Kaasuläppäkotelo
Kaasuläppäkotelo
Moi!
Aiheesta on kirjoiteltu useaan kertaan palstalla. Epäilen että itselläni vika läpän kanssa, sillä auton ahdot seilaa satunnaisesti tasakaasulla. Muita vikoja lienee asentoanturi ja DI-kasetti, joista jälkimmäinen on autossa vaihdettu eikä vaikuttanut asiaan. Limbbariin auto ei ole vielä mennyt, mutta en yllättyisi jos näin kävisi..
Jotkut ovat saaneet vian kuntoon kotelon puhdistamisella. En ole koteloa alkanut vielä irrottamaan, mutta mietityttää vain että mitä, miten ja millä puhdistaa koteloa? Eikös syy saata olla enemmin kotelon sähköpuolella, jolloin puhdistelut eivät paljoa auta, vaan kotelo vaihtoon?
Aiheesta on kirjoiteltu useaan kertaan palstalla. Epäilen että itselläni vika läpän kanssa, sillä auton ahdot seilaa satunnaisesti tasakaasulla. Muita vikoja lienee asentoanturi ja DI-kasetti, joista jälkimmäinen on autossa vaihdettu eikä vaikuttanut asiaan. Limbbariin auto ei ole vielä mennyt, mutta en yllättyisi jos näin kävisi..
Jotkut ovat saaneet vian kuntoon kotelon puhdistamisella. En ole koteloa alkanut vielä irrottamaan, mutta mietityttää vain että mitä, miten ja millä puhdistaa koteloa? Eikös syy saata olla enemmin kotelon sähköpuolella, jolloin puhdistelut eivät paljoa auta, vaan kotelo vaihtoon?
Tommi - Jäsen 2001
Saab NG 9-5 Aero XWD ja 9-5 2.3 Turbo Wagon
Saab 900 OG Cabriolet Turbo ja Saab 99
Saab 96
Saab NG 9-5 Aero XWD ja 9-5 2.3 Turbo Wagon
Saab 900 OG Cabriolet Turbo ja Saab 99
Saab 96
Läppäkotelossa ei muuta puhdistettavaa ole kuin läppä ja virtauskanava. Jos ne ovat mönjässä voi läppä jumittaa ja takerrella ja aiheuttaa nykimistä ja sitten sen limp homen. Puhdistus; laita ensiksi virrat pois päältä ja sitten käännä kotelon vasemmalta puolelta läpän vipua (koteloa ei tarvitse irroittaa - riittä kuin irroitat siihen kiinnitetyn ahtoilmaputken). Puhdista virtauskanava ja läppä siihen mahd. kerääntyneestä öljymönjästä esim. moottorinpesuaineeseen kastetulla kankaalla. Vapauta läpän vipu varovasti. Tämä operaatio auttaa vain jos kotelosta löytyy mönjää tai suorastaan karstaa. Jos löydät läpästä puhdasta öljyä voi olla että puhdistamisella ei ole merkitystä....
Tein eilen puhdistusoperaation läpälle. Käytin pudistukseen bensaa ja nukkaamatonta kangasliinaa. Läpän reunalle oli kertynyt mustaa mönjään jonkin verran, muuten läppä oli puhdas. Samoin kanavan reunassa oli likaa. Huomenna reissu edessä, niin pitää vielä testailla...mattiruu kirjoitti:Läppäkotelossa ei muuta puhdistettavaa ole kuin läppä ja virtauskanava. Jos ne ovat mönjässä voi läppä jumittaa ja takerrella ja aiheuttaa nykimistä ja sitten sen limp homen. Puhdistus; laita ensiksi virrat pois päältä ja sitten käännä kotelon vasemmalta puolelta läpän vipua (koteloa ei tarvitse irroittaa - riittä kuin irroitat siihen kiinnitetyn ahtoilmaputken). Puhdista virtauskanava ja läppä siihen mahd. kerääntyneestä öljymönjästä esim. moottorinpesuaineeseen kastetulla kankaalla. Vapauta läpän vipu varovasti. Tämä operaatio auttaa vain jos kotelosta löytyy mönjää tai suorastaan karstaa. Jos löydät läpästä puhdasta öljyä voi olla että puhdistamisella ei ole merkitystä....
Viimeksi muokannut eklunto1, To Kesä 29, 2006 21:39. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Tommi - Jäsen 2001
Saab NG 9-5 Aero XWD ja 9-5 2.3 Turbo Wagon
Saab 900 OG Cabriolet Turbo ja Saab 99
Saab 96
Saab NG 9-5 Aero XWD ja 9-5 2.3 Turbo Wagon
Saab 900 OG Cabriolet Turbo ja Saab 99
Saab 96
Tänään tuli postissa "uusi käytetty" läppäkotelo ja aloin vaihto puuhiin. Vanhan kotelon kumiletkuja irroittaessani huomasin että viimeksi kun auto oli uuden huohotuspäivityksen asennuksessa, niin nippu päivitykselle meneviä kumiletkuja nidotaan yhteen ja kiristetään nippusiteellä. Tässä operaatiossa oli läppäkotelon alipaineletku saanut siipeensä. Ohut letku oli "murjottu" ja tämän tuloksena letku oli revennyt läppäkotelon päästä n. sentin. Repeämä oli tietenkin sellaisessa kohtaa ettei sitä letkua irroittamatta huomannut. Auton nykiminen pintakaasulla alkoi samoihin aikoihin kuin tuo päivitys tehtiin. En tietenkään osannut yhdistää näitä asioita toisiinsa. No, leikkasin haljenneen pään poikki ja letku takaisin kiinni. Eipä nyi enää pintakaasulla testauksen jälkeen. Huomenna vielä lisää testausta ja sitten keskustelemaan Saab huollon kanssa ja vaatimaan vähintään uusi letku.. Onhan sekin hyvää bisnestä huollolle että ensiksi rikotaan auto ja sitten myydään asiakkaalle 800€ läppäkotelo + asennustyö 

Tommi - Jäsen 2001
Saab NG 9-5 Aero XWD ja 9-5 2.3 Turbo Wagon
Saab 900 OG Cabriolet Turbo ja Saab 99
Saab 96
Saab NG 9-5 Aero XWD ja 9-5 2.3 Turbo Wagon
Saab 900 OG Cabriolet Turbo ja Saab 99
Saab 96
-
- "Kaasari"
- Viestit: 28
- Liittynyt: To Kesä 08, 2006 15:25
- Paikkakunta: karjaa
Öö ja tämän puheenvuoron pointti oli mikä?Mikko Tamminen kirjoitti:ne autot mitä ite en kuntoon saa menee osiksi ja PAALIIN.sen verta kallista on noiden romujen huoltaminen/korjaaminen. tosin ite ajankin 92 ja vanhemmalla kalustolla.
ps kulkevat siinä missä uudemmatkin

Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
ng900aero kirjoitti:Öö ja tämän puheenvuoron pointti oli mikä?Mikko Tamminen kirjoitti:ne autot mitä ite en kuntoon saa menee osiksi ja PAALIIN.sen verta kallista on noiden romujen huoltaminen/korjaaminen. tosin ite ajankin 92 ja vanhemmalla kalustolla.
ps kulkevat siinä missä uudemmatkin
Jaa, mikä pointti??

Autot nyt:
-Ford Mustang Mach1-69 408W 600+ HP, Peugeot 205 1.9GTI Cabrio. Peugeot 106 Rallye 1997. Audi A4 1.8t 2000.
-Ford Mustang Mach1-69 408W 600+ HP, Peugeot 205 1.9GTI Cabrio. Peugeot 106 Rallye 1997. Audi A4 1.8t 2000.
Ei auttanut ainoastaan haljenneen letkun korjaus. Itse asiassa se vain pahensi satunnaista pätkimistä. Vika ilmenee kun kone on lämmin. Eli autolla on ajettu n. 10min.
Vaihdoin käytetyn toimivaksi todetun kotelon. Kotelo oli mekaanisesti huonommassa kunnossa kuin omani = jousi löysempi ja läpän akselissa hieman välystä. (ollut käytössä 400 000km, joten lienee ymmärrettävää) No, laitoin kiinni ja ajoon... 10min kuluttua ei kertaakaan pätkäissyt, 30min ja pintakaasulla ahdot pysyy siinä missä pitää. Toinen huomio on että jos jalan nostaa kaasulta turbo mittari menee vasempaan reunaan, mitä se ei tehnyt vanhalla kotelolla. Eli yhteenvetona; 2 vikaa... Letku halki ja kotelo rikki. Silti auto käynnistyi ok, ei mennyt Limb home tilaan. Hyvin se Saabi toimii vaikka olisi muutama vikakin päällä.
Yrtin puhallella ja vertailla josko noista koteloista huomaisi jotain eroa, mutta ei. Vika lienee siinä että kopan lämmetessä sähköpuolella jotain häikkää. En tiedä onko kukaan onnistunut moista korjaamaan.
Vaihdoin käytetyn toimivaksi todetun kotelon. Kotelo oli mekaanisesti huonommassa kunnossa kuin omani = jousi löysempi ja läpän akselissa hieman välystä. (ollut käytössä 400 000km, joten lienee ymmärrettävää) No, laitoin kiinni ja ajoon... 10min kuluttua ei kertaakaan pätkäissyt, 30min ja pintakaasulla ahdot pysyy siinä missä pitää. Toinen huomio on että jos jalan nostaa kaasulta turbo mittari menee vasempaan reunaan, mitä se ei tehnyt vanhalla kotelolla. Eli yhteenvetona; 2 vikaa... Letku halki ja kotelo rikki. Silti auto käynnistyi ok, ei mennyt Limb home tilaan. Hyvin se Saabi toimii vaikka olisi muutama vikakin päällä.

Yrtin puhallella ja vertailla josko noista koteloista huomaisi jotain eroa, mutta ei. Vika lienee siinä että kopan lämmetessä sähköpuolella jotain häikkää. En tiedä onko kukaan onnistunut moista korjaamaan.
Tommi - Jäsen 2001
Saab NG 9-5 Aero XWD ja 9-5 2.3 Turbo Wagon
Saab 900 OG Cabriolet Turbo ja Saab 99
Saab 96
Saab NG 9-5 Aero XWD ja 9-5 2.3 Turbo Wagon
Saab 900 OG Cabriolet Turbo ja Saab 99
Saab 96
Voi iktu ja kyynel.. Nyt auto kulkee mielestäni ok, mutta moottorin vikavalo palaa. Käytin auton jo 3 kertaa virrattomana (akku irti). Hetken valo on resetoinni jälkeen poissa ja sitten syttyy taas. En keksi mikä vikavalon sytyttää. Auto kulkee senkin jälkeen ihan ok. Moottori reagoi paikallaan kaasutettaessa hieman tahmeammin kuin vanhalla kotelolla. Epäilykseni kohdistuu vaihdettuun käytettyyn läppäkoteloon, joka ei pysy Aeron tahdissa mukana. Lienee pakko tilata netistä kokonaan uusi kotelo. Maantaina vielä lukemaan vikakoodit. 

Tommi - Jäsen 2001
Saab NG 9-5 Aero XWD ja 9-5 2.3 Turbo Wagon
Saab 900 OG Cabriolet Turbo ja Saab 99
Saab 96
Saab NG 9-5 Aero XWD ja 9-5 2.3 Turbo Wagon
Saab 900 OG Cabriolet Turbo ja Saab 99
Saab 96
Nyt on ollut viikon uusi kotelo kiinni. UPS toimitti uuden kotelon kotiovelle 1/2 halvemmalla kuin Saab huolto. Auto kulkee kuin unelma. Kyllä 9-5 Aero on loistava auto ajaa, vaikka ei laadullisesti olisikkaan täydellinen kulkine. Tuli testattua 9-5 2.0t kulkinetta ja täytyy todeta että kyllä sitä Aerossa "jotain" eroa on.
Tyytyväinen 9-5 Aero Wagonin omistaja.

Tyytyväinen 9-5 Aero Wagonin omistaja.
Tommi - Jäsen 2001
Saab NG 9-5 Aero XWD ja 9-5 2.3 Turbo Wagon
Saab 900 OG Cabriolet Turbo ja Saab 99
Saab 96
Saab NG 9-5 Aero XWD ja 9-5 2.3 Turbo Wagon
Saab 900 OG Cabriolet Turbo ja Saab 99
Saab 96