9-5 Aero '06
9-5 Aero '06
Tulee nykyisellä Aerolla kohta viisi vuotta täyteen ja voisi harkita lelun vaihtoa. Täällä käpykylässä ei ole koeajettavissa Aeroa, joten utelen, mitä hyvää tai huonoa 2006-mallissa on aikaisempiin verrattuna? Nykyinen Aero on Wagon ja automaatti ja uusi olisi samanmoinen.
TM:ssä oli kuulemma ollut joku koeajo, jossa jotain oli moitittu - en vain tiedä, mitä
Tiettyä mielenkiintoa olisi myös Hirsch-pakettia kohtaan, jotta tehoa saisi lisää, mutta lienevätkö hintansa väärtejä?
Nykyinen Aero on pelannut hyvin, mitä nyt automaattilaatikko pitää turhan paljon ääntä parilla pienimmällä vaihteella (verrattuna vaimon 9-3SS:ään). Softapäivityksellä (joskus reilu vuosi sitten muistaakseni) laatikko muuttui vaihdoiltaan sivistyneemmäksi, mutta toisaalta tuli uutena bugina sellainen, että laatikko empii vaihdossa, jos kaasupolkimen asentoa muuttaa samaan aikaan kuin laatikko aikoo vaihtaa. Esimerkiksi jos kiihdytyksessä erehtyy löysäämään kaasua juuri vaihtohetkellä, laatikko lykkää vaihtoa sekunnin tai pari ja kierrokset jäävät keikkumaan punarajalle..
TM:ssä oli kuulemma ollut joku koeajo, jossa jotain oli moitittu - en vain tiedä, mitä
Tiettyä mielenkiintoa olisi myös Hirsch-pakettia kohtaan, jotta tehoa saisi lisää, mutta lienevätkö hintansa väärtejä?
Nykyinen Aero on pelannut hyvin, mitä nyt automaattilaatikko pitää turhan paljon ääntä parilla pienimmällä vaihteella (verrattuna vaimon 9-3SS:ään). Softapäivityksellä (joskus reilu vuosi sitten muistaakseni) laatikko muuttui vaihdoiltaan sivistyneemmäksi, mutta toisaalta tuli uutena bugina sellainen, että laatikko empii vaihdossa, jos kaasupolkimen asentoa muuttaa samaan aikaan kuin laatikko aikoo vaihtaa. Esimerkiksi jos kiihdytyksessä erehtyy löysäämään kaasua juuri vaihtohetkellä, laatikko lykkää vaihtoa sekunnin tai pari ja kierrokset jäävät keikkumaan punarajalle..
Re: 9-5 Aero '06
Oletko vaihtanut laatikon öljyt? Jos katsot laatikon öljytikusta, niin minkälaista öljy tikussa on? Jos mustaa "tervaa" niin kiireen vilkkaan vaihtamaan öljyjä. Kuullostaa kyllä siltä että laatikko vetelee viimeisiään. ProCar Service korjaa/korjauttaa noita laatikoita hintaan n. 2600€. Uusi laatikko n. 8000€ (5 lovinen automaatti, 4 lovinen on halvempi). Tai jos on rahaa niin 2006 Aeroa hakemaan.jmarin kirjoitti: Softapäivityksellä (joskus reilu vuosi sitten muistaakseni) laatikko muuttui vaihdoiltaan sivistyneemmäksi, mutta toisaalta tuli uutena bugina sellainen, että laatikko empii vaihdossa, jos kaasupolkimen asentoa muuttaa samaan aikaan kuin laatikko aikoo vaihtaa. Esimerkiksi jos kiihdytyksessä erehtyy löysäämään kaasua juuri vaihtohetkellä, laatikko lykkää vaihtoa sekunnin tai pari ja kierrokset jäävät keikkumaan punarajalle..
Tommi - Jäsen 2001
Saab NG 9-5 Aero XWD ja 9-5 2.3 Turbo Wagon
Saab 900 OG Cabriolet Turbo ja Saab 99
Saab 96
Saab NG 9-5 Aero XWD ja 9-5 2.3 Turbo Wagon
Saab 900 OG Cabriolet Turbo ja Saab 99
Saab 96
Re: 9-5 Aero '06
Ei ainakaan pari viikkoa sitten ollut mustaa vaan punertavaa, kun mittatikkua pyyhkäisi paperin kulmaan. Tuo ominaisuus tuli nimenomaan "uuden" softan mukana (mutta muistelen, että senkin softan päiväys oli jo päivityksen yhteydessä aika vanha). Täytyy vielä tarkistaa öljyn väri, mutta en usko, että se on miksikään muuttunut (ja joka tapauksessa tuo ilmiö on ollut olemassa jo reilun vuoden eikä ole sen kummemmaksi tullut). Ilmiö esiintyy normaaliajossa tuskin koskaan, itsekin olen saanut sen esiin vain vajaan 10 kertaa. Veikkaan, että softassa on yritetty tehdä parannus, että kaasua _lisättäessä_ laatikko ei vaihtaisikaan suuremmalle heti, vaan katselisi vielä hetken maailman menoa - mutta muutos vaikuttaakin myös kaasua _löysättäessä_.eklunto1 kirjoitti:Oletko vaihtanut laatikon öljyt? Jos katsot laatikon öljytikusta, niin minkälaista öljy tikussa on? Jos mustaa "tervaa" niin kiireen vilkkaan vaihtamaan öljyjä. Kuullostaa kyllä siltä että laatikko vetelee viimeisiään. ProCar Service korjaa/korjauttaa noita laatikoita hintaan n. 2600€. Uusi laatikko n. 8000€ (5 lovinen automaatti, 4 lovinen on halvempi). Tai jos on rahaa niin 2006 Aeroa hakemaan.jmarin kirjoitti: Softapäivityksellä (joskus reilu vuosi sitten muistaakseni) laatikko muuttui vaihdoiltaan sivistyneemmäksi, mutta toisaalta tuli uutena bugina sellainen, että laatikko empii vaihdossa, jos kaasupolkimen asentoa muuttaa samaan aikaan kuin laatikko aikoo vaihtaa. Esimerkiksi jos kiihdytyksessä erehtyy löysäämään kaasua juuri vaihtohetkellä, laatikko lykkää vaihtoa sekunnin tai pari ja kierrokset jäävät keikkumaan punarajalle..
Eniten minua ärsyttää laatikon ääni, joka on kai ollut samanlainen alusta saakka. Ilmeisesti momentinmuuntimen luistaessa (tai joka tapauksessa 1-2-vaihteilla) kuuluu ulinantapainen ääni kuin hydraulisesta voimansiirrosta ikään. Samantapainen kuuluu myös 9-3SS:ssä, mutta vaimeampana.
Täytyy nyt tuumata tuota uutta Aeroa - onko siinä riittävän paljon uutta leluarvoa vai joutuuko vaihtamaan merkkiä :-I (Ei vaan tiedä, mihin vaihtaisi, kun Hindustan Ambassadorkin on pilattu elektronisella moottorinohjauksella eikä niitä edes tuoda maahan..
Lisäys: Vaaleanpunaista on öljy edelleen.
Itselläni on M2000 AeroWagon automaatti ja äskettäin tuli koeajettua M2006. Kulkupuolella on ihan selvä parannus, joka osittain johtuu automaattilaatikosta, kun omassa on vielä vanhempi 4-portainen.
Mittaristosta en kyllä oikein innostunut. Nopeusmittari on epäselvempi kuin vanhassa ja radio todella hirveän näköinen... Selvä heikennys on myös, että CargoTracks -kuljetuslenkkien paikkoja on vähennetty
Teknikens Värld mittasi M2006 AeroWagon automaatille 0-100 kiihtyvyydeksi 6,9 sek, joka on hyvin lähellä edellisen version 305hv Hirschin arvoja. Sinänsä turhahan noita nollasta sataan lukemia on vertailla, mutta kun eivät yleensä muitakaan kiihtyvyysarvoja automaateille ilmoita, niin minkäs teet. Vuosi sitten koeajoin myös 305hv Hirschin ja olihan siinä ainakin rajummat pakoäänet...
Eski
Mittaristosta en kyllä oikein innostunut. Nopeusmittari on epäselvempi kuin vanhassa ja radio todella hirveän näköinen... Selvä heikennys on myös, että CargoTracks -kuljetuslenkkien paikkoja on vähennetty
Teknikens Värld mittasi M2006 AeroWagon automaatille 0-100 kiihtyvyydeksi 6,9 sek, joka on hyvin lähellä edellisen version 305hv Hirschin arvoja. Sinänsä turhahan noita nollasta sataan lukemia on vertailla, mutta kun eivät yleensä muitakaan kiihtyvyysarvoja automaateille ilmoita, niin minkäs teet. Vuosi sitten koeajoin myös 305hv Hirschin ja olihan siinä ainakin rajummat pakoäänet...
Eski
Ajoin tuossa Jämsän Laakkosella Aero 2006 Automaatin. Kun siinä tutkailin ja katselin niin en itsekään pidä uusista mittareista ja radion ja ilmastointilaitteen säätimistä. Epäselkeät ja niin Mazdamaiset. siis ei sovi Saabin tyyliin.
Vetoa kyllä löytyi. Olin vähän ihmeissäni auton eleettömyydestä. siis kun rajussakin kiihdytyksessä meno tuntui kovin tavanomaiselta ja nopeuden lisäyksen huomasi vain edellä ajavien peräpuskurin lähestymisestä ja mittarin liikkeistä. Hyvä sinänsä.
Vetoa kyllä löytyi. Olin vähän ihmeissäni auton eleettömyydestä. siis kun rajussakin kiihdytyksessä meno tuntui kovin tavanomaiselta ja nopeuden lisäyksen huomasi vain edellä ajavien peräpuskurin lähestymisestä ja mittarin liikkeistä. Hyvä sinänsä.
Halogeenien jälkeen tunne on kyllä tuo - ja vastaavasti kun tottuu ajamaan xenoneilla ja ajaa sitten halogeeneilla, tuntuu kuin ajaisi koko ajan pitkillä valoilla.Petter kirjoitti:Itse olen toista mieltä. Erityisesti lähivalojen kantama xenoneissa (II sukupolvi) on lyhyt ja loppuu kuin veitsellä leikaten.
Siitä huolimatta en xenoneista aio luopua, näkyvyys on selkeästi parempi ja lähivalojen kantama pientareella on paljon parempi kuin halogeeneilla (näkee esim. moottoritiellä jonossa ajaessa, kun omat valot valaisevat tien varren viitat jo kaukaa toisin kuin edelläajavien valot). Kaukovaloista nyt puhumattakaan..
Kyllähän ne nupit oudoilta näyttävät. Kai mukinpitimiä sentään oli entinen määrä?Eski kirjoitti: Mittaristosta en kyllä oikein innostunut. Nopeusmittari on epäselvempi kuin vanhassa ja radio todella hirveän näköinen... Selvä heikennys on myös, että CargoTracks -kuljetuslenkkien paikkoja on vähennetty
Minäkin olen ajanut pienen lenkin Hirsch-versiolla ja olin aika ihmeissäni, kun ero omaan Aeroon tuntui aika vaatimattomalta (ääntä lukuunottamatta). Tosin koeajoyksilössä paloi koko ajan CE-valo, ties vaikka tehoa olisi rajoitettu.Eski kirjoitti:Teknikens Värld mittasi M2006 AeroWagon automaatille 0-100 kiihtyvyydeksi 6,9 sek, joka on hyvin lähellä edellisen version 305hv Hirschin arvoja. Sinänsä turhahan noita nollasta sataan lukemia on vertailla, mutta kun eivät yleensä muitakaan kiihtyvyysarvoja automaateille ilmoita, niin minkäs teet. Vuosi sitten koeajoin myös 305hv Hirschin ja olihan siinä ainakin rajummat pakoäänet...
Eski
Onkohan tuo 6.9 sekuntia tosiaan saatu ihan normaalilla yksilöllä - ihmetyttää, miksi tehdas ilmoittaisi suoritusarvot sekuntikaupalla alakanttiin? Eikös "virallinen" luku ole edelleen 8.5 s? Toinen harmillinen juttu on se, ettei tehdas voi jo valmiiksi nostaa tehoa edes 20 kW, jos siihen riittää pelkkä softamuutos.
Mukinpitimet on ennallaanjmarin kirjoitti: Kyllähän ne nupit oudoilta näyttävät. Kai mukinpitimiä sentään oli entinen määrä?
Jep, perstuntumalla noita eroja on vaikea verrata vaikka ajaisi autoja peräkkäin, mutta tuollaisen Aeron virittämisestä saatava hyöty saadaan ulos vasta kun lyödään lämä tiskiin 100kmh+ vauhdista... Jospa se testiauto oli limphomessaMinäkin olen ajanut pienen lenkin Hirsch-versiolla ja olin aika ihmeissäni, kun ero omaan Aeroon tuntui aika vaatimattomalta (ääntä lukuunottamatta). Tosin koeajoyksilössä paloi koko ajan CE-valo, ties vaikka tehoa olisi rajoitettu.
Kyllä virallinen lukema on edelleen 8,5 sek ja se on alakanttiin jo ykkösversion Aerolla. Eipä Aeron rauta hirveästi kestä tehonnostamista pelkällä softalla ja jos mennään 300hv tasolle pitäisi saada kyllä takapyörätkin vetämään...Onkohan tuo 6.9 sekuntia tosiaan saatu ihan normaalilla yksilöllä - ihmetyttää, miksi tehdas ilmoittaisi suoritusarvot sekuntikaupalla alakanttiin? Eikös "virallinen" luku ole edelleen 8.5 s? Toinen harmillinen juttu on se, ettei tehdas voi jo valmiiksi nostaa tehoa edes 20 kW, jos siihen riittää pelkkä softamuutos.
Eski