 CD Turbo, jolla oli ajettu melkein 290 tkm. Tähän autoon jouduin vaihtamaan/uusimaan lähes kaikki liikkuvat ja liikkumattomat osat. Ajoin autolla lukemaan 350 tkm. Koneelle ei tarvinnut tänä aikana tehdä muuta kuin vaihtaa kansipahvi.
Nykyisessäa autossani on nyt mittarissa 164 tkm eikä koneessa (V6) ole ollut mitään ongelmia (paitsi toinen sytkäkasetti).
Uskaltaisin väittää, että sekä originaalit Saabin että GM/Saab koneet ovat ajomääräkestoltaan (tyyppivioistaan huolimatta) sieltä vahvimmasta päästä. Tätä näkemystä vahvistaa sekin, että moottoreiden tehoa voidaan viripaketeilla nostaa huomattavasti ilman mitään välttämättömiä rautamuutoksia.
Volvo XC60 T8 AWD Long Range Plus Dark -24
Oldsmobile 442 W-30 -71 (Aut)
Saab 9-5 3.0T V6 SE wagon -00, stegX/DionHPT&Suorsa (Aut)
Ex: 9-5 2.3T Aero wagon -09, Bp/jcarlson (Man)
Ex: Volvo S60 T8 TwE R-Design Polestar -21
Oldsmobile 442 W-30 -71 (Aut)
Saab 9-5 3.0T V6 SE wagon -00, stegX/DionHPT&Suorsa (Aut)
Ex: 9-5 2.3T Aero wagon -09, Bp/jcarlson (Man)
Ex: Volvo S60 T8 TwE R-Design Polestar -21
9-5 2.3t vm. 2001
Meikäläisellä alla vuosimallin 2001 sedan, otettu käyttöön syyskuussa 2000. Kaikki huollot tehty merkkiliikkeessä, eli moottoritakuu voimassa syyskuun 2008 loppuun saakka. Autolla oli ajettu n. 168 000 km ostaessani sen 12/2004. Nyt kilsoja mittarissa n. 192 000, ja tällä välin on tehty yksi vuosihuolto (n. 300 euroa, sis. raitisilmasuodattimen). Sen lisäksi vaihtui akku heti ostettua myyjäliikkeen piikkiin, sekä termostaatti sitten muutama kuukausi myöhemmin omaan piikkiin (n. 100 euroa töineen). Ilmastointilaitteen huollatin omatoimisesti viime syksynä (n. 100 euroa). Auto toimii vallan mainiosti, eikä matka-ajon kulutuskaan päätä huimaa. Nyt pitkänä viikonloppuna tuli kilsoja n. 1200, ja keskikulutus oli ajotietsikan mukaan 7.1 litraa satasella, joskin tuo näyttää hieman alakanttiin. Välillä mentiin aika reipastakin kyytiä...
Itse olen ollut ostokseeni täysin tyytyväinen, varsinkin kun hintakin oli ostoaikaan suht kohdallaan
. Hieman kilsat hirvitti, mutta käytin auton tohtorisedällä ennen ostopäätöksen tekoa. Hyvät arviot sai, ja niinpä sitä sitten tuli tehtyä kaupat. Nyt on vaan yksi mutka matkassa, Aero on alkanut pyöriä mielessä koko ajan enemmän ja enemmän 
Itse olen ollut ostokseeni täysin tyytyväinen, varsinkin kun hintakin oli ostoaikaan suht kohdallaan

Saab 9-5 2.3T Wagon vm. 2006
-
- "Hölösuu"
Eilen avattiin venttiilikoppa tuosta omasta 97tkm ajetusta aerosta ja sisälmykset todettiin täysin puhtaaksi. Ketjujen äänetkin on saab-spesialistin mielestä minun korvien välissä.. sen siitä saa kun lukee tätäkin palstaa kuukaudesta toiseen 
Auto on siitä "erikoinen" että sillä on ajettu vain yksi 20tkm (50-70tkm)samoilla öljyillä, seuraavaksi pisin vaihtoväli on 12tkm.
Kansi oli löysällä mutta niinhän se näissä kuuluu ollakin ja se kiristettiin.
Minä olen entistä vakuuttuneempi että se on tuo 20tkm öljynvaihtoväli joka syö näistä koneet p**kaksi jos ajo on yhtään "sekalaista" eli paljon lyhyttä ja kylmäkäynnistyksiä. En ostaisi enkä osta sellaista 9-5:tä jolla on ajettu esim. 100tkm ja tehty vain määräaikaishuollot. Ammattikäyttö ja matka-ajo on erikseen.
Joku kirjoitteli että "öljyn kuuluu mustua, ei se muuten puhdista konetta". Varmaan näin mutta itse katsoisin asiaa siltä kannalta että öljyt pitää vaihtaa ennen kuin ne mustuvat, muutenhan se on kakkaa mikä siellä kiertää ja yrittää konetta voidella.
Emmä myykään tätä vielä, ehkä

Auto on siitä "erikoinen" että sillä on ajettu vain yksi 20tkm (50-70tkm)samoilla öljyillä, seuraavaksi pisin vaihtoväli on 12tkm.
Kansi oli löysällä mutta niinhän se näissä kuuluu ollakin ja se kiristettiin.
Minä olen entistä vakuuttuneempi että se on tuo 20tkm öljynvaihtoväli joka syö näistä koneet p**kaksi jos ajo on yhtään "sekalaista" eli paljon lyhyttä ja kylmäkäynnistyksiä. En ostaisi enkä osta sellaista 9-5:tä jolla on ajettu esim. 100tkm ja tehty vain määräaikaishuollot. Ammattikäyttö ja matka-ajo on erikseen.
Joku kirjoitteli että "öljyn kuuluu mustua, ei se muuten puhdista konetta". Varmaan näin mutta itse katsoisin asiaa siltä kannalta että öljyt pitää vaihtaa ennen kuin ne mustuvat, muutenhan se on kakkaa mikä siellä kiertää ja yrittää konetta voidella.
Emmä myykään tätä vielä, ehkä

9000CS 2,3
Re: 9-5 2.3t vm. 2001
Aivan samat ongelmat ovat täällä suunnalla.kaitsu-71 kirjoitti:Nyt on vaan yksi mutka matkassa, Aero on alkanut pyöriä mielessä koko ajan enemmän ja enemmän

Saab 9-5 2.3t
Saab 9-5 Aero
Saab 900 cabriolet 2.0t+
# 2752
Saab 9-5 Aero
Saab 900 cabriolet 2.0t+
# 2752