USAsta muuttoautona tuotu Saab

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
sarvis
"Koeajolla"
Viestit: 2
Liittynyt: Ke Loka 20, 2004 09:55

USAsta muuttoautona tuotu Saab

Viesti Kirjoittaja sarvis »

Onko normaalia ettei USA:sta tuodusta muuttoautosta löydy huoltokirjaa? Vain kuulemma joku raportti. Auto on ollut ensin leasing-autona ja sen jälkeen sen on ostanut kaveri joka toi sen suomeen muuttoautona. Nyt tarkoitus olisi ostaa se liikkeestä. Kuitteja kyllä kuulemma löytyy huolloista, onkohan tässä nyt koira haudattuna? 8O

Kyseessä 9-5 vm. -99, ajettu 102000km
eklunto1
"Hölösuu"
Viestit: 1081
Liittynyt: To Maalis 10, 2005 19:48
Paikkakunta: Vantaa

Re: USAsta muuttoautona tuotu Saab

Viesti Kirjoittaja eklunto1 »

sarvis kirjoitti:Onko normaalia ettei USA:sta tuodusta muuttoautosta löydy huoltokirjaa? Vain kuulemma joku raportti. Auto on ollut ensin leasing-autona ja sen jälkeen sen on ostanut kaveri joka toi sen suomeen muuttoautona. Nyt tarkoitus olisi ostaa se liikkeestä. Kuitteja kyllä kuulemma löytyy huolloista, onkohan tässä nyt koira haudattuna? 8O

Kyseessä 9-5 vm. -99, ajettu 102000km
Saabissa on aina huoltokirja. Kuullostaa meriselitykseltä. Itse en ostaisi, paitsi jos hinta on TODELLA kohdallaan. Kuten varmaan tiedät Saabin moottori on tarkka siitä että öljyt on vaihdettu ajallaan. Jos näin ei ole, niin riski moottorin ennen aikaisesta rikkoontumisesta on suuri.
Tommi - Jäsen 2001
Saab NG 9-5 Aero XWD ja 9-5 2.3 Turbo Wagon
Saab 900 OG Cabriolet Turbo ja Saab 99
Saab 96
Rommitommi
"Hölösuu"
Viestit: 2735
Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 14:56
Paikkakunta: Espoo

Re: USAsta muuttoautona tuotu Saab

Viesti Kirjoittaja Rommitommi »

sarvis kirjoitti:Onko normaalia ettei USA:sta tuodusta muuttoautosta löydy huoltokirjaa? Vain kuulemma joku raportti. Auto on ollut ensin leasing-autona ja sen jälkeen sen on ostanut kaveri joka toi sen suomeen muuttoautona. Nyt tarkoitus olisi ostaa se liikkeestä. Kuitteja kyllä kuulemma löytyy huolloista, onkohan tässä nyt koira haudattuna? 8O

Kyseessä 9-5 vm. -99, ajettu 102000km
Älä osta :!:
Ainakin Volvolla on todella tarkat merkkiliikkeet meren toisella puolella :roll:
Sieltä löytyy ihan täys huoltohistoria, ja mikä parasta, lähettävät sen suomeen ilman kustannuksia.

Ja ainakin teksasissa sanoivat ihan suoraan mikä on Volvossa vikana ja lupasivat korjata ihan kaiken takuuseen, mutta sitä ennen Volvo lähti Suomeen, jossa onkin taisteltu takuiden kanssa :x

Eli vaikka koskee Volvoa, niin uskon saman koskevan Saabia. Osta

mieluummin Euroopasta, sillä halvimmat menee itänaapuriin :?
Viimeksi muokannut Rommitommi, Pe Elo 11, 2006 07:54. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Tomppa & Saabit myyty :( & Volvo V70 2.5T
Tex Willer
"Tuplakaasari"
Viestit: 67
Liittynyt: Pe Helmi 13, 2004 10:53
Paikkakunta: Teksas

Viesti Kirjoittaja Tex Willer »

Sanoisin että nykyisin ei useinkaan ole sitä paperista huoltokirjaa mukana. Kauppiaat selittävät syyksi sen että niissä on yleensä edellisen omistajan nimi, osoite ja puhelinnumero ja niitä ei tietoturvasyistä saa levitellä. Tai sitten he vain eivät halua että entiseen omistajaan otetaan yhteyttä. Oli syy kumpi vaan niin lopputulos on sama eli huoltokirjaa ei hanskalokerosta löydy, varsinkaan jos kyse on tarkemmasta autokauppiaasta. Jobbarit eivät varmaan asiasta välitä ja niiltä papereita voi löytyäkin jos ne ovat entiseltä omistajalta autoon jääneet.

Saabilla on omassa systeemissään kaikki Saabilla tehdyt huollot ja korjaukset ylhäällä ja sen historian huoltopäälliköt näyttävät tai printtaavat auton omistajan pyynnöstä VIN-numeron perusteella. Suomesta käsin tuon historian pyytäminen voi olla hankalaa muttei mahdotonta. Auton nykyinen omistaja voi yrittää vaikka soittaa jollekulle jälleenmyyjälle tai maahantuojalle USA:han ja yrittää pyytää sieltä, varsinkin jos voi papereilla todistaa omistavansa auton.
eklunto1
"Hölösuu"
Viestit: 1081
Liittynyt: To Maalis 10, 2005 19:48
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja eklunto1 »

Tex Willer kirjoitti:Sanoisin että nykyisin ei useinkaan ole sitä paperista huoltokirjaa mukana. Kauppiaat selittävät syyksi sen että niissä on yleensä edellisen omistajan nimi, osoite ja puhelinnumero ja niitä ei tietoturvasyistä saa levitellä. Tai sitten he vain eivät halua että entiseen omistajaan otetaan yhteyttä. Oli syy kumpi vaan niin lopputulos on sama eli huoltokirjaa ei hanskalokerosta löydy, varsinkaan jos kyse on tarkemmasta autokauppiaasta.
Kuullostaa vieläkin tuo tietoturvaan vetoaminen kummalliselta. Luulis että myyjä osaa irroittaa Saabin huoltokirjassa ekalla sivulla liimalla olevan ensimmäisen omistajan tietoja sisältävän osuuden? (Omassa autossani siinä ei lue kuin nimi.) Ja jos se ei onnistu, niin poistaa koko sivun :) Jos auto on yksityisellä ollut, niin kyllähän tiedot saa muutakin kautta selvitettyä.

Luulis että seuraavan omistajan on helpompi päästä selville auton historiasta, jos paperivihko on olemassa.

Itse en ainkaan ostaisi kallista autoa ilman historiatietoja. Ja varsinkaan jos auton aikoo Suomessa myydä joskus eteenpäin.
Tommi - Jäsen 2001
Saab NG 9-5 Aero XWD ja 9-5 2.3 Turbo Wagon
Saab 900 OG Cabriolet Turbo ja Saab 99
Saab 96
jallu9-5
"Kaasari"
Viestit: 16
Liittynyt: Ti Elo 08, 2006 17:23
Paikkakunta: Äetsä

Viesti Kirjoittaja jallu9-5 »

Laitoin YV:tä
9ooTbo
"Saabisti"
Viestit: 182
Liittynyt: Ma Touko 16, 2005 15:13
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja 9ooTbo »

jallu9-5 kirjoitti:Laitoin YV:tä
Onko jallu9-5:llä tarkempaa tietoa juuri kyseisestä sarviksen mainitsemasta jenkkituonnista? Taustat huoltohistoriasta jäi hieman minullakin vaivaamaan, kun juttelin aamulla kauppiaan kanssa..
<-------------------------------->
90-86>OG900-89>NG900-94>OG9³-99>Golf-04>Jetta-08>Golf Variant-10>Touran-12->Passat-06>Passat-06->9³SC-08->Touran-12->Tiguan-13 + 9³SS-04 + 9³-00
jallu9-5
"Kaasari"
Viestit: 16
Liittynyt: Ti Elo 08, 2006 17:23
Paikkakunta: Äetsä

Viesti Kirjoittaja jallu9-5 »

Ei ole. Ihan muissa asioista lähestyin.
Tex Willer
"Tuplakaasari"
Viestit: 67
Liittynyt: Pe Helmi 13, 2004 10:53
Paikkakunta: Teksas

Viesti Kirjoittaja Tex Willer »

eklunto1 kirjoitti:Kuullostaa vieläkin tuo tietoturvaan vetoaminen kummalliselta.
Kyllähän se voi olla tyypillistä autokauppiaan puhetta. En tietenkään voi sanoa mitään ko auton kunnosta mutta huoltovihkon puuttumista en pitäisi minään kriteerinä tai toisaalta jos sellainen olisi sen merkintöihin paljoa uskoisi. Moni tuskin jaksaa kerätä leimoja määräaikaishuolloista vihkoon. Itseasiassa kävin omasta 99 vuoden vihkosta nyt katsomassa että siinä ei ole yhtään leimaa vaikka huollosta annettu tulostus kertoo huollot tehdyn merkkiliikkessä. Ilmeisesti vihkoa ei ole edes tapana leimata. Kaikki työt mukaanlukien takuukorjaukset ja takaisinkutsut kirjataan paljon tarkemmin Saabin omaan systeemiin ja sieltä otetusta tulosteesta niitä on helpompi selata. Joten vastauksena alkuperäiseen kysymykseen sanoisin että on normaalia että huoltokirjaa ei ole.

Jos auton historia kiinnostaa niin jotain vinkkiä saa tarkistamalla CarFaxista tai AutoCheckistä VIN:n perusteella mitä merkintöjä löytyy. Yleensä noiden myymästä raportista näkee missäpäin auto on ollut rekisterissä ja milloin se on vaihtanut omistajaa. Samon niistä pitäisi nähdä jos auto on vakavan kolarin tai vaikkapa tulvavahingon takia lunastettu. Mitä vähän tuon auton historiasta täällä on kerrottu ei siinä ole mitään mikä vaikuttaisi oudolta. Sen sijaan jos se olisi jonkun jobbarin tuoma auto olisin aika tarkkana. Viime vuonna jäi Louisianassa kymmeniä tuhansia autoja tulvien alle, kokonaisia jälleenmyyjän uusien autojen varastoja, ja jonnekin ne autot ovat hävinneet. Ilkeät kielet sanovat että ulkomaille "varaosiksi".
uusi93
"Aero"
Viestit: 462
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 09:03
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja uusi93 »

9-5T kirjoitti:
Tex Willer kirjoitti:. Viime vuonna jäi Louisianassa kymmeniä tuhansia autoja tulvien alle, kokonaisia jälleenmyyjän uusien autojen varastoja, ja jonnekin ne autot ovat hävinneet. Ilkeät kielet sanovat että ulkomaille "varaosiksi".
Samoin täällä ja ensin keksittiin valehdella että ne lähtee tehtaalle takaisin korjattavaksi :lol:
Ainakin yhden maahantuojan autot menivät lunastukseen Turussa ja puristimeen menivät kaikki. Aika hieno kone muuten millä autoja puristetaan kasaan...
Sikäli oli sääli, että autoissa oli kaikki radiot jne. paikoillaan ja niitä ei missään nimessä saanut irroittaa (vakuutusyhtiö vaati).
Vastaa Viestiin