9-5 Aero '06

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
jmarin
"Aero"
Viestit: 457
Liittynyt: La Kesä 10, 2006 21:09

9-5 Aero '06

Viesti Kirjoittaja jmarin »

Tulee nykyisellä Aerolla kohta viisi vuotta täyteen ja voisi harkita lelun vaihtoa. Täällä käpykylässä ei ole koeajettavissa Aeroa, joten utelen, mitä hyvää tai huonoa 2006-mallissa on aikaisempiin verrattuna? Nykyinen Aero on Wagon ja automaatti ja uusi olisi samanmoinen.

TM:ssä oli kuulemma ollut joku koeajo, jossa jotain oli moitittu - en vain tiedä, mitä ;-)

Tiettyä mielenkiintoa olisi myös Hirsch-pakettia kohtaan, jotta tehoa saisi lisää, mutta lienevätkö hintansa väärtejä?

Nykyinen Aero on pelannut hyvin, mitä nyt automaattilaatikko pitää turhan paljon ääntä parilla pienimmällä vaihteella (verrattuna vaimon 9-3SS:ään). Softapäivityksellä (joskus reilu vuosi sitten muistaakseni) laatikko muuttui vaihdoiltaan sivistyneemmäksi, mutta toisaalta tuli uutena bugina sellainen, että laatikko empii vaihdossa, jos kaasupolkimen asentoa muuttaa samaan aikaan kuin laatikko aikoo vaihtaa. Esimerkiksi jos kiihdytyksessä erehtyy löysäämään kaasua juuri vaihtohetkellä, laatikko lykkää vaihtoa sekunnin tai pari ja kierrokset jäävät keikkumaan punarajalle..
eklunto1
"Hölösuu"
Viestit: 1081
Liittynyt: To Maalis 10, 2005 19:48
Paikkakunta: Vantaa

Re: 9-5 Aero '06

Viesti Kirjoittaja eklunto1 »

jmarin kirjoitti: Softapäivityksellä (joskus reilu vuosi sitten muistaakseni) laatikko muuttui vaihdoiltaan sivistyneemmäksi, mutta toisaalta tuli uutena bugina sellainen, että laatikko empii vaihdossa, jos kaasupolkimen asentoa muuttaa samaan aikaan kuin laatikko aikoo vaihtaa. Esimerkiksi jos kiihdytyksessä erehtyy löysäämään kaasua juuri vaihtohetkellä, laatikko lykkää vaihtoa sekunnin tai pari ja kierrokset jäävät keikkumaan punarajalle..
Oletko vaihtanut laatikon öljyt? Jos katsot laatikon öljytikusta, niin minkälaista öljy tikussa on? Jos mustaa "tervaa" niin kiireen vilkkaan vaihtamaan öljyjä. Kuullostaa kyllä siltä että laatikko vetelee viimeisiään. ProCar Service korjaa/korjauttaa noita laatikoita hintaan n. 2600€. Uusi laatikko n. 8000€ (5 lovinen automaatti, 4 lovinen on halvempi). Tai jos on rahaa niin 2006 Aeroa hakemaan. :lol:
Tommi - Jäsen 2001
Saab NG 9-5 Aero XWD ja 9-5 2.3 Turbo Wagon
Saab 900 OG Cabriolet Turbo ja Saab 99
Saab 96
jmarin
"Aero"
Viestit: 457
Liittynyt: La Kesä 10, 2006 21:09

Re: 9-5 Aero '06

Viesti Kirjoittaja jmarin »

eklunto1 kirjoitti:
jmarin kirjoitti: Softapäivityksellä (joskus reilu vuosi sitten muistaakseni) laatikko muuttui vaihdoiltaan sivistyneemmäksi, mutta toisaalta tuli uutena bugina sellainen, että laatikko empii vaihdossa, jos kaasupolkimen asentoa muuttaa samaan aikaan kuin laatikko aikoo vaihtaa. Esimerkiksi jos kiihdytyksessä erehtyy löysäämään kaasua juuri vaihtohetkellä, laatikko lykkää vaihtoa sekunnin tai pari ja kierrokset jäävät keikkumaan punarajalle..
Oletko vaihtanut laatikon öljyt? Jos katsot laatikon öljytikusta, niin minkälaista öljy tikussa on? Jos mustaa "tervaa" niin kiireen vilkkaan vaihtamaan öljyjä. Kuullostaa kyllä siltä että laatikko vetelee viimeisiään. ProCar Service korjaa/korjauttaa noita laatikoita hintaan n. 2600€. Uusi laatikko n. 8000€ (5 lovinen automaatti, 4 lovinen on halvempi). Tai jos on rahaa niin 2006 Aeroa hakemaan. :lol:
Ei ainakaan pari viikkoa sitten ollut mustaa vaan punertavaa, kun mittatikkua pyyhkäisi paperin kulmaan. Tuo ominaisuus tuli nimenomaan "uuden" softan mukana (mutta muistelen, että senkin softan päiväys oli jo päivityksen yhteydessä aika vanha). Täytyy vielä tarkistaa öljyn väri, mutta en usko, että se on miksikään muuttunut (ja joka tapauksessa tuo ilmiö on ollut olemassa jo reilun vuoden eikä ole sen kummemmaksi tullut). Ilmiö esiintyy normaaliajossa tuskin koskaan, itsekin olen saanut sen esiin vain vajaan 10 kertaa. Veikkaan, että softassa on yritetty tehdä parannus, että kaasua _lisättäessä_ laatikko ei vaihtaisikaan suuremmalle heti, vaan katselisi vielä hetken maailman menoa - mutta muutos vaikuttaakin myös kaasua _löysättäessä_.

Eniten minua ärsyttää laatikon ääni, joka on kai ollut samanlainen alusta saakka. Ilmeisesti momentinmuuntimen luistaessa (tai joka tapauksessa 1-2-vaihteilla) kuuluu ulinantapainen ääni kuin hydraulisesta voimansiirrosta ikään. Samantapainen kuuluu myös 9-3SS:ssä, mutta vaimeampana.

Täytyy nyt tuumata tuota uutta Aeroa - onko siinä riittävän paljon uutta leluarvoa vai joutuuko vaihtamaan merkkiä :-I (Ei vaan tiedä, mihin vaihtaisi, kun Hindustan Ambassadorkin on pilattu elektronisella moottorinohjauksella eikä niitä edes tuoda maahan.. ;)

Lisäys: Vaaleanpunaista on öljy edelleen.
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6512
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

Itselläni on M2000 AeroWagon automaatti ja äskettäin tuli koeajettua M2006. Kulkupuolella on ihan selvä parannus, joka osittain johtuu automaattilaatikosta, kun omassa on vielä vanhempi 4-portainen.

Mittaristosta en kyllä oikein innostunut. Nopeusmittari on epäselvempi kuin vanhassa ja radio todella hirveän näköinen... Selvä heikennys on myös, että CargoTracks -kuljetuslenkkien paikkoja on vähennetty :lol:

Teknikens Värld mittasi M2006 AeroWagon automaatille 0-100 kiihtyvyydeksi 6,9 sek, joka on hyvin lähellä edellisen version 305hv Hirschin arvoja. Sinänsä turhahan noita nollasta sataan lukemia on vertailla, mutta kun eivät yleensä muitakaan kiihtyvyysarvoja automaateille ilmoita, niin minkäs teet. Vuosi sitten koeajoin myös 305hv Hirschin ja olihan siinä ainakin rajummat pakoäänet...

Eski
Petter
"Hirsch"
Viestit: 728
Liittynyt: Ti Tammi 18, 2005 08:41
Paikkakunta: Kerava

Viesti Kirjoittaja Petter »

Valothan noissa uudemmissa on huonommat kuin alkuperäisessä mallissa!
9-5 Aero W -01
96 V4 1,7 -76
Chrysler Grand Voyager V6 LX -01
#2253
jmarin
"Aero"
Viestit: 457
Liittynyt: La Kesä 10, 2006 21:09

Viesti Kirjoittaja jmarin »

Petter kirjoitti:Valothan noissa uudemmissa on huonommat kuin alkuperäisessä mallissa!
Mitä malleja tuo koskee, nimenomaan 2006-mallia vai jo edellistä faceliftiä? Itsellä on xenonit eikä niissä ole valittamista, mutta lieneekö ne(kin) huonontuneet 2006-malliin?
hsivenius
"Ruisku"
Viestit: 140
Liittynyt: Ke Huhti 05, 2006 13:33
Paikkakunta: Korpilahti

Viesti Kirjoittaja hsivenius »

Ajoin tuossa Jämsän Laakkosella Aero 2006 Automaatin. Kun siinä tutkailin ja katselin niin en itsekään pidä uusista mittareista ja radion ja ilmastointilaitteen säätimistä. Epäselkeät ja niin Mazdamaiset. siis ei sovi Saabin tyyliin.

Vetoa kyllä löytyi. Olin vähän ihmeissäni auton eleettömyydestä. siis kun rajussakin kiihdytyksessä meno tuntui kovin tavanomaiselta ja nopeuden lisäyksen huomasi vain edellä ajavien peräpuskurin lähestymisestä ja mittarin liikkeistä. Hyvä sinänsä.
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6512
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

Halogeenien valoteho on heikentynyt joka malliuudistuksessa. M2006 Xenoneista ei ole kokemusta eikä tietoa eroista edelliseen versioon.

Eski
Petter
"Hirsch"
Viestit: 728
Liittynyt: Ti Tammi 18, 2005 08:41
Paikkakunta: Kerava

Viesti Kirjoittaja Petter »

Tekniikan maailman mukaan I-sukupolven 9-5:ssa on parhaat valot mitä lehti on testannut.
9-5 Aero W -01
96 V4 1,7 -76
Chrysler Grand Voyager V6 LX -01
#2253
Petter
"Hirsch"
Viestit: 728
Liittynyt: Ti Tammi 18, 2005 08:41
Paikkakunta: Kerava

Viesti Kirjoittaja Petter »

9-5 Aero W -01
96 V4 1,7 -76
Chrysler Grand Voyager V6 LX -01
#2253
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6512
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

Petter kirjoitti:Tekniikan maailman mukaan I-sukupolven 9-5:ssa on parhaat valot mitä lehti on testannut.
Njoo varmaan parhaat halogeenit, mutta itsekin M2005 Xenoneita testaanneena voin sanoa, että ero on kuin yöllä ja päivällä verrattuna oman auton halogeeneihin...

Eski
Petter
"Hirsch"
Viestit: 728
Liittynyt: Ti Tammi 18, 2005 08:41
Paikkakunta: Kerava

Viesti Kirjoittaja Petter »

Itse olen toista mieltä. Erityisesti lähivalojen kantama xenoneissa (II sukupolvi) on lyhyt ja loppuu kuin veitsellä leikaten.
9-5 Aero W -01
96 V4 1,7 -76
Chrysler Grand Voyager V6 LX -01
#2253
jmarin
"Aero"
Viestit: 457
Liittynyt: La Kesä 10, 2006 21:09

Viesti Kirjoittaja jmarin »

Petter kirjoitti:Itse olen toista mieltä. Erityisesti lähivalojen kantama xenoneissa (II sukupolvi) on lyhyt ja loppuu kuin veitsellä leikaten.
Halogeenien jälkeen tunne on kyllä tuo - ja vastaavasti kun tottuu ajamaan xenoneilla ja ajaa sitten halogeeneilla, tuntuu kuin ajaisi koko ajan pitkillä valoilla. ;-)

Siitä huolimatta en xenoneista aio luopua, näkyvyys on selkeästi parempi ja lähivalojen kantama pientareella on paljon parempi kuin halogeeneilla (näkee esim. moottoritiellä jonossa ajaessa, kun omat valot valaisevat tien varren viitat jo kaukaa toisin kuin edelläajavien valot). Kaukovaloista nyt puhumattakaan..
jmarin
"Aero"
Viestit: 457
Liittynyt: La Kesä 10, 2006 21:09

Viesti Kirjoittaja jmarin »

Eski kirjoitti: Mittaristosta en kyllä oikein innostunut. Nopeusmittari on epäselvempi kuin vanhassa ja radio todella hirveän näköinen... Selvä heikennys on myös, että CargoTracks -kuljetuslenkkien paikkoja on vähennetty :lol:
Kyllähän ne nupit oudoilta näyttävät. Kai mukinpitimiä sentään oli entinen määrä? ;-)
Eski kirjoitti:Teknikens Värld mittasi M2006 AeroWagon automaatille 0-100 kiihtyvyydeksi 6,9 sek, joka on hyvin lähellä edellisen version 305hv Hirschin arvoja. Sinänsä turhahan noita nollasta sataan lukemia on vertailla, mutta kun eivät yleensä muitakaan kiihtyvyysarvoja automaateille ilmoita, niin minkäs teet. Vuosi sitten koeajoin myös 305hv Hirschin ja olihan siinä ainakin rajummat pakoäänet...
Eski
Minäkin olen ajanut pienen lenkin Hirsch-versiolla ja olin aika ihmeissäni, kun ero omaan Aeroon tuntui aika vaatimattomalta (ääntä lukuunottamatta). Tosin koeajoyksilössä paloi koko ajan CE-valo, ties vaikka tehoa olisi rajoitettu.

Onkohan tuo 6.9 sekuntia tosiaan saatu ihan normaalilla yksilöllä - ihmetyttää, miksi tehdas ilmoittaisi suoritusarvot sekuntikaupalla alakanttiin? Eikös "virallinen" luku ole edelleen 8.5 s? Toinen harmillinen juttu on se, ettei tehdas voi jo valmiiksi nostaa tehoa edes 20 kW, jos siihen riittää pelkkä softamuutos.
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6512
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

jmarin kirjoitti: Kyllähän ne nupit oudoilta näyttävät. Kai mukinpitimiä sentään oli entinen määrä? ;-)
Mukinpitimet on ennallaan :D
Minäkin olen ajanut pienen lenkin Hirsch-versiolla ja olin aika ihmeissäni, kun ero omaan Aeroon tuntui aika vaatimattomalta (ääntä lukuunottamatta). Tosin koeajoyksilössä paloi koko ajan CE-valo, ties vaikka tehoa olisi rajoitettu.
Jep, perstuntumalla noita eroja on vaikea verrata vaikka ajaisi autoja peräkkäin, mutta tuollaisen Aeron virittämisestä saatava hyöty saadaan ulos vasta kun lyödään lämä tiskiin 100kmh+ vauhdista... Jospa se testiauto oli limphomessa :D
Onkohan tuo 6.9 sekuntia tosiaan saatu ihan normaalilla yksilöllä - ihmetyttää, miksi tehdas ilmoittaisi suoritusarvot sekuntikaupalla alakanttiin? Eikös "virallinen" luku ole edelleen 8.5 s? Toinen harmillinen juttu on se, ettei tehdas voi jo valmiiksi nostaa tehoa edes 20 kW, jos siihen riittää pelkkä softamuutos.
Kyllä virallinen lukema on edelleen 8,5 sek ja se on alakanttiin jo ykkösversion Aerolla. Eipä Aeron rauta hirveästi kestä tehonnostamista pelkällä softalla ja jos mennään 300hv tasolle pitäisi saada kyllä takapyörätkin vetämään...

Eski
Vastaa Viestiin