Kumina

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Ysivee
"Turbo"
Viestit: 215
Liittynyt: Ti Maalis 23, 2004 16:54

Kumina

Viesti Kirjoittaja Ysivee »

Kyselin joskus aikaisemminkin, mistä voisi johtua V6 (bensa) koneen kumiseva ääni kiihdytyksessä n.2.000-2.500rpm alueella. Jokunen ehdotti pakosarjan tarkistusta, koska heillä oli ollut ei-turbollisen puolen pakosarjassa sisempi kuori puhki jne jne. No olin tuossa huollossa ja samalla vilkaistiin pakosarjaa - täysin ehjä ja totaalisen puhdas ja "kaunis" (taitaa käydä kone aika puhtaasti kun 180.000km ja täysin kiiltävä ja puhdas pakosarja).

No niin, mutta aiheeseen. Eli pakoputkisto pitäisi olla kunnossa, eli sieltäkään äänen ei pitäisi tulla. Mutta jostain apparin jalkatilan tienoilta se pieni kumina tuntuisi tulevan. Olisiko jollain nyt jotain arvausta, mistä moinen voisi tulla? Liittyisikö se jotenkin imuääniin, vai kuitenkin pakopuolen juttuja vaiko mitä? Tällaista vikaa on tietysti lähes mahdoton lähteä arvailemaan kuulematta, mutta jotain vinkkiä...

Äänen kanssa kyllä elää, ei niin paha ollenkaan, mutta w_tuttaa se vähän, kun alle 2.000rpm ja 2.500rpm-> kuuluu kaunis kutosen murina, mutta siinä välissä semmonen ihme kumina...

Edes jotain arvauksia tai heittoja, PLIIIIS!
9-5 3.0t
"Aero"
Viestit: 497
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 07:42
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja 9-5 3.0t »

Kannattaisi varmaan ihan ensimmäiseksi nostaa auto ylös ja tutkiskella ettei pakoputkisto pääse mistään kohtaa ottamaan kiinni koriin. Suojaetäisyydet monessa kohtaa aika pienet eikä putken tarvitse paljonkaan liikkua/resonoida ottaakseen kontaktia.
Volvo S60 T8 TwE R-Design Polestar -21
Oldsmobile 442 W-30 -71 (Aut)
Saab 9-5 3.0T V6 SE wagon -00, stegX/DionHPT&Suorsa (Aut)
Ex: 9-5 2.3T Aero wagon -09, Bp/jcarlson (Man)
pajunen3
"Tuplakaasari"
Viestit: 68
Liittynyt: Su Helmi 05, 2006 20:02
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja pajunen3 »

Kun olet tarkastanut pakoputken kiinnityksen, niin ellet siitä vikaa löydä, vilkase katin sisälle ja kato että se on ehjä. Pakosarja voi olla hajalla niin että se ei näy ulospäin, koska siinä on tuplakuoret. Pienikin pala pakosarjan sisältä tekee selvää jälkeä katista. Pakokaasut voivat aihettaa voimakkaampaa resonointia kulkiessaan läpi rikkoutuneesta katista.
Joku joskus kertoi että oli tokkässyt rautatangon katin läpi, koska katti oli turhaan autossa. Oli muistaakseni joku ulkomailta tuotu pirssi. Nuosi tehot ja äänet.


Mun autooni oli vaihdettu edellisen omistajan aikana putki, koska huoltomies hajotti vanhan testiajossa. Oli kai ottanu mahasta kii, eli huoltomies oli päässy kerrankin polkaseen. :lol:
Saab 9000 CD T16 1990
Saab 9-5 Griffin 1999
Ysivee
"Turbo"
Viestit: 215
Liittynyt: Ti Maalis 23, 2004 16:54

Viesti Kirjoittaja Ysivee »

Kun olet tarkastanut pakoputken kiinnityksen, niin ellet siitä vikaa löydä, vilkase katin sisälle ja kato että se on ehjä.
Pakosarja tarkistettiin juurikin sisäpuolelta (pakosarja oli irti), ja täysin ok. Itse olen alkanut kallistua siihen suuntaan, että kyseessä voisi olla imupuolen ääni. Minkäslainen imuäänenvaimennin Saabissa on? Jos joku voisi hieman selventää tuota imuilman kulkeutumista ja siinä matkalla olevia komponentteja, niin voisin tarkistella?

KIITOS!
Hirschman
Matalapaineturbo
Viestit: 178
Liittynyt: Ma Touko 17, 2004 18:56
Paikkakunta: Uusimaa

Viesti Kirjoittaja Hirschman »

Tämä on sikäli mielenkiintoinen aihe, että omassa vm. 2005 9-5 Aero Hirschissä Aut.(280hv) on täysin vastaava "ominaisuus", joskin hyvin satunnaisesti. Auto tekee harvoin kumisevan äänen kakkosvaihteen alakierroksilla ja äänen esiintymistiheys nousee, jos ajaa lievään ylämäkeen ja samalla kääntää rattia hiukan oikealle 8O :?:

Ääntä on ollut todella vaikea todentaa huollossa ja autoon on vaihdettu sekä hihna että bypass tuloksetta. Olen päättänyt elää asian kanssa ja tullut samaan johtopäätelmään, että ääni johtuu imuäänistä. Soitin myös Hirschille Sveitsiin eivätkä osanneet auttaa asian tiimoilta enempää. Juttelin myös erittäin asiantuntevan ProCar Servicen Riku Seijarin kanssa ja hän tuumasi, että downpipen vaihto isompaan voisi auttaa.

Mikäli jollain on tähän hienoja ideoita / ratkaisu otetaan se todella ilolla vastaan :D .
Ysivee
"Turbo"
Viestit: 215
Liittynyt: Ti Maalis 23, 2004 16:54

Viesti Kirjoittaja Ysivee »

Mielenkiintoista...itsellä juuri tuo sama ominaisuus, että kuuluu parhaiten juurikin "vedätyksessä", eli esim. valoista lievään ylämäkeen lähdettäessä.

Tuota jos jollain olisi niitä kuvia tuosta imupuolesta, niin otetaan kiitollisena vastaan.
Hirschman
Matalapaineturbo
Viestit: 178
Liittynyt: Ma Touko 17, 2004 18:56
Paikkakunta: Uusimaa

Viesti Kirjoittaja Hirschman »

"Mielenkiintoista...itsellä juuri tuo sama ominaisuus, että kuuluu parhaiten juurikin "vedätyksessä", eli esim. valoista lievään ylämäkeen lähdettäessä.

Tuota jos jollain olisi niitä kuvia tuosta imupuolesta, niin otetaan kiitollisena vastaan.[/quote]

Tavallaan helpottavaa kuulla, että joku muukin on kokenut vastaavan ominaisuuden, kun ovat todennäköisesti pitäneet mua huollossa puolihulluna ja tilannneet varmaan aikaa kuskille avohoitolaan kuulemaan "ääniä" :lol:

Onko autosi manuaali vai automaatti? Olen myös miettinyt voisiko ääni tulla laatikosta, turbosta tai ohjaustehostimesta, mutta edelleen imuäänet ovat ykkösvaihtoehtona. Eikös V6 koneissa ole erilainen putkisto vrt. 4-sylintereiseen. Mulla on Hirschin putki etukatista lähtien ja muutenkin konetila on täynnä kamaa sarjan tiimoilta. Toivottavasti tämä joskus selviää...
Ysivee
"Turbo"
Viestit: 215
Liittynyt: Ti Maalis 23, 2004 16:54

Viesti Kirjoittaja Ysivee »

Onko autosi manuaali vai automaatti? Olen myös miettinyt voisiko ääni tulla laatikosta, turbosta tai ohjaustehostimesta, mutta edelleen imuäänet ovat ykkösvaihtoehtona
Automaatti se on. Se ei kyllä kuulostaa pätkääkään "mekaaniselta" ääneltä, eli en oikein itse usko laatikon pitävän ko.ääntä. Jos tulis laatikosta, niin sehän kaiketi pitäis sitä ääntä aina, kun kierrokset on tietyllä alueella.
Oletko itse tarkistanut imupuolen, eli kaikki liitokset kunnossa, ei halkeamia missään letkuissa jne? Imupuoleltahan saattaa tulla helposti just kumisevaa ääntä, jos kone imee vedätyksessä ilmaa jostain esim. revenneen letkun raosta tms. Toinen on tietty se turbo ja sen letkut - voiko sieltä tulla kuminaa, jos jossain letkussa tai liitoksessa on vikaa...? Joku viisaampi vois ottaa kantaa...

Itse en ole imupuolta tutkinut vielä ollenkaan -> jos joku sais niitä imupuolen kuvia (WIS tai jotain) tänne, kiitos!
Hirschman
Matalapaineturbo
Viestit: 178
Liittynyt: Ma Touko 17, 2004 18:56
Paikkakunta: Uusimaa

Viesti Kirjoittaja Hirschman »

Ysivee kirjoitti:
Onko autosi manuaali vai automaatti? Olen myös miettinyt voisiko ääni tulla laatikosta, turbosta tai ohjaustehostimesta, mutta edelleen imuäänet ovat ykkösvaihtoehtona
Automaatti se on. Se ei kyllä kuulostaa pätkääkään "mekaaniselta" ääneltä, eli en oikein itse usko laatikon pitävän ko.ääntä. Jos tulis laatikosta, niin sehän kaiketi pitäis sitä ääntä aina, kun kierrokset on tietyllä alueella.
Oletko itse tarkistanut imupuolen, eli kaikki liitokset kunnossa, ei halkeamia missään letkuissa jne? Imupuoleltahan saattaa tulla helposti just kumisevaa ääntä, jos kone imee vedätyksessä ilmaa jostain esim. revenneen letkun raosta tms. Toinen on tietty se turbo ja sen letkut - voiko sieltä tulla kuminaa, jos jossain letkussa tai liitoksessa on vikaa...? Joku viisaampi vois ottaa kantaa...

Itse en ole imupuolta tutkinut vielä ollenkaan -> jos joku sais niitä imupuolen kuvia (WIS tai jotain) tänne, kiitos!
Viime huollossa tsekattiin kaikki liitokset eikä mitään löytynyt. Auto on äännellyt aivan uudesta asti. Eniten mietityttää ääntelyn satunnaisuus, johon en ole keksinyt logiikkaa. Menee taikuuden puolelle 8O .
pajunen3
"Tuplakaasari"
Viestit: 68
Liittynyt: Su Helmi 05, 2006 20:02
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja pajunen3 »

Onko ääni voimakas? Entä onko "laatikkotikun" eri asennoilla vaikutusta kuminan voimakkuuteen?

Täytynee alkaa itsekin kuunteleen.
Saab 9000 CD T16 1990
Saab 9-5 Griffin 1999
Ysivee
"Turbo"
Viestit: 215
Liittynyt: Ti Maalis 23, 2004 16:54

Viesti Kirjoittaja Ysivee »

No kyllä sen reippaamassa kiihdytyksessä/vedätyksessä (kierrokset nimenomaan siinä 2.000-2.500rpm) kuulee. Siis ensin on sitä kutosen matalaa mörinää, sit kuuluu selvästi korkeampitaajuista kuminaa, joka taas häipyy kun kierrokset >2.500rpm.
Itselläni tuo ääni on melkein aina mukana kuvioissa, tosin on sitten päiviä ettei sitä kuuluu käytännössä ollenkaan...
Tikun asennolla ei merkitystä
pajunen3
"Tuplakaasari"
Viestit: 68
Liittynyt: Su Helmi 05, 2006 20:02
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja pajunen3 »

Eikö kuminaa kuulu paikallaan kaasutettaessa? Jos ei niin sitten tiedetään ainakin se että kumina vaatii oikeiden kierrosten lisäksi moottorin kuormittamista. Se taasen johtaa minun ajattelutavallani imu- ja pakopuoleen. Oletko jo tarkastanut imupuolen osien kiinnityksen ja ettei suodattimessa ole mitään tukoksia?
Saab 9000 CD T16 1990
Saab 9-5 Griffin 1999
Ysivee
"Turbo"
Viestit: 215
Liittynyt: Ti Maalis 23, 2004 16:54

Viesti Kirjoittaja Ysivee »

Eikö kuminaa kuulu paikallaan kaasutettaessa
Ei kuulu mitään, eli kuormitusta vaatii. Eli sen takia itsekin olisin päätymässä imupuolen ääniin (jos esim. pakoputkistossa olisi häikkää, luulisi sen kuuluvan myös paikallaan kaasuteltaessa). Mutta olen yrittänyt pyytää kuvaa imupuolesta, että saisi vähän katsoa mitä kannattaa mennä tarkistamaan...
Suodattimen olen vaihtanut uuteen ihan äskettäin. Vaihdon jälkeen ääntä ei heti kuulunut, mutta toisaalta joskus se on muutenkin pois, eli liekö ollut sattumaa. Mutta tosiaan jos sen kuvan saisi, niin voisi paremmin käydä kaikki liitokset läpi. KIITOS!
Ysivee
"Turbo"
Viestit: 215
Liittynyt: Ti Maalis 23, 2004 16:54

Viesti Kirjoittaja Ysivee »

Mutta tosiaan jos sen kuvan saisi, niin voisi paremmin käydä kaikki liitokset läpi. KIITOS!
Onko nyt ymmärrettävissä, että ko.järjestelmästä ei ole kuvia saatavilla, vai... Jos jollain klubilaisella on mahdollisuus kopsata kuva jostain (WIS tai EPS tai mistä niitä nyt otetaan), niin voisi laittaa tänne.
Ysivee
"Turbo"
Viestit: 215
Liittynyt: Ti Maalis 23, 2004 16:54

Viesti Kirjoittaja Ysivee »

Kumina oli taasen n.viikon poissa mutta on jälleen palannut!! Tällä foorumilla on niin paljon Saabista tietäviä ihmisiä, että heittäkää nyt herranjumala jotakin arvauksia, mistä tuollainen ääni voisi syntyä. Jostain ratin ja etupuskurin välistä se nyt kuitenkin tulee :) Siis, teillä nyt voisi olla edes jotain villejä arvauksia, mitä kannattaisi tsekata. Tuntuu, että täällä on ollut tietoa vaikeimmistakin asioista (tosin tällaiset epämääräiset äänet on usein just kaikkein omituisimpia), eli varmasti teillä on näkemystä, mistä eri paikoista vikaa voisi lähteä tarkastelemaan.

Jos nyt oikein mietitään, niin mitkä ovat sellaisia osia, jotka säätyvät olosuhteiden mukaan (jotenkin se täytyy olosuhteista olla riippuvainen, koska ääni ei kuulu aina), ja joilla on oletettavasti tekemistä joko imupuolen tai pakopuolen kanssa....
Vastaa Viestiin