Ensimmäinen Saabini - takuu ja huohotus

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
swordfish
"Koeajolla"
Viestit: 4
Liittynyt: To Elo 31, 2006 12:48
Paikkakunta: Turku

Ensimmäinen Saabini - takuu ja huohotus

Viesti Kirjoittaja swordfish »

Tervehdys!
Saksan työmatkalta tarttui mukaan 9-5 yksilö vuosimallia 1999 2,3 t koneella sekä SE tilbehöörein. Autolla ollut yksi omistaja ennen minua. Ajoa takana vasta muutama sata km, mutta Saab-tartuntani takuuvarma ja ajonautinto huima. :D Autoon liittyen seuraavat seikat haluaisin selvittää, joihin runsas foorumi ei suoraan antanut vastausta:

Huoltokirja vs. moottoritakuu: Onko tehtaan moottoritakuu menetetty, huoltokirjassa seuraavat merkinnät
16.2.00 käyttöönotto
13.7.00 10181 km
5.1.01 29623 km
20.3.02 54293 km
25.6.03 77401 km
3.10.04 101456 km
6.3.06 128738 km

Öljyn kulutus ja huohotin-päivitys. Ostaessani auton näytti tikku alarajaa (ei kuitenkaan alle rajan), todennäköisesti ei kevään huollon jälkeen tehty mitään. Koneessa Mobilin 0W-40 jota myös lisäsin. Käynnistyksessä ei pölläyttele savuja ja turbon toiminnasta en keksi mitään hälyyttävää. Pakoputken pää lievästi mustunut. Mahtaako olla vielä orkkis tuo huohotin-järjestelmä, ohessa kuvalinkki? Merkkihuoltoonko tsekattavaksi?
http://kuvablogi.com/nayta/89517/

terveisin tiedonjanoinen Saab-aloittelija
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6669
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

Saabilla päätetään takuuremontit tapauskohtaisesti, joten täysin pitävää vastausta ei kukaan täällä pysty antamaan, mutta normaalikäytäntö on ollut, että max 2500 km ylitys hyväksytään, eli tuon auton osalta voidaan melko varmasti veikata, että takuu on mennyttä...

Kuvasi perusteella ei pysty päättelemään huohotinpäivityksen versiota, tästä kuvasta näet miltä uusin setti näyttää, eli siitä venakopan sivusta kulkevasta metalliputkesta lähtee haara öljyntäyttöputkelle:

Kuva

Eski
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6203
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

oho, pikkasen pitkiksi on tosiaan venyneet. Vaan eihän tuota 8v moottoritakuuta olekaan enää kuin vuosi jäljellä. Olisikohan edellinen omistaja käyttänyt autoa välillä jossain muualla öljynvaihdossa ja jäänyt ilman leimoja?

9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
5-9baas
"Kaasari"
Viestit: 48
Liittynyt: Ke Maalis 09, 2005 10:28
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja 5-9baas »

Eski kirjoitti:Saabilla päätetään takuuremontit tapauskohtaisesti, joten täysin pitävää vastausta ei kukaan täällä pysty antamaan, mutta normaalikäytäntö on ollut, että max 2500 km ylitys hyväksytään, eli tuon auton osalta voidaan melko varmasti veikata, että takuu on mennyttä...

Eski
Tuli mieleeni tuo max 2500 km ylitys kun katsoin omaa huoltokirjaa, että piti etsiä tämä viestiketju ja löytyihän se. Onko tuo max 2500 km ylitys johonkin kirjattu "virallisesti" vai mistä tieto on tullut? Tietysti jokainen tapaus käsitellään omana juttuna, jos tulee murheita. Mutta omassa huoltokirjassa löytyy seuraavat tiedot:

05.12.2001 15 km luovutushuolto
12.07.2002 11967 km huolto 1 (10000 km)
23.05.2003 32400 km huolto 2 (30000 km)
19.04.2004 50624 km huolto 3 (50000 km)
20.01.2005 66548 km huolto 4 (70000 km)
27.02.2006 78215 km huolto 5 (vuosi edellisestä, mm. ylim. öljynvaihto)
ja 90000 km huolto lähestyy kohta..

Sitä vaan, että tuosta 30000 km huollosta (edellinen omistaja) on menty yli, mutta ei ihan mainitsemaasi 2500 km ylitystä kuitenkaan. Ja tätä 2500 km ylitystä tai koko "jatketun huoltotakuun ns. moottoritakuun" olemassa olosta ei ollut tietoa silloin kun ostin auton. Mutta kulkeehan tuo vielä...ja pitää kulkea..
Saab 9-5 2.3t Wagon Vector -02
Vastaa Viestiin