9-5 Aero Wagon kulutus vs. 9000 CD 2.0i A

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Aeromies
"Tuplakaasari"
Viestit: 53
Liittynyt: Pe Joulu 23, 2005 20:15
Paikkakunta: Leppävirta

Viesti Kirjoittaja Aeromies »

9-5 Aero Wagon MY 2004 manuaalivaihtein on maantieajossa todella taloudellinen auto ottaen huomioon koon, painon ja suorituskyvyn (108 tkm takana). Tästäkin, kuten kaikista yksityiskäytössäni olleista henkilöautoista, löytyy kulukirjanpito koko ajalta.

Kesärenkain ilmastoinnin ollessa jatkuvasti AUTO-asennossa pelkässä suomalaisessa maantie- / moottoritieajossa kuluu 7,1 - 7,8. SID näyttää 0,1 - 0,2 pienempää kulutusta. Jatkuvana nopeutena enintään nopeusrajoitus + 10 % mittarivirheellä korjattuna. Ennakoiva ajotapa ja valikoiva vakionopeussäätimen käyttö (ei kovin mäkisissä kohdissa) on suotavaa. Ohituksissa käytän välillä kaiken Aeron tarjoaman voiman.

Toistaiseksi en missään olosuhteissa ole onnistunut ylittämään 11 l / 100 km edes venetrailerin kanssa.

Alla olevien renkaiden vierintävastuksella on olennaista merkitystä. Kesärenkaina Nokian Z 225/45x17 vierii paljon herkemmin kuin ensiasennusrenkaina olleet samankokoiset Pirelli P Zero Rossot. Talvirenkaina Nokian RSi 205/55x16 vierii todella herkästi. Talvirenkain ja talvimaantienopeuksin on helppo saavuttaa jopa 6,6 - 6,8 kulutuslukemia.

Lohkolämmittimen ahkeralla käytöllä alle +5 C lämpötiloissa on erittäin merkittävä vaikutus keskikulutukseen.

Moottoriöljynä olen käyttänyt koko ajan Mobil 1 RF 0W-40:tä 15 tkm vaihtovälillä (huoltoväli 30 tkm). Öljynpinta pysyy ylärajassa koko vaihtovälin.

Saabin piirimyyjistä / merkkihuolloista Suomessa harva on nykyään hyvä ja osaava. Omakohtainen kokemus hyvästä (lähes erinomaisesta) on Mäkelän Auto Oy Järvenpäässä. (Autoni ostin Matti Raunimolta, Jouni Lappalainen taitaa työnvastaanoton ja huoltotyön varsinkin Tapsa.)

Bensiineistä Shellin V-Power tuntuisi olevan paras tarjolla oleva vaihtoehto 9-5 Aeroon. Ahtopaine nousee nopeasti ja pysyy, muukin moottorin käytös on miellyttävämpää ja kulutus on muutaman desin alhaisempi. Nesteen uusi Bio 98 nostaa kulutusta ja Teboilin 98E Terra aiheuttaa lievää nykimistä ylipainetoiminnon aikana. Ruotsin Shelliltä ja Statoililta tankkaamani etanolia sisältävät 98:t eivät kokemukseni mukaan nosta kulutusta kuten Nesteen uusi Bio 98.

Suuri (lisälaidat ja korkea kuomu) jarruton perävaunu nostaa kulutusta n. 1 l. Vielä elokuussa on tulossa kokemukset saksalaiselta Autobahnalta (paluumatka vetäen isohkoa Hobby 560 UFe Excelsior vm. 2006:ta).

Tonnarillani olen aiemmin ajellut Autobahnoja 150-160 km/h keskinopeuksin n. 10 l / 100 km - ei toki perävaunua.

Alkuperäiseen aiheeseen palatakseni: kokemukseni mukaan 9-5 Aero Wagon MY 2004 manuaalivaihtein on n. 0,8 l / 100 km taloudellisempi kuin 9000 Turbo 16 CC MY 1989 manuaalivaihtein.
# 1793

Saab 9-5 Aero Wagon M5 -04 StageX BioPower Silver & 9-5 Aero Sedan M5 -04 Nordic Extreme R StageY BioPower Nocturne Blue & 9-5 Aero Wagon A5 -06 StageZ BioPower Laser Red & 9000 CC 2.0 Turbo16 M5 -89 Malachite Green
jmarin
"Aero"
Viestit: 457
Liittynyt: La Kesä 10, 2006 21:09

Viesti Kirjoittaja jmarin »

9-5T kirjoitti:
Saappi Kuski kirjoitti:En ymmärrä miten joku voi päästä lähelle 7:ää litraa 9-5 aerolla.. vai onko nuo kaikki manuaali laatikolla saavutettuja lukemia?
Esim. 2004 aero 250hv maantiekulutus man/aut 6,7/7,1 kaupunki 12,9/15,3 yhdistetty 9,0/10,1
Aerohan on pienikulutteisin bensa 9-5
Oman Aero Wagonin (auto) keskikulutus on vuoden ajalta 8.7 l/ 100 km, mihin sisältyy kaupunki- ja maantieajoa sekä peräkärryn kiskomista. Maantiellä mennään reilusti alle 8 litran etenkin kapeammilla talvirenkailla (ja huonommalla pidolla? ;-) Tosin saahan sitä bensaa kulumaankin, kun intoutuu leikkimään..
Vastaa Viestiin