Saab 95 2.0t -03 tehottomuus alakierroksilla
Mikäänhän ei estä tilaamasta settiä mistä vain halvimmalla saa (ja riittävän luotettavasti = paperien kanssa), ja sitten asennuttamalla boxin ja tulpat missä tahansa (pika)huollossa. Eli jos jaksat vielä soitella niin voit säästää rahaa ja alkup. boxin, kun tuntuu yhtenäinen käytäntö ja hinnoittelu puuttuvan merkkiliikkeiltä täysin.
Jon & 9-5 2.0TW -02
Re: Vaihto vai ei?
ajokoira kirjoitti:Näin 9-5T minuakin valaisi, kun asiasta kysyin. Olin kuitenkin tuolloin jo homman hoitanut. Siis itsellänikin on tuo orig. virisetti, ja boxi haluttiin merkkiliikkeeseen (ei pääkaupunkiseudulla). Virisetin hinta oli asennettuna 1.250,- marraskuussa -03.
Olen sittemmin myös muutoskatsastanut auton.
Oliko katsastus aivan läpihuutojuttu, paljonko kustansi, onko tarpeellista muutoskatsastaa katsastusviranomaisen mielestä. Vaatiko auto mitään muita muutoksia?
Saab 9-5 2.0T vm 2003
move your mind
move your mind
Lastusta
#6058
9³ Aero Cabriolet 2002
Kansanautoja 2 kpl
ex 9⁵ 2.0T Vector Sport Wagon 2003
9³ Aero Cabriolet 2002
Kansanautoja 2 kpl
ex 9⁵ 2.0T Vector Sport Wagon 2003
Ensimmäinen pousti, jiihaa! Itsellä alla ensimmäinen Saabi (2.0T Wagon -03)
Vuosi sitten tuoreena Saabistina ihmettelin samaa asiaa, vääntö ykkös- ja kakkosvaihteella alle 2500rpm on turboon tottuneelle olematon. Käytin auton Länsi-Autossa ahtopainemittauksessa tulos max. ahdot 0,796. Teoreettiset hooveet 205.
Vieläkään en uskonut eli seuraavaksi ST-Motorsille Juvanmalmille, max. ahdot mittarin mukaam 1,0. Hepoja 210/ 4800 rpm ennenkuin alkoi pito-ongelmat. Käppyrä löytyy Viggen arkistoista nicillä "Antti".
Antaa vaimon joka autolla enimmäkseen ajelee kertoa omin sanoin:
"Minua ärsyttää suunnattomasti entisenä turbo-Volvo kuskina ettei Saab lähde kakkosella mihinkään. Yritän myös välttää tilannetta, jolloin joudun pysähtymään kokonaan vaikkapa valoihin, koska ykköseltä kakkoselle vaihtaessa jää kaikille microillekin, se todellakin syö naista!!! Kakkosen yläkierroksilla saab vihdoin herää, mutta micra on jo painunut maisemaan, NOLOA!!!!
Tykkään kolmen lapsen äitinä Saabin talviajo-ominaisuuksista ja siitä, että kovempaa ajettaessa (moottoritienopeuksissa) auto on vakaa ja hyvin ohjattavissa."

Kysessä on siis jossain määrin ns. positiivinen ongelma, nainen sanoo ettei hoppa mene mihinkään.
Edellä mainittujen kokemusten jälkeen itsellä on pyörinyt mielessä erinäköiset STEGIT, tehot riittäisi jo ennestään mutta alas tarvitaan lisää vääntöä.
Kysymys kuuluukin onko joku 9-5 2.0t omistaja lastuttanut autonsa ja käyttänyt sen penkissä? Jos on niin väännöt alle 2500 rpm?
Loppuselvennyksenä sen verran että ko. auto on jo uutena varustettu tehtaan viriboksilla.
Kevään jatkoja,
Antti
Vuosi sitten tuoreena Saabistina ihmettelin samaa asiaa, vääntö ykkös- ja kakkosvaihteella alle 2500rpm on turboon tottuneelle olematon. Käytin auton Länsi-Autossa ahtopainemittauksessa tulos max. ahdot 0,796. Teoreettiset hooveet 205.
Vieläkään en uskonut eli seuraavaksi ST-Motorsille Juvanmalmille, max. ahdot mittarin mukaam 1,0. Hepoja 210/ 4800 rpm ennenkuin alkoi pito-ongelmat. Käppyrä löytyy Viggen arkistoista nicillä "Antti".
Antaa vaimon joka autolla enimmäkseen ajelee kertoa omin sanoin:
"Minua ärsyttää suunnattomasti entisenä turbo-Volvo kuskina ettei Saab lähde kakkosella mihinkään. Yritän myös välttää tilannetta, jolloin joudun pysähtymään kokonaan vaikkapa valoihin, koska ykköseltä kakkoselle vaihtaessa jää kaikille microillekin, se todellakin syö naista!!! Kakkosen yläkierroksilla saab vihdoin herää, mutta micra on jo painunut maisemaan, NOLOA!!!!
Tykkään kolmen lapsen äitinä Saabin talviajo-ominaisuuksista ja siitä, että kovempaa ajettaessa (moottoritienopeuksissa) auto on vakaa ja hyvin ohjattavissa."

Kysessä on siis jossain määrin ns. positiivinen ongelma, nainen sanoo ettei hoppa mene mihinkään.
Edellä mainittujen kokemusten jälkeen itsellä on pyörinyt mielessä erinäköiset STEGIT, tehot riittäisi jo ennestään mutta alas tarvitaan lisää vääntöä.
Kysymys kuuluukin onko joku 9-5 2.0t omistaja lastuttanut autonsa ja käyttänyt sen penkissä? Jos on niin väännöt alle 2500 rpm?
Loppuselvennyksenä sen verran että ko. auto on jo uutena varustettu tehtaan viriboksilla.
Kevään jatkoja,
Antti
-
- "Viggen"
- Viestit: 653
- Liittynyt: Ke Elo 27, 2003 21:59
- Paikkakunta: E-suomi
- Viesti:
Tuohon turbo-volvo vertaukseen voi todeta, että jos kyseessä on ollut 40-sarjalainen niin autojen omamassat ovat aivan eri kategoriassa. 40-sarjalainen täydellä matkustajamäärällä ja Wagon 9-5 pelkällä kuskilla olisi vertailukelpoinen yhtälö painojen puolesta. Ja nimenomaan massa ratkaisee liikkeellelähdöissä. Jos kyseessä on ollut 60/70/80/850jne. niin silloin on moottorissa ollut suurempi iskutilavuus kuin Saabissanne ja suuremman iskutilavuuden myötä saadaan enemmän vääntöä koko kierrosalueelle...kumijalka kirjoitti:Antaa vaimon joka autolla enimmäkseen ajelee kertoa omin sanoin:
"Minua ärsyttää suunnattomasti entisenä turbo-Volvo kuskina ettei Saab lähde kakkosella mihinkään. Yritän myös välttää tilannetta, jolloin joudun pysähtymään kokonaan vaikkapa valoihin, koska ykköseltä kakkoselle vaihtaessa jää kaikille microillekin, se todellakin syö naista!!! Kakkosen yläkierroksilla saab vihdoin herää, mutta micra on jo painunut maisemaan, NOLOA!!!!
......
Kysymys kuuluukin onko joku 9-5 2.0t omistaja lastuttanut autonsa ja käyttänyt sen penkissä? Jos on niin väännöt alle 2500 rpm?
Loppuselvennyksenä sen verran että ko. auto on jo uutena varustettu tehtaan viriboksilla.
Kevään jatkoja,
Antti
No, asiaan...
Alakierroksille saisi parannusta kahdella tavalla. Vaihtamalla downpipe 3":een saadaan hieman lyhennettyä ns. spool-up aikaa eli suomeksi turboviive lyhenee. Kokonaan pakoputkea ei ole "pakko" vaihtaa, varsinkaan jos pakoäänien mörinän kuunteleminen ei innosta. Suurin vaikutus on nimenomaan putken alkuosalla, joten alkuperäiset äänenvaimentajat voi hyvin jättää autoon.
Jos parannus ei vielä tunnu riittävältä niin seuraava lääke olisi Maptunin-individual ohjelma Saabin viriboksin tilalle. Maptunille pitäisi vielä tilauksen yhteydessä painottaa, että tavoitellaan erityisesti parannusta kierrosrekisterin alapäähän.
Kolmas ja tehokkain vaihtoehto olisi turboahtimen A/R-suhteen pienentäminen, mutta silloin taas teho laskee korkeilla kierrosnopeuksilla. No sehän olisi tylsää joten kaksi ensimmäistä vaihtoehtoa työn alle ja nimenomaan tuossa järjestyksessä

STCF #9
9-5-98 stage-?, 9k 2,3T -98 stage-7, 9-3SS TX -08
Klubi #1812
9-5-98 stage-?, 9k 2,3T -98 stage-7, 9-3SS TX -08
Klubi #1812
Kävin Variston LänsiAutossa ostamassa paikkamaalia ja kysyinpä samalla viriboksista. Sielläkin sanoivat alkuun, että vanha pitää palauttaa tehtaalle. Myyjä lupasi palata asiaan ja vastasikin jo: Boksin saa itselleen jos haluaa.95-03 kirjoitti:Menee nyt hieman alkuperäisestä otsikosta ohi, mutta siihen liittyen:
Kävin hieman tinkaamassa Olarin LänsiAutossa Saabin virisetin hintaa
=> 1600 € plus työ ( 100€). Haluavat kuitenkin alkuperäisen boxin itselleen. Lähettävät kuulemma tehtaalle. Onko tosiaan näin eli tehdään tavallaan vaihtokauppa, jossa itse maksan lisää välirahaa. (Ihan kuin autokaupassa)

Saab 9-5 2.0T vm 2003
move your mind
move your mind
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2735
- Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 14:56
- Paikkakunta: Espoo
Jaa-a
Jos ajaisit Mikkeliin Karikon Autotaloon ja saisit saman boxin vaikka tonnikolmellasadalla kiinnilaitettuna, niin aika hyvän tienestin tekisit.
Siis maksoin omastani viime marraskuussa 1.250,- asennettuna ao. paikassa. En ole sidoksissa taloudellisesti tms. mainittuun lafkaan, jos mainosta epäilet... Puhelin 015-35441
Siis maksoin omastani viime marraskuussa 1.250,- asennettuna ao. paikassa. En ole sidoksissa taloudellisesti tms. mainittuun lafkaan, jos mainosta epäilet... Puhelin 015-35441
#6058
9³ Aero Cabriolet 2002
Kansanautoja 2 kpl
ex 9⁵ 2.0T Vector Sport Wagon 2003
9³ Aero Cabriolet 2002
Kansanautoja 2 kpl
ex 9⁵ 2.0T Vector Sport Wagon 2003
Pelkäänpä ettei vaimoväen ymmärtämys riitä boksinhakumatkaan
Kiitos vinkistä kuitenkin, jos tulisi Mikkeliin matkaa..
Vois tietysti kysyä, jos laittaa boksin postiennakolla tulemaan.

Kiitos vinkistä kuitenkin, jos tulisi Mikkeliin matkaa..
Vois tietysti kysyä, jos laittaa boksin postiennakolla tulemaan.
Viimeksi muokannut 95-03, Ti Huhti 06, 2004 19:15. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 9-5 2.0T vm 2003
move your mind
move your mind
Vaimolle
myyntiargumentit vaimoväellekin peliin:
- lisääntynyt suorituskyky, ohituskiihtyvyys = turvallisuutta
- kulutus pienenee (ei tarvitse kertoa, että tankataan ysikasia
)
- yllättävä idea kulttuuri-/luontolomasta Etelä-Savossa
- suorituskykyisemmällä autolla pääsee nopeammin kauppaan -> tehollinen shoppausaika pitenee
jne.
- lisääntynyt suorituskyky, ohituskiihtyvyys = turvallisuutta
- kulutus pienenee (ei tarvitse kertoa, että tankataan ysikasia

- yllättävä idea kulttuuri-/luontolomasta Etelä-Savossa
- suorituskykyisemmällä autolla pääsee nopeammin kauppaan -> tehollinen shoppausaika pitenee
jne.
#6058
9³ Aero Cabriolet 2002
Kansanautoja 2 kpl
ex 9⁵ 2.0T Vector Sport Wagon 2003
9³ Aero Cabriolet 2002
Kansanautoja 2 kpl
ex 9⁵ 2.0T Vector Sport Wagon 2003
Re: Jaa-a
Pistinpä mailin Karikon Autotaloon ja vastaus oli:ajokoira kirjoitti:Jos ajaisit Mikkeliin Karikon Autotaloon ja saisit saman boxin vaikka tonnikolmellasadalla kiinnilaitettuna, niin aika hyvän tienestin tekisit.
Siis maksoin omastani viime marraskuussa 1.250,- asennettuna ao. paikassa. En ole sidoksissa taloudellisesti tms. mainittuun lafkaan, jos mainosta epäilet... Puhelin 015-35441
Terve !
Virityssarja maksaa 1793,84. Postimaksu on noin 10,00.
Että lienee hinnoittelu hieman muuttunut tai sitten sait omasi "kampanjahintaan"??
Saab 9-5 2.0T vm 2003
move your mind
move your mind
Harmi
No voe ihmettä, pitänee (minun) olla tyytyväinen!
Minusta eivät syksyllä mitenkään hanakasti tuoneet ilmi kampanjahintaa tms. Enkä yrittänyt tinkiä samaan kauppaan. Virisarja vain oli haluamieni varusteiden listalla...
Minusta eivät syksyllä mitenkään hanakasti tuoneet ilmi kampanjahintaa tms. Enkä yrittänyt tinkiä samaan kauppaan. Virisarja vain oli haluamieni varusteiden listalla...
#6058
9³ Aero Cabriolet 2002
Kansanautoja 2 kpl
ex 9⁵ 2.0T Vector Sport Wagon 2003
9³ Aero Cabriolet 2002
Kansanautoja 2 kpl
ex 9⁵ 2.0T Vector Sport Wagon 2003