polttoaine
polttoaine
Moi
95 vai 98 oktaanista bensiiniä Saab 9-5 2.3 T Wagon VM.-99.Kirjahan suosittelee 95 okt.
95 vai 98 oktaanista bensiiniä Saab 9-5 2.3 T Wagon VM.-99.Kirjahan suosittelee 95 okt.
95:lla kulkee käyttöautot ihan kirkkaasti. No broblemo....
Halvemmaksi tulee löräyttää vaika jotain oktaanin korottajaa tai MTBE:tä tankkiin ratapäivillä tai muun kovemman käytön aikana.
Halvemmaksi tulee löräyttää vaika jotain oktaanin korottajaa tai MTBE:tä tankkiin ratapäivillä tai muun kovemman käytön aikana.
Viimeksi muokannut e0000333, To Elo 17, 2006 14:46. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 9-3 Sport Combi 1,8t Linear Business
#1814
#1814
Re: polttoaine
9-5T kirjoitti:T = suositus 98tuhi11 kirjoitti:Moi
95 vai 98 oktaanista bensiiniä Saab 9-5 2.3 T Wagon VM.-99.Kirjahan suosittelee 95 okt.
t = suositus 95 mutta 98 tottakai, kulutuksen pitäisi tippua ainakin hintaeron tasoituksen verran.
Putoaako kulutus kaupunkipyörityksessä? Ajattelisi, että vasta ahdoilla ja kovemmalla käytöllä otetaan bensojen (pieniä)eroavaisuuksia käyttöön...
Viimeksi muokannut e0000333, To Elo 17, 2006 14:52. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 9-3 Sport Combi 1,8t Linear Business
#1814
#1814
Re: polttoaine
En ole huomannut mitään eroa. Kaikki menee, minkä tankkaa9-5T kirjoitti: t = suositus 95 mutta 98 tottakai, kulutuksen pitäisi tippua ainakin hintaeron tasoituksen verran.
#2332
Isompi idän ihme Skoda Superb Combi 2.0 TDI -19
ex. Skoda Octavia Combi -17, 9-5 2.3t wagon -03, 9-3 -01,Opel Vectra -98,VW Vento -96,Volvo 440 -91, 900i -88, 90 -85, 99 -79
Isompi idän ihme Skoda Superb Combi 2.0 TDI -19
ex. Skoda Octavia Combi -17, 9-5 2.3t wagon -03, 9-3 -01,Opel Vectra -98,VW Vento -96,Volvo 440 -91, 900i -88, 90 -85, 99 -79
Jos menee 98:lla pienemmällä kulutuksella, pitää sen energiasisältö olla suurempi. Itse luulin, että oktaanit ilmoittavat vain puristuskestävyyden. Enemmän ahtopainetta, enemmän tehoa ja enemmän kulutusta. Itse en usko kulutuseroon, jos autolla ajetaan samalla lailla "normaalia" ajoa. Mutta tietysti, jos haluaa maksimitehot turbokoneesta, niin ilman muuta 98. Myös itsellä 98 kesällä.
9-5 2.3 MY2008
98:lla auto toimii paremmin
Kokemuksesta tiedän, että 98E:lla auto nykii kiihdytyksissä vähemmän, eikä tartte käskeä niin kovasti. Sama ilmeni myös 9-3 2,0i:llä. Kulutus pieneni kirjanpidon mukaan noin 2,5 - 3 desiä sadalla eli rahallisestikin se kannattaa. Molemmilla olen ajanut testin noin 5 000 km pääasiassa maantieajoa (SID keskinopeus 60-70 km/h). Tää on faktaa...
Re: 98:lla auto toimii paremmin
Ja maaston muoto,ilman paine, -kosteus -lämpötila, tuulet jne. pysyi samana koko testin ajan. Asia on varmasti fakta, sitä en epäile yhtään, mutta mistä tuomoinen parin desin kulutusheitto voisi johtua niin niitä asioita on ihan liikaa.... Kuulin huhua, että nesteen teknisessä tuoteselosteessa tai vastaavassa kerrotaan 98E:n olevan oikeasti yli 99 oktaanista. Kuten tuo uusi V-powerikin Shellillä. Shellin bensassa taas kuulemma enemmän happea. Tiedä sitten.... Pitää kai tuota itsekkin kokeilla. Tuntuu vaan niin turhalta, kun ei kovin helposti pääse luotettavaan tulokseen. Vaikka ajaa pitkän siivunkin, pitäisi se ajaa samaan suuntaan kaksi kertaa, ettei maasto vaikuttaisi. Tähän ei kyllä riitä aika eikä järki....kuikka10 kirjoitti:Kokemuksesta tiedän, että 98E:lla auto nykii kiihdytyksissä vähemmän, eikä tartte käskeä niin kovasti. Sama ilmeni myös 9-3 2,0i:llä. Kulutus pieneni kirjanpidon mukaan noin 2,5 - 3 desiä sadalla eli rahallisestikin se kannattaa. Molemmilla olen ajanut testin noin 5 000 km pääasiassa maantieajoa (SID keskinopeus 60-70 km/h). Tää on faktaa...
Saab 9-3 Sport Combi 1,8t Linear Business
#1814
#1814
Kyllä vaan oma pirssi menee 98:lla pitemmälle kuin samalla määrällä 95:a. Tästä on nyt kerätty parin kuukauden ajan jo kirjanpidollista faktaa ja saman voi todeta ajotietokoneellakin. Ajotyyli on aina sama eli reipas. Tämä ei ole uskon asia.Sairas95 kirjoitti:Jos menee 98:lla pienemmällä kulutuksella, pitää sen energiasisältö olla suurempi. Itse luulin, että oktaanit ilmoittavat vain puristuskestävyyden. Enemmän ahtopainetta, enemmän tehoa ja enemmän kulutusta. Itse en usko kulutuseroon, jos autolla ajetaan samalla lailla "normaalia" ajoa. Mutta tietysti, jos haluaa maksimitehot turbokoneesta, niin ilman muuta 98. Myös itsellä 98 kesällä.
Luulisin että kun 98:lla kone ei nakuta yhtä herkästi, sytytyksen voi pitää optimaalisena paremmin -> bensaa säästyy. Tämä on uskon asia kun en tarkemmin tiedä.
Re: polttoaine
Tällä hetkellä oma ennätys on 94,90 EURkoistha kirjoitti:En ole huomannut mitään eroa. Kaikki menee, minkä tankkaa9-5T kirjoitti: t = suositus 95 mutta 98 tottakai, kulutuksen pitäisi tippua ainakin hintaeron tasoituksen verran.
Ex. Saab 9-5 TiD A SportCombi vm. 2006 (2009, 105 tkm -> 2019, 416 tkm)
Ex. Saab 9-5 2.3t A Sedan vm. 2001 (2004, 73 tkm - 2015, 298 tkm)
Insignia
Ex. Saab 9-5 2.3t A Sedan vm. 2001 (2004, 73 tkm - 2015, 298 tkm)
Insignia
Re: polttoaine
Kulutusero johtuu siitä että 98lla voidaan ja käytetään suurempaa sytytysennakkoa.e0000333 kirjoitti: Putoaako kulutus kaupunkipyörityksessä? Ajattelisi, että vasta ahdoilla ja kovemmalla käytöllä otetaan bensojen (pieniä)eroavaisuuksia käyttöön...
Aki Peltola #1132
Re: polttoaine
Oma ennätys on 102 euroa, tankkiin meni 71 litraa!JKen kirjoitti:Tällä hetkellä oma ennätys on 94,90 EURkoistha kirjoitti:En ole huomannut mitään eroa. Kaikki menee, minkä tankkaa9-5T kirjoitti: t = suositus 95 mutta 98 tottakai, kulutuksen pitäisi tippua ainakin hintaeron tasoituksen verran.
Autot nyt:
-Audi A6 3.0TDI Q, 2013, Ford Mustang Mach1-69 408W 600+ HP, Peugeot 205 1.9GTI Cabrio. Volvo 240 GL B200F 1989 ja Volvo 240 GL B230F 1990 Museointi menossa.
-Audi A6 3.0TDI Q, 2013, Ford Mustang Mach1-69 408W 600+ HP, Peugeot 205 1.9GTI Cabrio. Volvo 240 GL B200F 1989 ja Volvo 240 GL B230F 1990 Museointi menossa.