Jakopään kunnostus ja turbon vaihto

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
Niko
"Ruisku"
Viestit: 101
Liittynyt: Ke Joulu 08, 2004 15:15
Paikkakunta: Oulu

Jakopään kunnostus ja turbon vaihto

Viesti Kirjoittaja Niko »

Hei!

Ostin liikkeestä 9-5 2.0t wagonin -00 ml.125tkm ja liikkeeseen sisääntullessaan autolle oli tehty jakopään kunnostus -nimikkeellä tuo moottoritakuun piiriin menevä korjaus. Eli jakopää oli pitänyt ääntä. Tämän kunnostuksen yhteydessä oli samalla vaihdettu kylmäaineet ja kaikki nesteet. Minulle auto myytiin huollettuna ja hyväkuntoisena yksilönä. Heti oston jälkeen huomasin, että pölläyttellee sinistä savua käynnistyksen yhteydessä silloin tällöin. Lueskeltuani näitä sivuja päättelin, että vika on tod.näköisesti turbossa, jonka vaadin tutkimaan. Turbo sitten vaihdettiin myyjäliikkeen piikkiin ja ainakaan parin päivän ajelun jälkeen ei pölläyttelyjä ole ollut. Samalla vaihdettiin DI-kasetti uudempaan (tulossa vaihtokampanja takaisinkutsuna lähiaikoina).

En huomannut kysyä minkälainen turbo sinne vaihdettiin, oletan että Garretin vastaavahan sinne meni. Osan numero kuitissa on 015955703, joten osaako joku varmistaa asian jonkun manuaalin kautta? Googella ei löytynyt mitään.

Kyselin YV:nä useammalta kaverilta, joilla ilmeni autossaan 'pörinää' sammuttamisen jälkeen, että mistähän mahtaisi olla kysymys, enkä saanut yksiselitteistä vastausta. Yleensä syy oli mysteeriksi jäänyt. Selvittivät nyt samalla turbon vaihdon yhteydessä liikkeessä pörinän syyn ja meinasivat, että lämmityslaitteen moottorin vastuspakka on viallinen ja aiheuttaa moista resonointia.. Autolle on varattu parin viikon päähän aika, jossa kyseinen osa vaihdetaan (näitäkin on kuulemma mennyt ennenkin).

Toivottavasti saan auton täysin kuntoon ja pääsen ajelemaan huolettomia kilometreja jossain vaiheessa. Mukava on auto ajella ja sopii käteen kuin hansikas.
koistha
"Hölösuu"
Viestit: 1353
Liittynyt: Ke Heinä 28, 2004 13:45
Paikkakunta: Epsoo

Re: Jakopään kunnostus ja turbon vaihto

Viesti Kirjoittaja koistha »

Niko kirjoitti: Kyselin YV:nä useammalta kaverilta, joilla ilmeni autossaan 'pörinää' sammuttamisen jälkeen, että mistähän mahtaisi olla kysymys, enkä saanut yksiselitteistä vastausta.
Onko kyseessä sellainen vaimea, muutaman sekunnin matala surina/pörinä ? Jos on, niin silloin todennäköisesti vain kuulet, kuinka DI-kasetti putsaa tulpat sammutuksen jäkeen eli ei hätää.
#2332
Isompi idän ihme Skoda Superb Combi 2.0 TDI -19
ex. Skoda Octavia Combi -17, 9-5 2.3t wagon -03, 9-3 -01,Opel Vectra -98,VW Vento -96,Volvo 440 -91, 900i -88, 90 -85, 99 -79
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6669
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Jakopään kunnostus ja turbon vaihto

Viesti Kirjoittaja Eski »

koistha kirjoitti: Onko kyseessä sellainen vaimea, muutaman sekunnin matala surina/pörinä ? Jos on, niin silloin todennäköisesti vain kuulet, kuinka DI-kasetti putsaa tulpat sammutuksen jäkeen eli ei hätää.
Eikös se tulppien putsaus ole vain Trionic5:ssa..?

Eski
Niko
"Ruisku"
Viestit: 101
Liittynyt: Ke Joulu 08, 2004 15:15
Paikkakunta: Oulu

Re: Jakopään kunnostus ja turbon vaihto

Viesti Kirjoittaja Niko »

koistha kirjoitti: Onko kyseessä sellainen vaimea, muutaman sekunnin matala surina/pörinä ? Jos on, niin silloin todennäköisesti vain kuulet, kuinka DI-kasetti putsaa tulpat sammutuksen jäkeen eli ei hätää.
Ääni alkaa n.5-10s sammuttamisen jälkeen. Pörisee suht voimakkaasti joskus yli 30sekkaakin.. Semmoista resonointiäänelle kuulostavaa pörinää.

Kirjoittelen sitten myöhemmin tuliko auto kuntoon.
koistha
"Hölösuu"
Viestit: 1353
Liittynyt: Ke Heinä 28, 2004 13:45
Paikkakunta: Epsoo

Re: Jakopään kunnostus ja turbon vaihto

Viesti Kirjoittaja koistha »

Niko kirjoitti: Ääni alkaa n.5-10s sammuttamisen jälkeen. Pörisee suht voimakkaasti joskus yli 30sekkaakin.. Semmoista resonointiäänelle kuulostavaa pörinää.
Eihän vain sattuisi jäähdytyspuhallin käynnistymään ?
#2332
Isompi idän ihme Skoda Superb Combi 2.0 TDI -19
ex. Skoda Octavia Combi -17, 9-5 2.3t wagon -03, 9-3 -01,Opel Vectra -98,VW Vento -96,Volvo 440 -91, 900i -88, 90 -85, 99 -79
Ahtopaine
"Hölösuu"
Viestit: 1173
Liittynyt: La Kesä 04, 2005 08:24
Paikkakunta: Hard Rock Citi Rollo

Viesti Kirjoittaja Ahtopaine »

Garretissa lukee siinä föönin kylessä isolla "GARRET" ...Mitsuissa tyyppilaatta kylessä. Vakiofööni mallia GAR GT1752 ...näkyyhän tuossakin joku laatta olevan : http://www.maptun.com/webshop/shop_info ... ategori=78
Helmiäismusta Skeida Octopyssy 2.0TDI DSG, Edition 100
Ex. Musta 9000CS Aero 2.3T mitsuturbo -93
Ex.Valkoinen Kombi 2.0 i16 vaparisatku -89
Ex. Dor. Ruskea 96 V4 kaasarikuuppa -77
renner
"Viggen"
Viestit: 506
Liittynyt: Ke Maalis 23, 2005 14:01
Paikkakunta: ESPOO

Viesti Kirjoittaja renner »

Pörinän voi myös aiheuttaa sisäilman anturin propelli joka on keskikonsolissa alhaalla ainakin 9-3:ssa ja likaisena aiheuttaa kuvailemasi kaltaista ääntelyä.
Avatar
mike
"Hölösuu"
Viestit: 1674
Liittynyt: To Touko 08, 2003 08:39
Paikkakunta: Oulu

Pörinää sammutuksen jälkeen

Viesti Kirjoittaja mike »

Tässä kun sattui hiljainen hetki auton sammutuksen jälkeen niin huomasin, että pöriseehän se tuokin sammutuksen jälkeen aina noin 10 sekuntia.

Vähän kun kuulostelin enemmän niin paikallistin pärinäksi mangeneettiventtiilin näköisen hässäkän keskellä autoa rintapellin suunnalla. Venasta lähtee alipaineletku turbolle joten sääteleeköhän tuo sitten ahtimen johdesiipien asentoa. Ja ennenkaikke kuuluuko tuon venttiilin pöristä normaalisti tovin aikaa sammutuksen jälkeen? Auto kyllä toimii normaalisti.

Näin siis pikkudieselissä.
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
joukolainen
"Viggen"
Viestit: 614
Liittynyt: Ti Touko 17, 2005 17:59
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja joukolainen »

Itsellä oli vasta huollossa auto ja kysyin samalla vastaavasta pörisevästä äänestä sammutuksen jälkeen ja asenta sanoi, että kuuluu asiaan ja ääni tulee kaasuläppäkotelosta. Naureskeli, että äänestä kysellään paljon, ompa jokunen tuonut auton korjattavaksikin äänen takia. Itsellä ainakin lämpötila vaikuttaa ääneen, mitä lämpösempi, sitä herkemmin kuuluu ja pitempään. Talvella ei juuri pörinää kuule. :D :D
900 cc (S) T16 91
900 cabriolet T16 88
9-5 aero 04
ford mustang 289 65
Jäsen 2447
Niko
"Ruisku"
Viestit: 101
Liittynyt: Ke Joulu 08, 2004 15:15
Paikkakunta: Oulu

Homma etenee..

Viesti Kirjoittaja Niko »

Tuo ihmeellinen ilmastointilaitteeseen viittava pörinä johtuukin ilmeisesti ilmastointilaitteen paisuntaventtileistä arvelivat nyt viimeksi huollosta. Autostani tullaan siis seuraavaksi vaihtamaan kyseiset venttiilit. Ensin tekivät sen lämmityslaitteen vastussarjan vaihdon, mutta sen vaihdolla en huomannut mitään muutosta. Heti kun olin hakenut auton ja testasin ilmastointilaitetta, sain pörinän kuulumaan n. 2 minuuttia sammutuksen jälkeen! Ja tämä onnistuu täysin kylmälläkin autolla, kun pistää ilmastoinnin kylmälle ja voimakkaalle ja sammuttaa auton.. Ei tee sitä kuitenkaan ihan aina..

Autooni siis tehtiin huhtikuun lopussa jakopään kunnostus, sillä jakopää oli kuulemma pitänyt meteliä (ennen kuin minä ostin sen) ja yritin nyt jälkikäteen tiedustella onko autooni tehty huohotin päivitys (josta täällä netissä mesotaan niin kovasti). Jotenkin vaikutti, että huoltopäällikkö ei ymmärtänyt mitä kysyin, vaan kommentoi toistuvasti vain, että autoon on vaihdettu vain ne osat, mitkä tehtaan takuun piikkiin menee, siis jakopään osat; hammasrattaat, ketju ja jostain imusiivilästä oli puhe..

Löysin näiltä foorumin sivuilta kuvan, jossa näkyi öljyntäyttöaukon seutu autosta, jossa on tehty kyseinen huohotinpäivitys, eikä minun autossani sellaista näytä olevan. Täten kysynkin, että olisiko sellainen pitänyt laittaa autooni jakopään kunnostuksen yhteydessä viime huhtikuussa? Kuuluuko sen laittaminen tehtaan takuuseen, vai täytyykö se aina vaihtaa omaan piikkiin ja osata vaatia sellainen?

Huoltopäällikkö meinasi, että uusitut jakopään osat parantavat öljynkiertoa niin, että ongelmaa ei enää ole autossani!? Nimenomaan imusiivilän sanoi asiaa korjanneen. Huohotuksesta ei puhunut halaistua sanaa..

Onko jollakin VARMAA tietoa tästä asiasta, eikä spekulaatiota?
Jos varmaa tietoa ei löydy, niin täytynee kysellä sieltä GM-finland -osastolta asiaa.. Tietääkö joku suoraan yhteystiedot (sähköpostiosoitteen) tai puhelinnumeron?

Autooni vaihdettiin ostaessani myös turbo (pöllytteli sinistä) ja DI-kasetti (tuleva kampanja).

Uskaltaako tuolla autolla nyt ajella turvallisin mielin, jos vaihtelee öljyt pari kertaa vuodessa?
JML
"Kaasari"
Viestit: 12
Liittynyt: Ma Kesä 20, 2005 16:19
Paikkakunta: Oulunsalo

Re: Homma etenee..

Viesti Kirjoittaja JML »

Missä liikkeessä tuo kyseinen korjaus oli tehty?
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6203
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Re: Homma etenee..

Viesti Kirjoittaja peinu »

9-5T kirjoitti:
Niko kirjoitti:
Autooni siis tehtiin huhtikuun lopussa jakopään kunnostus,
Olikohan uusin päivitys vielä olemassakaan huhtikuussa.

huoltotiedote on päivätty huhtikuulle

http://genuinesaab.com/psi/

Crank VENT FIX #6 FINAL <NEW
9-3 tsb210-2418 ed4 9-3 00-02.pdf
9-5 tsb210-2417 ed4 9-5 99-03.pdf

9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Niko
"Ruisku"
Viestit: 101
Liittynyt: Ke Joulu 08, 2004 15:15
Paikkakunta: Oulu

Yhteenveto

Viesti Kirjoittaja Niko »

Lisäänpä tännekin tämän yhteenvedon, josta jo keskustelin turbo-vikaan liittyvässä keskustelussa:

Autossani (9-5 2.0t -00, 125tkm) oli turbo-vika ostaessani sitä. Siihen oli tehty jakopään remontti kolmisen kuukautta tätä ennen ja turbo-vika oli jo silloin myyjällä tiedossa (huoltopäällikkö tunnusti tämän pitkällisen tinkauksen jälkeen). Jostain syystä turboa ei kuitenkaan kunnostettu tuolloin, ilmeisesti ei ollut mennyt takuuseen tai jotain muuta häikkää asiassa on.

Ostotilanteessa myyjä vain totesi että normaalia huollon jälkeistä savutusta, kun vaimo huomasi auton pölläyttävän käynnistyksessä! Näitä pölläytyksiä alkoi esiintymään kylmäkäynnistyksissä aina silloin tällöin ja tutkin tätä saab-palstaa tarkemmin ja huomasin, että viittaa turbo-vikaan. Vaadin myyjäliikkeen huoltoa tutkimaan pölläyttelyn syyn ja tunnustivat, että turbohan se oli mennyt. Turbo luvattiin hoitaa kuntoon ja huoltopäällikkö sanoi kysyvänsä saksan tehtaalta, että meneekö takuuseen (ei kuulemma mennyt) vaan myyjä joutui kustantamaan tämän. Miksi ihmeessä huoltopäällikkö olisi kysynyt turbo-hommaa vasta nyt, kun asia oli jo tiedossa keväällä.. Jokin tässä hommassa haisee..

Myyjä vaikeni asiasta ja sanoi, että turbohan on nyt kunnossa! Ja vetosi siihen, että vaihto-autoissa on paljon vikoja, joista heille ei kerrota! Onneksi heille vaihdossa antamani vanha auto oli myyntihetkellä hyvässä kunnossa, eikä minulla ollut mitään peiteltävää asiassa. Tässä ostamassani autossa on ollut paljon muutakin vikaa ja nyt parina viime kertana olen joutunut jo jotain maksamaankin vikojen korjauksista.. (auto ollut mulla vasta 2,5kk). Näistä asioista olen kysynyt kuluttajaneuvojalta, joiden ohjeita olemme sitten noudattaneet näissä maksuasioissa.

Kysyin huollossa heti kaupan jälkeen, että onhan jakopään kunnostuksen yhteydessä tehty huohotinpäivitys ja huoltopäällikkö vain totesi, että sinne on vaihdettu ne osat, jotka maahantuoja sinne on ohjeistanut laitettavan ja kiersi näin kysymyksen! Nyt jälkikäteen menin vaatimaan selvitystä, että miksi hän ei kertonut minulle tästä uudesta huohotinpäivityksestä, josta nyt sitten yhtäkkiä tiesikin!? Ei kommenttia, sanoi vain, että autooni oli tehty sen aikaiset (eli maalis-huhtikuun 2006) mukaiset asennukset ja vaihdettu yksi letku, joka hänen mukaansa oli sen hetkinen huohotinpäivitys (letku (01)55560463 + liitin 55560443). Osaako joku varmistaa onko kyseessä alkuperäinen letku, vai jokin uusi letku? Ja onko kyseessä tätä uutta huohotinpäivitystä edeltävä versio, vai pissitäänkö minua silmään taas? Kysyin myös, että kestääkö autoni nyt jatkossa, ettei auton jakopää ole taas vaihtokunnossa 5 vuoden päästä. Hän tunnusti, että jotkin ensimmäisistä jakopään-remontissa olleista autoista ovat tulleet jo toiseen kertaan samaan korjaukseen. Nyt jotain on kuulemma tehty paremmin, eikä uusinta korjaustarvetta enää ole!? En kyllä millään saanut selville, että mitä nyt tehdään paremmin kuin ennen..
Ymmärsin, että öljynvaihtoa kannattaa tehdä tihennetysti..

Tietoa on äärimmäisen vaikea saada tästä asiasta, joten harkitsen seuraavaksi tonkia asiaa lisää. Mahdollisesti kysyn asiasta suoraan korvauspäätöksen tehneeltä tehtaalta ja GM Finlandilta. Minulla on jakopään kunnostuksesta laput, kuten myös turbon vaihdosta. Eli tarkat osaluettolot, mitä autooni on vaihdettu. Ajattelin pyytää tehtaan yhteystietoja huoltopäälliköltä ja mielenkiinnolla odotan, suostuuko ne antamaan.. Uskon, että tehtaalta myös saisin todisteet siitä, että turbo-vika oli jo tuolloin tiedossa.

Autonkaupan kauppaehtojen pykälä 11 (eli se virhevastuu pykälä) menee käytettyjen kohdalta suurin piirtein näin (todellisuudessa): Jos vika löytyy puolen vuoden kuluessa osto hetkestä: Jos kyseessä on selkeästi kuluva osa, niin myyjällä ei yleensä vastuuta, eli 0-päätös. Jos kuluva osa, mutta kilometreihin/auton ikään verrattuna ei olisi vielä vaihtokunnossa tai jokin muu asiaa puoltava seikka, niin esim. 50/50-päätös. Jos taas selkeästi ei kuluva osa, niin silloin katsotaan tilannetta siten, että kuitenkin auto paranee tältä osin täysin uuden osan muodossa, joten asiakas joutuu maksamaan tästä osasta hieman (ei työstä). Tietenkin tapauskohtaisesti arvioiden esim. myyjä 75%/asiakas25%. Jos taas kaupantekohetkellä vika oli molempien tiedossa, niin ilmeisesti myyjä joutuu vastaamaan kokonaan. Näin on minulle käynyt tässä tapauksessa.

Kommentteja saa esitää.
Vastaa Viestiin