Saab 95 2.0t -03 tehottomuus alakierroksilla

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
ajokoira
"Turbo"
Viestit: 283
Liittynyt: Ke Loka 22, 2003 09:36
Paikkakunta: St Michel

Joo

Viesti Kirjoittaja ajokoira »

Pitää paikkansa. Ei papereita, ei boxia. Ja merkkiliike.
#6058
9³ Aero Cabriolet 2002
Kansanautoja 2 kpl
ex 9⁵ 2.0T Vector Sport Wagon 2003
95-03
Matalapaineturbo
Viestit: 192
Liittynyt: Su Helmi 29, 2004 19:07
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja 95-03 »

Johan nyt mutkikkaaksi menee, miten tulisi edetä ja minkä liikkeen kanssa? Mistä olet 9-5T omasi hankkinut?
Saab 9-5 2.0T vm 2003
move your mind
Joni
"Kaasari"
Viestit: 41
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 14:14
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Joni »

Mikäänhän ei estä tilaamasta settiä mistä vain halvimmalla saa (ja riittävän luotettavasti = paperien kanssa), ja sitten asennuttamalla boxin ja tulpat missä tahansa (pika)huollossa. Eli jos jaksat vielä soitella niin voit säästää rahaa ja alkup. boxin, kun tuntuu yhtenäinen käytäntö ja hinnoittelu puuttuvan merkkiliikkeiltä täysin.
Jon & 9-5 2.0TW -02
95-03
Matalapaineturbo
Viestit: 192
Liittynyt: Su Helmi 29, 2004 19:07
Paikkakunta: Espoo

Re: Vaihto vai ei?

Viesti Kirjoittaja 95-03 »

ajokoira kirjoitti:Näin 9-5T minuakin valaisi, kun asiasta kysyin. Olin kuitenkin tuolloin jo homman hoitanut. Siis itsellänikin on tuo orig. virisetti, ja boxi haluttiin merkkiliikkeeseen (ei pääkaupunkiseudulla). Virisetin hinta oli asennettuna 1.250,- marraskuussa -03.

Olen sittemmin myös muutoskatsastanut auton.

Oliko katsastus aivan läpihuutojuttu, paljonko kustansi, onko tarpeellista muutoskatsastaa katsastusviranomaisen mielestä. Vaatiko auto mitään muita muutoksia?
Saab 9-5 2.0T vm 2003
move your mind
ajokoira
"Turbo"
Viestit: 283
Liittynyt: Ke Loka 22, 2003 09:36
Paikkakunta: St Michel

Lastusta

Viesti Kirjoittaja ajokoira »

#6058
9³ Aero Cabriolet 2002
Kansanautoja 2 kpl
ex 9⁵ 2.0T Vector Sport Wagon 2003
kumijalka
"Koeajolla"
Viestit: 4
Liittynyt: La Huhti 03, 2004 20:40

Viesti Kirjoittaja kumijalka »

Ensimmäinen pousti, jiihaa! Itsellä alla ensimmäinen Saabi (2.0T Wagon -03)

Vuosi sitten tuoreena Saabistina ihmettelin samaa asiaa, vääntö ykkös- ja kakkosvaihteella alle 2500rpm on turboon tottuneelle olematon. Käytin auton Länsi-Autossa ahtopainemittauksessa tulos max. ahdot 0,796. Teoreettiset hooveet 205.

Vieläkään en uskonut eli seuraavaksi ST-Motorsille Juvanmalmille, max. ahdot mittarin mukaam 1,0. Hepoja 210/ 4800 rpm ennenkuin alkoi pito-ongelmat. Käppyrä löytyy Viggen arkistoista nicillä "Antti".

Antaa vaimon joka autolla enimmäkseen ajelee kertoa omin sanoin:

"Minua ärsyttää suunnattomasti entisenä turbo-Volvo kuskina ettei Saab lähde kakkosella mihinkään. Yritän myös välttää tilannetta, jolloin joudun pysähtymään kokonaan vaikkapa valoihin, koska ykköseltä kakkoselle vaihtaessa jää kaikille microillekin, se todellakin syö naista!!! Kakkosen yläkierroksilla saab vihdoin herää, mutta micra on jo painunut maisemaan, NOLOA!!!!

Tykkään kolmen lapsen äitinä Saabin talviajo-ominaisuuksista ja siitä, että kovempaa ajettaessa (moottoritienopeuksissa) auto on vakaa ja hyvin ohjattavissa."

:-)

Kysessä on siis jossain määrin ns. positiivinen ongelma, nainen sanoo ettei hoppa mene mihinkään.

Edellä mainittujen kokemusten jälkeen itsellä on pyörinyt mielessä erinäköiset STEGIT, tehot riittäisi jo ennestään mutta alas tarvitaan lisää vääntöä.

Kysymys kuuluukin onko joku 9-5 2.0t omistaja lastuttanut autonsa ja käyttänyt sen penkissä? Jos on niin väännöt alle 2500 rpm?

Loppuselvennyksenä sen verran että ko. auto on jo uutena varustettu tehtaan viriboksilla.

Kevään jatkoja,

Antti
2,3T sport
"Viggen"
Viestit: 653
Liittynyt: Ke Elo 27, 2003 21:59
Paikkakunta: E-suomi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 2,3T sport »

kumijalka kirjoitti:Antaa vaimon joka autolla enimmäkseen ajelee kertoa omin sanoin:

"Minua ärsyttää suunnattomasti entisenä turbo-Volvo kuskina ettei Saab lähde kakkosella mihinkään. Yritän myös välttää tilannetta, jolloin joudun pysähtymään kokonaan vaikkapa valoihin, koska ykköseltä kakkoselle vaihtaessa jää kaikille microillekin, se todellakin syö naista!!! Kakkosen yläkierroksilla saab vihdoin herää, mutta micra on jo painunut maisemaan, NOLOA!!!!

......

Kysymys kuuluukin onko joku 9-5 2.0t omistaja lastuttanut autonsa ja käyttänyt sen penkissä? Jos on niin väännöt alle 2500 rpm?

Loppuselvennyksenä sen verran että ko. auto on jo uutena varustettu tehtaan viriboksilla.

Kevään jatkoja,

Antti
Tuohon turbo-volvo vertaukseen voi todeta, että jos kyseessä on ollut 40-sarjalainen niin autojen omamassat ovat aivan eri kategoriassa. 40-sarjalainen täydellä matkustajamäärällä ja Wagon 9-5 pelkällä kuskilla olisi vertailukelpoinen yhtälö painojen puolesta. Ja nimenomaan massa ratkaisee liikkeellelähdöissä. Jos kyseessä on ollut 60/70/80/850jne. niin silloin on moottorissa ollut suurempi iskutilavuus kuin Saabissanne ja suuremman iskutilavuuden myötä saadaan enemmän vääntöä koko kierrosalueelle...

No, asiaan...

Alakierroksille saisi parannusta kahdella tavalla. Vaihtamalla downpipe 3":een saadaan hieman lyhennettyä ns. spool-up aikaa eli suomeksi turboviive lyhenee. Kokonaan pakoputkea ei ole "pakko" vaihtaa, varsinkaan jos pakoäänien mörinän kuunteleminen ei innosta. Suurin vaikutus on nimenomaan putken alkuosalla, joten alkuperäiset äänenvaimentajat voi hyvin jättää autoon.

Jos parannus ei vielä tunnu riittävältä niin seuraava lääke olisi Maptunin-individual ohjelma Saabin viriboksin tilalle. Maptunille pitäisi vielä tilauksen yhteydessä painottaa, että tavoitellaan erityisesti parannusta kierrosrekisterin alapäähän.

Kolmas ja tehokkain vaihtoehto olisi turboahtimen A/R-suhteen pienentäminen, mutta silloin taas teho laskee korkeilla kierrosnopeuksilla. No sehän olisi tylsää joten kaksi ensimmäistä vaihtoehtoa työn alle ja nimenomaan tuossa järjestyksessä :D
STCF #9
9-5-98 stage-?, 9k 2,3T -98 stage-7, 9-3SS TX -08
Klubi #1812
95-03
Matalapaineturbo
Viestit: 192
Liittynyt: Su Helmi 29, 2004 19:07
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja 95-03 »

95-03 kirjoitti:Menee nyt hieman alkuperäisestä otsikosta ohi, mutta siihen liittyen:
Kävin hieman tinkaamassa Olarin LänsiAutossa Saabin virisetin hintaa
=> 1600 € plus työ ( 100€). Haluavat kuitenkin alkuperäisen boxin itselleen. Lähettävät kuulemma tehtaalle. Onko tosiaan näin eli tehdään tavallaan vaihtokauppa, jossa itse maksan lisää välirahaa. (Ihan kuin autokaupassa :roll: )
Kävin Variston LänsiAutossa ostamassa paikkamaalia ja kysyinpä samalla viriboksista. Sielläkin sanoivat alkuun, että vanha pitää palauttaa tehtaalle. Myyjä lupasi palata asiaan ja vastasikin jo: Boksin saa itselleen jos haluaa. :? Hintaa tulee siellä 1770€ asennettuna.
Saab 9-5 2.0T vm 2003
move your mind
Rommitommi
"Hölösuu"
Viestit: 2735
Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 14:56
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Rommitommi »

95-03 kirjoitti: Hintaa tulee siellä 1770€ asennettuna.
Kyllä ne kehtaa rahastaa 8O
Tomppa & Saabit myyty :( & Volvo V70 2.5T
95-03
Matalapaineturbo
Viestit: 192
Liittynyt: Su Helmi 29, 2004 19:07
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja 95-03 »

Näin on! Taitaa vielä jäädä harkintaan. Saas nähdä.... :wink:
Saab 9-5 2.0T vm 2003
move your mind
ajokoira
"Turbo"
Viestit: 283
Liittynyt: Ke Loka 22, 2003 09:36
Paikkakunta: St Michel

Jaa-a

Viesti Kirjoittaja ajokoira »

Jos ajaisit Mikkeliin Karikon Autotaloon ja saisit saman boxin vaikka tonnikolmellasadalla kiinnilaitettuna, niin aika hyvän tienestin tekisit.

Siis maksoin omastani viime marraskuussa 1.250,- asennettuna ao. paikassa. En ole sidoksissa taloudellisesti tms. mainittuun lafkaan, jos mainosta epäilet... Puhelin 015-35441
#6058
9³ Aero Cabriolet 2002
Kansanautoja 2 kpl
ex 9⁵ 2.0T Vector Sport Wagon 2003
95-03
Matalapaineturbo
Viestit: 192
Liittynyt: Su Helmi 29, 2004 19:07
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja 95-03 »

Pelkäänpä ettei vaimoväen ymmärtämys riitä boksinhakumatkaan :oops:

Kiitos vinkistä kuitenkin, jos tulisi Mikkeliin matkaa..

Vois tietysti kysyä, jos laittaa boksin postiennakolla tulemaan.
Viimeksi muokannut 95-03, Ti Huhti 06, 2004 19:15. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 9-5 2.0T vm 2003
move your mind
ajokoira
"Turbo"
Viestit: 283
Liittynyt: Ke Loka 22, 2003 09:36
Paikkakunta: St Michel

Vaimolle

Viesti Kirjoittaja ajokoira »

myyntiargumentit vaimoväellekin peliin:

- lisääntynyt suorituskyky, ohituskiihtyvyys = turvallisuutta
- kulutus pienenee (ei tarvitse kertoa, että tankataan ysikasia :wink: )
- yllättävä idea kulttuuri-/luontolomasta Etelä-Savossa
- suorituskykyisemmällä autolla pääsee nopeammin kauppaan -> tehollinen shoppausaika pitenee

jne.
#6058
9³ Aero Cabriolet 2002
Kansanautoja 2 kpl
ex 9⁵ 2.0T Vector Sport Wagon 2003
95-03
Matalapaineturbo
Viestit: 192
Liittynyt: Su Helmi 29, 2004 19:07
Paikkakunta: Espoo

Re: Jaa-a

Viesti Kirjoittaja 95-03 »

ajokoira kirjoitti:Jos ajaisit Mikkeliin Karikon Autotaloon ja saisit saman boxin vaikka tonnikolmellasadalla kiinnilaitettuna, niin aika hyvän tienestin tekisit.

Siis maksoin omastani viime marraskuussa 1.250,- asennettuna ao. paikassa. En ole sidoksissa taloudellisesti tms. mainittuun lafkaan, jos mainosta epäilet... Puhelin 015-35441
Pistinpä mailin Karikon Autotaloon ja vastaus oli:

Terve !

Virityssarja maksaa 1793,84. Postimaksu on noin 10,00.

Että lienee hinnoittelu hieman muuttunut tai sitten sait omasi "kampanjahintaan"??
Saab 9-5 2.0T vm 2003
move your mind
ajokoira
"Turbo"
Viestit: 283
Liittynyt: Ke Loka 22, 2003 09:36
Paikkakunta: St Michel

Harmi

Viesti Kirjoittaja ajokoira »

No voe ihmettä, pitänee (minun) olla tyytyväinen!

Minusta eivät syksyllä mitenkään hanakasti tuoneet ilmi kampanjahintaa tms. Enkä yrittänyt tinkiä samaan kauppaan. Virisarja vain oli haluamieni varusteiden listalla...
#6058
9³ Aero Cabriolet 2002
Kansanautoja 2 kpl
ex 9⁵ 2.0T Vector Sport Wagon 2003
Vastaa Viestiin