Ostamassa 9-5 2.0t vm 2000 200tkm, apuja

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
tuomast
"Koeajolla"
Viestit: 4
Liittynyt: Ti Kesä 27, 2006 21:01

Ostamassa 9-5 2.0t vm 2000 200tkm, apuja

Viesti Kirjoittaja tuomast »

Ensimmäisellä tutustumiskerralla huomasin seuraavat asiat, joista osasta (lähinnä 2) olen löytänyt hakutoiminnolla täältä tietoa.

1. Ohjaustehostin vinkuu rattia käännettäessä. Eniten ääriasennoissa mutta myös niiden välillä, joskin huomattavasti hiljaisemmin.

2. Nykii kylmänä pintakaasulla. Kaasuläppäkotelo, sytkäboksi, kampiakselin asentotunnistin?

3. Pössäyttää kylmänä tummempaa savua kun kaasun painaa, ja vaaleampaa kun päästää ylös. Lämpimänä ilmiö katosi, katalysaattori varmaan poltti savut?

4. Kun konepelti auki vieressä kuuntelee, moottorista kuuluu räminää kierrätettäessä esim 3000. Tyhjäkäynti on tasainen ja vailla sivuääniä. Liittyy huohotusongelmiin?

Mitä neuvoisitte tekemään? Autossa on täysi huoltokirja, suurin osa leimoista länsiauton. Myyjän mukaan öljyä ei tarvitse lisätä huoltovälillä. Hinta on houkutteleva, myyjä yksityinen. Kannattaisiko viedä esim länsiautoon lähinnä tuon pössäyttelyn ja räminän vuoksi jonkunlaiseen tarkastukseen ennen kauppaa (tekevätkö he sellaisia)? Olisi paras saada tietää mahdollisesta moottorin takuukorjauksesta ennen kauppaa.

Suurkiitos avusta jo ennakkoon :)
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9405
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Katsoitko oliko tehostimen nestettä tarpeeksi, rupeaa helposti ujeltamaan jos on vajausta?
Jos huollot on tehty ajallaan (olikos se +- 2500km) eikä niitä ole jäänyt välistä niin luulisi moottoritakuun olevan voimassa.

B2x5 ei ole mikään erityisen kaunisääninen käydessään tyhjäkäynnillä, tasapainoketju meteleöi jo uutenakin jonkin verran, ja noilla kilometreillä sen voisi varmaan aivan hyvin mielin katkaista, tuskin sen poisto voi vaikuttaa moottoritakuuseen?

Ahdin lienee sökö, kysy myyjältä onko sitä vielä vaihdettu. Jos menee vaihtoon niin Mitsu voisi olla luotettavampi vaihtoehto.

Edit: olisiko kierrätettäessä kuuluva räminä vain jotain resonanssiääntä?
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
tuomast
"Koeajolla"
Viestit: 4
Liittynyt: Ti Kesä 27, 2006 21:01

Viesti Kirjoittaja tuomast »

ng900aero kirjoitti:Katsoitko oliko tehostimen nestettä tarpeeksi, rupeaa helposti ujeltamaan jos on vajausta?
En katsonut. Meneekö tehostin tuosta rikki vai riittääkö korjaukseksi nesteen lisäys?

Jos huollot on tehty ajallaan (olikos se +- 2500km) eikä niitä ole jäänyt välistä niin luulisi moottoritakuun olevan voimassa.

Jossain välissä huollot ovat aikaistuneet 4000km, mutta sitten taas tasaantuneet oikeille kilometreille.

Ahdin lienee sökö, kysy myyjältä onko sitä vielä vaihdettu. Jos menee vaihtoon niin Mitsu voisi olla luotettavampi vaihtoehto.

Myyjän kertoman mukaan ahdinta ei ole vaihdettu eikä moottorille muutenkaan tehty mitään poikkeavaa. Tehot tuntuivat nykimistä lukuunottamatta olevan tallella.

Edit: olisiko kierrätettäessä kuuluva räminä vain jotain resonanssiääntä?

Ei kuulostanut resonanssilta. En tosin ole kovin tottunut saabbien kuuntelija.
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9405
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Omastani katosi yksi talvi mystisesti tehostinnestettä kovilla pakkasilla ja tehostin alkoi hieman jurisemaan, öljyn lisäys poisti äänen eikä vuotoa sittemmin esiintynyt, liekö mahtoi jähmettyä sen verran että puski öljyä ulos jostain. Eli ei kait setehostin ihan pienestä säikähdä.

Ahdin lienee vaihtokunnossa siinä 200tkm:n paikkeilla, voisihan tuo räminä periaatteessa kuulua ahtimestakin?
Mikään räminä ei kyllä kuulu B2x5:n äänimaailmaan kierrätettäessä, kannattaisi ehkä miettiä vielä ostopäätöstä, tai ainakin käydä näyttämässä autoa jossain aidosti asiantuntevassa pajassa.

Jos selviää pelkällä ahtimen vaihdolla niin eihän se kummoisia maksa, jos taas esim. jakopää alkaa olemaan selvä eikä moottoritakuu ole voimassa, tulee kustannuksia aika runsaasti.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
tuomast
"Koeajolla"
Viestit: 4
Liittynyt: Ti Kesä 27, 2006 21:01

Viesti Kirjoittaja tuomast »

Toinen koeajo ja katsastus (läpi meni), lisää tietoa.

Ohjaustehostimen neste ei ollut vähissä, yli maksimin. Jos ohjaustehostin on lopussa, paljonko uusi maksaa? (tehostin siis vinkuu rattia käännettäessä)

Moottorin alapuoli on reilusti öljyn peitossa. Vaikuttaisi siltä että joku vuotaa ja pahasti, mutta myyjä sanoo yhä että öljyä ei tarvitse lisätä vaihtovälillä. Myöskin imusarja oli öljyllä kuorrutettu (turbo vuotaa?)

Ajettaessa hiljaa kuuluu "jumpsuttava" ääni, tyyliin renkaaseen juuttunut kivi hakkaisi tietä (kiveä ei kuitenkaan ole). Olin tuntevinani myöskin "tärinää" jaloissa mutta ehkä kuvittelin. Ääni voimistuu ajettaessa kurvissa. Pyöränlaakeri tms?

Jos joku viitsii vilkaista kuvia os http://users.tkk.fi/~ttoropai/saabbi/ ja kommentoida erityisesti tuota moottorin öljyisyyttä, olen erittäin kiitollinen. Tai ties mitä niistä asiantuntijalle sattuu silmiin.
tami
"Hirsch"
Viestit: 810
Liittynyt: To Syys 23, 2004 22:01
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja tami »

Minun mielestä aika reippaasti on puhaltanut öljyä jostakin pihalle. Ei ihan normaalia. Ihmettelen kyllä jos muka ei tarvitse öljyä lisäillä.
Ruostesuojaus tuosta on näköjään unohtunut. Alkaa pohjassa saumat ja muute mestat olemaan aika ruosteessa.
Saab 9-5 2.3t
Saab 9-5 Aero
Saab 900 cabriolet 2.0t+
# 2752
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9405
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Toivottavasti kukaan ns. Suomi-auton omistaja ei vedä herneitä mutta pakko todeta että olipas korroosiota esillä, juuri myin omani, eli -98:n ja Italiasta tuodun jossa oli jopa jousetkin uudenveroisessa iskussaan tarroineen, pintaruostettakaan ei kertakaikkiaan missään, eikä erityisesti korin alasaumoissa kuten tuossakin jo näkemäni mukaan oli ja reilusti.

Lisäksi että auto oli 100% ruosteeton koriltaan niin siinä oli täysin remontoitu kone, uusi Mitsun ahdin, kunnollinen varustus, uusi aeron kytkin, toimiva huohotusjärjestelmä, jnejne, ja siltikin autoa piti kaupitella melkein vuoden samaan hintaan kuin näitä "kotimaisia" laatuautoja :lol:

No anteeksi paljon, kunhan vaan ihmettelen porukan suhtautumista asioihin, jossei täysremontoitu ja 100% ruosteeton kelpaa samaan hintaan kuin suomiversio josta ei ole edes konetta aukaistu niin onhan ihme ;)

Teettäisin itse täydellisen alustasuojauksen hiekkapuhalluksineen, siis jos meinaat auton pitää.
Mutta kiristä kansi niin loppuu öljyvuodot, öljy leviää valuessaan alas ihan joka paikkaan, ja Saabeissa se öljy valuu molemmista päistä sylinterinkantta, ja sotkee koko moottorin alapuolelta.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9405
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

9-5T kirjoitti: olisko ajettu jäällä tai jotain muuta erikoista.
:?: jäärata-autona ollut ja uponnut mereen?? Tuskin sentään :lol:

Edit: huoltakaahan nyt niitä autojenne pohjia tai pian on sama tilanne kuten esim. og-satkujen kanssa että joka ikisestä on puhki vetaritunnelit, helmakotelot, peräpaksi jne ;)
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9405
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

9-5T kirjoitti:Kaveri ostin vanha autoni 9-5 -99 eikä pohjassa ole yhtään ruostetta, ei ole suojattu ja n. 300000km mittarissa. Edes -91 9000 ei ole suojaamattomana ruosteessa pohjasta.
Josko olet käyttänyt säännöllisesti koneessa alustapesussa? Itse olen konepesun kannalla, pesee hiton paljon paremmin kuin käsin ja alusta tulee melkein puhtaammaksi kuin itse painepesurin kanssa auton alla heiluen.
Hoito on ainoa lääke ruostetta vastaan, ei ajokilometrit. Tosin jos ostaa hellemaista auton niin silloin löytyy aidosti ruosteeton mutta melko varmasti muuten huonosti hoidetun, mutta tekniikan saa aina kuntoon, ruostunutta koria ei koskaan ;)
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
kovasuo
"Aero"
Viestit: 385
Liittynyt: Pe Helmi 03, 2006 22:29
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja kovasuo »

Suoraan sanottuna UNOHDA!!!
1. Aika pahasti on öljyt tulleet pihalle
2. Aivan liikaa ruostetta/muita korroosio vaurioita
En kommentoi enempää näkemättä autoa, mutta kuvat puhuu puolestaan.
--M-B C 180 Kompressor-- Mutta Saabisti ikuisesti joka IloMetreillä!

SAAB 9-5 2.0t Wagon ARC vm. 2001
SAAB 9000 2.0i CD vm. 1997
SAAB 9000 2.0i CC vm. 1988
kovasuo
"Aero"
Viestit: 385
Liittynyt: Pe Helmi 03, 2006 22:29
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja kovasuo »

9-5T kirjoitti:Kaveri ostin vanha autoni 9-5 -99 eikä pohjassa ole yhtään ruostetta, ei ole suojattu ja n. 300000km mittarissa. Edes -91 9000 ei ole suojaamattomana ruosteessa pohjasta.
Ja yhtynen tähän!!!
--M-B C 180 Kompressor-- Mutta Saabisti ikuisesti joka IloMetreillä!

SAAB 9-5 2.0t Wagon ARC vm. 2001
SAAB 9000 2.0i CD vm. 1997
SAAB 9000 2.0i CC vm. 1988
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6669
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

Eihän sitä öljyä pakko ole lisätä, jos ei halua, mutta tuosta autosta on pakko olla sekä ahdin finaalissa, että kansipahvi vuotaa. Ihme jos ei läppäkotelokin tilttaa tuollaisessa öljykylvyssä... Noin ruosteista 9-5:sta en ole ikinä ennen nähnyt. Varaa remonttiin aluksi ainakin 5000 euroa, niin eiköhän tuosta vielä auto tule...

Eski
Frostgrey
"Hölösuu"
Viestit: 3724
Liittynyt: Ma Touko 26, 2003 22:05
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Frostgrey »

Kaikki nuo ruosteet mitä kuvissa näkyvät on etukelkan ja taka-akseliston hitsisaumoissa. Itse juuri koneremontin yhteydessä rapsutin muutaman saumaa etukelkasta puhtaaksi ja vedin uudet maalit päälle. Myös alatukivarret hion ja maalasin. Nuo hitsisaumat ovat aika kelvottomia ja on ihan kuin alustan osien päälle on vedetty jokin ihme pinnoite, minkä alla sitten huokoinen hitsisauma saa aika rauhassa muhia. Kuvista ei käy ilmi onko oikein itse korissa ruostetta.
Saab 9-3 TTID Vector 2008
saabster
"Tuplakaasari"
Viestit: 65
Liittynyt: To Loka 14, 2004 07:38

Viesti Kirjoittaja saabster »

Koita pitää pää kylmänä, kyllä niitä tulee parempikuntoisia vastaan.
tuomast
"Koeajolla"
Viestit: 4
Liittynyt: Ti Kesä 27, 2006 21:01

Kiitos

Viesti Kirjoittaja tuomast »

Suurkiitos kaikille vastauksista. Päädyin sitten eilen ostamaan w124 mersun. Ei niin hieno kun saab 9-5 mutta ainakin pitäisi olla varmatoiminen. Mutta ehkä vielä saabbikin jossain vaiheessa ;)
Vastaa Viestiin