Säästin- Tein itse (Takapään puslien vaihto)

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
masas
"Hölösuu"
Viestit: 1188
Liittynyt: Ke Kesä 25, 2003 15:28
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja masas »

Mulla ei ne 4 kuula niveltä ollu väljiä, mutta niistä alkoi kuulumaan kivaa narinaa kun esim. istahti autoon. (En ole mikään läski)!
Syy mahdollisesti innokas painepesurin käyttö.
No, tein niin radikaalin vedon, että piikitin injektio ruiskulla 5 ml HHS 2000 vaseliiniä joka niveleeseen, molemmin puolin suojakumin läpi. Eipä ole enää narissu ja aikaakin on "tosi kuuma kesä" jo kulunut. Toimii
no mulla oli samaa narinaa ja paheni vaan koko ajan, oli siinä ja siinä että kehtas ajella esim kauppatorin liepeillä. en usko että mun niveliin olis rasvaukset auttanu, koska ne oli kyllä jo ihan "kakkana" ja auton ajettavuus vaihdon jälkeen on taas senkin osalta parempi :arrow: ei takapää ole niin "levoton"sivutuulessa ja urissa
saabit: 900-86 (1990-1998) 900i-92 (1998-2004 )
9-5 wagon -02 (2004-2013 ) 9-3 SC -09 (2013-----)

Jäsen no: 1839
Ryo
"Kaasari"
Viestit: 27
Liittynyt: Ti Heinä 19, 2005 18:14
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Ryo »

Meiän autossa narina kuluu sisälle mutta ei ulkopuolelle 8O :?
turbo 9-3
"Kaasari"
Viestit: 41
Liittynyt: Su Elo 28, 2005 12:33

Viesti Kirjoittaja turbo 9-3 »

Sabaman kirjoitti:No, tein niin radikaalin vedon, että piikitin injektio ruiskulla 5 ml HHS 2000 vaseliiniä joka niveleeseen, molemmin puolin suojakumin läpi. Eipä ole enää narissu ja aikaakin on "tosi kuuma kesä" jo kulunut. Toimii!
Narinaan minäkin olen lääkettä yrittänyt löytää ja kokeilin injektioruiskulla työntää hhs 2000 puslaan, mutta ei sitä kyllä sinne mennyt (ainakaan paljoa). Kyllä ruisku uppoa kumin sisään mutta ei kovin syvälle tietty. Oisko tähän suoritukseen mahdollista saada hivenen teknisiä ohjeita (mihin kohtaan kannattaa ruisku työntää tms.) :D
99 Gls -79 -> 900 i -88 -> ... -> 9-3 2,0t -01 -> 9-5 2,0T -03
Julberg
"Kaasari"
Viestit: 31
Liittynyt: Su Huhti 11, 2004 13:55
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Julberg »

pieni käsi portto on hyvä laite jolla vetää puslia irti ku esim akseli on paikallaan ei mene kauaan ku on vanhat pois ja uudet paikallaan
Ei ole sellaista mekaanista ongelmaa, jota raaka voima ja tietämättömyys eivät ratkaisisi.
Frostgrey
"Hölösuu"
Viestit: 3712
Liittynyt: Ma Touko 26, 2003 22:05
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Frostgrey »

Itse totesin, että oli helmpompaa vaihtaa osia kun otti suosiolla takanavan kokonaan irti, aika helppo homma ja puslienkin vahto oli selvästi helpompaa kun sai tallin pöydällä touhuta, eikä kontata auton alla.

Itsellä tuli uretaaniset pitkittäsakselin päähän ja ylempi pallonivel on uretaaninen säädettävä millä saa madalletetussa helposti säädettyä camberin oikeaksi. Muuten löytyy orkkis kamaa ja nyt on takapää hiljainen vaikka ajaa esim hidastetöyssyistä :wink:
Saab 9-3 TTID Vector 2008
Sdanger
"Tuplakaasari"
Viestit: 56
Liittynyt: La Loka 28, 2006 18:51

Viesti Kirjoittaja Sdanger »

Mikä on paras tapa ottaa puslia irti? Tuossa ketjun alussa oli puhetta holkkisarjasta.... Onko muita hyviä / huonoja ehdotuksia, mitä ei missään nimessä kannata koittaa :roll: .

Ite vaihdoin just iskarit takapäähän ja siinä ihmettelin poikittais tukivarsien puslien kiinnitystä. Onko ylemmän poikittaistukivarret saatavissa irti kun se pultti näyttäis olevan tankkia kohti...

Entäpä pyörän puoli näyttis helpolta vaihtaa, vaan onko...?
viides menossa 99,2x900,9-5, 9-5Aero
Ahtopaine
"Hölösuu"
Viestit: 1173
Liittynyt: La Kesä 04, 2005 08:24
Paikkakunta: Hard Rock Citi Rollo

Viesti Kirjoittaja Ahtopaine »

Julberg kirjoitti:pieni käsi portto on hyvä laite jolla vetää puslia irti
öö siis quis tota "snadi handusta horoa" täs oikein käytetään hyväksi? 8O
Helmiäismusta Skeida Octopyssy 2.0TDI DSG, Edition 100
Ex. Musta 9000CS Aero 2.3T mitsuturbo -93
Ex.Valkoinen Kombi 2.0 i16 vaparisatku -89
Ex. Dor. Ruskea 96 V4 kaasarikuuppa -77
Sdanger
"Tuplakaasari"
Viestit: 56
Liittynyt: La Loka 28, 2006 18:51

Viesti Kirjoittaja Sdanger »

Tulipa vaihdettua nuo takapää poikittaisien tukivarsien pallonivelet.
Työ olisinänsä helppo kun vaan ensin teki siihen sopivan työ kalun.

Työkalu muodostui kahdesta palasta putkea, 1kpl 10x140mm pultti, pari alusta laattaa ja mutteri.

Toinen putkenpätkä ulkohalkaisija 42mm, seinämävahvuus pari milliä. Tuosta putkesta 4,5cm pala, siihen alustalappu paahän jossa esim 12mm reikä. Toinen putken pala vähän reilumpi sisähalkaisia 50mm ja pituus noin 3cm. Siten vaan pultti läpi ja jenkaamaan. Kas kummaa pusla irtosi yllättävänkin helposti (vaikkakin putkien päissä olevat laput kyllä menivät pussille, ehkä seuraavassa kehitys versiossa ne pikkasen paksummasta tavarasta). Työkalun hinnaksi ei muodostunut montaakaan euroa. Jos vaan on aikaa ja intoa... :P
viides menossa 99,2x900,9-5, 9-5Aero
jyyrä
"Hölösuu"
Viestit: 1104
Liittynyt: Ti Tammi 15, 2008 19:46
Paikkakunta: Uurainen

Re: Säästin- Tein itse (Takapään puslien vaihto)

Viesti Kirjoittaja jyyrä »

Sorvasin tämän ohjeen mukaan itelle työkalut http://img501.imageshack.us/img501/5798/13cj0.jpg (kiitokset kuvasta J.V.A:lle) ja täytyy sanoa että ei voisi enään pallonivelien vaihto olla helpompaa. Aikaan mulla meni puslien vaihtoon n.1h josta puolen kakan jauhantaa kaverin kans. Kierretangon kovuus on 10.9 ja lisäsin vielä painekuulalaakerin mutterin ja holkin väliin, niin ei tarvii vääntää mutteria holkkia vasten. Toi kova kierretanko on sitten ihanan kallista lähtöhinta n.35€/metri, mutta alennuksilla hintaa jäi n.15€ :lol: + mutterit n.0,40€kpl ja painelaakeri n.15€ , holkki tarvikkeet löytyi sorvin vierestä..
Mercedes-Benz B Electric Drive 2015
Saab 9-3 Aero SC TTID 2008, 230Hv 480Nm Turbotec
Saab 9-3 Turbo jubilee 2002
Henrikki
"Ruisku"
Viestit: 140
Liittynyt: Ma Helmi 18, 2008 08:16

Re: Säästin- Tein itse (Takapään puslien vaihto)

Viesti Kirjoittaja Henrikki »

jyyrä kirjoitti:Sorvasin tämän ohjeen mukaan itelle työkalut http://img501.imageshack.us/img501/5798/13cj0.jpg (kiitokset kuvasta J.V.A:lle) ja täytyy sanoa että ei voisi enään pallonivelien vaihto olla helpompaa. Aikaan mulla meni puslien vaihtoon n.1h josta puolen kakan jauhantaa kaverin kans. Kierretangon kovuus on 10.9 ja lisäsin vielä painekuulalaakerin mutterin ja holkin väliin, niin ei tarvii vääntää mutteria holkkia vasten. Toi kova kierretanko on sitten ihanan kallista lähtöhinta n.35€/metri, mutta alennuksilla hintaa jäi n.15€ :lol: + mutterit n.0,40€kpl ja painelaakeri n.15€ , holkki tarvikkeet löytyi sorvin vierestä..

Mitä paikasta löysit tuota m12x1.5 tankoa 10.9 kovana? Kaikki tarjoaa "eioota"
aero
-
Viestit: 8749
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Säästin- Tein itse (Takapään puslien vaihto)

Viesti Kirjoittaja aero »

Henrikki kirjoitti:Mitä paikasta löysit tuota m12x1.5 tankoa 10.9 kovana? Kaikki tarjoaa "eioota"
Ruuvimarket Hämeenlinnassa ainakin myy kovia tankoja. Tilaustavaraa toki.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
jyyrä
"Hölösuu"
Viestit: 1104
Liittynyt: Ti Tammi 15, 2008 19:46
Paikkakunta: Uurainen

Re: Säästin- Tein itse (Takapään puslien vaihto)

Viesti Kirjoittaja jyyrä »

Henrikki kirjoitti:
jyyrä kirjoitti:Sorvasin tämän ohjeen mukaan itelle työkalut http://img501.imageshack.us/img501/5798/13cj0.jpg (kiitokset kuvasta J.V.A:lle) ja täytyy sanoa että ei voisi enään pallonivelien vaihto olla helpompaa. Aikaan mulla meni puslien vaihtoon n.1h josta puolen kakan jauhantaa kaverin kans. Kierretangon kovuus on 10.9 ja lisäsin vielä painekuulalaakerin mutterin ja holkin väliin, niin ei tarvii vääntää mutteria holkkia vasten. Toi kova kierretanko on sitten ihanan kallista lähtöhinta n.35€/metri, mutta alennuksilla hintaa jäi n.15€ :lol: + mutterit n.0,40€kpl ja painelaakeri n.15€ , holkki tarvikkeet löytyi sorvin vierestä..

Mitä paikasta löysit tuota m12x1.5 tankoa 10.9 kovana? Kaikki tarjoaa "eioota"
Jyväskylän Etrassa sitä oli ihan hyllytavarana.
Mercedes-Benz B Electric Drive 2015
Saab 9-3 Aero SC TTID 2008, 230Hv 480Nm Turbotec
Saab 9-3 Turbo jubilee 2002
9-5/2,3LPT
"Aero"
Viestit: 397
Liittynyt: Su Maalis 04, 2007 20:44
Paikkakunta: Vaasa

Re: Säästin- Tein itse (Takapään puslien vaihto)

Viesti Kirjoittaja 9-5/2,3LPT »

Kuva

Ylimmäisen nivelen vaihdoin kuvan ylimmäisellä sarjalla, mutta ajattelin, että toista en vaihda, oli senverran tuskaista.
Alimmaisen vaihdoin kuvan alimmaisella sarjalla ja sehän sujui kuin leikiten!
Aeron veivihuoneessa SAE 0W-40 (GM-LL-A025).
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11507
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Säästin- Tein itse (Takapään puslien vaihto)

Viesti Kirjoittaja jus »

Henrikki kirjoitti:Mitä paikasta löysit tuota m12x1.5 tankoa 10.9 kovana?
Pari vuotta sitten hain yhden kangen http://www.ruuvihankinta.fi :stä. Oli hyllytavaraa. Pätkä saattaisi olla ylimääräisenä minulla, mutta tarvitset kaveriksi kovat mutterikin, niitä minulla ei ole ylimääräisenä.

Tai lainaan joutaa koko setti holkkeja, mutterit ja kierretanko, niillä vaihdoin Vectran takapoikittaisnivelet.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Henrikki
"Ruisku"
Viestit: 140
Liittynyt: Ma Helmi 18, 2008 08:16

Re: Säästin- Tein itse (Takapään puslien vaihto)

Viesti Kirjoittaja Henrikki »

Jus: Sait yv:n


Pari vuotta sitten vaihdoin ylemmät puslat kotitekoisella putken pätkä kierretanko viritelmällä. Oli aikamoista nysväämistä, totesin että alempia en vaida ennen kun on kunnon työkalut.
Vastaa Viestiin