Huohotusta

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
SammyWagon
Matalapaineturbo
Viestit: 151
Liittynyt: Ke Touko 19, 2004 17:55
Paikkakunta: Raahe

Huohotusta

Viesti Kirjoittaja SammyWagon »

Huohotus päivityksen jälkeen huomasin, että tuossa pikku letkussa mikä menee öljyn täyttöputkesta imusarjaan on VALTAVA imu :o .Mietiskelin vaan, että eikö se ime öljyn käsmyjä imusarjaan ja vois aiheuttaa savuuttamista ?
EX: 9-3 SC 1.9 TIDS Vector (updated)
EX: og 900s (updated)
#3046
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7571
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Vigge
"Hölösuu"
Viestit: 2758
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 07:53
Paikkakunta: Manse

Viesti Kirjoittaja Vigge »

Sellanen pointti vielä vaikka se varmaan löytyy myös noista keskusteluista,

Imusarjasta menee letku öljyntäyttöputkeen ja jos korkki on tiivis niin virtaus on suoraan riippuvainen turbon imupuolen ja läppäkotelon väliseen paine-eroon. Toki matkalla on öljyn erotin, mutta se voidaan vissiin olettaa tiiviiksi.
#1730
500whp.net member
Jorma
"Aero"
Viestit: 358
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 01:09
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja Jorma »

Mikäli ymmärsin oikein niin tämä huohotuskampanja on nyt toistaiseksi asennuskiellossa joissain tapauksissa lisääntyneen öljynkulutuksen vuoksi.

http://www.saabcentral.com/forums/showt ... hp?t=42258
Date: January 14, 2005

To: All Saab Dealers
Saab Service Managers
Saab Parts Managers

Subject: Discontinue use of Crankcase Ventilation modification kit 59 62 428

It has been determined that the installation of the Crankcase Ventilation modification kit, p/n 59 62 428 may, in some cases, cause an increase in oil consumption.

Installation of this kit is to be discontinued immediately. Any complaints of increased oil consumption on vehicles that have this kit installed should be addressed by returning the vehicle to the original crankcase ventilation configuration.
An updated kit will be released at a later date.
nipa
Matalapaineturbo
Viestit: 171
Liittynyt: Su Syys 19, 2004 20:18
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja nipa »

Ja just kun kävin laittamassa huohotinletkut ysi-femmaani :evil:

En ole vielä ehtinyt seuraamaan öljynkulutusta, remppa oli kolmisen viikkoa sitten...
SammyWagon
Matalapaineturbo
Viestit: 151
Liittynyt: Ke Touko 19, 2004 17:55
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja SammyWagon »

Nyt kun tuo huohotus päivitys on asennus kiellossa, ja jos aikoo palata vanhaan huohotus systeemiin, niin riittääköhän kun siirtää imusarjaan menevän putken takaisin öljyn täyttöputkesta venttiilikoppaan, vai pitääkö myös repiä se "takaiskuventtiili" pois turbon imu puolen putkesta ?
http://www.genuinesaab.com/psi/files/crankvent.htm
EX: 9-3 SC 1.9 TIDS Vector (updated)
EX: og 900s (updated)
#3046
TuroTurbo
"Kaasari"
Viestit: 13
Liittynyt: To Helmi 03, 2005 12:54

Kampikammion paine

Viesti Kirjoittaja TuroTurbo »

Itselläni on 9-5:ssä viimeisin huohotinpäivitys ja näinollen ohut letku on ollut siirrettynä öljyntäyttöputkeen. Imu tuntuu tosiaan valtavalta, mutta kulkevan ilman määrä on kuitenkin aika pieni. Mittailin kampikammion paineita letkun entisen paikan kautta ahtopainemittarilla ja kaikissa ajotilanteissa mittari näytti vakaasti nollaa. En tämän takia usko, että öljykorkkiin kertyvä vedensekainen töhnä johtuu falskaavan korkin kautta imeytyvästä kosteasta ilmasta. Pikemminkin se johtuu mäntien ohi tulevien pakokaasujen sisältämästä runsaasta vedestä, joka tiivistyy jäähtyessään öljyputkessa ja kohdatessaan kylmän korkin. Ajoin äskettäin pitkän matkan kovassa pakkasessa ja sen jälkeen töhnää oli korkissa runsaasti. Siirsin letkun entiselle paikalleen venttiilikopan lähelle.

Öljyn kulutus on ollut 1,8 litraa kymppitonnilla (Helix 0W - 40). Kulutusta ennen huohotinpäivitystä en tiedä koska teetin päivityksen heti ostettuani auton viime kesänä.
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7571
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Re: Kampikammion paine

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

TuroTurbo kirjoitti:Itselläni on 9-5:ssä viimeisin huohotinpäivitys ja näinollen ohut letku on ollut siirrettynä öljyntäyttöputkeen. Imu tuntuu tosiaan valtavalta, mutta kulkevan ilman määrä on kuitenkin aika pieni. Mittailin kampikammion paineita letkun entisen paikan kautta ahtopainemittarilla ja kaikissa ajotilanteissa mittari näytti vakaasti nollaa. En tämän takia usko, että öljykorkkiin kertyvä vedensekainen töhnä johtuu falskaavan korkin kautta imeytyvästä kosteasta ilmasta. Pikemminkin se johtuu mäntien ohi tulevien pakokaasujen sisältämästä runsaasta vedestä, joka tiivistyy jäähtyessään öljyputkessa ja kohdatessaan kylmän korkin. Ajoin äskettäin pitkän matkan kovassa pakkasessa ja sen jälkeen töhnää oli korkissa runsaasti. Siirsin letkun entiselle paikalleen venttiilikopan lähelle.

Öljyn kulutus on ollut 1,8 litraa kymppitonnilla (Helix 0W - 40). Kulutusta ennen huohotinpäivitystä en tiedä koska teetin päivityksen heti ostettuani auton viime kesänä.
1.8Litraa...??
Minusta tuo on melko paljon..!!!
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Julberg
"Kaasari"
Viestit: 31
Liittynyt: Su Huhti 11, 2004 13:55
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Julberg »

Mobil 1 löytyy 95 2.2tid ja vähän kuluu mutta sekin se puskee imuputkee ja turbon työntää öljyä tiivisteiden välistä siis huohotettavaa öljyä, kunto arvio tehtii ahtimeen niin siinä ei ollut öljyvuotoja ja välysmitatki ihan ahtimen omissa rajoissa, mutta tahtoo välillä raakasti huohottaa rötvää imusarjan..
Ei ole sellaista mekaanista ongelmaa, jota raaka voima ja tietämättömyys eivät ratkaisisi.
TuroTurbo
"Kaasari"
Viestit: 13
Liittynyt: To Helmi 03, 2005 12:54

Huohotinpäivityksen vaikutus öljyn kulutukseen

Viesti Kirjoittaja TuroTurbo »

Tuossa ylempänä kerroin öljynkulutukseksi 1,8 litraa kymppitonnilla vajaa kaksi vuotta sitten. Viime kesäkuussa huohotinjärjestelmä jälleen vaihdettiin uusimpaan versioon. Sen jälkeen on ajettu 7500 km ja öljynkulutus näyttää pudonneen alle puoleen entisestä: jäänee noin 0,8 litraan kymppitonnilla. Sinisiä savujakin pöllähtää paljon harvemmin kuin ennen. Olen tässä välillä kokeillut moniakin öljyjä, mutta vaikutus on ollut mitätön.

Moottorille tein sisäisen huuhtelun STP:n aineella puolitoista vuotta sitten. Se ja siirtyminen 10000 km:n öljynvaihtoväleihin ovat puhdistaneet melkein kaiken siitä töhnästä, joka venttiilikopan alla oli aikaisemmin. Nyt moottori oli lähes putipuhdas.
Julberg
"Kaasari"
Viestit: 31
Liittynyt: Su Huhti 11, 2004 13:55
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Julberg »

se on tämä perskelee uuppelin pahempaa pahempiki kone =D
Ei ole sellaista mekaanista ongelmaa, jota raaka voima ja tietämättömyys eivät ratkaisisi.
Vastaa Viestiin