Aero 9-5 moottori hajos!! jeesiä kaivataan.

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6200
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

ng900aero kirjoitti:Eikös tuollaisen totalschadenin kohdattua kannattaisi vaihtaa hyväkuntoinen alakerta esim. lyhytlohkoisesta 2.3-tonnarista, nehän eivät maksa juuri mitään ja niitä löytyy vähän joka kulmalta verrattuna noihin b2x7:hin?

Lopputulos olisi varmasti alkuperäistä kestävämpi? Vaikka uudet laakerit alakertaan ja tasapainoketju mäelle. Kansi ja öljypohja sitten vanhasta koneesta (tai jos ö-pohja ei ole hitsauskelpoinen niin sitten toinen käytetty tilalle.
Kunhan ehdotin, itse tuskin laittaisin alkuperäisen kaltaista alakertaa enää uudestaan.

Pelkkää spekulaatiota:

Onkohan tontun ja vitosen kannen mitat samat eli minkähän koneen nokkaketju tuommoseen sekoitukseen mahtais sopia? En tiedä onko tuota harrastettu. Vitosen öljypohjan ja vaihdelaatikon sopiminenkin tontun lohkoon voi olla niin ja näin. Ehkä sumplimiselta säästyy jos vaihtaa vain tontun kampiakselit ja männät ehjään vitosen alakertaan?

EDIT: Näyttäis sama ketju käyvä nkaikkiiin koneisiin:
9000 B234
9000 B202, B234
900
9-3
9-5

9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
aero2000
"Kaasari"
Viestit: 18
Liittynyt: Ma Syys 18, 2006 12:50
Paikkakunta: espoo

spekulaatiota

Viesti Kirjoittaja aero2000 »

peinu kirjoitti:
ng900aero kirjoitti:Eikös tuollaisen totalschadenin kohdattua kannattaisi vaihtaa hyväkuntoinen alakerta esim. lyhytlohkoisesta 2.3-tonnarista, nehän eivät maksa juuri mitään ja niitä löytyy vähän joka kulmalta verrattuna noihin b2x7:hin?

Lopputulos olisi varmasti alkuperäistä kestävämpi? Vaikka uudet laakerit alakertaan ja tasapainoketju mäelle. Kansi ja öljypohja sitten vanhasta koneesta (tai jos ö-pohja ei ole hitsauskelpoinen niin sitten toinen käytetty tilalle.
Kunhan ehdotin, itse tuskin laittaisin alkuperäisen kaltaista alakertaa enää uudestaan.

Pelkkää spekulaatiota:

Onkohan tontun ja vitosen kannen mitat samat eli minkähän koneen nokkaketju tuommoseen sekoitukseen mahtais sopia? En tiedä onko tuota harrastettu. Vitosen öljypohjan ja vaihdelaatikon sopiminenkin tontun lohkoon voi olla niin ja näin. Ehkä sumplimiselta säästyy jos vaihtaa vain tontun kampiakselit ja männät ehjään vitosen alakertaan?

EDIT: Näyttäis sama ketju käyvä nkaikkiiin koneisiin:
9000 B234
9000 B202, B234
900
9-3
9-5
Joo, tää homma menee kyllä itseltäni jo sen verran yli hilseen ettei oikein uskalla miettiä moista. Auto olisi kuitenkin päivittäisessä käytössä ja yleensä lapset mukana. Tämän takia ei haluis ottaa riskejä ja jäädä tien päälle tulevilla talvipakkasilla :-).

Ihan hyviä riskikohtia kyllä olit maininnut.

Tällähetkellä olen aika varovainen ja haeskelen B235R moottoria ja mahdollisia lisäosia, jotka ovat menneet hajalle (kansi, turbo).
Avatar
valtteri
"Hölösuu"
Viestit: 2021
Liittynyt: Su Marras 30, 2003 16:02
Paikkakunta: Vaasa

Re: spekulaatiota

Viesti Kirjoittaja valtteri »

Joo, tää homma menee kyllä itseltäni jo sen verran yli hilseen ettei oikein uskalla miettiä moista. Auto olisi kuitenkin päivittäisessä käytössä ja yleensä lapset mukana. Tämän takia ei haluis ottaa riskejä ja jäädä tien päälle tulevilla talvipakkasilla :-).

Ihan hyviä riskikohtia kyllä olit maininnut.

Tällähetkellä olen aika varovainen ja haeskelen B235R moottoria ja mahdollisia lisäosia, jotka ovat menneet hajalle (kansi, turbo).

On ihan pakko kysyä että kiltistikkö meinaat kaikki maksaa itse.... 167 tkm, kaikki huollot merkkikorjaamossa teetetty.

Kyllä 9-5 Aeron hintaluokkaisen auton pitäisi tuo km määrä kestää.

Itse kyllä yrittäisin pientä "taistelua" valmistajan kanssa sillä ei 9-5 aerot voi hajota ihan miten vain.

Merkkikorjaamoon mars... ja huoltokirjasta kopio ja siihen korjaamon lausunto ja faxilla saksaan.

Korjaamon on pakko se tehdä jos vaadit sitä, pyydä myös nähdä heidän lausuntonsa saksaan...... jos tarttee enää mennä lausunnon jälkeen samaan korjaamoon.
Viimeksi muokannut valtteri, Ti Syys 19, 2006 16:13. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saabismi on sairaus,mistä ei kannata parantua
Saab NG 9-5 Aero Turbo6 XWD Hirsch -11
Saab Ng 9-3 t -08
Zetor 8540 + Odes 800 + Hitachi EX120
Perheessä myös Ng 900 -98
"1159"
Syre
"Kaasari"
Viestit: 23
Liittynyt: Ke Maalis 17, 2004 16:41

Viesti Kirjoittaja Syre »

Joo eipä kannata antaa heti periksi. Sillä toivoa on korjaus "tuesta"

Omassa (ex) Aerossa moottoritielle kiihdyttäessä syttyi moottorihäiriö valo ja vauhti hyyty. Tuho ei ollut aivan noin suurta vaan yhden sylinterin mäntä palasina. Onneksi se ehti rikkoa vain tulpan ko. sylinteristä.

Hinurilla hoitoon.

Siellä päädyttiin siihen että ko. sylinterin suutin oli jäänyt vuotamaan polttaen männän heikkoon kuntoon. Ei siinä sitten tarvittu muuta kuin kunnon rykäisy ( vauhtia oli yli 200 ).

Kilometrejä oli n.131000 ja huollot tehty. Ikää autolla n. kolme ja puoli.

Eihän tuollainen ole aivan normaalia. Joten Saabilta tuli osat puoleen hintaan sekä autoa huoltanut merkkiliike antoi työnsä puoleen hintaan.

Siihen vaihdettiin lohko mäntineen ja ketjuineen sekä pikkusälää.
Siis jotain hyvääkin, eikös pelkkä ketjun (kiristimen) uusiminen/korjaus ole melko hintavaa.
aero2000
"Kaasari"
Viestit: 18
Liittynyt: Ma Syys 18, 2006 12:50
Paikkakunta: espoo

Viesti Kirjoittaja aero2000 »

Syre kirjoitti:Joo eipä kannata antaa heti periksi. Sillä toivoa on korjaus "tuesta"

Omassa (ex) Aerossa moottoritielle kiihdyttäessä syttyi moottorihäiriö valo ja vauhti hyyty. Tuho ei ollut aivan noin suurta vaan yhden sylinterin mäntä palasina. Onneksi se ehti rikkoa vain tulpan ko. sylinteristä.

Hinurilla hoitoon.

Siellä päädyttiin siihen että ko. sylinterin suutin oli jäänyt vuotamaan polttaen männän heikkoon kuntoon. Ei siinä sitten tarvittu muuta kuin kunnon rykäisy ( vauhtia oli yli 200 ).

Kilometrejä oli n.131000 ja huollot tehty. Ikää autolla n. kolme ja puoli.

Eihän tuollainen ole aivan normaalia. Joten Saabilta tuli osat puoleen hintaan sekä autoa huoltanut merkkiliike antoi työnsä puoleen hintaan.

Siihen vaihdettiin lohko mäntineen ja ketjuineen sekä pikkusälää.
Siis jotain hyvääkin, eikös pelkkä ketjun (kiristimen) uusiminen/korjaus ole melko hintavaa.
Kyllä tuo tosiaan kuulostaa hieman epänormaalilta. Luulisi, että tämänkin hintaluokan auto kestäisi normaalia ajoa ja välillä hieman kovempaakin vauhtia ;-).

Täytyy vielä kerran kiittää tätä foorumia. Olen saanut tämän kautta erittäin osaavia ja asiantuntevia kommentteja sekä apua tässä tilanteessa. Täytyy vain toivoa, että myös tehtaalla olisivat yhtä ymmärtäväisiä ja käsittelisivät tämän asian puolueettomasti.
aero2000
"Kaasari"
Viestit: 18
Liittynyt: Ma Syys 18, 2006 12:50
Paikkakunta: espoo

Re: spekulaatiota

Viesti Kirjoittaja aero2000 »

valtteri kirjoitti:
Joo, tää homma menee kyllä itseltäni jo sen verran yli hilseen ettei oikein uskalla miettiä moista. Auto olisi kuitenkin päivittäisessä käytössä ja yleensä lapset mukana. Tämän takia ei haluis ottaa riskejä ja jäädä tien päälle tulevilla talvipakkasilla :-).

Ihan hyviä riskikohtia kyllä olit maininnut.

Tällähetkellä olen aika varovainen ja haeskelen B235R moottoria ja mahdollisia lisäosia, jotka ovat menneet hajalle (kansi, turbo).

On ihan pakko kysyä että kiltistikkö meinaat kaikki maksaa itse.... 167 tkm, kaikki huollot merkkikorjaamossa teetetty.

Kyllä 9-5 Aeron hintaluokkaisen auton pitäisi tuo km määrä kestää.

Itse kyllä yrittäisin pientä "taistelua" valmistajan kanssa sillä ei 9-5 aerot voi hajota ihan miten vain.

Merkkikorjaamoon mars... ja huoltokirjasta kopio ja siihen korjaamon lausunto ja faxilla saksaan.

Korjaamon on pakko se tehdä jos vaadit sitä, pyydä myös nähdä heidän lausuntonsa saksaan...... jos tarttee enää mennä lausunnon jälkeen samaan korjaamoon.
:lol: Eihän mulla ole edes moisia varoja! Kyllä meinaan odotella ensin vastausta tuolta tehtaalta ja sen jälkeen miettiä kuinka vien asiaa eteenpäin. Senhän takia ostin kys. auton kun ajattelin että siinä on oikeasti AUTO jota ei tarvitse viedä vikojen takia huoltoon.
aero2000
"Kaasari"
Viestit: 18
Liittynyt: Ma Syys 18, 2006 12:50
Paikkakunta: espoo

Re: spekulaatiota

Viesti Kirjoittaja aero2000 »

9-5T kirjoitti:
aero2000 kirjoitti:Senhän takia ostin kys. auton kun ajattelin että siinä on oikeasti AUTO jota ei tarvitse viedä vikojen takia huoltoon.
Itse olen ostanut Saabin monien muiden syiden takia ja arvostan niitä sen edestä että olen valmis viemään Saabin korjattavaksi. Jos haluan huolettoman "auton" menen japsi kauppaan.
Olet aivan oikeassa. Myös itselläni painoi vaakakupissa kovasti Saabin varustetaso, loistava ajettavuus ja tyylikkyys. Kyllä kuitenkin kuvittelin saavani myös sellaista laatua ettei tällaista koneremonttia olisi tullut eteen vielä pitkään aikaan.
En tunne edelleenkään inhoa Saabia kohtaan ja kova halu on kyllä laittaa kone kuntoon ja ajella kys. autolla vielä tulevaisuudessa :).
Petter
"Hirsch"
Viestit: 728
Liittynyt: Ti Tammi 18, 2005 08:41
Paikkakunta: Kerava

Viesti Kirjoittaja Petter »

Minä kyllä yrittäisin saada uuden moottorin takuuseen. Kuulostaa kohtuuttomalta, että noinkin uusi moottori pamahtaa täydellisesti.
Autoliikkeillä (myös vakkutusyhtiöillä, talopakettien toimittajilla tms) on taktiikkana ensin kieltää korvausvelvollisuutensa (ellei kyse aivan päivänselvästä asiasta), mutta kun jaksaa vääntää valituksia ja ottaa yhteyttä ylempään tasoon, usein saa korvauksen. Eli ei muuta kuin sitkeästi peräämään oikeuksia, älä tyydy ensimmäiseen ei-vastaukseen!
9-5 Aero W -01
96 V4 1,7 -76
Chrysler Grand Voyager V6 LX -01
#2253
potkuhousu
"Hölösuu"
Viestit: 3644
Liittynyt: Ke Maalis 12, 2003 21:05
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja potkuhousu »

Käytetyt B235 moottorit maksaa SDCC:llä
R 21,000 - 26500 + alv (SEK)
E 18,000 - 23500 + alv (SEK)
ja rahtia kertyy noin 70-100 eur
Jyrki alias potkuhousu
SS-K #1636 STCF #2
Zaino Show Car Polish Trolli.nu
Viimeistely alkaa ensimmäisestä Zaino kerroksesta
Startin13
"Ruisku"
Viestit: 110
Liittynyt: Ma Elo 01, 2005 12:47
Paikkakunta: VyborG.ru

Viesti Kirjoittaja Startin13 »

Petter kirjoitti:Minä kyllä yrittäisin saada uuden moottorin takuuseen. Kuulostaa kohtuuttomalta, että noinkin uusi moottori pamahtaa täydellisesti.
Autoliikkeillä (myös vakkutusyhtiöillä, talopakettien toimittajilla tms) on taktiikkana ensin kieltää korvausvelvollisuutensa (ellei kyse aivan päivänselvästä asiasta), mutta kun jaksaa vääntää valituksia ja ottaa yhteyttä ylempään tasoon, usein saa korvauksen. Eli ei muuta kuin sitkeästi peräämään oikeuksia, älä tyydy ensimmäiseen ei-vastaukseen!
Joo juuri näin kannattaa toimia. Oliko sulla aero2000 huoltokirja täydellinen? Jos oli niin hyvä, jos EI valmistaudu kunnon laita vääntöön.

Tämä saabin moottoriongelma on kyllä niin naurettava juttu ettei toista vastaavaa voi vastaan tulla.
Taisitte muksut puksut vähän yllättyä pyllättyä.
pete2410
"Kaasari"
Viestit: 44
Liittynyt: Ti Tammi 25, 2005 22:59
Paikkakunta: Helsinki

Re: spekulaatiota

Viesti Kirjoittaja pete2410 »

aero2000 kirjoitti:
9-5T kirjoitti:
aero2000 kirjoitti:Senhän takia ostin kys. auton kun ajattelin että siinä on oikeasti AUTO jota ei tarvitse viedä vikojen takia huoltoon.
Itse olen ostanut Saabin monien muiden syiden takia ja arvostan niitä sen edestä että olen valmis viemään Saabin korjattavaksi. Jos haluan huolettoman "auton" menen japsi kauppaan.
Olet aivan oikeassa. Myös itselläni painoi vaakakupissa kovasti Saabin varustetaso, loistava ajettavuus ja tyylikkyys. Kyllä kuitenkin kuvittelin saavani myös sellaista laatua ettei tällaista koneremonttia olisi tullut eteen vielä pitkään aikaan.
En tunne edelleenkään inhoa Saabia kohtaan ja kova halu on kyllä laittaa kone kuntoon ja ajella kys. autolla vielä tulevaisuudessa :).
Sulla kävi huonompi tuuri aeron padalle, kuin mulla 3-viikkoa sitten.
Mökille olin ajelemassa, kun yhden kunnon ohituksen aikana pamahti.
Savu oli melkoinen, mutta kone pysyi jotenkin käynnissä.
Öljyt puhalsi yläkautta ulos ja fiilis oli aika kepeä...
Onneksi ajomatkaa mökille oli vain muutama kilsa ja sinne saakka pääsinkin.
Vauriot: 2-mäntää haljennut, mutta sylinterit, lohko ja kansi oli ok. kunnossa.
Tilasin noi männät, 560e renkaineen. Kannen oikaisu, stefat ja nippuun.
Onneksi pääsi "vähän" pienemmillä vaurioilla, kuin tuo sun tapaus.
Oma aero ajettu 212tkm. ja kaikki huollot tehty ajallaan. Ylimääräiset öljynvaihdot 10tkm. välein, joten eipä sekään aina auta.
Kerropa täällä, miten sun projekti etenee.
9-5 Aero Nordic -00
Petter
"Hirsch"
Viestit: 728
Liittynyt: Ti Tammi 18, 2005 08:41
Paikkakunta: Kerava

Viesti Kirjoittaja Petter »

Tuossa tilanteessa itse korjauttaisin auton (koska autoa tarvitsee käyttöönsä kuitenkin, eikä voi odotella pitkiä aikoja ilman autoa) ja laittaisin kuitit ja muut tositteet talteen ja peräisin niitä jälkikäteen. Kannattaa ottaa yhteyttä kuluttajasuojaviranomaiseen, ellei maksuhalukkuutta löydy ja tarvittaessa (ainakin uhata) juristiin.
Minusta vajaa 170 tkm ajetun ns. laatuauton moottorin pitäisi olla vasta elämänkaarensa puolivälissä. Minusta on oikeusmurha, jos joudut maksamaan itse remontin kokonaan.
9-5 Aero W -01
96 V4 1,7 -76
Chrysler Grand Voyager V6 LX -01
#2253
Saappi Kuski
"Hölösuu"
Viestit: 3011
Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 17:39

Viesti Kirjoittaja Saappi Kuski »

Kaikessa kuluttajakaupassa on kyllä myyjälle annettava ensin mahdollisuus korjata virheensä. Jos menee korjauttamaan tuon omaan laskuunsa niin vahvasti epäilen että niitä rahoja ei kyllä salettiin näe enää koskaan. Sehän näissä on surkeata että auto pitäisi olla alla koko ajan... Eikö kukaan klubilainen myisi tälle epäonniselle toimivaa vanhaa 900:sta muutamalla satasella että hänen ei tarvitsisi tehdä hätiköityjä=kalliita päätöksiä? Sitten vaan huoltokirja saabille ja kommenttien kera Saksaan, ei siinä mitään häviäkään. Mun mielestä tuota ei mikään muu voi korvata kuin tuo jatkettu moottoritakuu, jos sekään.
9000CS 2,3
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

peinu kirjoitti:
ng900aero kirjoitti:Eikös tuollaisen totalschadenin kohdattua kannattaisi vaihtaa hyväkuntoinen alakerta esim. lyhytlohkoisesta 2.3-tonnarista, nehän eivät maksa juuri mitään ja niitä löytyy vähän joka kulmalta verrattuna noihin b2x7:hin?

Lopputulos olisi varmasti alkuperäistä kestävämpi? Vaikka uudet laakerit alakertaan ja tasapainoketju mäelle. Kansi ja öljypohja sitten vanhasta koneesta (tai jos ö-pohja ei ole hitsauskelpoinen niin sitten toinen käytetty tilalle.
Kunhan ehdotin, itse tuskin laittaisin alkuperäisen kaltaista alakertaa enää uudestaan.

Pelkkää spekulaatiota:

Onkohan tontun ja vitosen kannen mitat samat eli minkähän koneen nokkaketju tuommoseen sekoitukseen mahtais sopia? En tiedä onko tuota harrastettu. Vitosen öljypohjan ja vaihdelaatikon sopiminenkin tontun lohkoon voi olla niin ja näin. Ehkä sumplimiselta säästyy jos vaihtaa vain tontun kampiakselit ja männät ehjään vitosen alakertaan?

EDIT: Näyttäis sama ketju käyvä nkaikkiiin koneisiin:
9000 B234
9000 B202, B234
900
9-3
9-5
Varmistanpa vielä, että T7 (9-5) kansi sopii siinä missä muutkin "lyhyet" kannet. Eli vastaa merkitseviltä osin T5 kantta, ja sopii samalla modauksella kuin T5 kansikin pitkän lohkon päälle. Itsellä og-satkun alakerran päällä tuollainen T7 kansi.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Petter
"Hirsch"
Viestit: 728
Liittynyt: Ti Tammi 18, 2005 08:41
Paikkakunta: Kerava

Viesti Kirjoittaja Petter »

Tottakai pitää ensin informoida vastapuolta kirjallisesti, mutta jos se kieltäytyy maksamasta, niin sitten tekisin kuten yllä sanoin. Käsittääkseni tässäkin vastapuolta on jo informoitu.
9-5 Aero W -01
96 V4 1,7 -76
Chrysler Grand Voyager V6 LX -01
#2253
Vastaa Viestiin